הגרוע ביותר עוד לפנינו? מוקדם מדי להעריך את הנזק

אנליסטים ומנהלי השקעות מזהירים שלא הירידות החדות ולא הפעולות החריגות של הפד צפויות לאותת על סוף המפולת • בהשוואה היסטורית, הירידות במניות נראות מתונות יחסית למשברים קודמים. במשבר הפיננסי של 2008-9, ובבועת הדוט קום הן צנחו הרבה לפני שהחלו להתאושש

ברוקר בבורסה בניו יורק / צילום: Richard Drew, Associated Press
ברוקר בבורסה בניו יורק / צילום: Richard Drew, Associated Press

הרצף הברוטלי בשווקים העולמיים מאז המשבר הפיננסי של 2008 עדיין לא חלף, טוענים משקיעים ואנליסטים שמאמינים כי מוקדם מדי להעריך את היקף הנזק הכלכלי שיצר נגיף הקורונה.

בתוך כמה שבועות, המניות בארה"ב איבדו כשליש מערכן. המשקיעים נמלטים אפילו מנכסים כמו אג"ח אוצר אמריקאיות וזהב, ששימשו מחסה מסורתי במצבי משבר, במה שמדגים את מימדי הפאניקה וההלם לסנטימנט המשקיעים, הבריא עד לא מכבר.

אבל אנליסטים ומנהלי תיקי השקעות רבים מזהירים שלא הירידות שהיו ולא הפעולות החריגות של הפדרל ריזרב לאחרונה צפויות לאותת על סוף המפולת בשוק. הם מציינים שבהשוואה היסטורית, הירידות במניות נראות מתונות יחסית לכמה משברים קודמים, בייחוד לאור האינדיקציות המוקדמות על היקף הנזק הכלכלי העולמי המשוער. מדד 500 S&P ירד ב-32% מהשיא שלו בפברואר. לשם השוואה, המניות קרסו ב-57% במשבר הפיננסי של 2008-9, וב-49% אחרי פקיעת בועת הדוט קום בשנת 2000, לפני שהן החלו להתאושש.

כבר לא קונים בשוק יורד?

בנוסף, אומרים כמה משקיעים, וול סטריט רק מתחילה להסתגל לנזק שגרם הנגיף. אנליסטים בקבוצת גולדמן זאקס אמרו בשבוע האחרון שהם צופים כי התמ"ג האמריקאי יצנח ב-24% ברבעון השני - אחת הירידות החדות בהיסטוריה המתועדת, שאולי תצביע על כניסה למיתון גם אם הצמיחה תתאושש במחצית השנייה של השנה.

עם עצירת חיי היומיום מניו יורק עד מילאנו, בחברות ניהול הכספים הגדולות בעולם והבנקים אומרים שהם מאמינים שאחד הקורבנות הבולטים של משבר הקורונה עלול להיות הנטייה המסורתית של משקיעים לקנות בשוק יורד. לפני הקורונה, האמון של המשקיעים בחוזק הכלכלה האמריקאית הוביל אותם לחזור ולהיכנס לשוק אחרי ירידות כדי ליהנות ממניות מוזלות. כעת, מאמינים רבים, יידרש עוד זמן רב לפני שהתנהגות כזו תחזור.

"האפקט הסופי של הקורונה על הכלכלות והשווקים הוא משוער מאוד כעת, מפני שיש כל כך הרבה דברים שאנחנו לא יודעים על איך המגיפה תתנהל מכאן ואילך", אמר ריק לקאיל, מנהל ההשקעות הראשי של סטייט סטריט גלובל.

המשקיעים יקבלו תחושה טובה יותר של הנזק הכלכלי בימים הקרובים, כאשר יתפרסמו נתוני הייצור והשירותים ותביעות האבטלה החדשות.

בגולדמן זאקס מעריכים שתהיה "עלייה ללא תקדים" במספר האמריקאים שיפנו לקבלת דמי אבטלה בשבוע הבא.

לפי גולדמן, מדד 500 S&P עלול ליפול ב-41% מהשיא לשפל. בנק אוף אמריקה מעריך שהמימושים לא יסתיימו עד שמדד S&P יגיע ל-1,800 נקודות - ירידה של 47% מהשיא בפברואר. קרדיט סוויס, שמציינת שהמניות נגעו ברצפה שלהן במגפת הסארס ב-2003 רק שבוע אחרי השיא במספר הנדבקים החדשים, מעריכה ש-S&P צפוי לירידה כוללת של 35%.

