גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לפרגן, לפרגן, לפרגן גם כשנורות האזהרה נדלקות: מה יכולה העיתונות הכלכלית ללמוד מהמקרה של אמיר ברמלי?

פרשת אמיר ברמלי, איש העסקים שהורשע בהונאת משקיעים בהיקף של 340 מיליון שקל, מחייבת חשבון נפש גם של העיתונות הכלכלית • מה עמד מאחורי הסיקור שלו כאיש עסקים מזהיר גם לאחר שרשות ני"ע פרסמה את חשדותיה, והאם לעסקאות התוכן השיווקי היה קשר לזה ● ביקורת תקשורת

אמיר ברמלי / צילום: שלומי יוסף
אמיר ברמלי / צילום: שלומי יוסף

במדור ביקורת התקשורת החדש של גלובס ננסה מדי שבוע לנתח אירועים תקשורתיים, להתחקות אחר הכוחות שמניעים את התקשורת, לאוורר החוצה פרקטיקות עיתונאיות שגורות, ולדון ביחסי הגומלין בין העבודה העיתונאית ה"רשמית" לרשתות החברתיות. 

להיות גוף תקשורת שמבקר תקשורת זה מורכב בהגדרה, אבל נשתדל לבקר בשקיפות גם את עצמנו, ולהיות ענייניים והגונים גם כלפי המתחרים שלנו. מאוד נשמח לקבל רעיונות, הצעות וגם ביקורת לכתובת המייל gidon-d@globes.co.il.

בשבוע שעבר הגיעה לסיומה אחת מפרשות הונאת המשקיעים החמורות בישראל, כאשר בית המשפט שלח את אמיר ברמלי לעשר שנות מאסר, לאחר שהרשיע אותו בהונאה בהיקף של 340 מיליון שקל. ברמלי הורשע בגיוס הכספים ממאות משקיעים באמצעות חברות בקבוצת רוביקון-קרן קלע על בסיס מצגי שווא. ברמלי סיפר למשקיעים סיפורי מעשיות על הצלחת ההשקעות והבטיח להם תשואה שנתית דו-ספרתית. מרביתם נותרו בלא כלום.

פרשת אמיר ברמלי לא הייתה אחד מהרגעים הגדולים של שוק ההון הישראלי, או של הרגולציה הישראלית, אבל גם לא של העיתונות הכלכלית בישראל.

חזרה לעיתונים של אותה תקופה מגלה שגם לו אותם מאות משקיעים קטנים שאיבדו את חסכונותיהם היו קוראים באדיקות כל מילה שפורסמה שם אודות ברמלי, הם ככל הנראה לא היו מבינים שעשוי להיות כאן מקרה של התנהלות עסקית מפוקפקת. אין מנוס מלומר את הדברים בצורה מפורשת, כולם חטאו בכך - דה מרקר, כלכליסט וגלובס. גלובס אמנם היה אז תחת בעלות אחרת, מו"ל אחר ועורך ראשי אחר, אולם הוא נושא באותה מידה של אשמה. יש מי שיטען שאפילו יותר.

תפקיד בבניית תדמית חיובית

בדיעבד, העיתונות הכלכלית ידעה לספר שכל נורות האזהרה הקלאסיות מפני תרמית פירמידה היו שם, אבל בזמן אמת, נראה שלעיתונות הכלכלית היה תפקיד לא מבוטל בבניית תדמיתו של ברמלי כאיש עסקים מזהיר, אדם ישר ואמין שדואג ללקוחותיו. ואם זה לא מספיק, הרי שלתבשיל הזה נכנס תבלין אחר - עסקאות תוכן שיווקי בין ברמלי לעיתונות הכלכלית שסייעו בבניית תדמיתו החיובית.

ועידה של כלכליסט, 2015

כותרות על הצלחותיו המזהירות של ברמלי ניתן למצוא כבר מסוף 2013. כך, למשל, הכריזה כותרת ב"כלכליסט" על מכירת חלקו ב"קרן הגשמה" (קרן שלאחר מכן הואשמה יחד עם בכיריה בהתנהלות בעייתית): "ברמלי הפך השקעה של 2 מיליון שקל לאקזיט של 30 מיליון שקל בארבע שנים"; ובאמצע 2014 כותרת ב"'דה מרקר" סיפרה כי "ברמלי הרוויח 70 מיליון ש"ח 'על הנייר' בפחות משנה מפעילות מיחזור האשפה" - סיפור המתייחס לחלקו במפעל המחזור WTP (אירוע שהסתיים גם הוא במפח נפש).

בין לבין פורסם גם האקזיט (הראשון) שעשה ברמלי עם חברת הביטוח וובי, ש-51% ממנה נמכרו תמורת 40 מיליון שקל, כשבגלובס נכתב כי "גורמים המעורים בנושא מספרים כי ברמלי, מנכ"ל ויו"ר רוביקון, רכש 51% מוובי בתחילת 2013 תמורת הזרמה לכיסוי חוב של 3 מיליון שקל".

סדרת ההצלחות הללו ואחרות נוספות היו ככל הרקע לראיון המפרגן שקיבל ברמלי באוקטובר 2014 ב"מרקר-וויק", מוסף סוף השבוע של דה מרקר, פחות מחצי שנה לפני שהרשות לני"ע פרסמה אזהרה נגדו. "יש משהו מעורר השראה בברמלי", נכתב שם, "השראה שאינה נובעת רק מהעובדה שמדובר באדם שעיסוקו היום־יומי הוא באיתור עסקים קטנים ובינוניים, ומתן תמיכה פיננסית ואסטרטגית בפיתוחם, אלא גם כנראה מגילו, ומכך שהוא עדיין נאיבי מבחינות רבות יחסית לעולם העסקים שבו הוא פועל...".

כלכליסט, 2013

רשות ני"ע מזהירה, אבל ברמלי מקבל במה

האיתות הראשון לבעיות בעסקיו של ברמלי הגיע ביוני 2014. הרשות לני"ע פרסמה אזהרה כללית מפני "הסיכונים הכרוכים בהשקעות שאינן מפוקחות". במרץ 2015 זה כבר הפך ליותר קונקרטי - הרשות ציינה בהודעה רשמית כי נגד ברמלי מתקיימת חקירה פלילית בחשד להטעיה והונאה של משקיעים במאות מיליוני שקלים: "על פי החשד, גייסה החברה ממאות משקיעים סכומים המסתכמים במאות מיליוני שקלים, כל זאת ללא תשקיף כמתחייב מהוראות חוק ניירות ערך כאשר גיוס זה נעשה תוך הטעיית ציבור המשקיעים ורשות ניירות ערך".

חודשיים לאחר מכן, ולמרות פרסום החקירה ואזהרת הרשות לני"ע, הופיע ברמלי בוועידה לעסקים קטנים ובינוניים של "כלכליסט". הוא זכה לפרוס שם את משנתו בתחום ההשקעות והרגולציה, ללא כל התייחסות לחדשות נגדו, ואף ציין לסיום כי "יש היום מסע הפחדה סיסטמטי נגד תשואה גבוהה על השקעה. אנחנו מציעים תשואות של 5%-7% בשנה בהשקעות סולידיות".

יום לאחר מכן אף התפרסמה כתבה "בלעדית לכלכליסט" על "הסיבוב של רוביקון", החושפת כי ברמלי מוכר את החזקותיה בסוכנות הביטוח וובי לאחר שזו הגדילה את שווייה "פי 4 בתוך שנה". הכתבה מסבירה כי סיבת המכירה היא שברמלי "בוחר למכור השקעות לפני שהן מגיעות לשיא שלהן".

חודשיים עוברים, וביולי 2015 זוכה ברמלי לכתבה מפרגנת בגלובס. תחת הכותרת "אני משלם מחיר על זה שהצפתי בעיות וביקרתי את הרגולציה", ברמלי מספר שלקרן רוביקון יש כחצי מיליארד שקל בנכסים, וכי "האמירות שלפיהן נעשה שימוש בכספי המשקיעים בקלע שלא למטרות המקוריות הן 'הבל הבלים'". ומה באשר לחקירת הרשות? "הדיון, באופן כללי, התעורר על רקע חילוקי דעות אידיאולוגיים מול הרשות...", ובכל מקרה "אנו ממשיכים את הפעילות שלנו כרגיל, על פי חוק".

באוקטובר 2015, כשהחקירה הגלויה נגד ברמלי כבר בת יותר מחצי שנה, והרשות לני"ע מפרסמת שהחשד הוא שכספי המשקיעים שימשו למימון השקעותיו, מתפרסמת בדה מרקר כתבה שלכאורה תוקפת את ברמלי תחת הכותרת "מדובר בשיטת הפירמידה, משקיעים חדשים מממנים את הקודמים", אולם כותרת המשנה - ויותר מכך גוף הכתבה - מציגים באופן נרחב דווקא את גרסתו של ברמלי.

"מרקר וויק", 2014

הכתבה אמנם כוללת התייחסות רחבה לשאלות הקשות ולסימני האזהרה, אבל למרות זאת, הכותבים חוזרים בהרחבה על הנרטיב של ברמלי: "בשבועות האחרונים ברמלי עסוק בעיקר במשימה אחת: להחזיר כספים לשטף של משקיעים בקרן קלע, שנלחצו וקראו להשיב להם את ההשקעה בעקבות החשדות של רשות ניירות ערך", ומוסיפים בהמשך כי "המשקיעים של קלע שעמם דיברנו המשיכו להצביע גם השבוע על כך שאין לקלע משקיעים שלא קיבלו את הכסף".

המהפך ביחס של העיתונים הכלכליים לברמלי התרחש רק לקראת סוף אוקטובר 2015, כשבית המשפט הוציא צו פירוק זמני לקרן קלע. בפרסומים מכאן ועד גזר הדין שניתן לאחרונה התייחסה העיתונות הכלכלית לברמלי באופן חד-משמעי כנוכל שהונה לקוחות, הציג מצגי שווא, ועשה שימוש בכספי משקיעים לטובת עסקיו הפרטיים. עבור מאות המשקיעים של ברמלי זה כבר היה מאוחר מדי.

אלא שכאן ראוי להוסיף כוכבית ולומר ביושר: אמיר ברמלי הוא לא איש העסקים הראשון שאת פעילותו ליווה ריח בעייתי, או שמועות בנוגע לדרכי פעולה לא לגיטימיות. לימים התברר כי אכן היה עשן וגם אש, אך יש גם מקרים אחרים. לכן עיתונות חייבת להיות זהירה לשני הכיוונים, לא להלל ולא למהר להספיד, ובעיקר להקפיד על הצגת תמונה מהימנה והצבת שאלות נכונות.

אלפי שקלים לקניית תוכן שיווקי

במקרה של ברמלי, ייתכן שמאחורי ההתנהלות הייתה מוטיבציה נוספת. בתחילת דצמבר 2015, התפרסמה בדה מרקר כתבה שבה נחשף כי ברמלי השקיע מאות אלפי שקלים בקניית תוכן שיווקי בגלובס, ב"כלכליסט" ובמגזין "פורבס".

"דה מרקר", 2014

"דה מרקר" הצביע על שורה של עסקאות, הגדולה שבהן עם גלובס, שקיבל חצי מיליון שקל עבור אתר ייעוץ להשקעות עם רוביקון, כמו גם תוכן שיווקי בעיתון המודפס; "כלכליסט" החזיק יחד עם רוביקון אתר בשם "אינסיידר" שהופעל בידי רוביקון אך הוצג כחלק מאתר "כלכליסט", ללא כל גילוי נאות; ו"פורבס" הפרסום הוציא בינואר 2015 גיליון מיוחד "בשיתוף אינסיידר", שבו ברמלי כיכב על השער, בלי גילוי נאות על כך שהוא מימן את הפקת הגיליון.

גלובס, יולי 2015

גלובס בעידן הבעלות והניהול הנוכחיים, יש לומר, מחיל על עצמו כללים מחמירים בהקשר זה ואינו משלב תוכן שיווקי בעיתון, ודאי לא סמוי.

קשה לבחון בדיעבד אם עסקאות התוכן השיווקי השפיעו גם על הפעילות העיתונאית, ואין לנו גם כוונה או הוכחה שמצדיקה הטלת דופי בעיתונאי כזה או אחר. עם זאת, בהחלט מדובר בנקודה שראויה בדיעבד לציון. בכל מקרה, היקף הפרסומים המחמיאים לפועלו ומיעוט השאלות הקשות על מהימנות הקסם הפיננסי שהציג ודאי לא יכולים להיות מוסברים כולם בעסקאות תוכן שיווקי. כנראה לפעמים גם עיתונאים מסתנוורים, ולעתים גם בדיעבד כדאי לעשות גם חשבון נפש.

עוד כתבות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

רישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה / צילום: Reuters, Jessica Taylor

בריטניה הטילה סנקציות על ארגונים ישראליים קיצוניים ומתנחלים

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק