גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשבון שמגישות חברות התעופה למגפת הקורונה: 200 מיליארד דולר הפסד

שלוש שנים קשות עברו על ענף התעופה, וגלגל ההצלה שלהן נמצא בידי הממשלות - זו המסקנה שעלתה מהכנס השנתי של הענף שמתקיים כעת בבוסטון ● אחרי שהעניקו תמיכה כספית בהיקף כולל של 110 מיליארד דולר, כעת מצופה מהן לתת הקלות במדיניות הכניסה לתיירים

נמל התעופה היתרו בלונדון. חברות התעופה מוחות על ייקור של 90% במס שהוא גובה מהן / צילום: Shutterstock
נמל התעופה היתרו בלונדון. חברות התעופה מוחות על ייקור של 90% במס שהוא גובה מהן / צילום: Shutterstock

ההפסדים צפויים להתמתן, אבל האתגרים נמשכים: מהסקירה הכלכלית שפרסם ארגון התעופה העולמי יאטא (IATA) בכנס שנערך בימים אלה בבוסטון, עולה ההערכה כי ההפסדים של חברות התעופה יצטמצמו בסיכום 2021 ו-2022 בצורה דרמטית.

בארגון מעריכים כי החברות יסיימו את 2021 עם הפסד מצטבר של 51.8 מיליארד דולר - יותר מההערכות שנרשמו באפריל, ועמדו על 47.7 מיליארד דולר - ואת 2022 עם הפסד כולל של 11.6 מיליארד דולר.

המספרים עצומים, אבל מנחמים באופן יחסי. אחרי הכול, את 2020 סיימו החברות עם הפסד מצטבר של 137.7 מיליארד דולר, כך שב-2022 מניחים שההפסד יצטמק לפחות מ-10% מכך. בתחשיב של יאטא, השנים 2020 עד 2022 יגיעו להפסד מצטבר של 201 מיליארד דולר, וזה החשבון שמגישות חברות התעופה למגפת שטלטלה את העולם כולו.

סוגיית החיסון

כדי לאושש את התעופה, נדרש כמובן ביקוש לטיסות. אומנם הוא קיים ומורגש בעיקר בשווקים שבהם פעילות הפנים דומיננטית, אבל ניתן למצוא אותו גם בשוק הבינלאומי. מנכ"ל חברת דלתא, אד באסטיאן, סיפר כי מרגע ההכרזה על פתיחת ארה"ב לאירופאים (מחוסנים, מתחילת נובמבר), היקף ההזמנות לטיסות מאירופה לארה"ב זינק בין לילה פי 10. מנכ"ל קבוצת לופטהנזה, קרסטן שפור, זיהה זינוק של 300% בהיקף ההזמנות מאז ההכרזה.

עבור חברות התעופה הייתה זו הקלה שהן חיכו לה חודשים ארוכים. עד כה רק אמריקאים יכלו להיכנס לאירופה, אך לא להיפך. עבור ישראלים, אגב, המשמעות היא שתתאפשר כניסה לארה"ב דרך יעד ביניים מאירופה, בטיסות קונקשן.

התעופה תתאושש כאמור ככל שהביקוש יגדל, וככל שמדינות יסירו את ההגבלות שמונעות מאזרחים לבקר במדינות אחרות, גם אם הם מחוסנים. סוגיית החיסון היא המהותית לענף, והיא נידונה מחדש בכל פאנל שנערך בכנס שאיגד את בכירי התעופה העולמית.

לדברי מנכ"ל יאטא ווילי וולש, ארגון התעופה תומך בהגבלות התעופה הבינלאומית לנוסעים מחוסנים בלבד, אך לא כתנאי לתעופה פנים ארצית. אלא שבארגון מודעים להבדלים בין מדינות בנושע לשיעור המתחסנים והיכולת לחסן את האוכלוסיות, ועל כן מצפים לאפשר לנוסעים שיעברו בדיקות קורונה להיכנס למדינות - כשהבדיקות כיום אמינות יותר.

יתרה מכך, הציפייה היא שהממשלות יכסו את עלות הבדיקות, על מנת לעודד את הענף ואת הנוסעים. קשה לראות מימון ממשלתי כזה, ובינתיים תעשיית הבדיקות משגשגת והמחירים חוצים בקלות את ה-100 דולר לבדיקה לנוסע בארה"ב, ואת ה-50 אירו לנוסע באירופה. כשמדובר בתחשיב משפחתי, ההוצאה על בדיקות עלולה להשאיר משפחות בבית - שיעדיפו לוותר על החופשה שהתייקרה ממילא.

עליית מחירים בקיץ

ביאטא מעריכים שהביקוש לטוס ב-2021 יסתכם בהיקף של 40% מהביקוש שנרשם ב-2019, ושהשיעור יעלה ל-61% בשנת 2022. האתגר טמון בעיקר בתעופה הבינלאומית. במקביל, הם מעריכים כי היצע המושבים יגדל מהר יותר מאשר גרף הביקוש לטוס - ויגיע לשיעור של 50% ביחס למספרים של לפני המגפה. הפער הזה משרת את הנוסעים, משום שחוסר ההתאמה בין ההיצע לביקוש ישפיע על המחירים.

מנגד, מנכ"לי החברות כבר מזהירים מפני עליית מחירים בקיץ הבא. שפור מלופטהנזה מזכיר כי עם כל הכבוד לתחרות ולרצון לעודד את הנוסעים לטוס, החברות שקועות בחובות שצריך לכסות. חברות הלואו קוסט יסכימו פחות עם אמירה זו, והן ממשיכות להציע טיסות ב-10 אירו ופחות מכך. על כך אמר שפור כי "מחיר של 9 אירו לטיסה מבריטניה לפורטוגל הוא רע לתעשייה כולה. מבחינתי הוא גימיק ולא יותר מכך".

אל מול ההפסדים נבחן גרף ההכנסות של חברות התעופה: ב-2021 המחזורים של כלל החברות שיקפו שיפור של כ-27% לעומת 2020. חברות התעופה צפויות לסכם את השנה עם הכנסות בהיקף של 472 מיליארד דולר - בדומה לרמות של 2009. התחזית היא לגידול בהכנסות בשנת 2022 להיקף כולל של 658 מיליארד דולר.

באשר לשיעור התפוסה, את 2021 מצפים בענף לסיים עם תפוסה ממוצעת של 67%, נתון שלא נראה מאז 1994. שיעורי הביקוש צפויים לעלות כאמור לקראת 2022, אולם ההערכות הן שהיצע המושבים ימשיך לגדול בקצב מהיר יותר ביחס לביקוש, כשעוד מטוסים יחזרו לפעילות. בסוף 2022 מצפים ביאטא להגיע לתפוסה ממוצעת של 75% - עדיין רחוק מהמספרים של לפני המגפה. מאז 2005 התפוסה העולמית עלתה מדי שנה, עד לשיא של 82.9% שנרשם ב-2019.

את 2021 מצפים בארגון התעופה לסיים עם תנועה של 2.3 מיליארד נוסעים ברחבי העולם, ואת 2022 עם 3.4 מיליארד נוסעים - מספרים שמחזירים את התעופה לאחור, לשנת 2014.

בזכות טיסות המטען

סגמנט המטען היווה את נקודת האור עבור התעופה: הביקוש להטסות מטען זינק בתחילת המגפה עם הצורך לשנע ציוד רפואי, אלא שהוא נותר גבוה. בימי השגרה כ-70% מהמטען העולמי משונע בבטן המטוס המטיס נוסעים, אולם כשהתעופה המסחרית השתתקה, החברות הפעילו טיסות מיוחדות למטען (קרגו), גם במטוסי נוסעים.

על פי התחזית של יאטא, הביקוש להטסות של מטען ימשיך להיות גבוה בכ-8% לעומת 2019, עם צפי לביקוש שיגדל ב-12.3% בשנת 2022 להטסות מטען לעומת 2019. לא במקרה חברות רבות הסבו מטוסי נוסעים למטוסי מטען, בכללן גם אל על וישראייר - אלא כפי שאמר מנכ"ל קוריאן אייר וולטר צ'ו, הוא היה מעדיף לראות נוסעים במקום קופסאות במטוסים, למרות שהטסות המטען אפשרו לחברה הקוריאנית לשמור על רווחיות בששה רבעונים.

את גלגל ההצלה ארגון התעופה מצפה לראות מכיוון הממשלות, ולא רק במובן של תמיכה כספית שרבות מהן העניקו (בהיקף כולל של 110 מיליארד דולר), אלא גם בנוגע למדיניות הכניסה לתיירות והגבלות התעופה.

"הגיע הזמן שהגבלות שאינן רלוונטיות לתקופה הזו והיו רלוונטיות בתחילת המשבר - ייעלמו", אומר וולש. "אנחנו מצפים שתהיה הכרה במתחסנים, ומדינות יסירו את המגבלות לאזרחים שקיבלו חיסון. כפי שדרכון הוא מסמך בינלאומי שמוכר בכל העולם, נרצה לראות מסמך שיהווה תעודה שתוכר עולמית והדדית".

ארגון התעופה גם מצפה לפרגון מצד השותפים הטבעיים שלו, נמלי התעופה. "ברור שהם הפסידו בתקופה שלא היו טיסות, אבל הם, יותר מכל אחד אחר, יודעים איך החברות נלחמו כדי לשרוד", אומר וולש. "כעת נמלי התעופה מתכוונים לייקר דרמטית את המסים שהם גובים מחברות התעופה. בהית'רו כבר הודיעו על ייקור של 90% לשנה הבאה. זו שערורייה.

"החוסן שלנו ייבחן בחודשים הקרובים", הוא מסכם. "החדשות הטובות הן שאנשים רוצים לטוס. כעת על ממשלות לכבד את הרצון הזה, ולהבין שלא ניתן לסגור את האינטראקציה הבין אישית בין אזרחי העולם לנצח. בריטניה הוכיחה שהכנסת תיירים לא השפיעה על התחלואה. אוסטרליה, שהייתה המחמירה ביותר, תיפתח בתחילה לאזרחים אוסטרלים, וכםי הנראה לאחר מכן לתיירים. השאיפה היא שהגבולות בין מדינות יוסרו לקהילת המחוסנים".

גילוי מלא. הכותבת אורחת של ארגון התעופה העולמי המאגד כ-300 חברות תעופה. https://www.iata.org

עוד כתבות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר