נגיף הקורונה | סיקור שוטף

1071 חולי קורונה בישראל; מעל 550 אלף מובטלים חדשים

מספר דורשי העבודה החדשים חצה את רף החצי מיליון • מהבוקר: תקנות החירום חדשות • מספר מקרי הקורונה הפעילים בעולם עומד על 308,258, והנגיף גבה כבר 13,068 קורבנות • 793 מתים ביממה האחרונה באיטליה • ביקורת מצד הרוקחים על כך שלא מסייעים להם במיגון

רחוב בתל אביב תחת הקורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
רחוב בתל אביב תחת הקורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

● אפליקציה חדשה של משרד הבריאות מאפשרת לכם לכתוב את שם הרחוב שלכם ולראות אם יש בסביבתכם חולי קורונה

21:05

משרד הבריאות מדווח על 1071 חולי קורונה מאומתים בישראל. מתוכם 30 מוגדרים במצב בינוני, 18 במצב קשה ו-985 במצב קל. עד כה החלימו 37 חולים מהנגיף, ונפטר חולה אחד. מאז שעות הבוקר נוספו 126 חולים.

20:49

שירות התעסוקה מדווח כי נכון לשעה 18:30 נרשמו 551,830 נרשמים חדשים החל מתחילת מרץ. 90% חל"ת. זוהי תוספת של 30,000 מהדיווח האחרון היום ב12:30.

בדרך כלל שירות התעסוקה מדווח לביטוח הלאומי בסוף החודש על פרטי הנרשמים. כדי לסייע לביטוח הלאומי לעמוד בתשלומים לפני החג - שירות התעסוקה העביר היום ב12 בצהריים לביטוח הלאומי את המנה הראשונה; כ-100,000 נרשמים. מחר בבוקר יעביר מנה נוספת עם 100,000 נוספים ובתוך כמה ימים יועברו לביטוח לאומי כלל השמות.

18:14

טורקיש איירליינס משהה את טיסותיה בקו מתל אביב לאיסטנבול, בין ה-28 למרץ ועד ה-16 באפריל לא יופעלו טיסות בקו.

החברה, שהפעילה בימים יפים יותר 10 טיסות ביום, ירדה ל-4 ולאחר מכן ל-2 וכעת היא עוצרת את הפעילות לחלוטין יחד עם שאר הפעילות הבינלאומית שלה ביותר מ-60 מדינות למעט 5 יעדים שהיא השאירה (הונג קונג, מוסקבה, אתיופיה, ניו יורק וושינגטון).

16:33

בריטיש איירוויז מודיעה על קיצוץ דרמטי בלו"ז הטיסות שלה ברחבי העולם - כולל בקו לונדון-תל אביב. החברה מודיעה על הורדת תדירות הטיסות מ-19 בשבוע ל-7 בשבוע מה-28.3.2020 ועד ה-30.4.2020.

יונייטד מורידה את תדירות הטיסות שלה בקו תל אביב ניוארק לטיסה יומית אחת - מה-29 למרץ ועד ה-3 במאי.

15:53

הקריה האקדמית אונו, בשיתוף אגודת הסטודנטים של המכללה, גיבשו בימים האחרונים הצעת סיוע מיידית לסטודנטים: 15 אלף שקל הלוואה ללא ריבית וללא דמי ניהול בפריסה לחמש שנים, וזאת כאשר "המכללה תישא בעלויות". כך נמסר היום מהמכללה, שם מפרטים כי ההטבה לסטודנטים שנקלעו לקשיים תזרימיים ניתנת כבר מהיום "באמצעות קרן שכ"ל (שקט כלכלי לכל)".

הסיוע האמור מיועד לסטודנטים של הקריה האקדמית אונו, ש"יתרת תשלום שכר הלימוד שלהם עשרת אלפים שקל ויותר". עוד מציינים במוסד להשכלה גבוהה כי "שני שליש מהכסף מיועדים לתשלומי שכר הלימוד והיתר, 5,000 שקל, לצרכי מחייה".

מהקריה האקדמית אונו נמסר בנוסף כי "אנחנו מודעים למצב אליו נקלעו רבים מהסטודנטים שלנו מכל המגזרים. החלטנו לשאת בריביות ההלוואה, שתסייע להם לצלוח את החודשים הקרובים ותאפשר להם שקט נפשי, במטרה להמשיך בלימודים האקדמיים. במקביל, הסגל האדמיניסטרטיבי עושה לילות כימים, בנסיון לסייע ככל הניתן לכל הסטודנטים ליהנות מתכנים אקדמיים, המשך למידה מרחוק בקורסים בכל הקמפוסים והרצאות", כדברי רנן הרטמן, מייסד ומנכ"ל המכללה.

יו"ר אגודת הסטודנטים בקריה האקדמית אונו הוא אלחנן פלהיימר, שמסר: "בתקופות קשות יש חשיבות רבה לערבות הדדית". לקריה האקדמית אונו כ-15 אלף סטודנטים וקמפוסים בקריית אונו, בחיפה, בנתניה, באור יהודה ובירושלים.

15:35

מאיגוד המוסכים שבראשות רונן לוי נמסר היום כי "כלל המוסכים ומערך התמיכה שלהם בישראל יישארו פתוחים למתן שירות לכל האוכלוסייה בימי מגפת הקורונה. כך סיכמה הנהלת איגוד המוסכים עם ממשלת ישראל. כן קידם האיגוד החלטה לשינוע גורף של מכוניות מבתי האזרחים למוסכים וחזרה, כדי להקל על האוכלוסייה בתקופה זאת".

עוד נמסר מהאיגוד כי "בין היתר סוכם מול ממשלת ישראל, בראשם משרד הכלכלה והאוצר, הפעלת שוטפת של כל 5,600 המוסכים המיוצגים על ידי האיגוד. כן יופעל מערך התמיכה הכולל את השמאים, הנהגים, ספקי החלפים ויתר נותני השרות. עוד הוסכם שבמקרה של הגבלות תנועה נרחבות, יוכלו הבעלים ועובדי המוסכים להגיע למקומות עבודתם. האישורים יינתנו על ידי האיגוד שפעל בנושא זה מול משרד התחבורה".

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים התייעצות כלכלית עם הצוות הכלכלי בהשתתפות שרי האוצר והכלכלה, ראש המל"ל, מנכ"לי משרדי רה"מ והאוצר, ראש המועצה הלאומית לכלכלה וגורמים נוספים. בדיון הנחה ראש הממשלה כי על הצוות הכלכלי להגיש תוך 48 שעות תכנית לניהול המשק וכן חבילה מעודכנת נוספת של הקלות רחבות ומשמעותיות, בהן סיוע לעצמאים, שכירים, עסקים ומשקי בית. תוכניות מסוימות מחבילת הסיוע יובאו לאישור הכנסת.

14:55

מאז השעה 5:30 הבוקר ועד 12:30 נרשמו 11,321 דורשי עבודה בשירות התעסוקה. מתחילת מרץ 521,109 נרשמים חדשים - 90% מהם בחל"ת, זאת לעומת ינואר פברואר, שבהם חל"ת היווה פחות מ-2% מתמהיל ההתייצבות. ימי השיא של רישום דורשי עבודה חדשים היו 19-18 במרץ - ומאז מורגשת האטה מסוימת.

בניגוד לפרופיל הרגיל של המובטלים, כ-49% מכלל הנשרשמים הם עד גיל 34 וכ-45% מתגוררים באזור המרכז ותל אביב. רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "אנו רואים היום האטה מסוימת בקצב התייצבות הנרשמים אצלנו, שככל הנראה נובעת ממיצוי 'הגל הראשון' מענפי התיירות, המלונאות, התעופה, ההסעדה ואחרים. עם זאת, מאחר והמשבר עדיין בשלב מוקדם, ייתכן שמגזרים וענפים נוספים יביאו לגלים נוספים של נרשמים בשירות התעסוקה. שיעור האבטלה עומד כעת על 16.5% להערכתנו, לעומת 4% טרם פרוץ המשבר. לפני זמן קצר הוצאנו לביטוח לאומי דיווח על כ-100 אלף נרשמים (המספר המקסימלי שניתן בהעברה אחת), ונמשיך בהעברת 'מנות' אלה מחר ומחרתיים, על מנת שישלם את דמי האבטלה לזכאים".

14:11

הרשות הפלסטינית מכריזה על סגר כללי בכל ערי הגדה והכפרים החל מ-22:00. ראש ממשלת הרשות, מוחמד א-שתייה, הכריז לפני שעה קלה, כי בהתאם לסמכותו כראש ממשלה, ייאסר על אזרחים לצאת לרחוב, פרט להצטיידות במזון או קבלת טיפול רפואי.
הצו אוסר גם תנועה בין הערים, ובמיוחד תנועה ממחנות הפליטים לעיר. על פועלים העובדים בהתנחלויות נאסר לצאת לעבודה, כדי לא לבוא במגע עם ישראלים. תוקף הצו לשבועיים.

13:54

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מצטרפת למערך ניטור החולים: כרטיסי הרב-קו יסייעו לאבחן האם אדם נסע עם חולה קורונה, והאם עליו להיכנס כעת לבידוד.

היסטוריית הנסיעות השמורה על גבי כרטיס הרב-קו תאפשר לציבור לבדוק האם חולה קורונה נסע יחד איתם בקו מסויים, באמצעות הצלבה של החקירה האפידמיולוגית אותה מבצע משרד הבריאות לכל חולה קורונה. בכדי לברר פרטים בנושא, ניתן להתקשר למוקד המידע של משרד התחבורה או למפעיל התחבורה, למסור את מספר כרטיס הרב-קו שברשותכם ומספר תעודת הזהות. היסטוריית הנסיעות תינתן עד שבועיים אחורה. הנוסע יקבל את מספר הקו, שעת העלייה שלו לאוטובוס, ושעת העלייה של חולה הקורונה לאוטובוס.

12:50

הרשות הפלסטינית הודיעה הבוקר על גילוי ארבעה מקרים נוספים של קורונה. יחד עם השניים שהתגלו בעזה, נוספו שישה מקרים חדשים. ארבעת המקרים התגלו באזור רמאללה. מבין הארבעה, אחד מהם צעיר שבא במגע עם חולה. אם ובנה בן ה-8 שבאו במגע עם אישה חולה, והרביעי הוא גבר בשנות השישים לחייו שנדבק מאשתו.
בכך עולה מספר החולים הפלסטינים המאומתים ל-59. מהם 17 החלימו.

12:45

לאחר שהודיעה על הטבה זמנית לתקופת משבר הקורונה בתחום ביטוחי המנהלים, מודיעה קבוצת הביטוח מגדל על כמה הקלות גם בתחום הביטוח הכללי. על פי הודעת החברה היא מאפשרת עתה "הקלות בגבייה בענפי העסקים והדירות", שבמסגרתן "תאפשר לפוליסות חדשות ומתחדשות בחודש אפריל 8 תשלומים על בסיס מזומן ללא דמי אשראי, במקום 5 חודשים שהתאפשרו קודם לכן. כן תינתן האפשרות לדחיית תשלום אחד ללקוחות שיבקשו זאת".

נוסף על כך, מגדל הודיעה כי עסקים קיימים שכבר בוטחו על-ידיה ושנאלצו "לסגור את שעריהם בהתאם להוראות משרד הבריאות" יהיו זכאים להארכת תקופת הביטוח בחודש נוסף על חשבון החברה, "בתום תקופת הביטוח" ו"בכפוף לאסמכתאות על סגירת העסק או ירידה מהותית בהכנסות". כמו כן, במגדל הודיעו על כך שבצל הירידה החדה בנסועה במשק, "רכבים חדשים מחודש אפריל ו/או חודש מאי יזכו להנחה מיוחדת על חשבון החברה בגובה 10%".

לפי שעה הודיעו שורה של חברות ביטוח על הטבות ללקוחות קיימים וגם חדשים, בשלל תחומי פעילות. זאת על רקע העצירה החדה בפעילות במשק בשל הקורונה, דבר שמקשה על הציבור לנהל את ענייניו הפיננסיים-ביטוחיים כבשגרה. מציאות זו, לצד ההפסדים הגדולים שנגרמים לחברות הביטוח בשל הירידות בשוקי ההון, כמו גם הוראות משרד הבריאות, מובילים לצורך בשינוי בפעילות החברות, כמו גם ביחסם ללקוחות.

