מסתמן: 2019 תסתיים עם ירידה בהתחלות הבנייה

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה נרשמו כ-37 אלף התחלות בנייה, אך אם הקצב יימשך כך גם ברבעון הנוכחי, התחלות הבנייה ירדו לראשונה מזה שנים מ-50 אלף בשנה

בנייה בנתיבות / צילום: דייגו מיטלמן
בנייה בנתיבות / צילום: דייגו מיטלמן

2019 עתידה להמשיך את מגמת הירידה בהתחלות הבנייה. אמנם בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה נרשמו התחלות בנייה שגבוהות בכ-4% לעומת אלה שנרשמו בשלושת הרבעונים המקבילים ב-2018, אולם הנתונים רחוקים מאוד מנתוני השיא של 2016. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שפורסמו היום. עם זאת, בעקבות הביקורת הרבה על עדכונים גדולים של פרסומי התחלות הבנייה, הלמ"ס שינתה את מתודת הספיקה שלה, והחל מינואר 2019, הם מתבססים על סקר השדה של הלשכה בלבד, להבדיל מהשנים שעברו, כך שהשוואת נתוני 2019 לקודמותיה הוא עניין שיצטרך להיבחן בעתיד.

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה נרשמו כ-37 אלף התחלות בנייה, ואם הקצב יימשך כך גם ברבעון הנוכחי, התחלות הבנייה ירדו מ-50 אלף בשנה, לראשונה מזה מספר שנים. אמנם בשנה שחלה בין אוקטובר 2018 לספטמבר השנה החלה בנייתן של 52,360 יחידות דיור, ואולם זה נובע מהרבעון הרביעי החריג של 2018, שבו הוחל בבניית למעלה מ-15 אלף יחידות דיור; זאת בעוד שמתחילת השנה, התחלות הבנייה נעות בסביבות ה-12 אלף לרבעון. 

התחלות בנייה
 התחלות בנייה

חלק משמעותי מהתחלות הבנייה מיוחסות למחיר למשתכן, וכך ניתן לראות בצמרת התחלות הבנייה מקומות שמזוהים עם התוכנית הממשלתית, כבאר שבע, חריש, אור יהודה, יבנה, נתיבות, ראשון לציון טירת הכרמל ועוד. מצד שני בולטות התחלות בנייה רבות במיוחד בתל אביב, כתוצאה מפרויקטים גדולים של התחדשות עירונית. הנתונים הגבוהים מתל אביב גם הקפיצו את מחוז תל אביב להיות המחוז עם התחלות הבנייה הגדולות ביותר. בין השנה שחלה בין אוקטובר 2017 לספטמבר 2018 לבין זו שחלה בין אוקטובר 2018 לספטמבר 2019, התחלות הבנייה במחוז ת"א זינקו ביותר מ-50%, והוא עקף את מחוז המרכז, שבאופן מסורתי הוא המחוז המוביל את הבנייה בישראל. וכך, 24.3% מהתחלות הבנייה בשנה זו נרשמו במחוז תל אביב, לעומת 21.6% שנרשמו במחוז מרכז.

המחוז השלישי במימדיו מבחינת התחלות הבנייה, היה מחוז הדרום, עם 17.5% מכלל התחלות הבנייה בישראל. מדובר בנתון מפתיע, שהוא תוצר מובהק של מחיר למשתכן. מקומות כמו באר שבע, נתיבות, שדרות, קרית גת נכללים בצמרת התחלות הבנייה, ובכולן מתקיימים פרויקטים שכלולים בתוכנית הדיור הלאומית.

במחוז חיפה נרשמו 13.4% מהתחלות הבנייה בישראל, הודות להתחלות בנייה רבות שנרשמו בחריש ולאור עקיבא (שם התחלות הבנייה לא מיוחסות למחיר למשתכן, אלא לבנייה מוזלת בשכונה הגדולות אורות ים). חלקו של מחוז הצפון הגיע ל-13.2%, הודות להתחלות רבות שנרשמו בעכו ובנהרייה - גם כן במסגרת מחיר למשתכן, ואילו במחוז יהודה ושומרון הוחל בבנייה 3.1% מכלל תחלות הבנייה.