גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדרך לאסיה עוצרים בהונג קונג - השער הפיננסי לחברות ישראליות וסטארט-אפים

המסורת הבריטית והתרבות המערבית, לצד הגישה לסין ויחסי סחר ענפים עימה ועם מדינות נוספות באסיה - הופכים את הונג קונג לקרקע פורייה עבור חברות מערביות ● בשבוע הבא תיערך הוועידה הפיננסית ה-15 של אסיה, בה צפויים להשתתף מאות חברות ומשקיעים מהמזרח לצד סטארט-אפים וחברות ישראליות ● רוני וולף, נציג חברת הסחר הבינלאומית של הונג קונג (HKTDC) בישראל: "ישנה הערכה רבה לאקו-סיסטם הטכנולוגי הישראלי ועניין רב בהשקעות ושיתופי פעולה בפינטק, מדעי החיים, מכשור רפואי, קיימות וסביבה"

הוועידה הפיננסית של אסיה / צילום: HKTDC
הוועידה הפיננסית של אסיה / צילום: HKTDC

הכתבה בשיתוף HKTDC

חברות ישראליות רבות, ובייחוד סטארט-אפים בתחומי הטכנולוגיה, מחפשים בעשורים האחרונים את דרכם לאסיה. לצד סינגפור ויפן, משמשת הונג קונג כמרחב פיננסי משמעותי וכשער לעסקים שמעוניינים להיכנס לשוק האסייתי. ב-10.1.22 תיערך, בהונג קונג ובמרחב המקוון, הוועידה הפיננסית ה-15 של אסיה (Asian Financial Forum), אליה מגיעים מדי שנה נציגים של סטארט-אפים ישראלים רבים, כדי לפגוש משקיעים פוטנציאלים ולייצר שיתופי פעולה. את הוועידה מארגנת מדי שנה חברת הסחר הבינלאומית של הונג קונג (HKTDC), שלה גם נציגות בישראל.

הונג קונג ממוקמת באזור המפרץ הגדול (Greater Bay Area), אשר מתפתח מאוד בשנים האחרונות, בין ג'אנוצינג למקאו. באזור נמצאות ערי סחר מרכזיות, כמו שנזן, בירת ההייטק הסינית, פושן, שמובילה בתעשיות בתחום מדעי החיים וג'וחאיי, שאליה מגיע הגשר הימי הארוך בעולם, בין הונג קונג לסין. גם גואנגג'ואו, מרכז סחר מרכזי היסטורי בסין, שמוכר לישראלים יותר בתור המקום שממנו מגיעה קבוצתו לשעבר של הכדורגלן ערן זהבי, נמצאת באזור. התמ"ג באזור עומד על פי נתוני הממשל הסיני על 1.6 טריליון דולר.

עד לפני 25 שנה, נמצאה הונג קונג תחת ריבונות בריטית והיא מהווה גם כיום יעד נוח לפעילות בינלאומית ממספר סיבות: המערכת הפיננסית שלה, הרגולציה, מערכת המשפט ומערכות נוספות מתבססות עדיין על התרבות הבריטית והשפה האנגלית. בנוסף, חרף העובדה שהונג קונג נמצאת תחת ריבונות סין, היא זוכה לעצמאות כלכלית נרחבת. חברות בינלאומיות רבות מוצאות בה עניין בשל המסורת הבריטית ובשל היותה גשר לשוק הסיני - שהוא מורכב וקשה בהרבה בגלל פערי השפה והתרבות.

במישור הפיננסי, במהלך שנת 2021, חלה עלייה של 6.4% בתוצר הלאומי הגולמי של המדינה, שמחזיקה במערכת פיננסית שמנהלת כ-75% מההשקעות של חברות סיניות. על פי נתוני מינהל הסחר במשרד הכלכלה הישראלי, זוכה הונג קונג לציון 3 במדד קלות עשיית העסקים, מתוך 190, כאשר ככל שהציון נמוך יותר כך התוצאה נחשבת לטובה יותר.

דירוג האשראי של המדינה לפי מדד S&P גבוה (AA+). הסקטורים המרכזיים בכלכלה הם השירותים הפיננסיים, עם כ-20% מהתוצר, התיירות (עד למשבר הקורונה), המסחר והלוגיסטיקה, עם כ-22% מהתוצר. למדינה הסכמי סחר עם סין, איגוד מדינות דרום מזרח אסיה, מקאו ואיגוד הסחר החופשי האירופאי.

לתיאום וקביעת פגישות בין משקיעים וסטארט-אפים בוועידה הקליקו כאן>>

פלטפורמה ייעודית עבור סטארט-אפים ומשקיעים

הועידה הפיננסית של אסיה נערכת בהונג קונג מדי שנה. נפגשים בה משקיעים ואנשי תעשייה ממגוון רחב של תחומים, ובפרט טכנולוגיות בריאות, מזון, חקלאות, קיימות, ופינטק. עבור סטארט-אפים, זו ההזדמנות לפגוש משקיעים פוטנציאלים וגופים פיננסיים מובילים. "סטארט-אפים בכלל, וסטארט-אפים ישראלים בפרט צריכים השקעות מקרנות שמציעות ערך אסטרטגי, במיוחד בתחילת הדרך, והוועידה היא מקום מצוין למצוא את הקרנות האלו", אומר דניס באן, שותף ומנהל בחברת OurCrowd המשקיעה בסטארט-אפים.

דניס באן, שותף ומנהל בחברת OurCrowd / צילום: OurCrowd

באן משמש מזה מספר שנים כמנטור ומשקיע בועידה וצבר עם השנים היכרות רבה עם השוק ההונג-קונגי והאסייתי בכלל. לדבריו, "בהיבט של השקעות, הונג קונג היא השוק שהיה לי הכי נוח לעשות בו עסקים. מהסיבה הפשוטה שאני יכול לקיים ביום אחד, למשל, עשר פגישות עם חברות שפועלות במגוון תחומים וכל חברה מוכנה למצוא דרכים להתקדם יחד". הוא מוסיף כי "הבורסה בהונג קונג היא מהסחירות ביותר בעולם, בייחוד בענפי הטכנולוגיה הרפואית והפינטק; עניין משמעותי במיוחד לסטארט-אפים ישראלים ששואפים להגיע כמה שיותר מהר למימוש".

בישראל, מי שמשמשת כנציגות של חברת הסחר של הונג קונג היא חברת "וולף תקשורת" שבבעלות רוני וולף. "כנציגות הכלכלית של HKTDC בישראל תפקידנו לחבר בין האינטרסים של התעשיות בהונג קונג לאלו של ישראל", מציין וולף. "ישנה הערכה רבה לאקו-סיסטם הטכנולוגי הישראלי ועניין רב בהשקעות ושיתופי פעולה בפינטק, מדעי החיים, מכשור רפואי, קיימות וסביבה. זו גם הסיבה שגופים פיננסיים ומשקיעים מגיעים לועידה, לצד סטארט-אפים. אלפי משתתפים צפויים לקחת חלק באירוע, שמהווה מרחב נוח להכיר משקיעים וחברות", מוסיף וולף. נכון להיום ישתתפו בפגישות במהלך הועידה כ-269 חברות מהונג קונג, 66 מישראל, 44 מסינגפור ועוד עשרות ממדינות אחרותבאסיה, אירופה, אפריקה, המזרח התיכון וארצות הברית.

השנה תמשך הוועידה שלושה ימים, עם האפשרות להשתתף מרחוק. לכל אורכה יערכו פגישות בין סטארט-אפים ומשקיעים. עבור הועידה הוקמה פלטפורמה מקוונת מיוחדת שמאפשרת בין השאר לסטארט-אפים לסנן משקיעים לפי תחומים שמעניינים אותם - ולמשקיעים לפנות לסטארט-אפים לפי תחומים שונים. הביתנים יהיו וירטואליים ומספר סטארט-אפים ישראלים גם שלחו נאומים קצרים מוקלטים שיוקרנו בפני משקיעים. אחד הדוברים המרכזיים השנה בועידה יהיה מייסד ומנכ"ל קרן ההון סיכון JVP וחבר הכנסת לשעבר, אראל מרגלית.

אראל מרגלית, מייסד ויו''ר קרן  JVP ומרגלית סטארטפ סיטי / צילום: שחר עזרן

"משקיעים בהונג קונג הרבה יותר מנומסים וצנועים"

חברות ישראליות רבות הפועלות בשווקי אסיה, הצטרפו במהלך השנים לועידה. כך, למשל, חברת CIPIA מתחום התחבורה החכמה שהונפקה בחודש נובמבר האחרון. במסגרת הועידה ב-2018 נפגשו אנשי החברה עם Jebsen Capital, גוף השקעות בולט בהונג קונג, אשר הוביל את סבב הגיוס של החברה לפני ההנפקה - עם השקעה של כעשרה מיליון דולר.

באן, שכאמור משמש בועידה כמנטור לסטארט-אפים לצד היותו אחד המשקיעים הפוטנציאלים, מדגיש כי לצד ההזדמנות הגדולה של עסקים להיכנס לשוק האסייתי דרך הונג קונג, יש כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון. "אחת הנקודות שאני עובד עליהם הכי הרבה עם יזמים ומנכ"לים, בעיקר של סטארט-אפים טכנולוגיים, היא איך להתמקד בסיפור שלהם, ולא רק במוצר או בטכנולוגיה. המשקיעים בהונג קונג מחפשים את הסיפור השיווקי, בעוד שהיזמים לפעמים נתקעים בהסברים רבים מידי על המוצר". עוד הוא אומר כי הצלחה ישראלית בשוק בהונג קונג תלויה גם בהבנה תרבותית: "אנשי עסקים ישראלים ממוקדים בביצוע עסקאות ופחות בבניית מערכת היחסים, באסיה לוקח יותר זמן לייצר אמון. אנשי עסקים ומשקיעים בהונג קונג גם הרבה יותר מנומסים וצנועים. אתה צריך להיות מסוגל לבנות ערך ואמון בין הצדדים כדי להתקדם".

"לא קל לעבוד על מערכות יחסים עם משקיעים מרחוק וכולנו מחכים ל-2023 אז אולי נוכל להגיע שוב לועידה בהונג קונג. כרגע, מגבלות הקורונה שם מאוד ברורות והבידוד למבקרים נע בין שבועיים לשלושה שבועות", מציין וולף. "אז עד שנוכל להיפגש שוב פנים מול פנים, המוסדות הכלכליים של הונג קונג ובראשם חברת הסחר של המדינה משקיעים משאבים רבים בהמשכיות וניהול מדיניות החוץ הכלכלית של האזור", הוא מסכם. הועידה תיפתח כאמור ביום שני, 10 בינואר.

לתיאום וקביעת פגישות בין משקיעים וסטארט-אפים בוועידה הקליקו כאן>>

עוד כתבות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר