ברשות התחבורה הציבורית מנסים להנמיך את האש שהציתה חשיפת גלובס

בגלובס נחשף ביום רביעי האחרון כי נהגים מונחים לבצע נסיעות בניגוד לתנאי הרישיון ולבצע נסיעה לאורך התחנות הראשונות בלבד וזאת על מנת שזמן היציאה מתחנת המוצא יתועד במערכות המשרד באופן תקין • במהלך מסיבת העיתונאים על רפורמת התעריפים, שדמי ניסה לכבות את האש: "לא נעבור על זה לסדר היום"

אוטובוס בדרכים / צילום: Shutterstock, defotoberg
אוטובוס בדרכים / צילום: Shutterstock, defotoberg

ראש הרשות לתחבורה ציבורית, רן שדמי, התייחס לחשיפת אתר גלובס בשבוע שעבר ולפיה הרשות מנהלת חקירה נגד חברות אוטובוסים שמשבשות בכוונה מסלולי קווים ו"מעלימות אוטובוסים". בגלובס נחשף ביום רביעי האחרון במכתב ששוגר מהרשות הארצית לחברות המפעילות צוין כי "לאחרונה קיבל האגף מידע לפיו בחברות מסוימות, נהגים מונחים לבצע נסיעות בניגוד לתנאי הרישיון, לא להשלים נסיעות מתחנת המוצא ולבצע נסיעה לאורך התחנות הראשונות בלבד...  וזאת על מנת שזמן היציאה מתחנת המוצא יתועד במערכות המשרד באופן תקין".

במהלך מסיבת העיתונאים על רפורמת התעריפים, שדמי ניסה לכבות את האש. "יש לנו אמון גדול במפעילות", הוא מיהר להגיד וסייג: "אך יש לנו מקרים מבקרות אזוריות שאנחנו מבצעים ומתלונות שקיבלנו שגילינו מספר מקרים של נסיעה שלא בהתאם למסלול הקו ודילוג על התחנות ורצינו להעביר מסר חריף מאוד אל מפעילי התח"צ דרך המנכ"לים ולא נעבור על זה לסדר היום. אנחנו מבקשים שיעשו בדק בית כל אחד בחברה שלו כדי למגר התופעה הזו".

במכתב הרשות נכתב עוד, כי "נמצאו לא מעט נסיעות שעברו בכ-4-2 תחנות בתחילת המסלול, כשבהמשכו אין מעבר ו/או עצירות בתחנות לאורך המסלול, בחלק ממצאי התחקור, היו נסיעות שסטו ממסלולי הנסיעה והגעה לתחנת הסיום ללא מעבר ו/או עצירה בתחנות".

החברות הוזהרו כי "למען הסר ספק אבהיר, ביצוע נסיעות בניגוד לתנאי הרישיון מכוונות וביודעין, הינה בגדר עברה פלילית. בהתייחס לממצאי התחקירים האמורים, בכוונת אגף הבקרה, לזמן מנהלי חברות לחקירה פלילית תחת אזהרה".

במשרד התחבורה מבצעים חקירה סמויה שבמסגרתה מוצבים בודקי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית בתחנות האוטובוס ובודקים האם הקווים אכן עוצרים בתחנות באותם מקרים שהתקבלו לגביהם תלונות. במקרים מסויימים, כפי שגם הובהר במכתב שנשלח לחברות המפעילות את התחבורה הציבורית - הבדיקה שביצעו ברשות עלתה בקנה אחד עם התלונות שהתקבלו ולכן ההנחה כרגע היא שלא מדובר בטעות מקרית. יחד עם זאת, עד כה, לא זומנו מנכ"לים ספציפיים לחקירות כפי שאיימו במכתב ולכן יש גם מי שמעלים השערות שבידי הרשות יש לא יותר מקצה חוט שעדיין לא מבשיל לענישה אמיתית של מי שניסה לרמות את הרשות הארצית.

לוחות הזמנים של יציאת האוטובוסים נקבעים על ידי משרד התחבורה ובאחריות החברות לעמוד בהם, זאת למרות שהכבישים פקוקים. ה"פתרון" שעל פי החשד במשרד התחבורה ננקט על ידי חלק מהחברות הוא נסיעה של תחנות ספורות ולאחריהן האצה של האוטובוסים תוך דילוג התחנות או שינוי המסלול כדי לעמוד בזמנים. במשרד חושדים שמדובר ביוזמות מקומיות ולא בהנחיות שהונחתו מטעם מנכ"לי החברות אך גורמים בענף מעידים כי לעתים חברות מתמודדות על מכרזים כשמראש הן מתמחרות אי עמידה בהן - וזוכות.