גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל לופטהנזה בכנס התעופה בבוסטון: "המחירים יהיו חייבים לעלות"

"המחירים בענף תלויים תמיד בביקוש, ובתקופה הנוכחית גם בהיקף החובות של החברות" - כך אמר מנכ"ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור בכנס התעופה הבינלאומי של ארגון התעופה יאט"א בבוסטון ● מנכ"לי לופטהנזה, דלתא וקוריאן אייר מדברים על מחירי הטיסות שצפויים לעלות, על התחסנות העובדים ועל תחום הקיימות והסביבה

מנכ''ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מנכ''ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

הבשורה שהגיעה מכיוון הממשל האמריקאי, לפיה מתחילת חודש נובמבר תיירים מחוסנים מאירופה יוכלו להיכנס לארה"ב, הובילה לזינוק של 300% בהזמנות לטיסות בקווים מאירופה לארה"ב, כך אמר מנכ"ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור.

גם בדלתא מציין אד בסטיאן, מנכ"ל החברה, כי התגובה של הנוסעים להכרזה האמורה הייתה מהירה ו"היא באה לידי ביטוי בזינוק שהתרחש בין לילה של פי 10 בהיקף הזמנות בקווים מאירופה לארה"ב".

את הדברים אמרו מנכ"לי החברות במסיבות עיתונאים שכינסו עם פתיחת כנס התעופה הבינלאומי של ארגון התעופה יאט"א בבוסטון. מנכ"ל דלתא כינס את מסיבת העיתונאים יחד עם מנכ"ל קוריאן אייר, וולטר צ׳ו, לנוכח שיתוף הפעולה העמוק בין שתי החברות הנמשך מספר שנים.

"העובדה שאנשים מחדשים את נסיעות העסקים שלהם מראה שמה שחזינו שיקרה - קרה", אמר שפור. "מעגל הנוסעים לביקור מכרים ומשפחה היה הראשון לחזור לטוס, לאחריו נוסעי הפנאי וכעת גם הסגמנט העסקי מתעורר".

לשאלת גלובס מה יקרה למחירים בתקופה של אחרי המגפה השיב שפור: "המחירים בענף תלויים תמיד בביקוש, ובתקופה הנוכחית גם בהיקף החובות של החברות. לנו המגפה 'עלתה' 10 מיליארד אירו. כל זה חייב להשפיע על המחירים שיעלו, אולי לא בקיץ הקרוב אבל יש להניח שבקיץ הבא.

"אנחנו מודעים לכך שלאנשים יש יותר רגישות למחיר בתקופה הזו אבל מצד שני אנשים הצליחו לחסוך, והם משקיעים יותר בחופשה שהם השתוקקו לה כל השנה. אנחנו רואים את זה בביקוש עצום לא רק לטוס אלא לטוס בצורה נוחה יותר, יש ביקוש למושבי פרימיום אקונומי על ידי מי שטסו בעבר במחלקת תיירים וביקוש למחלקת עסקים על ידי מי שבעבר טסו בפרימיום אקונומי".

ועדיין אנחנו רואים טיסות ב-10 אירו, בעיקר של המתחרות שלכם מתחום הלואו קוסט.
"טיסה ב-9 אירו מבריטניה לפורטוגל למשל זה משהו שלא בריא לענף שלנו. כיום אנחנו רואים את זה פחות ומבחינתי זה גימיק שיווקי", אמר שפור.

מנכ''ל דלתא אד בסטיאן ומנכ''ל קוריאן אייר וולטר צ׳ו / צילום: מיכל רז חיימוביץ

"יש ביקוש עצום והוא יגדל ברגע ששיעור ההתחסנות יגיע לנקודת איזון טובה"

גם באסטיאן, מנכ"ל דלתא, התייחס לנושא המחירים שלאחר המגפה באומרו כי המחירים משקפים את הביקוש שנמצא לדבריו בצמיחה. "יש ביקוש עצום והוא יגדל ברגע ששיעור ההתחסנות יגיע לנקודת איזון טובה. אנשים רוצים להימלט משגרת המגפה וגרף ההזמנות מראה לנו את זה - יהיו דילים טובים ויהיו הזדמנויות אבל מי שירצה מחיר משתלם יצטרך להקדים להזמין".

לאחרונה הכריזה לופטהנזה כי בכוונתה לגייס 2.1 מיליארד אירו בכדי להחזיר לממשל הגרמני את כספי הסיוע שהוזרמו לחברה עם תחילת המשבר. במסגרת זו התחייבה לופטהנזה לעמוד בתנאים מסוימים שכללו עצירת חלוקת דיבידנדים או חלוקת בונוסים כשמדינת גרמניה קיבלה לידיה מניות של החברה. כעת המדינה תממש את המניות ולופטהנזה תשחרר מההתחייבויות שלה מנגד.

בעניין זה אמר שפור כי "הודענו על החזרת הכספים לממשלה באותו היום שבו ארה"ב הכריזה על החזרת השוק האירופי. לא רצינו את החבילה הממשלתית מלכתחילה, העדפנו להיות בחובות בשוק הפיננסי ולא להיות בחובות למשלמי המסים, אבל לא הייתה לנו ברירה".

שפור התייחס לעזרה שקיבלו שורה של חברות מממשלתיות. "די מהר ראינו שממשלות נחלצו להצלת החברות. למעשה רק חברות ספורות לא קיבלו תמיכה (בהן גם אל על שביקשה לקבל פיצוי של 100 מיליון דולר ממשרד האוצר ועד כה לא נענתה, מר"ח). הקורונה חידדה את זה שהחזקים ימשיכו להתחזק והחברות החלשות ימשיכו להיחלש. כמו בכל משבר מי שיתקשה לשרוד הן חברות שפועלות באזורים בהם יש יותר מדי חברות ביחס לביקוש בפועל - חברות כאלה ש'סבלו' מעודף מטוסים בצי שלהן מבינות כעת את מה שהן שכחו, וזה שאת המטוסים שעומדים צריך לממן בהלוואות או בעסקאות ליסינג".

"אם אתה רוצה לעבוד בעבודה גלובלית אתה צריך להיות מחוסן"

נושא החיסונים משליך על ענף התעופה, בעיקר לנוכח מדיניות של ממשלות להכניס נוסעים מחוסנים בלבד, דוגמת הכנסת אירופאים לארה"ב החל בחודש נובמבר. אלא שהאתגרים לא מסתכמים במדיניות הממשלות, אלא גם במדיניות החברות באשר לשיעור המתחסנים בקרב הצוותים שלהן. "אם אתה רוצה לעבוד בעבודה גלובלית אתה צריך להיות מחוסן", אמר שפור. "כפי שאנחנו דורשים מהצוות שלנו כל מיני דברים כמו חיסון לצהבת יכול להיות שגם החיסונים לקורונה יהפכו להיות חובה עבור צוותי האוויר.

"כיום 90% מהצוותים שלנו מחוסנים לעומת 65% המתחסנים באירופה. בסקר שערכנו גילינו ש-88% מהנוסעים שלנו הם מחוסנים, וזאת בגלל דרישות של מדינות. הבעיה היא שיש שוני בין מדינות העולם בנוגע לשיעור המתחסנים, ובתוך כך אני מאמין שההתאוששות של התעופה תתאפשר מהר יותר ככל ששיעור המתחסנים יגדל".

בדלתא, אמר באסטיאן כי שיעור המחוסנים בקרב עובדי החברה עומד על 84%. "נגיע ב-1 בנובמבר ל-90% והמטרה להגיע ל-100% ונחשוב על הדרך איך להגיע לזה. החובה הזו מושפעת ממדיניות של ממשלות בתעופה הבינלאומית אבל האתגר הוא בתעופה הפנימית למשל בשוק צפון אמריקה - יש הרבה שאלות, האם תהיה דרישה כזו, ואיך ניתן יהיה לנהל את האופרציה".

מנכ"ל קוריאן אייר וולטר צ׳ו מוטרד פחות משיעור ההתחסנות, אלא ממדיניות הממשלות באסיה שלא מאפשרות כניסת תיירות. "בדר׳ קוריאה אני מרגיש שרוב הציבור משתוקק להתחסן, כרגע אנחנו ב-50% ונגיע ל-100%. התרבות שלנו פועלת אחרת וברור לי שכל האזרחים יהיו מחוסנים. דרום קוריאה צריכה לפתוח את המדינה לזרים. אנחנו עדיין סגורים ויש הגבלות שחלות גם על האזרחים שלנו, ולא רק אנחנו, מדינות אסיה צריכות לפתוח גבולות למדינות באזור, ואני מקווה שזה יקרה עד לסוף השנה ולאחר מכן הגבולות ייפתחו לאזרחים ממדינות נוספות.

"התעופה תצטרך לפעול עם סטנדרט בינלאומי. במגפה השכלנו לפעול מהר להגדלת הטסות המטען, הסבנו מטוסי נוסעים להטסת מטענים והצלחנו להישאר רווחיים בזכות הטסות המטען למשך שישה רבעונים. רווח זה טוב, אבל אני רוצה נוסעים במטוסים שלנו, לא ארגזים".

"בקיץ הבא נחזור לממדים של 2019 ואף ליותר מכך"

בדומה לסין, התעופה הפנימית בשוק צפון אמריקה עזרה לחברות להתאושש מהר יותר, אלא שדלתא עם הפנים לשוק הבינלאומי. "הוא העתיד של דלתא", אמר באסטיאן שסיפק תחזית אופטימית. "בקיץ הבא נחזור לממדים של 2019 ואף ליותר מכך. אנחנו בונים על זינוק בביקוש לשוק הבינלאומי", אמר באסטיאן. דלתא שפותחת האב (בסיס פעילות) בבוסטון הכריזה על השקת קו לתל אביב שיחל לפעול במאי 2022 ולצדו קו חדש לאתונה.

נושא שחברות התעופה מבקשות לקדם בשעה שדאגת המגפה מתחילת לפנות מקום לאתגרים נוספים הוא הקיימות והסביבה. "כשהאיום של המגפה פוחת זה הזמן להתפנות ולהתמודד עם נושא הקיימות והמחויבות שלנו להפחית את הזיהום בפעילות התעופתית", אמר שפור. "התרומה שלנו לגלובליזציה הכלכלית-סביבתית היא עצומה בנושא הזה כשאנחנו רואים את עצמנו כפתרון ולא כבעיה.

המגפה שאיש לא ייחל שתגיע כוללת יתרון - היא האיצה מהלכים ושינויים. לפניה היינו באמצע ההשקעה הגדולה ביותר שלנו להרחבת צי המטוסים וכעת נפעיל צי קטן יותר אבל מודרני ויעיל יותר טכנולוגית וסביבתית". במסגרת זו תקבל לופטהנזה 14 מטוסים רחבי גוף מדגמים שונים. "האג׳נדה של הקיימות תהיה משמעותית גם בשיווק שלנו אבל אני מבטיח שלא נעשה "גרין וושינג" כמו חברות תעופה אחרות", כך שפור.

לשאלת גלובס האם לנוכח המודעות הירוקה התפתחה לקבוצה תחרות מכיוון אחר ככל שהנוסעים, בעיקר בתוך אירופה, מעדיפים לנסוע ברכבת או ברכב פרטי, גם בכדי להימנע מחווית הטיסה בתקופת מגפה, השיב שפור "הרכבות באירופה הן לא מתחרות שלנו, להיפך, הן השותפות שלנו. ללופטהנזה יש קוד שייר עם חברות הרכבות ואם יש הצעה טובה לשנע נוסעים ביבשה במקום באוויר - אנחנו נציע את זה. למעשה בזכות הסכמי הקוד שייר אנחנו חברת התעופה שמעבירה הכי הרבה נוסעים מטיסות לרכבות".

גילוי מלא: הכותבת אורחת של ארגון התעופה העולמי המאגד כ-300 חברות תעופה

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום