גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פורשה למתחילים: גרסת הבסיס של המקאן היא רכב ספורט ראוי

גרסת הבסיס של פורשה מקאן מוכנה ומזומנה לרכב על הגל של פליטי ההיברידיות, שיתייקרו בינואר הקרוב ● יש לה מחיר פתיחה אגרסיבי יחסית למותג, עיצוב פנים וחוץ עתיר סטטוס ויכולת דינמית, שראויה לרכב ספורט ● חבל רק שתחושת הביצועים של מנוע ה-2 ליטר מעט פושרת

פלח רכבי ה-SUV המפוארים היה בשנתיים האחרונות מנוע הצמיחה של שוק היוקרה הישראלי, אבל פעולתו של "המנוע" הזה הייתה רחוקה מאוד מלהיות סדירה. הטבת המס על דגמים בעלי הנעה היברידית-נטענת יצרה בתוך הפלח פערי מיסוי משמעותיים, דחקה הצידה את דגמי הבנזין והדיזל ויצרה ערבוביה רצינית בהיררכיה המסורתית של הדגמים. כך, למשל, לא נדיר לראות דגמי SUV היברידיים-נטענים מהקטגוריה הגדולה, עם רמת אבזור גבוהה מאוד, שעולים כמו - או פחות - מדגמי SUV בגודל בינוני עם הנעה רגילה ועם רמת אבזור נמוכה יותר משמעותית.

אבל בינואר הקרוב אמור לעבור השוק רציונליזציה, כשיוגבלו הטבות המס לרכבי פלאג-אין יוקרתיים. המהלך עשוי לחסל להיטי מכירות מוטבי-מס, אך מנגד הוא יחזיר את הביקוש לדגמים "רגילים", שהאספקה שלהם סדירה הרבה יותר - במיוחד בתקופה של מחסור בסוללות בשוק העולמי, שבו השוק האירופי מקבל עדיפות אספקה על חשבון ישראל.

בין הנהנים מהשינוי עשוי להיות גם פורשה מקאן 2 ליטר החדש. עם מחיר בסיס של 525 אלף שקל, הוא עדיין נדרש להתמודד עם דגמי פלאג-אין יוקרתיים גדולים ומאובזרים יותר, כולל אחיו הגדול מבית, קאיין הייבריד. אבל לאחר שהשוק "יחזור לעצמו", הוא עשוי לצאת מהפינה השיווקית אליה נדחק.

כמו קודמו, מודל 2019 החדש של המקאן חולק עם אאודי Q5 את הפלטפורמה הבסיסית, אבל עיצובו החיצוני לא משאיר ספקות לגבי מוצאו ומיתוגו המיוחס. החרטום האגרסיבי מזכיר פורשה 911 שהתנפחה לממדי SUV, מפסק הגלגלים הרחב ומרכז הכובד הנמוך יחסית יוצרים רושם של מכונית קופה שרירית והזנב משתפל ונמתח לאחור בזווית יותר תלולה מזו של Q5. ביחד עם חישוקי 20 אינץ' אימתניים (אופציה), וסמלי מותג מרשימים מקבלים את "חווית הסטטוס" של נהיגה בפורשה, אפילו בחניה. רכב המבחן שלנו זכה על הכביש לתשומת לב רבה מעוברי אורח ומנציגי החוק, שחרגה בהרבה מהמקובל בכלים עם נפח מנוע ומחיר דומים.

הכניסה לתא ממשיכה את האווירה המיוחדת. המושבים ממוקמים נמוך יחסית למפלס מכסה המנוע ומקנים תחושה של ישיבה ברכב ספורטיבי שרוע, שאינה אופיינית ל-SUV גבוהים. מושבי הספורט העמוקים תומכים היטב בגוף, למרות היעדרם של כמה מצבי כוונון שאותם אנחנו רגילים לקבל במושבי יוקרה (אופציה).

רכב

מסורת יוקרתיות לצד הייטק עדכני

מערך הפיקוד המסורתי של פורשה משלב מסכים גדולים והייטק עדכני, אבל לא מזניח מוזרויות נוסטלגיות של המותג דוגמת "מפתח התנעה" שנמצא משמאל לנהג, מד סל"ד גדול במרכז וכו'. הצד הרציונלי שלנו הזכיר לנו שמדובר בתרגיל מחוכם במיתוג. הצד האמוציונלי התעקש להעלות בזיכרון רגעי אושר נשכחים מאחורי ההגה של 911. צג המולטימדיה הענק מחזיר אותנו למאה ה-21 עם שלל אפליקציות ורזולוציה גבוהה, וכך גם מערך מקיף של מערכות בטיחות עדכניות. בנוסף אליו, יש גם מערך מצלמות היקפי, גג שמש פנורמי ועוד.

מרחב הפנים טיפוסי לקבוצה עם שפע של מרווח לראש ולכתפיים, אבל מרווח הרגליים מאחור פחות נדיב מזה של ה-Q5 ושל כמה מתחרים מהפלח. גם תא מטען של 500 ליטר לא ירשים משפחות גדולות. איכות החומרים והייצור גבוהה מאוד, כמקובל אצל פורשה, ובידוד הרעשים מצוין. אבל מי שרוצה סממני פאר "פורשאים", כמו הגה GT, דיפוני עור נוספים וכו', יצטרך לגהץ כהוגן את כרטיס הפלטינה שלו.

