גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוברי מסורות: יצרני הרכב שמעזים לצאת מהתדמית הישנה ולבנות חדשה

מה קורה כשמתעייפים ממסורת של עשרות שנים ומיליוני לקוחות? בחודשים הקרובים יגיעו לארץ כמה דגמים של יצרני רכב שהחליטו לשבור את התדמית הוותיקה ולנסוע לעבר מחוזות חדשים

בתעשיית הרכב, תדמית המוצר והמותג חשובה לא פחות, ולעיתים יותר, מהמוצר עצמו. חלק מהשמות והסמלים המסחריים בענף מייצגים מסורת של עשרות שנים ומיליוני מכירות לדורות נאמנים של לקוחות, ולאחרים יש מועדוני מעריצים בארבע יבשות. מהצד השני, יש מותגים שמנסים להיחלץ במשך שנים רבות מה"בור" של התדמית העממית לעבר מחוזות הפרימיום הרווחיים. אבל פה ושם אפשר לראות ניסיונות של יצרנים שמעזים לשבור את התדמית המסורתית ולבנות חדשה. הנה כמה דוגמאות שיגיעו אלינו בחודשים הקרובים. 

אאודי S5 מודל 2020: למה דיזל?

בפלח רכבי הספורט הארד קור יש כמה סמלים מקודשים. שמות כמו ב.מ.וו M5, מרצדס AMG63 ואאודי S5 - שהם גרסאות העל של מותגי היוקרה הגרמניים - משדרים אוטומטית מסר של שלדות מושחזות עם מנועי טורבו-בנזין גדולים, רועשים וחזקים בצורה אימתנית, שפותחו גם עבור מסלולי המרוצים וגם עבור הכביש.

לפיכך, כאשר השיקה אאודי לאחרונה את דגם ה-S5 החדש שלה עם מנוע טורבו דיזל, ועוד בעידן שבו הדיזל הופך למילה מגונה אפילו באירופה, סערו הרוחות בעולם חובבי ההגה. מעריצים רבים תהו האם אאודי איבדה כמה ברגים.

באאודי טוענים שלא כך הוא. ה-V6 זולל הסולר בנפח 3 ליטרים, שמאכלס את דגם ה-S5 בתצורת קופה והאצ’בק, לא תוכנן לחיסכון וגם לא לפליטת CO2 מופחתת (שהיא הצידוק המרכזי של מנועי הדיזל) אלא לביצועים חסרי פשרות.

ה-TDI החדש מייצר 347 כ"ס ומומנט של לא פחות מ-70 קג"מ, והוא מקבל גיבוי ממדחס חשמלי שאמור לבטל את השהיית הטורבו המוכרת של הדיזל ולספק תאוצה אגרסיבית כבר ממצב עמידה. המנוע בהחלט מספק את הסחורה, ובסיוע תיבה אוטומטית ספורטיבית 8 מהירויות והנעה כפולה הוא מאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות - כמו הטורבו בנזין היוצא.

הסיבה האמיתית של המעבר לדיזל ברכב הזה היא עמידה בדרישות הפליטה המחמירות החדשות של אירופה, WTLP, וכאן נכנס לתמונה הצד "הירוק" של המנוע, שכולל מערכת היברידית "קלה" עם מנוע חשמלי צנוע, סוללה שאוגרת אנרגיה בבלימה ומערכת מחזור גזי פליטה.

המערכת ההיברידית נכנסת לפעולה כאשר הנהג משייט על הכביש המהיר או בעת זחילה עירונית, והיא מפחיתה בכמה אחוזים טובים את פליטת ה-CO2 של הטורבו-בנזין ואת צריכת הדלק הממוצעת בלא פחות מ-19% בהשוואה ל-S5 היוצאת.

סקודה סופרב 2020:פלאג-אין פרימיום

בתוך קבוצת פולקסווגן נשמרה במשך שנים היררכיה ברורה ומוגדרת: אאודי היא סופר-פרימיום, פולקסווגן היא "פרימיום נגיש", סיאט היא האחות הצעירה והספורטיבית, וסקודה היא מותג ה-VALUE. כלומר יותר ממדים, עיצוב עם פחות נוכחות שמכוון בעיקר לציים, גימור פשוט יותר, קצת פחות טכנולוגיה עילית מדור אחרון (בחבילה התקנית) ומחירים קצת יותר נגישים. כך היה גם בישראל.

אבל החלוקה הזו הולכת ונשברת במהירות ככל שסקודה תופסת נתח גדול יותר מהמכירות של הקבוצה-האם, וכיום היא קוראת תיגר לא רק על פולקסווגן, שלכודה בשמרנות, אלא אפילו על אאודי.

דוגמה טובה היא הסופרב החדשה, שהושקה במהלך חודש מאי. העיצוב הרבה יותר יוקרתי בזכות פנסי LED מטריצה חזיתיים וקווי גוף הדוקים מאוד ומלוטשים. הממדים לוקחים אותה עוד יותר עמוק לטריטוריה של אאודי A6 עם אורך של 4.86 מ’, ותא המטען של הסדאן הוא מערה בנפח 660 ליטר.

תא הנוסעים מוקפד ומהודר יותר והאבזור כולל את כל הצעצועים של הדור האחרון, כולל ניהוג סמי-אוטונומי מבוסס על מצלמות, רדאר ו-GPS, מערכת חניה עצמית, לוח מחוונים מבוסס LCD ועוד. אבל החידוש הרציני באמת - וכאן זוכה סקודה לבכורה בקבוצה - הוא גרסת פלאג-אין הייבריד, שמציבה אותה בפלח עילית צר שבו נכחו עד כה רק קומץ מותגי פרימיום (וכמה סיניות).

