גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקורונה והקיצוצים: הקבוצות הספרדיות יתקשו להציג רכש נוצץ בקיץ הקרוב

המגפה והחובות הגדולים של קבוצות הכדורגל בספרד הובילו את ראשי הליגה להפעלה ברוטאלית של מנגנון הגבלת השכר לשחקנים ● הקבוצות, בתגובה, החלו בשורת תרגילים לעקיפת המגבלות ● מבחינתן זו הדרך להתמודד מול יריבותיהן ביבשת, שלא נדרשו למהלך דומה

קיליאן אמבפה. הכוכבים הגדולים יתקשו להגיע לליגה הספרדית / צילום: Reuters, GONZALO FUENTES
קיליאן אמבפה. הכוכבים הגדולים יתקשו להגיע לליגה הספרדית / צילום: Reuters, GONZALO FUENTES

סופה של עונת הכדורגל מתחיל להיראות אי שם מעבר לאופק, ואיתה שלל ספקולציות לגבי מעבר של שחקנים גדולים. שני הכוכבים הגדולים ששמם מוזכר מעל כל היתר הם קיליאן אמבפה (פריס סן ז'רמן) וארלינג הולאנד (דורטמונד) - הראשון מוערך ב-180 מיליון אירו לפי transfermarkt, השני ב-110 מיליון אירו. שניהם מוזכרים בהקשר של הליגה הספרדית.

בעוד שהדיווחים על שוק ההעברות מתנהלים כאילו הכול רגיל, כנראה מתוך ריטואל של אתרי אינטרנט וסוכני שחקנים שדוחקים את מרכולתם, הימים האלה הם אחרים. כבר בחורף האחרון התברר ששוק ההעברות קפא חלקית, בעקבות נזקי הפנדמיה. ואילו השבוע הודיע נשיא הליגה הספרדית, חאבייר טאבס, בראיון כי "הקיץ יהיה קשה מאוד לראות שחקנים גדולים שמגיעים לספרד". למה? כי הליגה הפעילה מנגנון רגולציה ששמור לימים קשים. ועכשיו הגיעו ימים קשים.

לשכוח מרכש נוצץ

הליגה הספרדית היא מהליגות המשמעותיות בספורט העולמי מחוץ לארה"ב, שפועלות תחת מנגנון של הגבלת שכר. בימים האחרונים המנגנון הזה הופעל בצורה ברוטאלית כלפי הקבוצות הספרדיות.

לפני כמעט עשור הגיעו בספרד למסקנה שהחובות של הקבוצות לבנקים ולרשות המסים מאיימים על קיומן. ב-2013 נקבע מנגנון שמופעל על ידי הליגה, שבוחן את מצבן הפיננסי של הקבוצות אחת לחצי שנה ודורש התאמות שכר במקרה שהמצב הכלכלי משתנה. אם הכול בסדר ונכנס כסף, המנגנון מאפשר לקבוצות לבזבז על שכר שחקנים ורכש ברמה כזאת ש"החוסן הכלכלי של המועדון לא ייפגע", כלומר לא יתפתחו חובות.

אבל מה קורה אם ברגע אחד מתפשט נגיף עולמי, שגורר אובדן הכנסות של 2 מיליארד אירו בתוך שתי עונות? הקבוצות מחויבות לקצץ, כל אחת ביחס ישר לכסף שהיא לא הצליחה להכניס.

ארלינג הולאנד / צילום: Reuters, MARCELO DEL POZO

השורה התחתונה: בתחילת השבוע קיבלו קבוצות הליגה הספרדית הודעה כי עליהן לקצץ עוד 174 מיליון אירו בסעיף השכר הכולל, ובסך הכול קוצץ תקציב השכר של הקבוצות שעמד ערב הקורונה, בפברואר 2020, על 2.8 מיליארד אירו, ל-2.2 מיליארד אירו בפברואר 2021. קיצוץ שכר של 610 מיליון אירו בתוך עונה אחת.

את המכה הקשה ביותר קיבלו שחקני ברצלונה, שאצלה נרשמה הירידה החדה ביותר בהכנסות. הקבוצה נדרשה לקצץ 47% בשכר השחקנים בתוך שנה, מ-656 מיליון אירו בפברואר 2020 ל-347 מיליון אירו כעת.

באתלטיקו מדריד נדרשו ראשי הקבוצה להציג קיצוץ שכר של 37% במועדון, ובוולנסיה 47%. הבעיה היא כמובן החוזים מול השחקנים, שלא תומכים במנגנון הקיצוץ הזה. מבחינתם, ההסכם שנחתם מולם חייב להתקיים. מה עושים? הקבוצות, כולל ברצלונה, יצטרכו להיפרד מחלק מהשחקנים היקרים בקיץ כדי לעמוד ביעד. בצד השני, אפשר לשכוח די בוודאות מרכש נוצץ או חצי נוצץ.

