בלחץ הבנקים: תשובה מתקרב למימושי נדל"ן פרטיים תמורת יותר מחצי מיליארד שקל

תשובה סיכם על מכירת השליטה באלעד מגורים החדשה לידי קרן JTLV2 תמורת קרוב ל-200 מיליון שקל • י.ח. דמרי הצטרפה לעסקה של כ-360 מיליון שקל לרכישת שני מגרשים בפרויקט "בבלי צפון"

יגאל דמרי / צילום: איל יצהר
יגאל דמרי / צילום: איל יצהר

תחת לחציהם של הבנקים הנושים, ולאחר שניהל מגעים עם כמה גורמים לגבי מימוש נכסים שבבעלותו, נרשמה בימים האחרונים התקדמות משמעותית במכירת שניים מהבולטים שבנכסיו הפרטיים של יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק . שני הנכסים - חברת הנדל"ן הפרטית אלעד מגורים החדשה ושני מגרשים בפרויקט "בבלי צפון" בתל אביב, צפויים להימכר בתמורה כוללת של כ-560 מיליון שקל.

בסוף השבוע נודע כי תשובה סיכם על מכירת השליטה באלעד מגורים החדשה לידי קרן JTLV2, תמורת קרוב ל-200 מיליון שקל. במסגרת ההסכם בין הצדדים, תרכוש JTLV2 כ-71% מאלעד מגורים החדשה, לפי שווי חברה של 277 מיליון שקל, עם אופציה לרכישת יתרת המניות מתשובה בעוד כשנה וחצי. עסקה זו, ככל הידוע, היא סופית ומחייבת, והשלמתה, הדורשת בעיקר אישורי בנקים, צפויה בקרוב.

עסקה למכירת השליטה באלעד מגורים החדשה תמורת כ-205 מיליון שקל כבר התגבשה באחרונה מול חברת ישראל קנדה הבורסאית, שנמצאת בשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר, לפי שווי חברה גבוה יותר, של כ-290 מיליון שקל. ואולם, עסקה זו ירדה מהפרק לקראת סוף אפריל, בשל פערים שעלו במחיר בין הצדדים, בהשפעת ירידות השערים החדות שנרשמו בעקבות התפשטותו של וירוס הקורונה.

אלעד מגורים החדשה הוקמה בדצמבר 2019, כשלחברה נוצקה פעילות שהועברה מהחברה האם, אלעד מגורים, שהוקמה ב-1968 והקימה עד היום כ-25 אלף דירות בישראל. כיום מחזיקה אלעד מגורים החדשה בארבעה פרויקטים בבנייה, שני פרויקטים בתכנון וכן עתודות קרקע להקמת חמישה פרויקטים נוספים.

הרוכשת, קרן JTLV2, המנוהלת על ידי עמיר בירם, אריאל רוטר, שלמה גוטמן וזאב הראל, מבצעת את הרכישה הנוכחית, לאחר שהשלימה לפני כמה חודשים גיוס של כ-1 מיליארד שקל, רובו ממשקיעים מוסדיים ובהם בנק הפועלים (באמצעות פועלים שוקי הון), בית ההשקעות מיטב דש, חברות הביטוח כלל, הראל, הכשרה, אילון ועוד. הקרן עוסקת ברכישת נדל"ן בישראל, השבחתו ומימושו.

י.ח. דמרי הצטרפה לעסקה בבבלי

עסקת מימוש נוספת שעליה חתם תשובה כבר בסוף מרץ, ואשר כעת נרשמה בה התקדמות משמעותית לקראת סגירה, היא עסקה למכירת שני מגרשים בשכונת בבלי שבצפון תל אביב, שעליהם מתוכננת הקמתם של שני מגדלים בני 44 קומות, ובהם כ-380 דירות, תמורת כ-360 מיליון שקל.

על מזכר ההבנות למכירת המגרשים חתם תשובה כבר לפני יותר מחודש מול חברת חג'ג' נדל"ן, וכעת הצטרפה לעסקה חברת הנדל"ן י.ח. דמרי. החברה של האחים צחי ועידו חג'ג' עדכנה היום כי המחתה את זכותה על אחד המגרשים, וכי תרכוש מתשובה מגרש אחד בלבד, שעליו ניתן להקים מגדל בן כ-190 דירות, תמורת כ-190 מיליון שקל.

במסגרת ההסכם נקבע כי 60 מיליון שקל מהתמורה תשולם עם חתימת הצדדים על הסכמי המכר ורישום הערת אזהרה, והיתרה (כ-130 מיליון שקל) תשולם עד 75 ימים ממועד החתימה על הסכמי המכר.

דמרי מצדה עדכנה כי חתמה על הסכמים לרכישת המגרש השני, שגם עליו ניתן להקים 190 דירות, תמורת 171 מיליון שקל - 30 מיליון שקל מהתמורה כבר שולמו, והיתרה (141 מיליון שקל) תשולם בתוך 75 ימים, "בכפוף לקבלת אישורים והסכמות שונים". החברה, שנמצאת בשליטת המנכ"ל יגאל דמרי, גם עדכנה היום כי חתמה על הסכם מול חברת האופנה קסטרו לרכישת הקרקע שעליה ממוקם המטה שלה בבת ים, תמורת כ-140 מיליון שקל. בקסטרו מעריכים כי המכירה תייצר לה יתרת מזומנים חיובית בטווח של 65-83 מיליון שקל.

במסגרת העסקה, קסטרו צפויה לשכור מדמרי את משרדי המטה שלה, החל במועד מסירת ההחזקה בקרקע, למשך שלוש שנים, תמורת סכום חודשי של 120 אלף שקל.

תשובה פועל לקידום כמה עסקאות למימוש נכסים פרטיים, בשל הלחץ שבו הוא נתון להגדלת הבטוחות לבנקים. חובותיו לבנקים מסתכמים בכ-1.5 מיליארד שקל, כשעיקר החוב לבנק הפועלים. ניסיונות המימוש של תשובה נעשים לאחר צלילה של כ-70% שרשמה מניית קבוצת דלק שבשליטתו מתחילת השנה - שהקטינה את שווי החזקותיו בחברה לכ-1.1 מיליארד שקל בלבד.