ההחלטה ששר התקשורת הקודם יועז הנדל לא הספיק לקבל, תחכה לו ככל הנראה כעת במידה ויחזור לתפקיד שר התקשורת. לגלובס נודע שמשרד התקשורת ממתין לכניסתה של הממשלה החדשה על מנת לפרסם שימוע בנושא תעריפי קישור הגומלין.
בעבר חשפנו כי ההחלטה לבטל את תעריפי קישורי הגומלין כבר התקבלה, ואולם הנדל נאלץ לעזוב את תפקידו והמשרד דחה את קבלת ההחלטה - בעיקר מסיבות פוליטיות.
כעת מסתבר שהמשרד משלים בימים אלה את עבודת המטה והיא תוצג לשר הנכנס - שככל הידוע צפוי להיות הנדל.
המודל מדבר על הפחתה הדרגתית בתעריפי הקישוריות עד לתעריף אפס. התהליך צפוי לקחת כנראה כשנתיים אבל זה לא נסגר עדיין.
דמי הקישוריות הם התשלום שמעביר מפעיל עבור שיחה הנכנסת לרשת שלו מרשת של מפעיל אחר. כבר ב-2016 הכין משרד התקשורת עבודה מקיפה בסוגיית תעריפי קישור הגומלין. העבודה שהוכנה על ידי הכלכלנית יעל בן עמי, תחת סמנכ"ל הכלכלה לשעבר הרן לבאות, שימשה בסיס לשימוע שאמור היה לצאת ולהסדיר את הנושא וזאת לאחר שמהלך הפחתת תעריפי הקישוריות בסלולר הסתיים ב-2014.
"ללא אסדרה, קיים חשש כי לא יתקיים קישור בין הרשתות ותתקיים 'בלקניזציה' של רשתות התקשורת והמערכת תתפרק ל'איים' שאינם מסוגלים לתקשר אחד עם השני", נכתב בעבודה. אמנם מאז זרמו הרבה מים בירדן אבל במהותו המצב לא השתנה.
מפעילים קטנים משלמים יותר למפעילים הגדולים בשל פערי התנועה ביניהם. גם תחת הסדרים כאלה ואחרים, בסופו של דבר למפעיל קטן יש יותר שיחות יוצאות מאשר שיחות נכנסות, ולכן הוא מעביר תשלום הרבה יותר גבוה עבור השלמת השיחה למפעיל הגדול.
"מקטע השלמת השיחה הוא מקטע מונופוליסטי", נכתב בעבודה והמשרד החליט כי קיים כשל שוק במקטע השלמת השיחה ברשתות הסלולר, וכי יש לפקח על מקטע זה בדרך של קביעת תעריף מרבי להשלמת שיחה אחיד לכל הרשתות המבוסס על העלות בתוספת רווח סביר.
התעריף היום עומד על כשש אגורות לדקה ברשתות הסלולר ועל כאגורה בלבד ברשתות הנייחות. מכיוון שהתעריף נקבע ב-2010 ברור שהיום הוא כבר אינו מבוסס על עלות פלוס רווח סביר. המהלך האחרון להפחתת תעריף הקישוריות בסלולר נעשה בספטמבר 2010 כאשר שר התקשורת דאז משה כחלון הפחית את התעריף בכ-70% ל-7.15 אגורות. מאז ינואר 2014 עומד התעריף עבור השלמת שיחה ברשת סלולר על 6.15 אג' (במחירי 2010, לא כולל מע"מ). נכון להיום, לאור שינויי מדד, התעריף הוא כשש אגורות. מתווה ההפחתה נקבע לתקופה של כארבע שנים מתוך כוונה כי בתום התקופה האמורה, לאחר 2014, תיבחן הסוגיה מחדש על סמך נתונים עדכניים.
על כמה כסף מדובר?
מחישובים שעשה המשרד אז ואשר יש להניח שרלוונטיים גם להיום, מדובר על סדר גודל של כ-100-150 מיליון שקל בשנה. יתירה מכך, הקישוריות בסלולר כבר אינה רלוונטית בעולם ה-IP מכיוון שהשיחות עוברות כולן על גבי האינטרנט. התשתית שעליה התבססו תעריפי הקישוריות נעלמה ואת מקומה תפסה תקשורת הנתונים.
הפער בתעריפי הקישוריות יצר כר פורה לשירותי תוכן במגזר החרדי, ואלה נלחמים מלחמת חורמה בוועדת הרבנים שחוסמת מספרים שמובילים לשירותי התוכן שמהם מתפרנסים מאות אנשים.
המעבר בשוק הסלולר לחבילות שירותים "ללא הגבלה" החל משנת 2012 גרר התרחבות משמעותית בהיקף שירותים אלה. זאת בשל ההזדמנות העסקית שנוצרה הודות לכך שתעריף הקישוריות גבוה משמעותית מהעלות בפועל של מפעיל הסלולר המארח את ספקי התוכן. לכן המפעיל יכול להתחלק עם ספק שירותי התוכן בדמי הקישוריות שהוא מקבל, תוך ניצול של כללי האסדרה לעניין הקישוריות, אף שבמקרה של שירותים אלה לא מתקיים הרציונל הבסיסי של אסדרת קישוריות. עיוות כלכלי-רגולטורי זה החריף בהדרגה, עד שהמשרד אסר בשנת 2015 לתת שירותי פרימיום במספרי סלולר והתיר לספק אותם בקידומות נייחות או כשירות פנים רשתי בלבד.
עם זאת, התופעה של ניצול אסדרת הקישוריות בתחום הסלולר כבסיס למודל עסקי למתן שירותים אחרים לא נעלמה כליל, וישנם תחומים שעדיין לא אוסדרו כדוגמת שירות ניתוב שיחות הניתן באמצעות שיחה למספר נייד. עם ביטול תשלומי הקישוריות תיעלם הכדאיות הכלכלית במודלים מסוג זה. כאמור העמדה המקצועית של המשרד היא שיש להפחית את תעריפי הקישוריות למינימום ולהפסיק את העברות הכספים בין המפעילים באופן גורף, כלומר גם בין המפעילים הנייחים וגם הניידים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.