על אף חסרונותיהם - שומרי הסף ומערכת המשפט חשובים וטובים יותר מכול מהרסיהם

"ובמדינתנו פנימה יהיה הצדק השליט העליון, השליט גם על שליטיה" - כך כתב מנחם בגין עם קום מדינת ישראל • בלי מערכות אכיפת חוק חזקות ובתי משפט עצמאיים, מדינת ישראל לא תהיה יותר מדינה דמוקרטית • אמון הציבור במוסדות שלטון החוק, פרויקט מיוחד

ח"כ ציפי לבני בכנס שוק ההון / צילום: איל יצהר
ח"כ ציפי לבני בכנס שוק ההון / צילום: איל יצהר

עליונות שלטון החוק ועצמאות מערכת המשפט נקבעה כבר עם הולדת המדינה. "ובמדינתנו פנימה יהיה הצדק השליט העליון, השליט גם על שליטיה" - כך כתב מנחם בגין עם קום מדינת ישראל. המתקפה חסרת התקדים ומשולחת הרסן על מערכת אכיפת החוק והמשפט בישראל נועדה לפגוע בעצמאותה של המדינה, להכפיף אותה לחסדי הפוליטיקאים ולפגוע באמון הציבור במערכת. בלי מערכות אכיפת חוק חזקות ובתי משפט עצמאיים, מדינת ישראל לא תהיה יותר מדינה דמוקרטית. מי שייפגע הם לא רק השופטים והפרקליטים המותקפים, אלא כל אחד ואחת מאיתנו אזרחי ישראל.

זהו חיסול המערכת החיסונית, זו שמגינה על אזרחי המדינה מפני עריצות השלטון, דואגת לשוויון בתוכנו, פועלת נגד שחיתות ששולחת יד לקופה הציבורית. מערכת שמחייבת, ובצדק, כל ממשלה לפעול לפי החוק והמערכת החוקתית.

דמוקרטיה היא מערכת ערכי יסוד שבהם מחויב גם כל מי שנבחר על-ידי הרוב, ואין בה אדם מעל החוק. זהו האינטרס הציבורי שעליו מגינים שומרי הסף ומערכת המשפט. למדינות שבהן מנהיגים עלו לשלטון בבחירות דמוקרטיות ואחר-כך חיסלו את הדמוקרטיה והפכו אותה למשטר טוטליטרי, יש שם אחר. כאשר ציבור אינו מאמין במוסדות אכיפת החוק והמשפט, זוהי אנרכיה שבה יד איש באחיו וכל דאלים גבר.

מערכת שתפקידה לומר לכל נבחר ציבור "עד כאן" אינה נוחה לאלה שמסיבות אישיות ופוליטיות רוצים להכשיר שחיתות, או לאלה שלא רואים בחוק או בחוקה את מקור הסמכות, לא מכירים בבית המשפט כפרשן, או רוצים להכפיף את שומרי הסף למימוש אידאולוגיה קיצונית המנוגדת למערכת הערכים הדמוקרטית.

וכך, מכיוונים שונים ומסיבות שונות המסר הוא אחד - או שתתקרנפו או שלא תתקיימו. "אין גוף חסין מביקורת", אמרתי בכניסתי למשרד המשפטים. הקמתי את מערך הביקורת על הפרקליטות כדי להגביר את אמון הציבור במערכת, והיו לי ויכוחים מעת לעת עם נשיא בית המשפט העליון. בפרקליטות ובבתי המשפט יושבים בני אדם, ואף אחד אינו מושלם. אבל גם אם יש לנו ויכוח איתם, אנחנו חייבים היום לשמור על מעמד הגופים הללו, כיוון שהם החומה שנשארה מול המהלכים המסוכנים של הפגיעה בשומרי הסף ובמערכת המשפט, שעל אף חסרונותיהם - הם חשובים וטובים יותר מכל מהרסיהם.

הם אלה שמייצגים את האינטרס הציבורי ואת מערכת הערכים שלנו שעל בסיסם הוקמה המדינה, ואלה לא משתנים לפי תוצאות הבחירות. 

הכותבת כיהנה כשרת המשפטים בין השנים 2005-2006, 2006-2007 ו-2013-2014