גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדמוקרטיה הליברלית: הזינוק, ההצלה, המפלה

שלושה ימי שנה היסטוריים רבי משמעות מצוינים השבוע: התחלת שחרור אירופה, זכות בחירה לנשים באמריקה, הריסת הדמוקרטיה בסין ● אמנם אין ביניהם קשר ישיר ומפורש, אבל הם מעניקים מסגרת לניסוי הפוליטי הלא-מושלם הגדול והחשוב ביותר של זמננו: להעניק חירויות פוליטיות לכל

כיכר טיינאנמן בבייג’ינג /צילום: רויטרס, Jason Lee
כיכר טיינאנמן בבייג’ינג /צילום: רויטרס, Jason Lee

זה שבוע עשיר בזיכרונות היסטוריים. מחר ימלאו 75 שנה לנחיתת בעלות הברית בנורמנדי, שפתחה את הפרק האחרון במלחמת העולם השנייה.

אתמול מלאו 30 שנה לטבח בכיכר טיינאנמן בבייג'ינג, אשר שם קץ לתנועת הליברליזציה בסין, והניח את היסודות למדינת המשטרה האפקטיבית ביותר עלי אדמות.

אתמול מלאו מאה שנה להצבעת הקונגרס של ארה"ב לתיקון החוקה, כדי להעניק זכות בחירה לנשים.

הקשר מקרי בהחלט, חוץ מזה שבחינה קצת יותר עמוקה מראה מכנה משותף של ממש: שלושת המאורעות האלה הציעו קווי זינוק וקווי סיום למשהו שהמאה ה-20 ניסתה להנחיל לנו - "הדמוקרטיה הליברלית".

"האויב הגלובלי הגדול ביותר שלנו"

מנהיגי אירופה עומדים לעלות לרגל לאומהה ביץ', החוף בנורמנדי שבו התחיל שחרור היבשת בשישה ביוני 1944. קשה להיזכר אימתי שררה ביניהם פחות אחדות ופחות שותפות גורל.

אירופה הייתה מפולגת ב-45 השנה שלאחר מלחמת העולם בין שני מחנות עוינים, הגוש הסובייטי והמערב. אבל המערב עצמו היה מלוכד, בהנהגה פעילה של ארה"ב. עכשיו אירופה מפולגת לפי קווי תיחום שונים, לפעמים סמויים, לפעמים לא טבעיים.

רוסיה נסוגה מזרחה, והתפרקה מן הקומוניזם. עכשיו היא מוצאת את רוב ידידיה באירופה בימין הנוקשה, לפעמים הקיצוני. הימין הזה רוחש טינה וחשד לכל מה שניחוחות של גלובליזם ושל ליברליזם נודפים ממנו.

נשיא ארה"ב קרוב לימין הקיצוני. כמעט לפני שנה, ביולי 2018, הוא כינה את האיחוד האירופי "האויב הגלובלי הגדול ביותר שלנו". הוא משוכנע כי העולם כולו מרמה את אמריקה, גונב ממנה מקומות עבודה, ונותן לה גירעונות סחר. בעיניו החשדניות, האיגוד הרב-לאומי הזה של 28 ארצות אירופיות, עוד מעט 27, הוא המסוכן מכולם. הנשיא מתעב ארגונים רב-לאומיים והסכמים רב-צדדיים. הוא סולד מפני נאט"ו, שהוא, ממש כמו ולדימיר פוטין, חושב ל"מיושנת". הוא מעודד את בריטניה למהר ולצאת מאירופה, רצוי בטריקת דלת.

יהיה הטקסט הנמלץ שהוא יקרא על חוף נורמנדי אשר יהיה, קשה להעלות על הדעת מישהו מתאים פחות ממנו לייצג את אחדות המערב. כל אימת שאין לפניו טקסט, טראמפ מתקשה להגיד מילה אחת בשבח הברית הצפון-אטלנטית. זה היה מוטיב רגיל וטבעי ברטוריקה של כל נשיא אמריקאי מאז המלחמה.

גבול ההתקדמות של הדמוקרטיה

הטבח בכיכר השלום השמיימי בבייג'ינג קבע בשעתו את גבול ההתקדמות של תהליך הדמוקרטיזציה. למרבה הסמליות, מיכאיל גורבצ'וב, אז נשיא ברית המועצות, ביקר בבייג'ינג בדיוק בשיאה של התנועה הדמוקרטית הסינית. הרושם היה שסין הצליחה להקדים את רוסיה, והיא תזכה בחירויות פוליטיות עוד לפניה. אבל המשטר הקומוניסטי בבייג'ין שאב את השראתו מניסיון חייהם של מי שהמוני מפגינים צעירים ברחובות הילכו עליהם אימים.

את סין הנהיגו אנשים כבני 80, שכמעט רבע מאה קודם הודחו מכהונותיהם הבכירות, הושפלו והוצעדו לעיני המוני צעירים, חברי 'המשמרות המהפכניים', שנענו לקריאת היושב ראש מאו צה טונג להפוך את העולם על ראשו. 'מהפכת התרבות' של מאו אמנם הפכה את סין על ראשה, עצרה את התקדמותה, והעניקה רישיון לרדיפות ולהתעללות. הם היו משוכנעים שהנערים והנערות של כיכר טיינאנמן זוממים להחזיר את התוהו-בוהו של שנות ה-60. הם קראו אפוא לצבא להשליט סדר.