אם התוצר הכלכלי יצנח בשיעור דו-ספרתי ברבעון השני, זו תהיה נסיגה מהממת גם בהשוואה היסטורית: בניכוי אינפלציה ועונתיות, התמ"ג ירד בפחות מ-5% מהשיא לשפל במיתון של 2007-2009, שהיה הממושך ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

כדי לבלום את הירידה הנוכחית בשוק המניות, כמה מהמשקיעים הגדולים בעולם אומרים שהם זקוקים לשלושה דברים: מידע טוב יותר על היקף המגיפה, תמיכה חזקה מהממשלות והתערבות תקיפה יותר בשווקים.

נושא מפתח הוא האי ודאות לגבי מה שנחוץ כדי להתגבר על המשבר הבריאותי המהיר, והמחיר הכלכלי של האמצעים שיידרשו, אומרים משקיעים. ממשלות משתמשות במגוון של אסטרטגיות, מהסגרים נוקשים באיטליה, צרפת וספרד עד המלצות קלות יותר לריחוק חברתי בבריטניה ובחלק גדול מארה"ב. לכל אמצעי מחיר כלכלי משלו.

המשקיעים זקוקים ל"בהירות בנושא ההיקף הסופי של הבעיה, והוכחות לכך שעקומות הידבקות יורדות בכל מקום", אמר ז'אן בואבין, מנהל מכון בלקרוק להשקעות. גם חדשות אמינות על פיתוח תרופות וחיסונים יעזרו לשקם את האמון בשוק.

הבנקים המרכזיים בכמה מהכלכלות הגדולות בעולם הורידו שערי ריבית כדי לעודד צמיחה כלכלית, ופועלים יחד כדי להגדיל את זמינות הדולר האמריקאי. המשקיעים מצפים שגם הממשלות ישתפו פעולה.

"דבר אחד שלמדנו מהמשבר של 2008, הוא שמדיניות היא הרבה יותר מסך חלקיה אם היא נעשית כתגובה עולמית", אמר בואבין.

עד כה, הממשלות עדיין לא הראו שהן משקיעות תמריץ תקציבי מספיק, בייחוד באירופה, אמר דידייה בורובסקי, מנהל יחידת המחקר המאקרו-כלכלי בחברת Amundi. אמצעי ההקלה וההמרצה צריכים כנראה להוות 2% עד 3% מהתוצר הכלכלי של מרחב האירו, לדבריו.

אך אחרים מאמינים שתמריץ תקציבי לא יועיל הרבה לעצירת המימושים בשוק המניות.

חברת Cornerstone Macro ניתחה את תגובות השוק לחבילות תמריצים כלכליים במיתון של 2001 ו-2008, ומצאה שמדד S&P המשיך לרדת יותר משנה אחרי ההודעה על התמריצים. "מימושים מסתיימים כשהבעיה שגרמה להם נפתרת או נשלטת", אמר מייקל קנטרוביץ, אסטרטג ההשקעות הראשי של החברה.

חשש נוסף של משקיעים: העובדה ששוקי האשראי, שמקיפים את האג"ח הריבוניות הבטוחות ביותר וגם אג"ח קונצרניות ספקולטיביות יותר, יורדים על רקע לחצי נזילות, סגירת פוזיציות מסוכנות במיוחד והביקוש של המשקיעים למזומנים.

הלוואות קצרות טווח בדרך?

"המשקיעים רוצים לראות "צעדים אגרסיביים יותר של קובעי מדיניות שיספקו יציבות כלשהי לשוקי האג"ח", אמר איבן בראון, אסטרטג בחברת ניהול הנכסים של UBS. "זה כולל שותפות של משרד האוצר והפדרל ריזרב להלוואות נגד אג"ח קונצרניות כביטחונות, וקנייה אגרסיבית של אג"ח איטלקיות על ידי הבנק המרכזי האירופי".

הפד הודיע מוקדם יותר החודש שהוא יספק מסגרת הלוואות קצרות טווח של 1.5 טריליון דולר ויוציא 500 מיליארד דולר על קניית אג"ח אוצר כדי לשפר את תפקוד השוק הזה. ביום רביעי אישר האוצר האמריקאי מסגרת הלוואות חדשה מהפד כגיבוי לקרנות נאמנות בשוק הכספים קצרי המועד. המהלך הזה מתקבל בברכה, אך השוק עדיין שוקל את מידת האפקטיביות שלו.

"משתתפי שוק רבים צריכים להרגיש שהם מקבלים גיבוי בלי היסוס", אמר לקאיל מחברת סטייט סטריט. "זה כנראה מה שהפד ומשרד האוצר ניסו לאותת ולהשיג - מעבר מדיבורים לפעולה, אבל נראה שהשוק עדיין זקוק לאמון בזה".