גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נחתמו שתי עסקאות הענק של דלק שיכניסו לה כ-1.1 מיליארד שקל

החברה הבת דלק ישראל חתמה על הסכם למכירת זכויותיה בקרקעות פי גלילות לידי הקבלן יחיאל אבו תמורת 720 מיליון שקל, ועל מכירת שתי תחנות כוח לחברת רפק אנרגיה תמורת 367.5 מיליון שקל

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין

חברת דלק ישראל, שבבעלות קבוצת דלק, חתמה על שתי עסקאות הענק למכירת נכסים בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל. השלמת שתי העסקאות אמורה לסלול את הדרך גם למכירת דלק ישראל עצמה, שתיוותר עם פעילותה העיקרית בתחום תחנות התדלוק וחנויות הנוחות.

עבור קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, מדובר בשלב נוסף במכירת החיסול של נכסיה על מנת לקושש מזומנים כדי לשרת את חובות הקבוצה לבנקים ולמחזיקי האג"ח. נכון להיום נסחרת הקבוצה בשווי של 1.3 מיליארד שקל, לאחר ירידה של 82% במניה מתחילת השנה. אג"ח קבוצת דלק, חוב בהיקף של כ-6 מיליארד שקל, נסחרות בתשואות זבל של עד 160%.

במסגרת העסקה הראשונה חתמה דלק ישראל על הסכם מפורט למכירת מלוא זכויותיה בשותפות דלק פי גלילות לקבלן יחיאל אבו, בתמורה ל-720 מיליון שקל במזומן. סכום ראשון של 100 מיליון שקל מתוך התמורה שולם במועד החתימה והופקד בנאמנות, כשהיתרה תשולם במועד הסגירה שנקבע לעוד חודש בכפוף לקבלת האישורים הרגולטוריים הדרושים.

שותפות דלק פי גלילות מחזיקה בקרקעות פי גלילות בחיפה, אשדוד, באר שבע וירושלים, שעליהן היא מחזיקה את מסופי הדלק שלה. על פי מזכר ההבנות בנושא, שנחתם כבר בחודש שעבר, תמשיך פי גלילות לספק לדלק ישראל את השירותים המסופקים על-ידיה במסופים באשדוד, בבאר שבע ובחיפה, למשך עשר שנים, עם אופציה להארכת התקופה בחמש שנים נוספות בכפוף למינימום הכנסות מכל מסוף.

במסגרת העסקה השניה חתמה דלק ישראל היום גם על מזכר הבנות למכירת שתי חברות ייעודיות אשר בבעלותן תחנות כוח הממוקמות בשטח מתקן ההתפלה שורק 1 ובשטח מתקן ההתפלה אשקלון. התחנות נמכרו תמורת 367.5 מיליון שקל לחברת רפק אנרגיה, כאשר סכום של 307.5 מיליון שקל ישולם במועד השלמת העסקה והיתרה בסך של 60 מיליון שקל תשולם בתום שנה ממועד ההשלמה, בתוספת ריבית שנתית של 2% צמודה למדד המחירים לצרכן.

רפק אנרגיה נמצאת בבעלות משותפת (בחלקים שווים) של קרן התשתיות והאנרגיה ג'נריישן קפיטל ושל חברת רפק תקשורת ותשתיות, שבשליטת אורן תנחום. התחנות בשורק ובאשקלון מופעלות במודל BOT ולכן יימסרו לבעלות המדינה ב-2037 וב-2027, בהתאמה, כאשר השלמת העסקה למכירתן מותנית בחתימה על הסכם מפורט וקבלת האישורים הדרושים.

לתחנה בשורק הספק מותקן של 140 מגוואט לשעה, כאשר כמחצית מתפוקתה מיועדת לצורכי מתקן ההתפלה הצמוד, והיתרה נמכרת ללקוחות פרטיים ולמנהל מערכת החשמל. לתחנה באשקלון הספק של 87 מגוואט לשעה ורוב תפוקתה מיועדת לצורכי מתקן ההתפלה הצמוד, כשהיתרה נמכרת ללקוחות פרטיים ולמנהל המערכת.

עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, אמר היום כי שני ההסכמים שעליהם חתמה דלק ישראל, המהווים אבן דרך חשובה במימוש האסטרטגיה של קבוצת דלק לחיזוק ההון והנזילות, ולהקטנת החוב הפיננסי שלה במסגרת יישום היציאה מהמשבר.

"מכירת שני הנכסים על ידי דלק ישראל מצטרפת למהלכים חשובים נוספים שבצענו במהלך השבועות האחרונים לחיזוק הנזילות של הקבוצה, ביניהם ההסכם למכירת תמלוגי העל ממאגרי כריש ותנין לקרן נוי בתמורה לסכום של כ- 318 מיליון שקל, גיבוש המתווה לחיזוק ההון והביטחונות מול נציגות בעלי האג"ח וגיבוש העקרונות של מסמך הקפאת המצב עם הבנקים המלווים".

וולס הוסיף, כי "פעולות אלה, ומהלכים נוספים עליהם אנו שוקדים בימים אלה, יאפשרו לנו להמשיך ולהוביל את החברה ולצלוח את המשבר בשוקי האנרגיה העולמיים, שמתחילים להראות סימני התאוששות בשבועות האחרונים, הבאים לידי ביטוי, בין השאר, בעלייה במחירי הנפט. הנפט הגולמי מסוג ברנט נסחר בסוף השבוע במחיר של 42 דולר לחבית, המשקף ירידה של 36% מתחילת השנה, אולם גם זינוק של כ-119% מאז השפל שרשם לפני פחות מחודשיים.

לאחר השלמת שתי עסקאות אלו, מתכננת כאמור קבוצת דלק להוציא אל הפועל את מכירת דלק ישראל עצמה, שתיוותר עם פעילותה המרכזית בתחום תחנות התדלוק וחנויות הנוחות. בקבוצת דלק העריכו באחרונה, כי מימושי דלק ישראל, תמלוגי כריש ותנין ועוד, יניבו לה השנה סכום שלכ-1.5 מיליארד שקל.

הפחתת דירוג לדלק קידוחים

בתוך כך הודיעה בסוף השבוע חברת מידרוג על הפחתת דירוג איגרות החוב (סדרה א') של שותפות דלק קידוחים בדרגה אחת ל-A2. בנוסף הוצב הדירוג תחת בחינה עם השלכות שליליות, כך שהוא עשוי להמשיך ולרדת בחודשים הקרובים.

לדברי מידרוג נובעת הורדת הדירוג מעלייה בסיכון הענפי, הנגזר מהתחרות הגוברת במשק הגז הטבעי המקומי, והפגיעה בתזרימי המזומנים הצפויים להתקבל ממאגרי תמר ולוויתן ובדגש על חוזי היצוא. לצד זאת ציינו בחברת הדירוג את השחיקה בגמישותה הפיננסית של דלק קידוחים, שבשליטת קבוצת דלק, על רקע משבר הקורונה, הירידה במחירי האנרגיה בעולם, וכן התעצמות סיכון המימון מחדש.

לדלק קידוחים צורכי נזילות גבוהים מאוד בטווח הקצר, כאשר עד תום הרבעון הראשון של 2021 היא נדרשת לפרוע חוב בנקאי של כ-2 מיליארד דולר, ולבצע פירעון נוסף של כ-320 מיליון דולר למחזיקי אג"ח תמר בונד. לדברי השותפות, נכון לסוף הרבעון הראשון של 2020 נצברו בחשבונות הייעודים של תמר בונד יתרות מזומנים בסכום של כ-230 מיליון דולר.

"להערכתנו, מימון מחדש של הלוואת לוויתן עלול להיות מהלך מאתגר יותר בתקופה זו, המלווה בחוסר ודאות מסוימת ותנודתיות בשווקים, ועלול להיות כרוך בעלויות מימון גבוהות יותר, אשר תשחקנה את התזרים הפנוי בשותפות. ככל שהמימון מחדש לא יושלם בחודשים הקרובים, עלול דירוג השותפות להיפגע באופן מהותי", כותבים במידרוג. 

המימושים של קבוצת דלק

● מכירת 20% ממניות IDE - ב-164 מיליון שקל
● מכירת 51.76% ממניות כהן פיתוח - 207 מיליון שקל
● מכירת 18.55% ממניות מהדרין - 73.8 מיליון שקל
● חתימה על הסכם למכירת תמלוגי העל ממאגרי הגז כריש ותנין - 318 מיליון שקל
● חתימה על הסכם למכירת קרקעות פי גלילות שבידי דלק ישראל - 720 מיליון שקל
● חתימה על מזכר הבנות למכירת שתי תחנות כוח שבידי דלק ישראל לרפק אנרגיה - 367 מיליון שקל
● תוכנית למכירת הבעלות על דלק ישראל, לאחר השלמת מכירת הקרקעות ותחנות הכוח

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא התחתית" ו-"שנת הסטארט-אפ": באינטל רוצים ש-2024 כבר תסתיים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם