גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתי יוכר לחברה הפסד ממחילת חוב של בעל שליטה?

במדינה שבה המחוקק לא ייחד חקיקה מסודרת ונפרדת לטובת שיקום חברות בקשיים, נראה כי מתבקשת בחינה של מדיניות המס בעניין ההכרה בהפסד כתוצאה ממימון חברות אלה ● ניתוח

הפסד ממחילת חוב מצדו של בעל שליטה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
הפסד ממחילת חוב מצדו של בעל שליטה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

באחרונה פורסם פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל-אביב בעניין האחים וינברג. פסק הדין עוסק בשאלה אימתי יוכר לצורכי מס הפסד הון, שמקורו במחילה של בעל שליטה על חוב שהחברה שבשליטתו חייבת לו.

בבעלות האחים וינברג היו חברות מפסידות שמימנו את הפסדיהן, הן בהלוואות בעלים מהאחים וינברג והן בהלוואות מבנקים. לטובת לקיחת ההלוואות מהבנקים, שיעבדו האחים וינברג נכס מקרקעין שהיה בבעלותם הפרטית. לימים, בהתאם לדרישת הבנקים, מימשו האחים וינברג את נכס המקרקעין והשתמשו בתמורה לשם כיסוי חובות החברה לבנק.

האחים וינברג ביקשו לקזז את שבח המקרקעין שנוצר להם ממכירת נכס המקרקעין, כנגד הפסד הון שיצרו לעצמם על-ידי מחילה על חלק מהלוואות הבעלים שהלוו לחברה. מטבע הדברים, נוצרה מחלוקת בין פקיד השומה לבין הנישומים בעניין ההכרה בהפסד מהמחילה, כאשר מהותית הנישומים טענו כי המכירה הכפויה של המקרקעין הפרטיים והעברת התמורה לטובת פירעון חובות החברות יצרה בידם הפסד הון.

השופט גורמן בבית המשפט המחוזי דחה את ערעור הנישומים, ובהסתמכו על הלכת זיסו גולדשטיין, קבע כי עצם מימוש המקרקעין הפרטיים לטובת פירעון חובן של החברות לבנקים אינו יוצר לכשעצמו הפסד הון. למעשה, החליפו האחים וינברג את השקעתם במקרקעין בהשקעה נוספת בחברות שבבעלותם, על דרך מתן הלוואת בעלים נוספת לחברות.

באשר לגיבוש הפסד ההון הטכני על-ידי וינברג, בדרך של מחילה על הלוואות הבעלים שהילוו וינברג לחברות אלה, חזר בית המשפט על עקרונות הלכת שנהב וקבע כי יצירה אקטיבית של הפסד הון על-ידי הנישום ערב יצירת רווח ההון ממכירת המקרקעין, וזאת בדרך של מחילה על חלק מהלוואת הבעלים שלו, היא בבחינת פעולה המצריכה בדיקה וחקירה.

בנסיבות העניין, בהסתמכו על הלכת פישמן רשתות, קבע השופט גורמן כי האחים וינברג לא עמדו בנטל הראיה החל עליהם לצורך ההכרה בחוב כחוב אבוד, שאפסו הסיכויים לגבותו.

עסקה מלאכותית מטעמי מס

מעניין לציין בעניין זה כי בית המשפט דחה חוות-דעת כלכלית שהוגשה מטעם הנישומים, ואשר בה נקבע כי אין כל סיכוי שהחברות יוכלו להחזיר את חובותיהן לבעלי המניות. תחת זאת, בית המשפט העדיף להעניק משקל לעובדה שהחברות המשיכו לפעול גם אחרי המחילה, ושבעלי המניות המשיכו להזרים כספים לחברות גם לאחר מחילת החוב.

זאת ועוד, העובדה שהנישומים לא מחלו על מלוא הלוואת הבעלים שנתנו לחברה, אלא רק על חלקה, וזאת כפי הנראה תוך שהם מתאימים את גובה הסכום הנמחל לסכום ההפסדים לצורכי מס הקיימים בחברות, היא בבחינת עסקה מלאכותית.

לעניין זה יוסבר כי בידי החברה שחובה נמחל, מהווה המחילה הכנסה חייבת לצורכי מס, ולכן התאמת סכום המחילה לסכום ההפסדים הנצברים לצורכי מס חיזקה את מסקנת בית המשפט כי המחילה היא בבחינת עסקה מלאכותית שבוצעה מטעמי מס.

ככלל, בלי שנתייחס לעובדות המקרה הספציפי שנדון בפסק הדין, נציין כי הדרישות המחמירות לצורך גיבוש הפסד הון צריכות להעציב כל אזרח, המאמין כי הטלת מס צריכה להיעשות באופן כלכלי והוגן. ככלל, ב"נסיבות רגילות", נישום הנדרש לממש נכס בבעלותו הפרטית בשל דרישת הבנק לממש את הנכס לטובת פירעון הלוואה שנטלה החברה המפסידה בבעלותו, לא צריך להיחשד מיידית כ"מתכנן מסים".

דרישתו של סעיף 17(4) לפקודת מס הכנסה, שעל-פיה חוב יוכר כחוב רע על-פי "הנחת דעתו של פקיד השומה", לא צריכה, לעניות דעתנו, להתפרש מילולית באופן של "אפס סיכויים" לגביית החוב. מעבר לכך, אין צורך להסביר כי אימוץ המבחנים שנקבעו בפסיקה בעניין פישמן רשתות ובעניין וינברג, יש בו משום תמרוץ שלילי לשיקום חברות, שהרי כל עוד ימשיך הנישום לנסות להזרים כספים לחברות המפסידות בבעלותו, וכל עוד יימנע הנישום מפירוק החברות, יעניש הנישום את עצמו בכך שלא יתגבש הפסד ההון שבו נאלץ לשאת.

עם זאת, כפי הנראה, בכל פסיקה המרעה עם נישומים, ניתן למצוא גם נקודת אור. פעמים רבות עולה הטענה מצד פקידי השומה כי מכירת מניות חברות מפסידות לצד רכישה בסכום סמלי של הלוואת הבעלים שהעניק הבעלים הקודם לחברה, יוצרת דה-פקטו הכנסה ממחילה לחברה הנמכר - שהרי לכאורה רכישת הלוואה בסכום נמוך מסכומה הנקוב מהווה ראיה להיעדר יכולת פירעון.

לחלופין, אם הבעלים הקודם מהוון ערב המכירה את הלוואת הבעלים להון מניות, עולה הטענה כי פעולה זאת מהווה עסקה מלאכותית, שתכליתה הימנעות ממס על מחילה כלכלית שנוצרה בחברה - שהרי איזה נישום בר-דעת היה משקיע בחברה מפסידה.

נראה אפוא כי בעקבות פסק הדין יקשה על פקידי השומה להעלות טענה למחילה, שהרי על-פי פסיקה זאת, כל עוד לא אפסו סיכויי הגבייה, אין כאן משום הכנסה ממחילה לחברה מקבלת ההלוואה.

לסיום, ובלי שנתייחס לתוצאות פסק דין זה, אנו סבורים כי מתחייבת בחינה מחודשת של ההכרה בהפסדי הון ובחובות אבודים במצבים של מתן הלוואות לחברות בקשיים. דווקא במדינה שבה המחוקק לא ייחד חקיקה מסודרת ונפרדת לטובת שיקום חברות בקשיים, נראה כי מתבקשת בחינה של מדיניות המס בעניין ההכרה בהפסד כתוצאה ממימון חברות אלה.

לעניות דעתנו, מן הראוי כי מדיניות המס לא תכביד את ידה על ההכרה בהפסד כתוצאה ממימון חברות בקשיים, ובוודאי שניתן לצפות כי מדיניות מס ראויה ומאוזנת תטיל מס באופן המתיישב עם התוצאה הכלכלית המתקבלת. 

הכותבים הם שותפים באשכול המסים של פירמת ראיית החשבון והייעוץ העסקי BDO

עוד כתבות

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל