דעה: מחיר הכישלון של כחלון, המשתכן במשרד האוצר

חרדים הם כנראה פחות הטעם של כחלון. זה אחד הדברים שהופכים אותו לאחד משרי האוצר הכושלים ביותר בתולדות המדינה • ברקת, איש של כלכלה ונתונים ובהחלט ראוי לשבת על כיסא שר האוצר, הוא ההוכחה לכך שניתן להיות נציג של כולם ולא להפוך בדרך לאויב של מגזרים מסוימים • דעה

משה כחלון / צילום: רפי קוץ
משה כחלון / צילום: רפי קוץ

מדינת ישראל זקוקה לשר אוצר. הפעם, בניגוד למשה כחלון שפעל ברוח פופוליסטית והוביל את מדינת ישראל לגירעון של מיליארדים, אנחנו זקוקים לשר אוצר אמיתי. לא שר אוצר שמחלק מתנות חינם ומזרים תקציבים שנראים טוב.

עם כחלון לא יצא לי להיפגש, חרדים הם כנראה פחות הטעם שלו, אבל עם מי שהיה סגנו בהחלט יצא לי. לתדהמתי, בראיון לעיתון 'משפחה', הכריז סגן שר האוצר יצחק כהן מש"ס כי מעולם לא פגש בשר אוצר טוב כמו כחלון. הסיבה: הוא אף פעם לא אומר שאין לו לתת. תמיד יש לו. יותר ממה שזה היה מגוחך, זה היה מפחיד. שר אוצר שתמיד יש לו, שאף פעם לא אומר לא, הוא שר אוצר שבהחלט יש מה לדאוג ממנו.

לאורך כל כהונתו הוא סירב להתראיין אצלי. נימוק של ממש לא היה, אבל התשובה תמיד הייתה שלילית. או שהוא חשש להתעמת עם עובדות שלדעתי פגעו באוכלוסייה החרדית או שפשוט עיתון חרדי לא בא לו בטוב. אולי שתי הסיבות נכונות. הסיבות הללו, לדעתי, הן גם הסיבה שכלכלנים רבים הכתירו אותו כשר אוצר כושל, אולי אחד הכושלים ביותר בתולדות המדינה.

לעומתו, השבוע הציג ח"כ ניר ברקת לראש הממשלה את הסקרים, לפיהם מינויו לתפקיד שר אוצר יהיה הצעד הנכון ביותר לליכוד. ברקת, גם אם לא מסכימים עם כל הצעדים שלו, הוא איש של כלכלה ונתונים ובהחלט ראוי לשבת על הכיסא הזה. כמי שיצר הון באמצעות יזמות מבריקה, עמד בראשות עיריית ירושלים במהלך שתי קדנציות ועסק רבות בפילנתרופיה וביסוס כלכלי של מוסדות, הוא בהחלט יכול להתאים למשרה בעלת אוריינטציה כלכלית.

לצד כל אלה, ברקת הוא ההוכחה לכך שניתן להיות נציג של כולם ולא להפוך בדרך לאויב של מגזרים מסוימים. הוא נכנס לנעלי ראש עיריית ירושלים בלי הכרה מוקדמת עם המגזר החרדי, בריצה הראשונה שלו לראשות העיר הוא עשה איתם כמה טעויות, אבל מהר מאד הוכיח שניתן לבנות יחסי אמון הדדיים ולהפוך ליקירם של חרדים רבים. הוא לא השתנה בדעותיו; הוא פשוט הקשיב והיה פתוח להכיל אותם. זו הדרך לבנות כלכלה שתהיה שייכת לכולם.

בצל ההסתה נגד המגזר החרדי מצדה של מפלגת ישראל ביתנו, מדינת ישראל זקוקה לשר אוצר שישכיל להתנהל כראוי מול אורח החיים של המגזר החרדי בלי לוותר על עקרונות הכלכלה. בהתנהלות ראויה, כזאת שלא באה מתוך אווירת 'אנטי' ורצון לחנך את הציבור החרדי, גם שיעורי התעסוקה יגדלו והפריון בשוק העבודה יצמח. כפי שזה נראה, ברקת הוא האיש הכי מתאים בסביבה.

לפני ימים אחדים נערכה ועידת ההייטק החרדי במלון 'וולדורף אסטוריה' בירושלים. למרות התדמית העכורה שאביגדור ליברמן מנסה לשוות לנו, נכחו שם כאלף משתתפים חרדים וחרדיות. כולם הגיעו להיות חלק ממהפכת ההייטק שעוברת על המגזר. לשמוע את מנכ"ל רשות החדשנות אומר כי ללא האוכלוסייה החרדית אין משמעות להייטק הישראלי, זה האנטיתזה למסרים של ליברמן. החרדים הוכיחו שאם לא באים לחנך ולשנוא אותם, הם רוצים גם להתפרנס בכבוד. כולם רוצים להיות מסודרים כלכלית.

כאחד שמגיע מתוך עולם היזמות וההייטק, ומכיר היטב את הניואנסים החרדים, אין ספק שניר ברקת יוכל להיות בשורה של ממש למשק הישראלי ולחברה החרדית. הגיע הזמן שהכלכלה הישראלית תנוהל על ידי אדם שמבין כלכלה ויידע כיצד למקסם את הכוח הכלכלי של המגזר החרדי. מישהו צריך לשקם את הנזקים שכבר נעשו. 

הכותב הוא עיתונאי בעיתון החרדי "משפחה"