11:20

משרד הבריאות אינו משתתף ברכישת ציוד מיגון לרוקחים

בשבועות האחרונים מתלוננים הרוקחים בישראל כי לא קיבלו ציוד מיגון נגד קורונה לצורך עבודתם השוטפת, אף כי הם מחוייבים להשתמש בציוד כזה על פי תקנות משרד הבריאות. תחילה הובטח להם ציוד כזה על ידי המשרד ולאחר מכן חזר בו המשרד מהתחייבותו והטיל את האחריות למיגון על הרוקחים ובעלי בתי המרקחת. לאחרונה החליט משרד הבריאות סופית כי הרוקחים אינם זכאים לקבל מן המשרד מיגון.

ארגון הרוקחות בישראל והתאחדות הרוקחים מתנגדים להחלטה, בטענה כי הרוקחים הם הקו הראשון מול ציבור חולה. ואכן, מסלולי חולים רבים עוברים בבתי מרקחת, בטרם מגלים החולים את מחלתם. כיום כבר נמצאים בבידוד כ-90 רוקחים עקב חשיפה לחולי קורונה בעת עבודתם בבתי המרקחת. מלבד הדאגה לשלום הרוקחים הלוקחים על עצמם את הסיכון לפגוש חולים, מציינים בארגון הרוקחות כי ישו מחסור ברוקחים גם בימי שגרה, וסיכון הרוקחים יכול לפגוע במערכת הבריאות. על פי חוזר משרד הבריאות עובד שנחשף לחולה קורונה בזמן שעטה מסיכת פנים כירורגיות לא יזדקק לבידוד.

כמו כן בארגון הרוקחות דורשים ממשרד הבריאות להפיץ הנחיות מיגון אישי לקהל המטופלים הפוקד את בתי המרקחת. הארגון מסביר כי רוב באי בתי המרקחת הם אוכלוסייה של חולים כרוניים, אוכלוסייה המוגדרת כאוכלוסייה בסיכון.

יו"ר ארגון הרוקחות בישראל, ד"ר אלינה אמיתי: "מדובר בהחלטה שרירותית וחסרת אחריות. בימים אלו הרוקחים בקהילה חשופים יותר מכל צוות רפואי אחר לנגיף הקורונה. לבתי מרקחת מגיעים מדי יום מאות ואלפי מטופלים. כל רוקח מטפל ביום בעשרות מטופלים אשר עלולים להיות נשאים של הנגיף. רוב באי בתי המרקחת הם אנשים חולים. חלקם עונים לסימפטומים של וירוס הקורונה, רק בניגוד לקופות חולים או בתי חולים, בבתי מרקחת אין דרך לאפיין את הווירוס, אין שטחים סטריליים ואין אפשרות לסנן ולשלוח אותם למקום אחר".

"הנחיות משרד הבריאות הן בעצם החלטה על חשיפת הרוקחים לנגיף ובהמשך באופן ודאי להדבקה או בידוד. בפרט לאור ההנחיה הסותרת בחוזר המציינת כי איש צוות רפואי הנחשף לחולה קורונה בעודה עוטה מסיכת פנים כירורגיות לא יזדקק לבידוד ובצד זה ההנחיה כי רוקחי קהילה לא זקוקים לשום אמצעי מיגון.אני קוראת למשרד הבריאות לדאוג לאמצעי מיגון ראויים עבור רוקחי ישראל ולא להפקיר את בריאותם".

דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים: "הרוקחים ממשיכים לעבוד במרץ רב, וזה חלק מה -DNA של הרוקח, כעת אנו כמו כל מערכת הבריאות ניצבים בפני אויב חדש ונלחמים בו בכל הכוח. על מנת שהרוקחים ימשיכו לעמוד בחזית הלחימה נגד וירוס הקורונה, משרד הבריאות חייב לוודא שבריאותם של הרוקחים לא תהיה להפקר, ולהעמיד לרשותם את אמצעי המיגון הנדרשים לכך. רק יחד נצליח לנצח את הוירוס".

11:00

ברצועת עזה הודיעו הלילה על 2 חולים בקורונה שנכנסו לרצועה ביום חמישי דרך מסוף רפיח לאחר ששבו מפקיסטן. משרד הבריאות בעזה כינס לפני זמן קצר מסיבת עיתונאים דחופה ובה מסרו כי השניים שוהים בבית חולים שדה ברפיח והיו בבידוד מהרגע שנכנסו לרצועה. עוד נמסר במסיבת העיתונאים כי מעתה ועד להודעה חדשה נסגרים כל המסעדות, בתי הקפה, אולמות החתונות ברצועה, וגם תפילות ימי השישי במסגדים מושעות. לפי הדיווחים של משרד הבריאות בעזה, כ-2,100 נמצאים בבידוד ביתי ברצועה מתוכם 1,271 במרכזי בידוד ברחבי הרצועה (היתר בבית).

10:50

אחרי הגשת ערר של שר החוץ ישראל כץ, עובדי ישראל בעולם הוחרגו מתקנות שעת החירום המשביתות את המשק הציבורי.

תקנות שעת החירום אשר אושרו בישיבת ממשלה טלפונית בלילה שבין יום ה' (19 במרץ) ליום שישי בבוקר (20 במרץ) והורו לעובדי הממשלה לצאת לחל"ת. אולם אחרי אותה ישיבה הגיש שר החוץ ערר וכתוצאה מכך, קיבל משרד החוץ החרגה משאר משרדי הממשלה ויעבוד על פי מתכונת חירום לפיה בנציגויות ישראל בחול, עבודה מלאה ומטה המשרד בישראל יוותר עם 50 אחוז עובדים.

שר החוץ כץ אמר כי החלטת הממשלה מעידה על ההכרה בצורך של מדינת ישראל במשרד חוץ חזק ומתפקד בעיתות אלו של משבר הקורונה.

בתוך כך, שני נציגים בכירים של המדינה, שגריר ישראל בברלין דיוויד ישכררוף והקונסול הישראלי בניו יורק, דני דיין, שוהים בבידוד עקב חשיפתם לאנשים שחלו בקורונה.

היום (א') פרסם משרד החוץ טבלה המרכזת את כל נתיבי ההגעה לישראל דרך האוויר ואת החסימות של שדות תעופה וגבולות ברחבי העולם. כך למשל הגבול היבשתי בין ארה"ב לקנדה סגור ולא ניתן לנוע בין המדינות, אך הגעה לישראל משדות התעופה של שתי המדינות עדיין אפשרית, בכפוף לכניסה לבידוד של 14 ימים.

לחצו כאן לטבלת נתיבי ההגעה לישראל

הגעה לישראל מבריטניה אפשרית כרגע ואף ניתן לצאת מבריטניה באמצעות רכבת לעוד מספר מדינות.

הטבלה אף מפרטת את פעילות חברת מגנוס, משרד החוץ וחברות התעופה הישראליות המנסות לחלץ ישראלים ברחבי העולם ולאפשר להם לחזור לישראל.

10:35

מבנק לאומי נמסר היום כי "ביצע מיפוי של לקוחותיו המבוגרים, שמעל גיל 62, שאין ברשותם כרטיס אשראי מכל סוג שהוא ועד עתה היו מגיעים פיסית לסניפי הבנק על מנת למשוך כסף. לאור משבר הקורונה, ובמטרה להקל עד כמה שניתן על אותם לקוחות בתקופה רגישה זו, לאומי החליט לשלוח השבוע לאותם 2,800 לקוחות כרטיס דביט, ללא עלות, בדואר מהיר עד הבית".

ההודעה והמהלך נעשו על רקע הקטנה משמעותית של מספר הסניפים שנותנים שירות פרונטלי לציבור, בכל המערכת הבנקאית. בבנק פירטו היום בהקשר למתן כרטיסי הדביט לקהל המלקוחות המבוגרים שללא כרטיסי אשראי כי "הכרטיס יאפשר להם למשוך כסף מכספומטים ולבצע עסקאות חיוב. כך, הלקוחות לא יאלצו להגיע לסניף ונוכל להקל במקצת את המורכבות היומיומית הקיימת לאור הנחיות משרד הבריאות".

