גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כששקט מאחורי הדלת זה לא אומר שהכול בסדר

אם פעם אחרי ויכוח סוער המתבגר היה לוקח תיק ועוזב את הבית אל עבר הסכנות שהרחוב מזמן, היום כל מה שהוא צריך זה לסגור את הדלת מאחוריו, ובכף-ידו הוא נכנס אל תוך עולם מסוכן לא פחות

בריונות רשת / אילוסטרציה: Shutterstock, Monkey Business Images
בריונות רשת / אילוסטרציה: Shutterstock, Monkey Business Images

"הפוגעת השקטה" - על נזקים הנגרמים כתוצאה משהות ארוכה במרחבי הרשת, עכשיו בקורונה יותר מאי פעם. כיצד השהות הארוכה מול המסכים והעדר המפגש הפיזי משפיעים על מצבם הנפשי של המתבגרים?

החודש הלאומי להגנה על ילדים ברשת כבר כאן, ואנחנו יודעים לסמן את את היתרונות של הרשת לצד החסרונות והמורכבויות שהיא מביאה איתה. הרשת מציעה לנו את הנגישות לידע, יכולת למידה עצמית והרחבת האופקים, אך טומנת בחובה גם סכנות רבות.

על הפגיעות האקטיביות במרחב הוירטואלי אנחנו שומעים בלי סוף. הפגיעות הללו אינן שונות מהעולם החיצוני ומעתיקות עצמן בצורה מקוונת - אלימות מילולית, אלימות מינית, בריונות, ולמעשה כל מה שקורה ברחוב ובמרחבים בהם נמצאים בני הנוער קורה גם ברשת. אם פעם אחרי ויכוח סוער המתבגר היה לוקח תיק, יוצא מהחלון ועוזב את הבית אל עבר הסכנות שהרחוב מזמן כמו ניצול, שוטטות ואלכוהול, היום כל מה שהוא צריך זה לסגור את הדלת מאחוריו, ובכף-ידו הוא נכנס אל תוך עולם מסוכן לא פחות, אם לא יותר.

בפגיעות הללו יש גורם פוגע שעומד מאחורי המקלדת, מה שמקל עלינו את היכולת לסמן לילדים את הסכנות הברורות הקיימות ברשת. אנחנו משתדלים להגן עליהם במסווה של אפליקציות חכמות שמונעת כניסה לאתרים מפוקפקים, לספר להם להיזהר בדיוק כמו ברחוב -"לא לפתוח את הדלת/צ'ט לזרים", ולהתרחק מילדים/מבוגרים פוגעים - ובטוחים שבכך אנחנו שומרים עליהם מהסכנות.

הסכנה השנייה, אותה אנחנו פחות רואים ומכירים היא הרשת הפוגעת השקטה. היא מסוכנת הרבה יותר ומייצרת פגיעה עמוקה וכואבת. בפגיעה הזו אין זהות לפוגע. היא נוצרת מעצם השהות הארוכה במרחבי הרשת, ובמקרה הזה כבר אין לנו ממי להזהיר, אין יותר פוגע וניפגע.

שהות ארוכת-טווח מול מציאות מפולטרת יוצרת לבני הנוער נזקים ארוכי-טווח

בני הנוער מסתגרים עוד ועוד בתוך עצמם, בחדריהם אל מול המסכים, מתחילים להתבודד ללא הודעה ממשרד הבריאות ובלי שנפגשו עם חולה מאומת עם המוטציה החדשה בשם "הרשת - הפוגעת השקטה". למוטציה הזאת כבר אין חיסון.

הבריחה של בני הנוער אל הרשתות החברתיות, תחילה כאמצעי לתקשורת עם בני נוער אחרים ובהמשך כאמצעי התקשרות המרכזי, הפכה להיות למעגל שמזין את עצמו. ככל שהם מבלים יותר זמן ברשת, כישורי התקשורת הפרונטלית, פנים אל פנים, או הביטחון בהם, יורדים. העדר כלים אלו או תחושת חוסר היכולת מעצימים את המוטיבציה להישאר ברשתות החברתיות, שם הכול "נשלט", יותר "מבוקר", יותר סטירילי. תוצאות השהות הארוכה במקום בו "הכול בשליטה" מייצרות בתוכן חוסר יכולת להתמודד עם תסכולים, פגיעה בדימוי העצמי בשל השוואה לתכנים אחרים, מסוננים מפולטרים, וכן נטייה מוגברת לפגיעות ולדיכאון. התוצאה היא הגדלת זמן השהות ברשתות מבלי להבין כי הן מהוות גורם מרכזי ביצירת המצוקה.

כשנערים ונערות לבד, מול מסכים שמראים תמונות מפולטרות ובהן כולם יפים ויפות, והחיים של האחרים מעניינים הרבה יותר משל עצמי, בני הנוער מתחילים לפתח חרדות ועסוקים יתר על המידה בדימוי העצמי ובערך העצמי - מצוקות שהתגובה אליהן היא בריחה למסכים כדרך לריפוי עצמי.

שהות ארוכת-טווח מול מציאות מפולטרת, מעובדת, יוצרת לבני הנוער נזקים ארוכי-טווח ומורכבים - בדידות, דיכאון ופגיעה בדימוי עצמי. בעמותת עלם, אנחנו רואים החמרה בהפרעות אכילה, בפגיעות עצמיות, בחרדות חברתיות ובריאותיות, וכן נשירה מהלימודים, יחד עם עלייה בשימוש בחומרים משני תודעה במטרה למסך את הכאב.

לנו בעולם המבוגרים הרשת משולה לפיקציה, כיוון שאנו יודעים ממקום של בשלות וזמן לווסת את העוצמות שבה היא נתפסת על ידי בני נוער. אך זאת הסכנה הגדולה הטמונה במחשבה זאת. עלינו להבין שהרשת היא ממשית והיא עולמם של בני הנוער ועד שלא נבין זאת לא נוכל להשכיל לתת את המענים הנכונים.

והנזק הוא לא רק מיידי, הוא לטווח הרחוק. השהות הארוכה של מתבגרינו בתוך החדר במסך נותנת לנו "שקט" מזויף. השקט הזה יבוא בקול צעקה גדולה בעתיד כשנגלה שהשעות ברשת הרסו את להם שלב ההתבגרות, המצריך התנהגות מרדנית כדי לפתח זהות בתוך בדיקת גבולת. השקט הזה מעכב צמיחה והתפתחות, ולא לכך פיללנו.

היום שקט צריך להדאיג אותנו יותר מכל

"כשאני מרגישה חרדה ודיכאון, אני נכנסת לרשת, ושם אני מעבירה את הזמן שלי במשך שעות. אף אחד לא מציק לי בבית, נגמרו המלחמות עם ההורים, ויש לי שקט מהם. אני יכולה לעשות מה שאני רוצה, והם מקבלים את השקט שלהם", א.ד, נערה של עלם ממרכז הארץ, מספרת לעובדת סוציאלית של עלם.

אם בעבר השקט מאחורי הדלת היה מעיד שהילד עסוק ורגוע, היום אותו שקט צריך להדאיג אותנו יותר מכל. זה הזמן לפתוח את הדלת בעדינות וברגישות. לא לוותר על הקשר, לא לוותר על הנוער. אל תתנו להם לשקוע לתוך הבדידות. תהיו שם איתם, בקושי. התקופה הזו אכן מתסכלת לכולנו. תהיו אמפתיים כלפי הקושי, תזמינו אותם לצאת מהחדר והמסכים לפעילויות משותפות כמו הליכה, הכנת ארוחת ערב משותפת או כל פעילות אחרת שיכולה ליצור קרבה ושיח. ובעיקר, תתעניינו בשלומם ובעולמם הפנימי. כשתעיזו לשאול - תופתעו עד כמה הם רוצים לדבר.

הכותבת היא עובדת סוציאלית קלינית MSW, מנהלת תחום מרכזי הנוער בעמותת עלם

עוד כתבות

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלו מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

עסקה או פעולה ברפיח? שלושה כלכלנים מנתחים את ההשלכות

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה