הלמ"ס: כמחצית מהעסקים אומרים שיוכלו להמשיך רק עד סוף אפריל

כך עולה משני סקרי בזק שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בקרב מעסיקים שלהם מעל חמישה עובדים • אחוז העובדים שהוצאו לחל"ת עמד על 24.3% בממוצע • נכון ליום האחרון של החודש, רק כ-1.6% מהעובדים פוטרו ממקום העבודה

עובדי חברת החשמל ממשיכים לבצע עבודות חיוניות בצל הקורונה / צילום: חברת החשמל ויוסי וייס
עובדי חברת החשמל ממשיכים לבצע עבודות חיוניות בצל הקורונה / צילום: חברת החשמל ויוסי וייס

כ-40% מהעובדים הגיעו לעבודה בסוף חודש מרץ - כך עולה משני סקרי בזק שערכה הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) בקרב מעסיקים שלהם מעל חמישה עובדים. אחוז העובדים שהוצאו לחל"ת עמד על 24.3% בממוצע: כאשר בענף המסחר הקמעונאי עמד שיעור העובדים שהוצאו לחל"ת על כ-42.7% מהעובדים לעומת 11.3% בענפי ההייטק. נכון ליום האחרון של החודש, רק כ-1.6% מהעובדים פוטרו ממקום העבודה.

21% מהעובדים עבדו מהבית - כך שסך שיעור העובדים שעבדו בסוף מרץ עומד על 61%. בעבודה מהבית יש שונות גבוהה בין הענפים: במסחר קמעונאי, בינוי ותעשייה מסורתית ומעורבת, שיעור העובדים מהבית נמוך משמעותית.

המעסיקים נשאלו בסקר מהו שיעור העובדים המינימלי שצריך להגיע לעבודה כדי לשמור על פעילותו העסק. מהתשובות עולה כי בענפי ההייטק והפיננסים, כ-26% מכלל העובדים נחוצים במקום העבודה כדי לקיים את הפעילות הכלכלית ואילו בענפים אחרים נדרשים 50% לפחות מהעובדים כדי לקיים את העבודה. הנתונים מעידים כך שמריבת הענפים נמצאים במצב שאינם יכולים לקיים את העבודה במגבלות הנוכחיות ולכן הם גם דירגו את הצמצום במספר העובדים כמגבלה משמעותית.

שאלה נוספת שנשאלה בסקר היא על משך הזמן שבה יוכלו לשרוד במתכונת הנוכחית ועל המגבלות המשמעותיות ביותר לפעילות. לפי התשובות, כ-18% מהעסקים צופים שלא תהיה פגיעה בהכנסות החברה בחודש מרץ, כ-23% מהעסקים צופים פגיעה של יותר מ-76% בפדיון העסק. עם קבוצה זו נמנים ענפי המסחר הקמעונאי (כ-34%) והפיננסים (כ-27%).

כ-47% מהעסקים ענו שהפעילות הכלכלית של חברתם תוכל להמשיך במצב זה עד חודש ממועד הסקר: יותר ממחצית מהם בענפי התעשייה ,הבינוי והמסחר הקמעוני, לעומת 14.3% בענפי ההיי טק ו-27% בענפי השירותים הפיננסים והביטוח. רק 13% מהעסקים דיווחו כי יוכלו להמשיך בפעילותם במצב זה מעל לחצי שנה, בעיקר בענפי ההייטק (41% מהעסקים).

שאלה נוספת נגעה להגבלות בעלות ההשפעה המשמעותית ביותר על פעילות החברה. יותר מ-60% ציינו כי המגבלות על צמצום מספר העובדים ועל הגבלת התנועה במרחב הציבורי הן בעלות ההשפעה הגדולה; 54% מהעסקים דיווחו על מגבלת סגירת השווקים, החנויות ומרכזי המסחר בילוי ופנאי כמגבלה הקשה ביותר ו-51% דיווחו על מגבלה משמעותית של התכנסות של פחות מ-10 אנשים. מגבלת עצירת הטיסות הבינלאומיות היא בעלת השפעה משמעותית בעיקר בענפי הייטק (כ-64%) והפיננסים (כ-54% מהעסקים). מגבלת צמצום התחבורה הציבורית משפיעה בעיקר על ענפי המסחר הקמעונאי.

הסקרים בוצעו בשני גלים בתאריכים 18-19 במרץ ו-30-31 במרץ והם משקפים את מצב העסקים בימים הנקובים.