סטנלי פישר: "הפד העלה את הריבית בדצמבר בגלל שטראמפ קרא לו לא להעלות ריבית"

נגיד בנק ישראל לשעבר, ששימש גם המשנה ליו"ר הפדרל ריזרב, בהתבטאות לא שגרתית בצל ויכוח סוער: הפד נתון ללחצים פוליטיים • מעריך כי הנשיא טראמפ לא ימנה את יו"ר הפד ג'רום פאוול לכהונה נוספת אם ינצח בבחירות 2020

פרופ' סטנלי פישר / צילום: איל יצהר
פרופ' סטנלי פישר / צילום: איל יצהר

 "אם הנשיא טראמפ ינצח בבחירות ב-2020, הוא לא ימנה את ג'יי פאואל לכהונה שנייה כיו"ר הפדרל ריזרב. הוא ימצא מישהו אחר וימנה אותו, וזה יוביל למדיניות (מוניטרית) אחרת" - כך העריך הבוקר (א') נגיד בנק ישראל לשעבר, פרופ' סטנלי פישר, שהבהיר כי הדבר מעיד כי "הפד לא עצמאי לחלוטין מפוליטיקה".

פישר, שכיהן כמשנה ליו"ר הפרדרל ריזרב בין השנים 2014-2017, אמר את הדברים במסגרת הועידה השנתית של בית ספר טיומקין לכלכלה במרכז הבינתחומי בהרצליה, שמתקיימת השנה לכבוד יום הולדתו ה-70 של פרופ' צביקה אקשטיין, המשמש דיקן בית הספר. פישר אמר עוד כי להערכתו העלאת הריבית האחרונה של הפד, בדצמבר 2018, נבעה מרצונם של קברניטי הפד להתנגד ללחץ שהפעיל עליהם נשיא ארצות-הברית, שקרא לפד באותה תקופה שלא להעלות את הריבית.

פישר התייחס בדבריו בהרחבה לסוגייה 'המסובכת', כהגדרתו, של עצמאות הבנק המרכזי. בפתח הדברים, הוא הביא סיפור שנכלל בספר זכרונותיו של יו"ר הפד האגדי בשנות השמונים, פול וולקר, בו הוא מוצ א דמיון לסיטאוציה הנוכחית. "היו"ר וולקר זומן לבית הלבן ב-1983, לפגישה שבאופן חריג נערכה בספרייה. הוא ישב שם עם הנשיא רייגן וראש הסגל שלו ג'ימס בייקר, וניכר שרייגן חש לא בנוח. בייקר שלף פיסת נייר והקריא אותה לוולקר: 'הנשיא מורה לך לא להעלות את הריבית לפני הבחירות'. וולקר מספר שהוא ידע שזה לא חוקי, לא אמר מילה, ויצא מהחדר. ואולי בגלל זה הוא פוטר בהמשך. הוא הבהיר את הנקודה באופן ברור וזה לא קרה שוב. ומשהו כזה קורה כרגע".

מה שסיבך את התמונה בשות השמונים, וגם בימינו, לפי פישר, הוא שבתקופתו של וולקר, הפד לא התכוון להעלות את הריבית. "וזו אותה הבעייה שניצבת בפני פאוול. היה סיכוי טוב שאם הנשיא היה שותק הפד לא היה מעלה את הריבית בדצמבר. ולמה הם עשו את זה? כי טראמפ אמר בכל מקום שהם לא יכולים להעלות את הריבית. זה לא מצב שרצוי שהנשיא יתבטא על מדיניות מוניטרית".

טראמפ, לפי פישר, מתוחכם יותר בשימוש בשימוש בתקשורת מאשר נשיאים קודמים. "הנשיא הבין שהוא יכול לבצע הימור בכיוון אחד על ידי זה שהוא מכריז מה לדעתו הפד צריך לעשות, ובסוף 2018 אמר שהם לא צריכים להעלות את הריבית כי זה יוביל למיתון. אם יהיה מיתון הוא יגיד 'אמרתי לכם' ואם לא הוא ישתוק. וזה יוצר מצב מאוד לא נוח עבור יו"ר הפד".

פישר גילה עוד שבתקופת כהונתו כנגיד בנק ישראל, הוא דיבר במקרים ספורים עם "אדם אחד או שניים" בממשלה על החלטת הריבית הצפויה של הבנק, בהנחה שהוועדה המוניטרית תאשר אותה, כדי "להסביר מה אנחנו הולכים לעשות". פישר, שנאם כשמולו בקהל יושבים נגיד בק ישראל פרופ' אמיר ירון , וחלק מחברי הוועדה ה מוניטרית של הבנק, כמו גם מחליפתו של פישר בתפקיד ד"ר קרנית פלוג, אמר ש " זו בעיה שאנחנו התמודדנו איתה היטב, אבל זה טעות מצד אנשים בוועדה ה מוניטרית להניח שיש להם עצמאות מלאה. אנחנו יכולים לעשות טעות אחת. אם נעשה שתי טעויות כבר לא נהיה עצמאים, כי ישנו את החוקים. וצריך להיות מאוד זהירים".

בהרצאתו התייחס עוד פישר לסוגיות העומדות היום בלב הדיון הכלכלי בארצות-הברית, ואמר עוד שלהערכתו, ייתן שההצעות העומדות היום על הפרק להעלאת יעד האינפלציה ולשימוש מתירני יותר בגירעון, יובילו להעלאת יעד האינפלציה ל-3%, וגם ליעדי גירעון רופפים יותר - אם כי מדבריו השתמע כי הוא מתנגד להצעות אלה.

בסיום הרצאתו נשאל פישר מדוע הבנקים המרכזיים ברחבי העולם לא מצליחים להגיע ליעד אינפלציה של 2%. תשובתו בקצרה: "אף אחד לא יודע".