ריבית ארה"ב | פרשנות

פרשנות: הפדרל ריזרב מנסה לקנות זמן עד שמשבר הקורונה ייעלם

הפד ועימו הצייצן מהבית הלבן מצויים בפינה אשר הוחרפה והואצה, אך בשום פנים לא נגרמה בשל משבר הקורונה, והפתרון הסטנדרטי? הורדת הריבית • הפד והבנקים המרכזיים האחרים תקעו את העולם כולו בפינה, מגדל קלפים התלוי על בלימה שאר כל זעזוע קטן יכול להביא את קריסתו • פרשנות

ג'רום פאואל, יו"ר הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב / צילום: רויטרס
ג'רום פאואל, יו"ר הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב / צילום: רויטרס

בשנת 2018 הפד עדיין דמיין לעצמו שהוא חי בעולם הנורמלי שהוא מדמיין שהוא. עולם בו מורידים ריבית בעת משבר, ומעלים אותה חזרה כשהמשבר חלף, וכך מווסתים ומאזנים את המחזורים העיסקיים.

■ צעד נדיר והכרה במשבר: הפד חתך ריבית באופן חריג בצל השלכות הקורונה | גיא בן סימון

■ לבנקים המרכזיים אין באמת כלים להתמודד עם הקורונה והורדת הריבית בארה"ב לא תסייע בדבר | פרשנות, וול סטריט ג'ורנל

עולם דימיוני שנוצר כאן ב-40 השנים האחרונות ושעל בירכו גדל גדל דור שלם של כלכלנים ובנקאים שמאמין ביכולתו המופלאה של מקצועם. בדימיונו יושב הבנקאי המרכזי בחדרו החשוך וג'ויסטיק בידו, מביט במראה האחורית, ומנווט את המשק לתעסוקה מלאה, יציבות מחירים, גידול קבוע, וכיוב'. ברצותו ירים וברצותו ימוטט. הכלכלן בן סוף המאה ה-20 החל להאמין שהוא לא חזאי שצופה את ההוריקנים, אלא יכול ממש לשלוט בהוריקנים עצמם. והיכולת המופלאה הזו גם תגמלה אותם בכבוד ופרנסה בשפע.
לכן לא יפלא כי "ההצלה" של 2008 היתה מורכבת מריבית אפס והרחבה כמותית ללא שיעור שניפחה בועת נכסים ופערי עושר ללא שיעור. ב-2018 הכריז הפד על חזרה לנורמליות והבטיח להעלות הריבית שלוש פעמים בשנה הקרובה ולצמצם את מאזנו (צימצום כמותי) כטריליון דולר.

חלפה שנה וקצת והפד הוריד את הריבית שלוש פעמים (שיעור של ארבע העלאות) וחזר והגדיל את מאזני בכמעט 450 מיליארד. מה קרה ? האמת יצאה לאור. הפד ניסה לרכב על גב הנמר והתברר לו כי כל קפיצה ממנו תסתיים בשבירת עצמות טוטלית כפי שהוכיחו האירועים בשווקים של סתיו 2018.

עתה הפד ועימו הצייצן מהבית הלבן מצויים בפינה אשר הוחרפה והואצה, אך בשום פנים לא נגרמה בשל משבר הקורונה. והפתרון הסטנדרטי? הורדת הריבית.

הורדת הריבית אומנם תסייע בטווח הקצר לשחקנים במשק להתמודד עם הר החובות שלהם , ובעיקר החברות עם שיא של 15 טריליון דולר חוב, אך הוא אינו פתרון לטווח ארוך בכלל, ולבעיות הקורונה בפרט.

הקורונה גורמת לירידה בביקושים ושיבוש בינלאומי של הזרימת סחורות ושירותים וממילא לקווי היצור שהינם בינלאומיים באופיים. כיצד הורדת הריבית תשנה כל זאת? האם אנשים יטוסו לחופשה בסין כי היא זולה יותר? יקנו מכוניות שלא ניתן לייצרם? ברור שלא. אך הפד והבנקים המרכזיים האחרים תקעו את העולם כולו בפינה, מגדל קלפים התלוי על בלימה שאר כל זעזוע קטן יכול להביא את קריסתו. והפד מנסה כרגע נואשות לקנות זמן בתקווה שבעיית הקורונה איכשהו תעלם.

וניתן לחזור לעסקים כרגיל. אך הבעיה לא תעלם והר החוב לא יתנוסס בעמצמו. הוא ימשיך לייצר רעל לחברה ולכלכלה ושום ריבית אפס או שלילית לא תעזור. אם ירצה הפד או לא , פנינו לריסטרט היסטורי, ותוצאות הבחירות לפריימריז הלילה כנראה (נכתב בטרם התוצאות) יבשרו על עידן זה. הגם תוצאות אלו ומשמעותיהם, יקדם הפד בהורדת עוד חצי אחוז בריבית?

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה. מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בעמק הסיליקון זה 22 שנה. מחבר הספר "A Brief History of Money" ומקליט הפודקסט KanAmerica.Com