גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק "נוכל הטינדר": הקריפטו והקורונה הקפיצו את מספר ההונאות הכלכליות על רקע רומנטי

מספר מקרי התרמית הקשורים במערכות יחסים שדווחו לנציבות הסחר הפדרלית (FTC) עלה ב־2021 בכמעט 70%, והנתונים מראים כי סך הכסף שהפסידו הקורבנות זינק ל־547 מיליון דולר

הונאות אינטרנט. "רומנטיקה היא כלי רב־עוצמה בידי הנוכלים" / צילום: Shutterstock
הונאות אינטרנט. "רומנטיקה היא כלי רב־עוצמה בידי הנוכלים" / צילום: Shutterstock

הונאות כלכליות במערכות יחסים, כמו זו שתוארה בסרט התיעודי "נוכל הטינדר" שעלה בנטפליקס לא מזמן, כבר החלו לקרות בתדירות גבוהה יותר ויותר עוד לפני שהחלה מגפת הקורונה, אבל כעת הנפוצות שלהם הגיעה לשיאים חדשים.

הונאות כלכליות במערכות יחסים - מקרים בהם נוכלים מעמידים פנים שהם אוהבים מישהו או מישהי לפני שהם גוזלים מהם את כספם - אינן חדשות, אבל הצמיחה המהירה של ההונאות בעקבות המספר הרב של אפליקציות היכרויות ורשתות חברתיות, וכן הטקטיקות המשמשות לפגוע בקהלים חדשים, כולל השימוש הצומח במטבעות קריפטו, מושכים תשומת־לב מחודשת מצד רשויות אכיפת החוק ומשרדים העוסקים בתחום הציות.

מספר התלונות על תרמיות חיזור שכאלה המשיך לעלות ב־2021, לאחר שקבע שיא ב־2020, על־פי דוחות של צרכנים לנציבות הסחר הפדרלית (FTC). מספר תרמיות החיזור שדווחו לנציבות הגיע ל־56 אלף ב־2021, עלייה של כמעט 70% לעומת 2020. הקורבנות דיווחו על הפסד של כ־547 מיליון דולר בתרמיות כאלה, זינוק של 78% לעומת השנה הקודמת, כך מראים נתוני ה־FTC.

"רומנטיקה היא כלי רב־עוצמה בידי הנוכלים", אמרה אמה פלטשר, חוקרת דאטה במשרד להגנת הצרכן שהוא חלק מה־FTC.

ייתכן כי מגפת הקורונה הניעה את הצמיחה בהונאות כלכליות במערכות יחסים, בגלל שנתנה לנוכלים תירוץ טוב לטעון שאינם יכולים להיפגש באופן אישי, כך אמרה פלטשר. 

פיתיון להשקעות קריפטו 

בשנה שעברה הנוכלים השתמשו בחיזור יותר ויותר כפיתיון למשוך אנשים להשקעות גרועות, בייחוד כאלה הכוללות מטבעות קריפטו, אמרה פלטשר. לאחר חיזור אחרי קורבן פוטנציאלי, הנוכלים לעתים קרובות גורמים לקורבן להאמין שהם משקיעים מצליחים, ומציעים כלאחר יד הצעות השקעה בהזדמנויות מזויפות, הכוללות לעתים קרובות מסחר במטבעות זרים או מטבעות קריפטו.

מטבעות קריפטו היו הדרך העיקרית בה נדרשו הקורבנות לשלם ב־2021, לפי הנפח בדולרים, והגניבות הגיעו סכום כולל של כ־139 מיליון דולר. מדובר בסכום הגבוה מהסכום הכולל שדווח ב־2020 כמעט פי חמישה וגבוה פי יותר מ־25 ממה שדווח ב־2019, כך נמסר מה־FTC. לשם ההשוואה, כ־121 מיליון דולר אבדו דרך העברות בנקאיות או תשלומים ועוד כ־93 מיליון דולר אבדו דרך העברות כספים ב־2021, על־פי נתוני ה־FTC.

ב־FTC ראו צמיחה בתדירות הדיווחים על תרמיות חיזור בכל קבוצות הגיל ב־2021, אבל העלייה הגדולה ביותר הייתה בקרב אנשים בני 18 עד 29, כך אמרה פלטשר.

הארגון העולמי נגד תרמיות (GASO), עמותה מסינגפור שנוסדה על־ידי קורבנות של תרמיות רשת שלעתים קרובות כללו מטבעות קריפטו, אמרה כי יותר מ־400 מ־1,200 חבריה נמצאים בארה"ב, ורוב החברים בה היו קורבנות של תרמיות חיזור. ב־GASO חברים רבים שהם אנשים בעלי השכלה ומקצועות חופשיים בשנות ה־20 וה־30 לחייהם, כולל עורכי דין, מפתחי תוכנה ורופאים, שציפו לדייטים אבל במקום זה נכנסו לחובות, כך אמר יאן סנטיאגו, סגן מנהל GASO. 

העמותה, שנוסדה ביוני, אמרה כי ההפסד החציוני לחבריה מארה"ב נכון לינואר עמד על 83 אלף דולר לכל אדם, וכמה אנשים הפסידו יותר מ־3 מיליון דולר. 

"שילוב בין רומנטיקה והשקעה"

העמותה גילתה כי לא משנה איפה פגשו הקורבנות את הנוכלים - בין אם דרך רשתות חברתיות או אפליקציות היכרויות, או אם מערכת היחסים התחילה באופן רומנטי - יש כמה מאפיינים משותפים לכל התרמיות. ב־GASO אמרו כי הנוכל לרוב רוכש את אמון הקורבן, ואז מציע עצות פיננסיות והזדמנויות להשקעה במטבעות קריפטו ומשכנע את הקורבן להקים חשבון בפלטפורמת מסחר כמו Coinbase Global, Gemini Trust או Kraken. תוך שבוע־שבועיים, הנוכל משכנע את הקורבן להוציא את הכסף מהחשבון לאתר השקעות מזויף שהנוכל ממליץ עליו כדי לסחור בנגזרות קריפטו מסוימות, לכאורה כדי לקבל החזרים טובים יותר. אבל אחר־כך הקורבן לא מצליח למשוך בחזרה את הכסף, אפילו לאחר תשלום עמלות גבוהות או סכומים המוצגים כמסים.

"התרמית הזו היא שילוב בין רומנטיקה והשקעה", אמר סנטיאגו. הנוכלים משלבים בין שני הדברים כדי ללכוד אנשים צעירים, אמר.

GASO עוזרת לחבריה במעקב אחר העסקאות ואיך לדווח עליהן לרשויות אכיפת החוק, והעמותה עובדת עם רגולטורים להעלות מודעות לנושאים איתם עלולים להתמודד קורבנות התרמיות האלה. העמותה הייתה גם בקשר עם חוקרי מודיעין בינלאומיים של Coinbase על־מנת לשתף פרטים לגבי התרמיות, אמר סנטיאגו.

נציגי Coinbase לא הגיבו לבקשת תגובה. נציגי Gemini ו־Kraken לא הגיבו מיד לבקשת תגובה.

כמה סוכנויות פדרליות השיקו לאחרונה מסע לאומי להגברת המודעות על־מנת ליידע את הציבור על תרמיות חיזור הפוגעות בקורבנות בעיקר דרך אפליקציות או רשתות חברתיות. הסוכנויות האלה, הכוללות את רשת אכיפת הפשעים הפיננסים של משרד האוצר של ארה"ב, את נציבות הסחר בסחורות עתידיות ואת המשרד להגנה פיננסית על צרכנים, אמרו כי הן פונות לציבור דרך רשתות חברתיות ושותפויות בין הסקטורים הפרטי לציבורי על־מנת לספק מידע על איך לזהות תרמיות ומה לעשות במקרה שהופכים לקורבן, כולל איך לאסוף תיעוד ולדווח על התרמית לרשויות הרלוונטיות. 

לחנך את הציבור

ב־GASO אמרו כי נציבות הסחר בסחורות עתידיות פנתה לעמותה בסתיו האחרון על־מנת ללמוד יותר על תרמיות חיזור ולהתייעץ איתה על הדרך הנכונה לחנך את הציבור. בעמותה אמרו כי צריכה להיות יותר הגנה על משקיעים וצרכנים. דוברת של נציבות הסחר בסחורות עתידיות אמרה כי פנו ל־GASO עם מחקר עבור אחד ממסמכי הייעוץ של סוכנות הרגולציה בנושא תרמיות חיזור.

"אנחנו הופכים את החדשנות הפיננסית לכל־כך פשוטה, וההנדסה החברתית הובילה לכך שנקודות המגע מתמעטות", אמר סנטיאגו. "שירותים פיננסיים דיגיטליים צריכים לקבל את ההגנה שאנשים מקבלים כאילו הם הולכים לבנק באופן אישי ומדברים עם בנקאי בקופה".

חינוך הצרכנים הוא המפתח לכך שמוסדות פיננסיים יהיו מסוגלים למנוע ולגלות את התרמיות האלה, בייחוד כשהתשלומים לעתים קרובות אינם גדולים, כך אמרה אלמה אנגוטי, שותפה בחברת הייעוץ Guidehouse המתמקדת בנושאי סיכון וציות רגולטורי.

"מדובר בחינוך, הכשרה ומודעות", אמרה. אם מישהו מתנדב לשלוח כסף דרך שירות תשלומים נייד או צ'קים, המוסדות הפיננסים לא בהכרח מסוגלים לזהות תרמית פוטנציאלית, בגלל שזה יכול להיראות להם כמו תשלום שאינו יוצא דופן, אמרה אנגוטי.

אבל בעמותה GASO אמרו כי ללא רגולציה נוספת, כמו הליכי הכר־את־הלקוח יותר מחמירים וגילוי תרמיות משופר בפלטפורמות מסחר ובנקים, יש לקורבנות מעט אפשרויות פעולה על־מנת לשחזר את הכספים שנגנבו מהם.

"כשקריפטו הוא נכס כל־כך תנודתי, הבורסות צריכות שתהיה להן רגולציה כלשהי כפי שיש להן על מסחר שוליים", אמר סנטיאגו. "הרבה מהקורבנות לא מבינים אפילו עד כמה קריפטו הוא שונה", אמר, והוסיף כי לפלטפורמות המסחר צריכה להיות האחריות לוודא שהמשתמשים בהן יודעים איך עובדים מטבעות קריפטו, או "שהן לא צריכות לתת להם להיכנס בכלל". 

עוד כתבות

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה עמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבאה, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר