גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הולכים על כל הקופה: 5 מכוניות ששייכות לקטגוריה שצוברת תאוצה

כל יצרני הרכב בעולם מדברים על הנעה חשמלית, פליטה ירוקה ו"דאון-סייזינג" ● אבל כולם יודעים שהכסף הגדול נמצא בפלחים המוחצנים ביותר של השוק, כמו פלח ה–SUV קופה שזוכה לפריחה רצינית

אאודי Q3 ספורטבק: השמרנים משנים כיוון

אאודי נחשבה במשך שנים ל"סרבנית SUV קופה". קברניטיה טענו שהעיצוב המוחצן והרועש והתדמית הפרועה של הפלח הזה לא מתאימים לקו השמרני והנקי של המותג ולעיצובים הקלאסיים שלו. אבל השוק - במיוחד הסיני - אמר את דברו, ולפיכך גם אאודי קופצת כיום לנישה הזו בצורה נרחבת.

הראשון בסדרה הוא דגם הספורטבק החדש של אאודי Q3. עיצוב החלק הקדמי שלו דומה מאוד לעיצוב ה-Q3 הרגילה, למעט חרטום קצת יותר אגרסיבי. אבל מעמוד האמצע ואחורה היא מציגה אלמנטים טיפוסיים לז'אנר: גג נמוך יחסית שמשתפל לאחור בחדות ויוצר פרופיל צד דמוי דמעה, ספוילר מודגש מעל הדלת האחורית ושמשה אחורית צרה.

תא הנוסעים מקביל לזה של ה-Q3 עם לא מעט תוספות קוסמטיות-ספורטיביות, דוגמת ריפוד ייחודי ומושבי ספורט עמוקים. כרגיל, מסכי ה-LCD שולטים בעמדת הפיקוד. הספסל האחורי עדיין אמור לספק מרחב מחיה מכובד לשלושה מבוגרים ותא המטען התקני מספק 530 ליטר למרות הדלת האחורית המשופעת.

אאודי טוענת שמתחת לכסות, השינויים מהותיים יותר והרכב נהנה מ"מערכת שליטה דינמית", שמתאפיינת בהיגוי מהיר יותר משל ה-Q3 הרגיל ויכולת תמרון של מכונית ספורט תודות למרכז כובד נמוך יותר.

המנועים שמושקים באירופה בשלב הראשון הם המנועים המוכרים של ה-Q3, כולל 2 ליטרים טורבו בנזין עם 230 כ"ס וטורבו-דיזל בהספק 150 כ"ס. מעבר לפינה נמצאים מנועים עם מערכת סיוע היברידית "קלה" ומן הסתם גם גרסה קרבית נוסח SQ3. המחיר טרם פורסם, אך אפשר מן הסתם לצפות למחיר גבוה ב-15%-20% מגרסאות ה-Q3 הרגילות המקבילות.
המחיר בארצות-הברית מתחיל בכ-14,800 דולר.

פורשה קאיין קופה: עוד יותר ספורטיבי

החל מהשנה, לקאיין של פורשה יש תת-נישה מצומצמת ושמה "קאיין קופה". ההבדלים בעיצוב די מקיפים ומתחילים בעמוד A קדמי נמוך יותר, גג שניצב 20 מ"מ נמוך יותר, דלתות שעוצבו מחדש, קשתות גלגלים שהורחבו לעומת המקור, וכמובן דלת אחורית בשיפוע חד עם חלון צר יותר וספוילר רציני שנמתח חשמלית לאחור כאשר המהירות עולה - על-פי המסורת של פורשה. התוצאה היא רכב שנראה אגרסיבי וקרוב יותר אל הקרקע מהקאיין, ואם מוסיפים לכך כמה תוספות אופציונליות, כמו חישוקי סופר-ספורט עצומים וגג מסיבי פחמן, מקבלים הצהרת נוכחות בולטת מאוד.

מבחר המנועים מקביל לקאיין הרגיל ונע בין 340 כ"ס בדגם ה-V6 הבסיסי - שיכול להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-6 שניות - ועד ל-V8 קרבי בגרסת הטורבו, שמייצרת 550 כ"ס ומאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות ולמהירות סופית של למעלה מ-280 קמ"ש.

תא הנוסעים די דומה לקאיין ומציע מרווח רגליים וכתפיים דומה, אם כי מטבע הדברים, מרווח הראש מוגבל יותר ותא המטען מסתפק ב-625 ליטר. מתלי אוויר הם סטנדרט. עדיין לא ברור אם המבחר יכלול בעתיד גם גרסת פלאג-אין, בהנחה שעוד תהיה רלוונטית לישראל. הקאיין קופה כבר נחת בארץ.

מרצדס CLG קופה: חידוש מקיף ועדכני ביותר

מרצדס הצטרפה מאוחר, יחסית, לפלח הייחודי הזה, אבל היא נחושה להשלים במרץ את הפער מול ב.מ.וו ולחסום את הדרך לאאודי. הקיץ מגיע תורה של גרסת הביניים שלה בפלח, GLC קופה, לעבור חידוש מקיף.

חיצונית, התמקדה מרצדס בחלק החשוב ביותר בכלים הללו, הזנב, שעודן משמעותית לעומת הדור הראשון, הפך להיות פרופורציונלי יותר ועדיין שמר על מידה נכבדה של אגרסיביות. החרטום מאמץ את שפת העיצוב של מרצדס כאשר בוצע בידול מובחן בין עיצוב החרטום של הגרסאות "הרגילות" לבין גרסאות ה-AMG הקרביות, שמצוידות כעת בגריל ספורטיבי אגרסיבי ובשלל ספוילרים וכונסי אוויר קרביים.

בתא הנוסעים, עמדת הפיקוד מיישרת קו עם דגמי הדור האחרון של מרצדס וכוללת שני מסכי מגע ענקיים ובמקביל את ממשק ההפעלה החכם MBUX, שכולל בתוכו סייען אישי עם יכולת למידה ויכולת קלט באמצעות מחוות ידיים.

כצפוי, מצויד הרכב בדור העדכני ביותר של מערכות בטיחות סמי-אוטונומיות, כולל יכולת להפקיד את ההיגוי בידי מוח הרכב לפרקי זמן מוגבלים. מלבד המנועים של הגרסאות הרגילות, זכו גרסאות ה-AMG הקרביות לטיפול מיוחד. בראש ההיצע גרסת "63" שנבחנה רשמית במסלול נורבורגרינג והשיגה זמן הקפה מרשים מאוד - ולא שמי שרוכש רכב כזה ינסה זאת אי-פעם. מנוע ה-V8 טורבו מייצר 476 כ"ס בתצורה הרגילה או 510 כ"ס בתצורת ה-S, משודך לתיבה אוטומטית ספורטיבית ומסוגל לזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-4 או ב-3.8 שניות בהתאמה. למי שזה קצת יותר מדי, יש גם גרסת 43, עם 390 כ"ס בלבד.

שנגאן CS85 קופה: מודרני באופן מפתיע

אחת מנקודות הביקורת שנמתחות על פלח ה-SUV קופה בעולם היא הדימוי הנובורישי שלו. אבל בסין, שבה אין כמעט "כסף ישן", להיות "מתעשר חדש" זה לא עלבון אלא משאת נפש. לפיכך, היה זה רק עניין של זמן עד שהיצרנים המקומיים יאמצו בחום את הפלח הזה וישכפלו אותו - אבל עם מחירים עממיים ונגישים.

דוגמה אחת היא הדגם החדש CS85 קופה של היצרנית הסינית שנגאן, שהושק בסין. עיצובו נראה כמו שיבוט גנטי של אלמנטים של דגמי פרימיום יוקרתיים ומוכרים היטב: זנב של מרצדס GLC קופה, פנסים של אאודי, גריל של פולקסווגן ופרופיל של X6. אבל מתחת לכסות המשוכפלת מסתתר רכב מודרני באופן מפתיע.

הרכב ניצב על פלטפורמה עדכנית, נמתח לאורך מכובד של 4.72 מ' ולרוחב 1.85 מ' ובסיס הגלגלים שלו, 2.7 מ', תואם את הממוצע האירופי בפלח המיד-סייז. תא הנוסעים, שעוצב בסטודיו האיטלקי של החברה, נראה יוקרתי ואיכותי, אם כי לא ברמה של הגרמנים, והוא עמוס במערכות חכמות כמו סייענית אישית ומערכת הפעלה שפותחה בשיתוף ענקית האלקטרוניקה TENCENT, מערכות ADAS עדכניות ועוד.

להנעה אחראים מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין בהספק 174 כ"ס או מנוע 2 ליטרים טורבו בהספק 233 כ"ס, שניהם שייכים לדור החדש, שפותח בסיוע טכנולוגיה מערבית כדי לעמוד בעתיד בתקינת יורו 6. שניהם משודכים לתיבה אוטומטית מתקדמת בת 8 מהירויות מבית אייסין היפנית. כל הדגמים מצוידים כסטנדרט בהנעה כפולה-קבועה. והמחיר? מתחיל בכ-19 אלף דולר בסין, כולל מסים - משהו כמו 50% מהמחיר של המתחרים הגרמנים המקבילים.

ב.מ.וו X6 מודל 2020: האב המייסד מתחדש

לב.מ.וו שמורה זכות ראשונים בנישת ה-SUV קופה וה-X6 שלה הקדים בכמה שנים טובות את המתחרים. לפיכך, כשהגיעה העת לחדש את "האב המייסד" של הפלח, הוא זכה לטיפול מקיף מאוד. מודל 2020 של X6 ניצב על הפלטפורמה של ה-X5 החדש עם בסיס גלגלים שהוארך ב-4 ס"מ לטובת מרחב הרגליים. הוא רחב יותר מקודמו ומעט נמוך יותר לטובת מראה אגרסיבי יותר, ותא המטען מציע כעת נפח שימושי יותר של כ-580 ליטר. ואם מישהו לא מסתפק בכך, הוא יכול לבחור כעת בין שני סגנונות עיצוב שונים: יוקרתי עם שלל קישוטי כרום, מגנים תחתיים מודגשים בכרום ועוד; או ספורטיבי, "M SPORT" עם שלל "תוספות אגרסיה" כמו פגושים עמוקים, ספוילרים מוגדלים ורכיבים מסיבי פחמן.

עיצוב הפנים די זהה ל-X5 החדש, כולל מערכות בטיחות סמי אוטונומיות מתקדמות, "סייען אישי" עם בינה מלאכותית שלומד את קולו והעדפותיו של הנהג, אפשרות להעברת פונקציות רבות לסמארטפון של הנהג כולל פתיחה והתנעה מרחוק וכו'.

היצע המנועים מקביל גם הוא לזה של ה-X5 עם שלל מנועי בנזין ודיזל כאשר בפסגת ההיצע נמצא מנוע V8 בנפח 4.4 ליטרים, שמייצר 530 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.3 שניות. ואל חשש: יש גם אופציה לצליל מפלט רועש במיוחד ואפילו נורות LED צבעוניות שמרצדות בחרטום, למקרה שמישהו לא הבחין בכם ממרחק של 2 ק"מ.

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה