אחד מכל שלושה עסקים: לא נשרוד עוד חודש

כך עולה מסקר בזק שערכה הלמ"ס בשבוע שעבר, לאחר פתיחתם מחדש של מרבית העסקים • עוד עולה מהסקרים כי הירידה בפדיון מעמיקה: 25.9% מהעסקים במשק מדווחים על ירידה של בין 76% ל-100% בפדיון, לעומת 22.5% בסוף מרץ

חנויות סגורות בנמל תל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס
חנויות סגורות בנמל תל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

כמעט שליש מהעסקים במשק מעריכים כי לא יוכלו להמשיך להתקיים יותר מחודש במתכונת הפעילות הנוכחית, ומעל שני שלישי לא יוכלו להתקיים יותר משלושה חודשים - כך עולה מסקר בזק שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשבוע שעבר, כלומר לאחר פתיחתם מחדש של מרבית העסקים. עוד עולה מהסקר כי הירידה בפדיון מעמיקה: 25.9% מהעסקים במשק מדווחים על ירידה של בין 76% ל-100% בפדיון, לעומת 22.5% בסוף מרץ.

מדובר בגל השלישי של סקרי בזק שעורכת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתחילת המשבר. הגל הקודם נערך ב-31 למרץ. הגל הנוכחי שנערך ב-22 לאפריל פנה ל-1,312 עסקים בהם גם כאלו עם חמש משרות ומעלה והקיף גם את ענפי המסחר, הבינוי והשירותים העסקיים. בהם מועסקים כמיליון ורבע שכירים שהם כ-30% מסך השכירים במשק.

בין שני מועדי עריכת הסקרים נרשם גידול של 3% במספר העובדים בחופשה ללא תשלום. ההחמרה העיקרית נרשמה בענפי המסחר הקמעונאי ובתעשייה בהם גדל מספר העובדים בחל"ת ב-6.6% ו-4.6% בהתאמה. החמרה זו התרחשה בחברות הקטנות (100-10) והגדולות (100+) במקביל. בענף השירותים הפיננסיים נרשם קיטון של 3.5% במספר העובדים בחל"ת, ובענפי ההייטק נרשמה יציבות.

כ-42% מהעובדים הגיעו ב-22 באפריל (מועד עריכת הסקר הנוכחי) למקום העבודה, עלייה של 2% לעומת סוף חודש מרץ. בממוצע חסרו לעסקים 7% על מנת לעמוד במינימום הנדרש לפעילות (49%). כ-19% מהעובדים עבדו מהבית, ירידה של 2%, התואמת לעלייה בנוכחות במקום העבודה.

על-פי הלמ"ס הפגיעה העיקרית בפדיון נרשמה בענפי המסחר הקמעונאי ובענפי התעשייה, ובעסקים בהם עד 100 משרות (כלומר עסקים קטנים ובינוניים). 31.6% מהעסקים השיבו שפעילות העסק תוכל להמשיך במצב הנוכחי (ליום הסקר) עד חודש, כאשר בענפי המסחר הקמעונאי נצפה השיעור הגבוה ביותר של עסקים (45.8%). 68.6% מהעסקים השיבו כי לא יוכלו לקיים את פעילות החברה מעבר לשלושה חודשים במצב הנוכחי (נכון ליום הסקר).

ממצאים מעודדים מעט יותר עלו מהשאלות בנושא עבודה מהבית. 38.4% מהעסקים דיווחו כי הם מאפשרים עבודה מהבית, רובם מתרכזים בענפי ההייטק, השירותים הפיננסים ושירותים מקצועיים וטכניים, דואר ובלדרות. 46.9% מבין העסקים שאפשרו עבודה מהבית, דיווחו כי היא אפקטיבית 'במידה רבה' 'ורבה מאוד' - שיעור גבוה במיוחד 84.4% נרשם בענפי ההייטק.