הגרסה הזו כוללת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטרים, מנוע חשמלי חזק וסוללת ליתיום של 37 אמפר-שעה בהספק משולב של 218 כ"ס. לאחר טעינה של שלוש שעות וחצי מספקת המכונית שיוט של עד 55 ק"מ על חשמל בלבד, בשילוב עם פליטה מזערית וצריכת דלק משוקללת של כמעט 50 ק"מ לליטר. המערך המחוכם אומנם גוזל נפח מתא המטען, אך עדיין מותיר מאחור 485 ליטר ומכל דלק בנפח תקני. הטווח המשוקלל בין ביקורים בתחנת הדלק הוא בסביבות 1,400 ק"מ. יש כמובן גם מנועי בנזין ודיזל תקניים, אבל אין ספק, שכאשר תנחת כאן המכונית הזו, ובהנחה שהטבות המס עדיין ישרדו עד אז, היא תקפיץ את המותג כולו במעלה סולם הסטטוס.

אופל E-CORSA:חשמלית להמונים

אם יש מילה אחת שבה ניתן לסכם את התדמית של אופל, קרוב לוודאי שזו התדמית "סולידית". אופל היא חברה גרמנית ותיקה מאוד, שמתכננת את רוב דגמי הרכב שלה עבור קהל סולידי שרוצה איכות גרמנית במחירים נגישים. אבל אופל כיום היא חלק מקבוצת PSA והיא נמצאת על מסלול לשינוי כיוון, שבמסגרתו היא עתידה להפוך לראש חץ טכנולוגי בדגש על "חשמול" מקיף.

כסנונית ראשונה שתוביל את הכיוון החדש נבחרה הקורסה, שהיא אולי אחת ממכוניות הסופר-מיני האפרוריות והשקטות ביותר בשוק. הדור השישי של הקורסה אומנם חולק את הפלטפורמה והרכיבים שלו עם פיז’ו 208 החדשה של החברה-האם, אבל מציג עיצוב מבודל, חד ומושחז שמהווה תפאורה הולמת לתכלית האמיתית: מנוע חשמלי.

אומנם הקורסה תוצע גם עם מנועים תקניים, אבל בחזית שלה מוצבת גרסה חשמלית עם מנוע בהספק 136 כ"ס, סוללה מסיבית של 50 קילוואט שעה וטווח מרבי בין טעינה של 330 קילומטר על פי תקן WLTP החדש והמחמיר. המכונית מותאמת מבראשית לטעינה בעמדות מהירות, שיכולות למלא כ-80% מקיבולת הסוללה בתוך חצי שעה בלבד. זו גם מכונית זריזה עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.1 שניות.

פרט לכך, זו מכונית מרווחת משמעותית מקודמתה שמצוידת בתא נוסעים מתוחכם עם לוח מחוונים מבוסס LCD, מסך מולטימדיה ענק שכולל אפליקציות רלוונטיות ומערך מקיף של עזרי בטיחות. השאלה הגדולה ביותר היא כמובן המחיר. מטבע הדברים, מכוניות כאלה יקרות בעשרות אחוזים ממקבילותיהן בעלות מנוע בנזין, אך בסיוע מס קנייה של 10% והתדמית הגרמנית הסולידית זו עשויה להיות אחת החשמליות שיבקיעו את מחסום השמרנות של ציי הרכב בישראל.

רנו ארקנה: דיוקן של מהפכת חצר

יש בעולם הרכב פלחי שוק שמזוהים מיידית ובלעדית עם יוקרה ופרימיום, ואחד מהם הוא הכביש-שטח קופה. ב.מ.וו המציאה את הפלח עם ה-X6 המוחצן וראתה ברכה בעמלה, ומאז הצטרפו לחגיגה גם מרצדס, אאודי, פורשה ועוד. אבל עד לאחרונה לפחות, הפלח נחשב מחוץ לתחום עבור מותגי ה-MASS העממיים.

מי ששוברת כעת את המחסום התדמיתי היא לא אחרת מאשר רנו הצרפתית, שהגיעה למסקנה שגם להמונים מגיע SUV קופה במחיר נגיש. התוצאה היא ה-ARKANA, שהחלה את דרכה כדגם תצוגה והקיץ יוצאת לשוק כדגם סדרתי מייצור המוני.

הבסיס לארקנה הוא שלדת הקאדג’ר/קשקאי ואורך הרכב הוא 4.54 מ’, מה שאומר שהוא שייך לקטגוריה C, בערך כמו ב.מ.וו X4. אבל תא המטען גדול יותר, תא הנוסעים מרווח ושימושי למשפחות, והפרופיל מזוהה מיידית עם הפלח הנחשק.

מתחת לנוצות המהודרות, המכניקה די תקנית בקבוצת רנו ניסאן. המנוע העיקרי הוא ממשפחת הטורבו-בנזין עם 150 כ"ס ו-25 קג"מ, התיבה היא CVT מבית ניסאן וההנעה, קדמית או כפולה, נשלטת אלקטרונית.

רנו טוענת שהעניקה לרכב מרווח גחון מכובד וזוויות גישה/נטישה יעילות לנהיגת שטח, אך ברור שזה לא הייעוד המקורי. תא הנוסעים מזכיר מאוד את הקשקאי, למעט אופציה למסך מולטימדיה רחב ומהודר. רשימת האבזור התקנית כוללת חבילה מלאה של מערכות סיוע לנהיגה. השאלה הגדולה היא המחיר. בפחות מ-180 אלף שקל יש לכלי פוטנציאל לא מבוטל גם בקרב מי שעבורם המותג רנו מזוהה עם "רכב מהעבודה".

עוד כתבות

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום ייצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה שהתוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני