גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: שיעור באדיבות הקורונה בפדרליזם אמריקאי

"הם עושים את זה כדי לפגוע בנשיא": איך עובד המתח היוצר בין הנשיא ל-50 המושלים ● ומדוע רפובליקאים להוטים פחות מדמוקרטים להטיל סגר

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עומד לנאום על סכנות נגיף הקורונה / צילום: Patrick Semansky, Associated Press
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עומד לנאום על סכנות נגיף הקורונה / צילום: Patrick Semansky, Associated Press

סמוך ל-3 לפנות בוקר שעון ישראל, התפשטותו של נגיף הקורונה בארה"ב רשמה עוד ציון דרך דרמטי: 215,000 מקרים ידועים של הידבקות, יותר מאשר באיטליה ובספרד גם יחד.

מאתמול (ד'), מספר המקרים הידועים במדינת ניו יורק גדול מאלה המדווחים בכל סין, והוא מייצג כמעט 40% של כל המקרים בארה"ב.

על פי המודלים המתמטיים המקובלים על ממשל טראמפ, המגפה תגיע אל שיאה רק בעוד "שבועיים-שלושה". אם תימשך מגמת ההכפלה של המספרים אחת לשלושה ימים, אפשר שנראה שבעה מיליון מקרים לפני שהעקומה תתחיל להשתטח ולרדת. אבל, כפי שמדעני הממשל חוזרים ומטעימים, "המודלים מייצגים את ההנחות המוזנות אליהם". התמדה בהחלת אמצעי שיכוך, או החמרתם, יכולה להוריד את המספרים, כולל המספר החזוי של מתים (בין 100,000 ל-240,000 "לכל הפחות").

"תחזית: 100 אלף עד 240 אלף מתים", מכריז עיתון במדינת מינסוטה / צילום: צילום מסך

תחושת החומרה גברה אתמול אחה"צ, כאשר מושל פלורידה ויתר על הסתייגויותיו, והודיע על סגר בכל רחבי המדינה, השלישית במניין אוכלוסייה בארה"ב. המושל, רון דסאנטיס, איש האגף הימני של המפלגה הרפובליקנית, היה אחרון מושלי המדינות הגדולות שהשהה את אופציית הסגר. הימים האחרונים הראו שמסלול העקומה בפלורידה מתחדד. אף כי המספר קטן בהרבה מזה של ניו יורק, הוא מייצג 11% מסך כל הנבדקים.

"סגור את המדינה", קוראת הכותרת בעיתון בעיר טאמפה למושל פלורידה, רון דסאנטיס / צילום: צילום מסך

טקסס מניחה לרשויות המקומיות להחליט

רק חמש מדינות קטנות-אוכלוסין עדיין לא הטילו כל סגר. באחת מהן, ארקאנסו, ב"דרום העמוק" של ארה"ב, ההידבקות הראשונה נרשמה ב-11 במרץ. אתמול עמד מספר הנדבקים על 584, עלייה כה תלולה עד שהעקומה מזכירה קו אנכי.

שמונה מדינות הטילו סגר "חלקי", בהן טקסס ופנסילווניה. פירוש החלקיות הוא גאוגרפי, היינו הסגר מלא במספר מוגדר של מחוזות.

טקסס היא השנייה במניין אוכלוסייה בארה"ב. המושל שלה, גרג אבוט, קרא השבוע לתושבים "לצמצם עד מינימום את מגעם עם אנשים מחוץ לבתיהם", אבל הוא אינו מוכן להוציא הוראה גורפת על מה שהוא קורא "הימנעות מיציאה מן הבית בכל הנסיבות". למען האמת, הוראה כזאת אינה קיימת גם ברוב המדינות המתכננות להעניש בחומרה מי שיימצאו מחוץ לבית "בלי סיבה טובה".

המושל אבוט החליט להניח לרשויות המקומיות, בין אם הן ערים גדולות (דאלאס, יוסטון, אוסטין) ובין אם הן מועצות של אזורים כפריים, לעצב בעצמן את כללי ההתנהגות. הוא אמר שיסמוך את ידיו ב"התלהבות" על צעדים מחמירים, אבל לא ינקוט אותם ביוזמתו.

הגישה הזו מעניינת, מפני שהיא מייצגת לא רק השקפה מעשית, אלא גם השקפת עולם. אבוט הוא איש המפלגה הרפובליקנית, המאמינה באופן מסורתי בהאצלת סמכויות מרבית לדרגי השלטון הנמוכים ביותר. לפחות בחצי המאה האחרונה, הרפובליקנים הם נושאי הדגל של "הממשלה הקטנה", המקדשת את האוטונומיה של היחיד.

"הם עושים את זה כדי לפגוע בנשיא"

השבועות האחרונים העמידו רפובליקנים מול דמוקרטים לא רק בדרג הארצי, בוושינגטון הבירה, אלא גם בדרגים מקומיים. רפובליקנים נטו מלכתחילה להמעיט מחומרת האיום הנשקף מנגיף הקורונה. זה קרה גם בהשראת הכרזותיו האופטימיות עד כדי קלות דעת של הנשיא טראמפ. אבל בעוד שטראמפ נסוג מן האופטימיות הזו במרוצת הזמן, ביטוייה בשורה של מדינות מוסיפים להיות ניכרים.

למשל, עיתוני קונטיקט, מדינה קטנה הגובלת בניו יורק, דיווחו השבוע בהרחבה על "שסע מפלגתי" בעניין הטיפול בקורונה. יושב ראש של סניף המפלגה הרפובליקנית בעיר סטאמפורד צוטט: "אני מאמין כי הם עושים את זה כדי לפגוע בנשיא, ולפגוע בארצנו, שזה שיגעון". "הם" הם הדמוקרטים.

קונטיקט הוזהרה בסוף השבוע שעבר, כי היא מתקרבת אל "גאות" של מקרי Covid-19, וביום א' השבוע בלבד נרשמה עלייה של 31% בהידבקויות המדווחות. המספר של הבוקר מראה, כי מאז הייתה עלייה נוספת של 78%. מספר הנבדקים הוא עדיין קטן מאוד, 16,600, אבל שיעור התוצאות החיוביות הוא גדול מאוד, 21%.

העלייה בקונטיקט מיוחסת במידה רבה לקירבתה לניו יורק. ניו יורקים בעלי אמצעים מחזיקים בתי קיט בקונטיקט, ורבים מהם העדיפו לעזוב את הכרך הגדול בשבועיים האחרונים לטובת בתי הקיט.

הבריחה מניו יורק משפיעה על נתונים באזורים סמוכים אחרים. למשל, אתמול דווח כי בעיירה קטנה בלונג איילנד, מזרחה מן העיר ניו יורק, ששמה סאות'ולד (Southold) נרשמה הצפיפות הגדולה ביותר באמריקה של נדבקים: 6.4 לכל אלף. בעיר ניו יורק היחס הוא 5.2 לכל אלף.

האם הנשיא מפלה מדינות רפובליקניות לטובה?

המלחמה נגד הקורונה מספקת לכולנו שיעור מאלף במהות הפדרליזם האמריקאי. הנשיא אמנם מתואר, לא בלי צדק, כמנהיג הפוליטי רב הכוח ביותר עלי אדמות - אבל אנחנו חוזרים ומגלים מה רבות הסמכויות שהחוקה, החוק והמסורת מאצילים על 50 המדינות. מושליהן אמנם מצפים לעזרה מסיבית של הממשלה הפדרלית, אבל הם מתנגדים, מי בגלוי ומי בדיסקרטיות, לכל ניסיון פדרלי להגיד להם מה לעשות.

החיכוכים בין הנשיא למושלים נעשו אובייקט קבוע של סקרנות ושל השתאות. בשני מקרים בולטים, איבת הנשיא למושלים שלא היו "אסירי תודה מספיק", בלשונו, קיבלה ביטויים וולגריים, כפי שחזרנו וכתבנו בימים האחרונים.

מדינות ארה"ב מתחלקות כמעט שווה בשווה בין שתי המפלגות: 26 רפובליקניות, 24 דמוקרטיות (המספרים האלה מבטאים את זיקתם המפלגתית של המושלים; אבל בכל אחת המדינות יש גם בתי מחוקקים רבי כוח, הנמצאים לא פעם באופוזיציה למושל). יותר אמריקאים חיים ב"מדינות הכחולות", הדמוקרטיות, מאשר ב"מדינות האדומות", הרפובליקניות. מעשר המדינות המאוכלסות ביותר, שש הן דמוקרטיות.

יש ראיות כלשהן, אם גם לא חד משמעיות, שהבית הלבן הפגין יתר היענות לבקשות של מושלים רפובליקניים. ה'וושינגטון פוסט' סיפר אתמול על מקרים שבהם מדינות רפובליקניות קיבלו משלוחים של ציוד רפואי, שהן כלל לא ביקשו, או לא ביקשו בהיקף הזה. לעומת זאת, חלק מן המדינות הדמוקרטיות קיבלו רק חלק זעיר ממבוקשן. אבל כנגד זה יש גם דוגמאות של שיתוף פעולה נאות עם דמוקרטים.

לבביות עוינת בין שניים מקווינס

מערכת היחסים המעניינת ביותר היא זו שבין שני הניו יורקים, שניהם ילידי רובע קווינס: הנשיא טראמפ ומושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו. אכה, הנשיא חדל להיות תושב ניו יורק בשנה שעברה, כאשר עקר רשמית לפלורידה.

בין שני היריבים האלה השתררה לבביות מסוימת, שזורה בתלונות ובעקיצות. קואומו מתלונן כמעט מדי יום ביומו על קוצר ידו של הממשל במילוי צרכיה של המדינה בציוד רפואי, בייחוד מכונות הנשמה. הנשיא נזהר שלא להכריז מלחמה גלויה על קואומו, אבל רומז שהמושל הוותיק מבקש "יותר מדיי", או שהוא התחיל לפעול "באיחור", טענה משונה בהתחשב בזה שהנשיא עצמו הכחיש את חומרת המשבר עד שלהי פברואר.

הנשיא עומד על דעתו שיש די ציוד במחסני הממשלה, והיא נמנעת מחלוקתו המלאה למדינות הנצרכות כדי שתוכל להגיב על צרכים מיידיים בימים הבאים.

אבל ה'ניו יורק טיימס' מדווח הבוקר כי "מאגר אספקת החירום של ציוד רפואי כמעט ריק", תוצאה של כישלון בתחזוקה. לפי העיתון, הממשלה הניחה לחוזה עם חברת תחזוקה לפקוע בקיץ שעבר. חוזה חדש נחתם רק בינואר, כאשר משבר הקורונה צבר תנופה גלובלית. לפי העיתון, אלפי מכונות הנשמה במחסני הממשלה אינן תיפעוליות. לפי שעה אין תגובה רשמית על הדיווח הזה.

הנה נתוני התפשטותה של המגיפה, נכון לחצות שעון וושינגטון, 6 בבוקר בישראל:

מספר הנדבקים הידועים על אדמת ארה"ב: קצת יותר מ-215,000, עלייה של 26,000 ויותר בתוך 24 שעות.

מספר המתים: 5,110, עלייה של 1,049 בתוך 24 שעות.

מספר המחלימים: 8,878.

המדינות הפגועות ביותר:

ניו יורק - 83,901 נדבקים ידועים, עלייה של 7,900 ויותר בתוך 24 שעות; מספר המתים 2,219, עלייה של 505

ניו ג'רזי - 22,255 נדבקים, עלייה של 3,559; 355 מתים, 88+

קליפורניה - 9,807 נדבקים, 1,303+; 210 מתים, 30+

מישיגן - 9,334 נדבקים, 1,719+; 337 מתים, 78+

פלורידה - 7,773 נדבקים, 1,032+; 101 מתים, 16+

מסצ'וסטס - 7,738 נדבקים, 1,118+; 122 מתים, 33+

אילינוי - 6,980 נדבקים, 986+; 141 מתים, 42+

לואיזיאנה - 6,424 נדבקים, 1,187+; 273 מתים, 34+

שימו לב למישיגן וללואיזיאנה, שבהן נרשם בימים האחרונים הגידול היחסי המהיר ביותר. בשתיהן הוא נובע מן העיר הגדולה ביותר בכל מדינה: דטרויט במישיגן וניו אורלינס בלואיזיאנה.

ב-28 מ-50 המדינות יש לפחות אלף מקרי הידבקויות. בעשר מדינות יש יותר ממאה מתים.

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו