זכאי מחיר למשתכן ויתרו – ו-1,500 דירות מוזלות מוצעות כעת למכירה לציבור הרחב

בקריות, בעכו, בדימונה, בפ"ת, בראש העין ובשלל ערים נוספות מוצעות לכל דיכפין דירות מוזלות • לפי כללי תוכנית הדיור הממשלתית, יח"ד שהזכאים מוותרים עליהן מספר פעמים נמכרות לכלל הציבור, אלא שלא נראה כי קברניטי התוכנית צפו שהזכאים יוותרו על מסה כזו של דירות

בניין במרכז פ"ת בו מוצעות יח"ד מוזלות לאחר ויתור זכאי מחיר למשתכן /  צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בניין במרכז פ"ת בו מוצעות יח"ד מוזלות לאחר ויתור זכאי מחיר למשתכן / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

למעלה מ-30 אלף זכאים קנו עד כה דירות מוזלות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, והמספר הולך ומאמיר. ואולם במקביל, כך נמצא במעקב "גלובס", נרשמת עלייה עקבית במספר הדירות המוזלות שמשווקות במסגרת התוכנית, ושהזכאים ויתרו עליהן. התוצאה: דירות רבות במחירים נמוכים בהשוואה לדירות דומות באותם האזורים, מוצעות כיום למכירה, לכל דורש (למעט משקיעי נדל"ן. א"מ). בדצמבר 2018, מצאה בדיקתנו, כי 1,012 דירות מחיר למשתכן הוצעו למכירה לציבור הרחב. כיום מספרן עומד על 1,500, והן כוללות דירות במקומות אטרקטיביים כמו פ"ת וראש העין. נכון לשבוע שעבר אף ניתן היה למצוא דירות כאלה בעיר מבוקשת אחרת - מודיעין.

כיצד נולדו הדירות שנמכרות ללא הגרלה? הרעיון שעומד מאחורי "מחיר למשתכן" אומר, שכל הגרלה תייצר זוכים בדירות. אם חלקם לא מעוניינים בדירות בהן זכו, הבאים אחריהם בהגרלה מקבלים הודעה על זכייתם בדירה המדוברת, ואם אף הוא לא מעוניין, עוברים לזה שאחריו וכן הלאה. אם אף אחד מהנרשמים לאותה הגרלה לא מעוניין - מתקיימת הגרלת המשך. בימים אלה, למשל, מתקיימות הגרלות המשך לפרויקטים ב-30 יישובים, כמו ר"ג, ראשל"צ, נתניה ומודיעין. במקרים שבהם גם בהגרלות ההמשך, לא נמצאו מעוניינים, הדירות מוצעות למכירה מוזלת גם למשפרי דיור שנרשמים כזכאים. 

דירות מחיר למשתכן ללא הגרלה - גידול של 50 בשנה
 דירות מחיר למשתכן ללא הגרלה - גידול של 50 בשנה

שיאנית ההצפות בדירות - עכו

איך קרה שזוגות צעירים - אליהם מכוונת התוכנית - לא מעוניינים בדירות זולות? ברוב המקרים הסיבה היא עודף בנייה, במיוחד בפריפריה. המדינה שיווקה קרקעות לאלפי יח"ד, במקומות שבהם אין צורך ביותר ממאות ספורות, והביאה להצפה של אזורים שונים. במהלך 2019 התברר כי באזור הקריות ההיצע גדול בהרבה מהביקוש, ואכן רבות מהדירות שהזכאים ויתרו עליהן, מוצעות שם למכירה. בחודשים האחרונים שיאנית הטבלה המפוקפקת הזו היא עכו. נכון לעכשיו מוצעות שם לכל דיכפין (כאמור לא למשקיעי נדל"ן) 444 דירות מחיר למשתכן. הסיבה: העיר הורגלה להתחלות בנייה בהיקפים של עשרות עד מאות ספורות של התחלות בנייה בשנה, ובשנתיים האחרונות החלו בכל שנה לבנות בה אלף דירות.

הקריות ממשיכות להצטיין בהצפות, ובראשן קרית ביאליק עם 297 דירות מוזלות שממתינות לרוכש; בקרית ים מוצעות למכירה 186 דירות ואילו בקרית מוצקין - 86. באחרונה נשמעו טענות מפי גורמים בתחום, שהוצאת הדירות הללו מההגרלות, ומתן אפשרות גם למשפרי דיור לרכוש אותן תאיץ את המכירות. מבדיקתנו חלק גדול מהדירות הללו מוצעות לכל דורש כשנה, וזו עדות לכך שהביקושים לא מדביקים את ההיצע.

עניין נוסף שמשפיע על המכירות האיטיות בקריות, ובעוד אזורים בפריפריה, הוא מחיר הההנחות במחיר למשתכן. בעוד שבמרכז הארץ ההנחות מול מחירי השוק משמעותיות ויכולות להגיע למאות אלפי שקלים, כאן המצב שונה. לדוגמה במגדל מגורים שבונה חברת אשדר בקרית מוצקין, ושמוצעת כיום לכל דורש, ניתן לקנות דירת 3 חדרים ב 1.16 מיליון שקל. בדיקה מעלה שלא חסרות דירות יד שנייה בעיר, שיתחרו עם הדירה הזו במחיר, גם אם הן פחות יפות ומאובזרות מזו. וזו רק דוגמה אחת כמובן.

עוד מקום תקוע הוא דימונה, עם 110 דירות שמחפשות רוכשים כבר זמן רב, וקשה לראות מהיכן אלה יגיעו, אלא אם התוכנית תפתח בשלב כלשהו גם למשקיעים.

הזכאים מוותרים על הדירות היקרות

בדיקת כמה מהפרויקטים, מעלה שזכאים נוטים לוותר במקרים רבים על הדירות היקרות בפרויקטים שנכללים במחיר למשתכן.

וכך ניתן למצוא כיום בפרויקט של חברת רמי שבירו בראש העין, דירות פנטהאוז ענקיות של 228 מ"ר ו-120 מ"ר מרפסת, בכמעט 2.6 מיליון שקל. על אלה כאמור הזכאים ויתרו והן מוצעות לכל דורש. בדומה, בקרית אליעזר בחיפה מוצעת בפרויקט של אשדר דירת גן בת 5 חדרים, בשטח 156 מ"ר, עם חצר של 143 מ"ר, ב-1.83 מיליון שקל. שוב -דירת ענק, אך במחיר גבוה יחסית ליכולת הכלכלית של רוב מי שניגשו להגרלות בשכונה.

כל הדירות שזכאי מחיר למשתכן ויתרו עליהן ושמוצעות כיום למכירה לכל דורש בפ"ת, נמצאות בפרויקט של חברת רמי שבירו שנמצא ברחוב רוטשילד במרכז העיר וסמוך לשוק העירוני. בחברה מסבירים שהמצב נוצר עקב כך שמדובר בדירות בקומות הגבוהות שהן יקרות באופן יחסי. מדובר בדירות 5 חדרים לא גדולות, שנמכרות סביב שני מיליון שקלים - סכום שאולי מהווה הנחה לעומת מחירי השוק הנהוגים בעיר, אך עדיין גבוה בהתחשב ביכולתם של רוב הזוגות הצעירים.

גם בטירת הכרמל מוצעת דירת 5 חדרים, בשטח 129 מ"ר בקומה ראשונה ב-1.2 מיליון שקל - מחיר גבוה יחסית לשוק המקומי. יצוין שכחלק מהביקורת על תוכנית הדיור הממשלתית עולה שוב ושוב טענה לגבי הכללת דירות יקרות במחיר למשתכן, שנועדה כזכור לזוגות צעירים.

מדריך לקונים

דירות שנמכרות ללא הגרלה הן דירות שמנסים לשווק אותן למעלה משנה, אך הזוכים ויתרו עליהן. מרגע זה יכולים משפרי דיור, כלומר מי שבבעלותם דירה אחת ומצהיר שימכור אותה, לרכוש את הדירות הללו ללא הגרלה. לצורך הרכישה, יש להירשם למחיר למשתכן באתר התוכנית ולקבל תעודת זכאות. רשימת הדירות מוצגת באתר מחיר למשתכן, ואת הרכישה מבצעים באופן ישיר מול הקבלן בכל פרויקט.