9:42

511,965 מצטרפים חדשים נרשמו לשירות התעסוקה מאז תחילת החודש. . עם זאת, בשירות התעסוקה מדווחים על האטה משמעותית במספר הנרשמים החדשים. מאתמול (שבת) ב- 18:00 ועד היום (א') ב-6:00 בבוקר נרשמו רק עוד 8,050 אנשים באתר האינטרנט. 

בשירות התעסוקה מסבירים את ההאטה בימים האחרונים (שישי-שבת) בעובדה שכנראה הגל הראשון של ענפי התיירות, המלונות, התעופה, ההסעדה וכדומה הגיע למיצוי. עם זאת, הם מוסיפים כי מוקדם לדעת אם זה נעצר כאן, או שמגזרים נוספים ייכנסו גם הם למעגל. לפני פרוץ המשבר עמד שיעור האבטלה בישראל על כ-4%. 

8:57

משרד הבריאות דיווח הבוקר על 945 חולי קורונה מאומתים בישראל.

8:25

מלשכת סגן שר האוצר, ח"כ איציק כהן, נמסר: "לסגן השר, ח"כ איציק כהן, נודע כי במוצאי השבת שעברה, 14.3.2020, הוא היה בסמוך לחולה קורונה. סגן השר כהן הכניס עצמו לבידוד ודיווח על כך מיידית למשרד הבריאות. סגן השר כהן ישהה בבידוד עד מוצאי השבת הבאה, 28.3.2020, וזאת בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

6:00

תקנות החירום להגבלת התנועה שאושרו על ידי הממשלה ביום חמישי האחרון, במסגרת המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, ייכנסו לתוקף באופן רשמי החל מהבוקר בשעה 08:00, ובהן נכללים כמה שינויים מהמסמך שפורסם השבוע החולף.

טרם פרסום המסמך הרשמי, ראש הממשלה בנימין נתניהו דן אתמול בצורך להחמיר את ההגבלות כדי לצמצם את היציאה מהבתים. זאת, לאחר שמאות אזרחים במרכז הארץ יצאו לטייל ברחובות, וכן לבלות בחופי הים ובפארקים העירוניים - חרף הנחיות משרד הבריאות נגד התקהלות. לפי שעה, נתניהו החליט כי מרכזי הקניות הפתוחים לא ייסגרו, והחלטה זו תבחן מחדש בעוד שלושה ימים. עם זאת, חנות שלא תעמוד בהוראות משרד הבריאות - תיסגר באמצעות צו.

מטרת התקנות, שתוקפן נקבע למשך שבעה ימים, היא צמצום מגעים של האוכלוסייה על מנת למנוע את התפשטות הנגיף. הן קובעות כי על הציבור לנהוג לפי הכללים הבאים: היציאה מן הבית תתאפשר רק במקרים מסוימים, כך שניתן לצאת אל מקום העבודה ובחזרה ממנו, לצאת לקנות מזון, תרופות ומוצרים בסיסיים או חיוניים אחרים.

כמו כן, ניתן לצאת לקבלת שירות רפואי, תרומות דם, הפגנות או הליך משפטי. במסגרת השינויים שנערכו מהמסמך הקודם, מותרת יציאה לפעילות ספורטיבית של עד שני אנשים, ככל הניתן קבועים, או של שני אנשים המתגוררים יחדיו. בכך, נאסרה ההנחיה שנקבעה במסמך הקודם, שלפיה הותרה פעילות של עד חמישה אנשים. היציאה תתאפשר גם לזמן קצר לסביבה הקרובה של מקום המגורים.

בנוסף לכך, תתאפשר יציאה ממקום מגורים, של יחיד או של אנשים שגרים באותו מקום, לזמן קצר ובקרבת מקום המגורים. ניתן לצאת לטקס דתי, כולל חתונות או הלוויות ויציאה לתפילה של עד עשרה אנשים, תוך שמירה על מרחק של שני מטרים, וכן יציאה לצורך סיוע לאדם אחר שיש לו בעיה רפואית או קושי אחר הדורש תמיכה.

השוהים במרחב הציבורי ינהגו בהתאם לכללים הבאים: שמירה על מרחק של שני מטרים לפחות בין אדם לאדם, למעט בין אנשים הגרים באותו מקום. בנסיעה ברכב פרטי יהיו עד שני נוסעים באותו הרכב למעט, אנשים הגרים באותו מקום; עם זאת, התקנות לגבי נסיעות לא חלות במקום עבודה חיוני, ולא באחד משירותי ההובלה והמשלוח של מוצרים.