תרגיל נוסף שקבוצות עושות (כולל ברצלונה) הוא פריסת שכר של העונה הנוכחית לכמה עונות קדימה, בתקווה שהמצב ישתפר בעתיד. כך, מבחינת החשבונות לעונה הקרובה, מתרחש קיצוץ. הבעיה היא, כמובן, שהמהלך הזה הוא רק למראית עין - כך קבוצות מתחילות לסחוב בעונות הבאות התחייבויות שכר של עונות שכבר הסתיימו.

פגיעה בתחרותיות

בצד השני, לא כולם עוברים את הקורונה רע מאוד. בריאל מדריד, למשל, עודכנו כי לאור העובדה שהמצב מעט טוב מהצפוי, הקיצוץ שנקבע לא מכבר למועדון הופחת והועמד על 26% "בלבד".

מי שרוצה לסמן את יחסי הכוחות האפשריים בין ברצלונה לריאל מדריד בשנים הקרובות, יכול להתחיל מכאן. ריאל תוכל להמשיך לממן רכש משמעתי יותר, לבנות את סגל הקבוצה קדימה, וכל שחקן שהיא תתחרה עליו מול ברצלונה בסבירות גבוהה יותר ינחת אצלה.

האם זה באמת רע למועדונים הספרדים? מבחינה תחרותית, זה כנראה לא הדבר הטוב ביותר. הצמצום הזה יקשה על הקבוצות להתמודד מול יריבות ביבשת, שאינן חיות תחת המודל הזה. הוא גם ייצור פערים בתוך הליגה הספרדית. מצד שני, בספרד אומרים כי המודל הנוכחי מבטיח שקבוצות הכדורגל בספרד יעמדו על הרגליים גם אחרי הקורונה.

3 חודשים ליורו 2021: באופ"א מתלבטים: איך להפיק רווחים

דילמה כבדה ניצבת בימים אלה גם בפני התאחדות הכדורגל האירופית, אופ"א. טורניר יורו 2020 שנדחה מהקיץ הקודם, והיה אמור להתקיים ב-12 ערים ברחבי אירופה, מתוכנן להיפתח בעוד שלושה חודשים בלבד - אבל לא נראה שמצב המגפה יאפשר קיום טורניר כרגיל.

מבחינת אופ"א, מדובר בבלוקבאסטר שאמור להכניס לקופתה כ-2.5 מיליארד אירו. היא מחכה לטורניר הזה כמו אוויר לנשימה: בשש מתוך שבע העונות שבין 2013-2019 היא הפסידה כסף. הרווח היחיד שלה היה בעונה שבה התקיים היורו (2016).

יורו 2020 היה אמור להיות הזמן שבו מרפדת אופ"א מחדש את החשבונות שלה, ומגדילה את רזרבות המזומנים. חלק גדול מההחלטות הכלכליות שלה קדימה מתבססות על טורניר היורו, והרווחים ממנו. גם אם הוא יתקיים, זה כבר לא יהיה מה שאופ"א בנתה עליו - בטורניר היורו האחרון היוו ההכנסות מכרטיסים כ-20% מההכנסה הכוללת. המצב הזה כבר חייב התאמות בפרסים הכספיים שישולמו לקבוצות המשתתפות בליגת האלופות בשנים הבאות.

לפני כחודשיים ציירה אופ"א שלושה תרחישים: מצב שבו הטורניר יתקיים עם נוכחות של 70% מהקהל באצטדיונים, מצב שבו הטורניר יתקיים עם תפוסה של 30%, ומצב שבו המגפה לא תאפשר קהל והטורניר יתקיים במקום אחד כ"בועה".

בימים האחרונים כבר מדברים באופ"א על צמצום מספר הערים שיארחו את הטורניר מ-12 ל-9. לפי סוכנות אי-פי, שלוש ערים שאמורות לארח משחקים - דבלין, בילבאו וגלזגו - עלולות להישאר בחוץ, בגלל מדיניות מחמירה לכניסת אזרחים זרים לשטחן. חלק מהמדינות לא שמות את הכדורגל מעל החוק - כך, למשל, ארסנל ובנפיקה שיחקו את המשחק ביניהן בליגה האירופית ברומא ובאתונה, מאחר שבאנגליה אוסרים כרגע כל תנועה אל או מפורטוגל בשל המגפה. עם קצב הופעתם של "וריאנטים לאומיים", נראה שכל החלטה שאופ"א תיקח עלולה להתהפך עליה מיד לאחר מכן.

מה הפתרון הטוב ביותר? איך לוקחים החלטה על אירוע ענק כזה, כשהיבשת נעה ונדה כל יום בין בשורות חדשות על התפתחות המגפה? מבחינת אופ"א, נראה שעדיף לצאת עם משהו ביד, כלומר לקיים את הטורניר גם ללא אוהדים. הספונסרים וזכויות השידור עדיין אחראים ל-80% מסך ההכנסה, והשנה הזאת הוכיחה שעדיף שעגלת המזומנים תנוע, גם אם היא מכוערת וללא קהל.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר? לפי בית המשפט, התשובה היא לא

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואין ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע בצה"ל, והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע שהאישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע שפנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שניה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תחשב כ"הכנסה ראשונה"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?