יש מי שנהנה מהבחירות: סקר TGI מצביע על עלייה בשיעור החשיפה לעיתונים

לפי סקר TGI לשנת 2019, לראשונה מזה ארבע שנים נרשמת עלייה בחשיפה לעיתונות • העלייה ניכרת גם בעיתוני אמצע השבוע וגם במוספי סוף השבוע • גם העיתונים הכלכליים מציינים שנה טובה • ברדיו: 103FM מתחזקת, וגלגלצ מתרסקת

עיתונים בישראל / צילום: תמר מצפי
עיתונים בישראל / צילום: תמר מצפי

שנה פוליטית סוערת, שלוש מערכות בחירות וחקירות ראש הממשלה נותנות את אותותיהן בצריכת מדיה מוגברת, וכפועל יוצא מכך - כנראה - לראשונה מזה ארבע שנים נרשמת עלייה בחשיפה לעיתונות. העלייה ניכרת בצריכת העיתונות לכל אורך הקו, גם בעיתוני אמצע השבוע וגם במוספי סוף השבוע.

מנתוני סקר TGI שמתפרסמים היום (ה') עולה כי שיעור קריאת העיתונים היומיים במי חול עלתה מ-44.3% ב-2018 ל-46.5% ב-2019. העליה בשיעורי קריאת העיתונים בסופי השבוע גבוהה אפילו יותר: מ-49.2% ב-2018 ל-52.0% ב-2019.

גם "ישראל היום" וגם "ידיעות אחרונות" מצליחים לגדול באופן מובהק בשיעורי החשיפה. החשיפה ל"ישראל היום" גדלה ב-5.5% במונחים שנתיים, והחשיפה ל"ידיעות אחרונות" גדלה ב-4.7%.

מי שרושם גידול משמעותי בשיעורי החשיפה הוא "מעריב הבוקר", שרושם עלייה של 9.8%, מ-4.1% ל-4.5%. "הארץ", שחילק החודש בונוס לעובדיו, הוא העיתון היומי שרושם את העלייה המשמעותית ביותר בהיקפי החשיפה: גידול של 16.7% מ-4.2% ל-4.9%.

עלייה נרשמת גם בחשיפה לעיתונים בסוף השבוע. החשיפה ל"ישראל היום" עלתה ב-2.6%, מ-30.2% ל-31%. "ידיעות אחרונות" רושם גידול גבוה של 3.7%, מ-29.6% ל-30.7%. "הארץ" רושם גידול משמעותי של 6.4%, מ-4.7% ל-5%.

עם זאת, מעניין לראות שהגידול של "הארץ" באמצע השבוע גבוה משמעותית מזה שרושם עיתון סוף השבוע. הגיליון של "מעריב" בסוף השבוע הוא שרושם את הגידול הגבוה ביותר מבחינת החשיפה: גידול של 9.6%, מ-5.2% ל-5.7%. 

נתוני סקר TGI
 נתוני סקר TGI

בגזרה הכלכלית: אורות ירוקים

גם העיתונים הכלכליים מציינים שנה טובה: רגע לפני עליית חומות התשלום, גיליון "גלובס" של אמצע השבוע עלה ב-9.1%, מ-4.1% ל-4.5%. במוסף סוף השבוע נרשמת עלייה משמעותית יותר של 14.8%, מ-2.7% ל-3.1%. עם זאת, בהסתכלות שנתית רושם העיתון ירידה בחשיפה של 9% - בגלל חציון ראשון פחות מוצלח.

"דה מרקר" רושם עלייה בחשיפה של 10.2% מ-4.9% ל-5.4%, אולם במבט שנתי מדובר בעלייה של 2% בלבד. "כלכליסט" עלה בחשיפה החצי-שנתית ב-12.5% מ-10.4% ל-11.7%. בחשיפה השנתית רושם העיתון עלייה של 12%, והוא בעצם העיתון הכלכלי שצמח הכי הרבה בחשיפה השנתית.

בניתוח המגמה של סך קריאת העיתונים לאורך ארבע השנים האחרונות, ניתן לראות עצירה בירידת החשיפה הכוללת והיפוך מגמה ב-2019. 

בגזרת הרדיו: תחנות האקטואליה מתחזקות

בבחינת שיעורי ההאזנה לרדיו לא נרשם שינוי משמעותי מבחינת כמות המאזינים, אך בעוד שתחנות השידור של תאגיד "כאן" מתחזקות, הרי שתחנות הרדיו האזוריות וגלי צה"ל נחלשות. החשיפה השנתית לתחנות השידור של "כאן" עלו ב-5.9%, בעוד שההאזנה לרדיו האזורי ירדה באחוז, ותחנות גלגלצ ירדו ב-3.3%.

מעניין לראות שאת הירידה המשמעותית ביותר של גלי צה"ל רושמת תחנת גלגלצ, עם ירידה שנתית מ-33.6% ל-29.1%. לעומתם, המתחרים ב"כאן ג'" רושמים עלייה נאה של 15.3% בחשיפה השנתית. עם זאת, נראה כי השקת "סופשבוע געגוע" איננה משחקת לטובת "כאן ג'", ובהשוואה של חצי שנה מול חצי שנה נרשמת ירידה של 6.8% בשיעורי ההאזנה.

מערכת הבחירות הלא נגמרת משחקת לטובתם של תחנות הרדיו שמשדרות אקטואליה. שיעורי ההאזנה להן גבוהים באופן משמעותי מכל תחנת רדיו אחרת. רשת ב' עלתה בשנתי ב-5.5%, מ-19.8% ל-20.9%. גלי צה"ל רושמת עלייה שנתית מעט יותר גבוהה של 5.8%, מ-20.8% ל-22%.

בתחנות הרדיו האזוריות רושמת תחנת 103FM התחזקות משמעותית של 8.1% בשיעורי ההאזנה השנתיים, מ-8.6% ל-9.3%. עם זאת, אקו 99FM היא התחנה המושמעת ביותר עם 9.4%, זאת למרות שבהסתכלות שנתית היא חוותה ירידה גדולה של 7.9% בשיעורי ההאזנה, מ-10.2% ל-9.4%. 

שינוי מגמה? לא בטוח 

באופן פרדוקסלי ובסתירה לתפיסה של חלק מהגורמים במערכת הפוליטית, לפיה הקהל כבר קהה ואדיש להתפתחויות, העניין המוגבר בצריכת אקטואליה - שבאה לידי ביטוי בעלייה בחשיפה לעיתונות ובשיעור ההאזנה לתוכניות אקטואליה ברדיו - מבהיר כי המצב הפוך. הקהל אינו אדיש; הוא כנראה מבולבל, או לפחות מחפש מקורות שיגוונו ויוסיפו לו מידע - ומכאן העלייה בצריכה של כל מדיה שמעניקה רוחב.

קל להכתיר את העלייה המסוימת שנרשמה ב-2019 - ובעיקר במחצית השנייה של השנה - כשינוי מגמה, אבל נדמה כי הכרזה כזאת היא אופטימית מדי. הסיטואציה שישראל מתנהלת בה בחודשים האחרונים מבחינה פוליטית (גם במה שנוגע לבחירות וגם בנוגע לחקירות ראש הממשלה) היא חריגה. בשלב כלשהו המצב אמור להתברר, ויש לקוות שזה יהיה אחרי הבחירות הקרובות (אם כי לפי מה שמנבאים הסקרים, יש סיכוי לא רע שהעיתונות תקבל זמן נוסף להרוויח ממנו, אם אכן יתממשו החששות, וישראל תמצא את עצמה בפני סיבוב בחירות רביעי).

כך או כך, המצב הפוליטי הוא הזדמנות לעיתונות הכתובה להציג את הערך המוסף שהיא יכולה לתת לקורא בתוך אוטוסטרדת המידע שהוא חשוף אליה, ולבדל אותה בתוך שלל סוגי המדיה האחרים. האם זה ישרוד את הימים לאחר שהחיים ישובו לשפיות פוליטית? לפחות ממה שמראים הנתונים, דרמה גדולה כזאת לא צפויה להתרחש.