מאחר שטיינאנמן היא טאבו בחברה הסינית, אין לנו ידיעה ישירה ומפורשת מה הכריע את הכף לטובת דיכוי (אף כי מסמכים סודיים דלפו באחרונה, וחושפים משהו מתהליך קבלת ההחלטות). ממילא איננו יודעים אם הטבח בכיכר אמנם נועד ליצור מערכת יחסים חדשה בין שליטים לנשלטים, שתהיה מבוססת על צמצום מסיבי של חירויות ועל חדירה עמוקה לחיי הפרט. אבל זו הייתה התוצאה.

בקיץ 1989, האמונה בעתיד הדמוקרטיה הליברלית הייתה נחלת הכלל. גדולה כאשר הייתה האכזבה מהתמוטטות הניסיון הדמוקרטי בסין, העיניים נישאו עד מהרה אל הערים העתיקות של מרכז אירופה ושל מזרחה.

השבוע לפני 30 שנה, תנועת סולידריות הביסה את המפלגה הקומוניסטית בבחירות החופשיות הראשונות בפולין מאז המלחמה. מסך הברזל התחיל להתפרק באוגוסט 1989, כאשר פורקה רשמית הגדר המפרידה בין הונגריה לאוסטריה. ערי מזרח גרמניה עמדו בעיצומה של התקוממות אזרחית, וחומת ברלין נפתחה לרווחה בנובמבר. בו בחודש נפל המשטר הקומוניסטי בצ'כוסלובקיה. בדצמבר נפלה הדיקטטורה של משפחת צ'אושסקו ברומניה.

היה מותר לקוות שהכישלון בסין הוא זמני, או לפחות מוגבל גיאוגרפית. בחוכמה שלאחר מעשה אפשר לראות בו את התחלת הגל הסמכותני (=אוטוריטרי). המופת של סין לא חדל להעניק השראה לשונאי דמוקרטיה. השבוע למשל התחילו לחקות אותו שליטיה הצבאיים של סודאן.

המלחמה שזירזה את שיווי זכויות הנשים

תקוות הדמוקרטיה הליברלית במאה ה-20 עלו מעיי ההריסות וממרחצי הדמים של מלחמת העולם הראשונה, שהגיעה אל קיצה לפני מאה שנה ושבעה חודשים (כמעט). נשיא ארה"ב וודרו ווילסון הכריז, כאשר הוביל את ארצו אל המלחמה ב-1917, שהיא נועדה "להפוך את העולם למקום בטוח בשביל הדמוקרטיה".

הוא רצה להבטיח הגדרה עצמית לכל עם, קטן כאשר יהיה. בחודשי המלחמה האחרונים הוא גם דיבר על הצורך להבטיח זכות בחירה לנשים. רק קומץ קטנטן של ארצות העניקו זכות כזאת. ניו זילנד הייתה הראשונה, ב-1893; אוסטרליה באה אחריה, ב-1902; ארצות סקנדינביה הצטרפו ערב מלחמת העולם הראשונה. אבל שום ארץ מרכזית לא עשתה כן עד 1918.

המלחמה שנועדה "לסיים את כל המלחמות", ולשחרר את כל העמים, החישה הרבה מהלכים היסטוריים, לטוב ולרע. היא גם זירזה את שיווי זכויות הנשים. השבוע לפני מאה שנה, הסנאט של ארה"ב הצביע לטובת התיקון ה-19 לחוקת 1788, אשר אסר על מדינות הברית למנוע נשים מלהצביע. התיקון נכנס לתוקפו ב-1920, לאחר שמספר מספיק של מדינות סמכו עליו את ידיהן.

נשים הן טיפה יותר ממחצית האוכלוסייה, אבל הן רחוקות ממיצוי כוחן היחסי. רק קצת יותר מרבע המושבים בבתי המחוקקים של מדינות הברית נמצאים בידי נשים; ורק במדינה אחת, נוואדה, משום מה, יש לנשים רוב באסיפה המחוקקת. בקונגרס בוושינגטון אישה מחזיקה בעמדה רבת הכוח ביותר, יושבת ראש בית הנבחרים (אין להשוות ליושב ראש הכנסת; בארה"ב יושבי ראש הם מנהיגי הבית, הקובעים הבלעדיים של סדר יומו).

בפעם הראשונה מאז ומעולם, שש נשים מתמודדות רשמית על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות בבחירות של השנה הבאה, לצד 17 גברים. הסקרים מעניקים לשתיים מהן, הסנאטוריות אליזבת וורן (מסצ'וסטס) וקאמלה האריס (קליפורניה) סיכוי כלשהו. הדעת נותנת שאם הדמוקרטים ינצחו, אישה תהיה הנשיאה או סגנית הנשיא. זה יהיה ציון דרמטי והולם של יום השנה המאה. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב- https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

בורסות אירופה נפתחו בעליות; ההנג סנג קופץ ב-2.5%

דאקס וקאק עולים בכ-0.4%, פוטסי מתחזק ב-0.5% ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● עליות במסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי

הנתונים מגלים: אלפי ישראלים הצטרפו לענף הבנייה במלחמה

בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה ● עם זאת, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"