עוד נקבע בצו כי אסורה כל פעילות מסחר, בילוי ופנאי במקומות הבאים: קניון או מתחם קניות הכולל עשר חנויות ומעלה, או שהשטח הכולל של החנויות במתחם עולה על 3,000 מ"ר. זאת, למעט מקום למכירת מזון, בית מרקחת, או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה המצוי בקניון או במתחם.

כמו כן, האיסור יחול גם על דיסקוטק, בר, פאב, אולם אירועים, מכון כושר, בריכת שחייה, פארק מים, גן חיות, ספארי, פינת חי, בית מרחץ, בית קולנוע, תיאטרון, ספרייה, מוזיאון ומוסד תרבות אחר. האיסור חל גם על פארק שעשועים, לונה פארק, עסק לטיפול לא רפואי בגוף האדם, מקום לעריכת מופעים וירידים, כלי שיט ציבורי, רכבל, שמורת טבע, גן לאומי ואתרי מורשת. בעלי עסקים שיפעילו את העסק או המתחם שלא כחוק צפויים לעמוד בפני מאסר של שישה חודשים, או קנס.

משרד הבריאות עדכן אתמול כי מניין מקרי הקורונה בארץ עלה ל-883, מתוכם 19 מוגדרים במצב בינוני, 15 במצב קשה ו-812 במצב קל. עד כה החלימו 36 חולים מהנגיף.

ביום שישי ארע מקרה המוות הראשון בישראל כתוצאה מהנגיף. במרכז הרפואי שערי צדק נפטר מטופל בן 88 שאושפז במשך כשבוע במחלקה המבודדת למטופלי קורונה. החולה הגיע לשערי צדק במצב קשה מאוד עם מחלות רקע רבות ומשמעותיות.

מספר דורשי העבודה החדשים חצה אתמול את רף החצי מיליון איש. על פי נתוני שירות התעסוקה נכון לשעה 18:00 (שבת) נרשמו 503,915 דורשי עבודה, גידול של כ-28,000 מהדיווח האחרון משישי ב-13:00.

91% מהנרשמים הם עובדים שהוצאו לחל"ת. במהלך סוף השבוע חלה התמתנות בקצב הרישום שעמד בימי השבוע על כ-6,000 איש בשעה.

793 מתים ביממה האחרונה באיטליה, ומספר המאובחנים החדשים עומד על 6,557 מקרים. מדובר בעלייה המוכיחה כי שיא המגפה טרם נרשם, ומומחים העריכו כי ייתכן שיירשם לקראת יום חמישי הקרוב.

רוב המקרים עדיין נרשמים בחבל לומברדיה, שבו חיים כ-11 מיליון בני אדם. כ-50 אלף בני אדם ברחבי איטליה אובחנו עד כה כחולים, ומספר המתים עומד על 4,825. יותר מ-2,850 בני אדם מאושפזים בטיפול נמרץ.

הרשויות באיטליה הקשיחו את ההוראות וקראו לציבור שלא לצאת החוצה אלא במקרים דחופים והכרחיים, אך רבים עדיין נוסעים לעבודה בתחבורה ציבורית. המאבק כעת הוא על מניעת התפשטות נרחבת בעיר מילאנו, שבה גברו מקרי ההדבקה בחדות בימים האחרונים.

בריטניה הצטרפה בסוף השבוע לגל הסגרים האירופיים, והודיעה כי בנוסף לבתי הספר והאוניברסיטאות ייסגרו כל המסעדות, הפאבים ובתי הקפה וכי הציבור נקרא להישאר בבית. שר האוצר הבטיח כי המדינה תשלם 80% ממשכורות המובטלים החדשים בחודש הקרוב לפחות וככל הנראה עד סוף המשבר, צעד חסר-תקדים בבריטניה.

מספר מקרי הקורונה הפעילים בעולם עומד על 308,258, והנגיף גבה כבר 13,068 קורבנות. מספר המחלימים מהנגיף עומד על 95,828.