פורשה, כמקובל בקרב יצרני העילית, נוהגת להציע גרסאות בסיס "בסיסיות" שפתוחות לאינספור שדרוגים טכנולוגיים וקוסמטיים, שמוסיפים אחוזים רבים למחיר הכולל. המדיניות הזו בולטת באגף הדינמי-טכנולוגי, שבו הציפיות - שלנו לפחות - ל"תחושת פורשה" היו גבוהות. רכב ההדגמה שלנו צויד במנוע ה-2 ליטר טורבו-בנזין המוכר של קבוצת פולקסווגן-אאודי, שמייצר 252 כ"ס ו-38 קג"מ ומשודך לתיבה כפולת מצמדים. זהו מנוע יעיל ונמרץ, שמאיץ את הכלי השמנמן מאפס ל-100 קמ"ש בקצב מכובד של 6.9 שניות ומאפשר לשייט במהירויות אוטובאן גם על כביש 6.

אבל אם תרצו לקבל עם המנוע הזה קצת יותר "פלפל" נוסח פורשה, כמו אפשרות לכיול יותר אגרסיבי של הבולמים וצליל מפלט מסעיר, תצטרכו לרכוש חבילת "ספורט" שעולה כ-13 אלף שקל. זו עדיין לא כוללת את מתלי האוויר, שהם אופציה נפרדת ויקרה.

בדגם הבסיס מקבלים צליל תרבותי, תגובת דוושה סבירה אך לא מרגשת, שיכוך זעזועים די נוקשה, שנוטה לטלטל את המרכב על בורות ישראלים קשוחים - לא מעט באשמת חישוקי הענק עם הצמיגים נמוכי החתך - וצריכת דלק סבירה.

הנהיגה מחפרת על המגרעות

כל זה נשכח ונסלח כאשר עולים לראשונה על כביש ראוי. מהנדסי פורשה, שחתומים (ללא קרדיט) על כיול המתלים של חלק גדול מכלי הרכב הסדרתיים בעולם - מסין ויפן ועד אירופה ארה"ב - לא הזניחו את הג'וניור שלהם והעניקו לו טיפול דינמי שראוי למותג. כאשר בוחרים במצב התכנות הספורטיבי ההגה הופך כבד, מהיר ומדויק יותר מכל כלי אחר, שבו נתקלנו עד היום בפלח הזה. הגלגלים עוקבים אחר קווי האספלט כמו מסילה ונטיית הגוף בפניות אגרסיביות בלתי מורגשת. אפילו בלי הגאדג'טים וחבילות הספורט האופציונליות ממדיו ומשקלו של הכלי כאילו מתפוגגים על כבישים צרים ומתפתלים. אנחנו יכולים רק לדמיין כיצד מרגישות גרסאות הטורבו החזקות של המקאן, שמצוידות בכל הגאדג'טים המחוכמים.

לרכב יש גם מצב "שטח", אולם בהיעדר מתלי אוויר הוא משנה רק את התכנות של העברת הכוח ולא מגדיל את מרווח הגחון המוגבל. שעשועי עפר וסלעים אינם מומלצים.

525 אלף שקל הם מחיר מעניין למי שרוצה "כרטיס כניסה" למותג פורשה ולא מוכן להסתפק ברכב משומש. במחיר זה גרסת ה-2 ליטר ההתחלתית תספק את הבונוסים החברתיים הנלווים למותג, ביצועים יעילים והתנהגות כביש משמחת לנהגים חובבי הגה. אבל מי שירצה למצות את הפוטנציאל החבוי יצטרך לצלול לתוך רשימת האופציות היקרות או להעפיל לגרסת ה-S עם מנוע V6 340 כ"ס וביצועים הרבה יותר מסעירים. אם כבר פורשה, אז למה להתפשר. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X3-30

ב-365 אלף שקל, לפני תוספות, מציעה ב.מ.וו את גרסת ה-30 של ב.מ.וו X3 החדש. הממדים החיצוניים דומים למקאן, תא הנוסעים מרווח יותר ותא המטען קולט 550 ליטר. המנוע בגרסה זו הוא 2 ליטר טורבו בנזין עם 252 כ"ס, ההנעה כפולה והתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 6.3 שניות

וולבו XC-60 T8

370 אלף שקל, אחרי הטבת המס, עולה גרסת ה- T8 כפולת ההנעה של וולבו XC60 . המנוע הוא 2 ליטר טורבו, עם גיבוי של מנוע חשמלי חזק וסוללה. ההספק המשולב 407 כ"ס והתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 5.3 שניות. תא הנוסעים מרווח ומאובזר היטב אך תא המטען קטן יותר והמשקל העצמי נכבד

ריינג'רובר איווק SE

489 אלף שקל עולה הגרסה המאובזרת של ריינג'רובר איווק החדש. העיצוב רענן ויוקרתי, תא הנוסעים שופע גאדג'טים והמנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 249 כ"ס ו-37 קג"מ, שבסיוע תיבה אוטומטית בת 9 מהירויות מזניק את הרכב מאפס ל-100 ב-7.5 שניות. ההתנהגות פחות ספורטיבית אך יש יכולת שטח

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון