הרשימה המשותפת | טור סופ"ש

איימן עודה חשב שהוא תפר תרגיל פוליטי מתוחכם, אבל הלך רחוק מדי

בסרטון שספג גינויים מקיר לקיר, יו"ר הרשימה המשותפת ביקש להרחיק את לחצי הקואליציה ממפלגתו, מבלי שיצטייר כאשם בבחירות או בחזרת נתניהו לשלטון

עודה בסרטון: ''תזרקו להם את הנשק בפרצוף'' / צילום: מתוך הפייסבוק של איימן עודה
עודה בסרטון: ''תזרקו להם את הנשק בפרצוף'' / צילום: מתוך הפייסבוק של איימן עודה

הכותב הוא ראש חטיבת החדשות ברדיו נאס ופרשן חדשות 12

בזמן שבכל המפלגות הערביות בישראל חשבו שהמתיחות בערים הערביות ובירושלים כבר מאחורינו, וחששו מההתפתחות בגדה המערבית ובעזה, הגיע סרטונו המפתיע של יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה משער שכם. עודה קרא בערבית לצעירים הערבים לא להתגייס ל"כוחות הביטחון" בישראל, ולאלה שכבר עשו זאת לחזור בהם ולהשליך את נשקם ולא להשתתף בדיכוי העם הפלסטיני.

עודה, שפתח את הצהרתו בברכת רמדאן כרים, הסביר למה הוא הגיע עד לשער שכם כדי לצלם את ההצהרה הזאת: "בתקופה האחרונה נפגשתי עם קבוצות רבות מירושלים הערבית הכבושה. צעירים פלסטינים בעלי אזרחות ישראלית אמרו לי שפוגעים בהם ומשפילים אותם. חשוב לי להגיד לי מכאן, מבאב אל-עמוד, כי זהו שפל שאחד מבנינו יצטרף לכוחות הביטחון של הכיבוש. הכוחות שנמצאים כאן, משפילים את עמנו, משפילים את משפחותינו ומשפילים את כל מי שבא להתפלל במסגד אל-אקצא".

הסרטון הזה התקבל בגינויים מקיר לקיר במערכת הפוליטית בישראל, הימין והשמאל הסכימו, באופן חריג, על גינוי הסרטון הזה, ואף קראו לחקור את עודה בגין הסתה והמרדה נגד משטרת ישראל. ברע"ם לא התלהבו במיוחד מהסרטון, גם הם הסתייגו ממנו, בעיקר בשל הסגנון והעיתוי. גם בתוך רשימתו של עודה, הרשימה המשותפת, היו כאלה שגיבוי אותו בפומבי אך גם הם הביעו הסתייגות מהעיתוי - לא מהתוכן. אז למה באמת עשה עודה את מה שעשה? האם מדובר במהלך מתוחכם שיש לו מטרות סמויות או סרטון תמים שעורר סערה לא צפויה?

המטרה: למנוע ייסורי מצפון

התשובה מגיעה משיחות סגורות שניהל עודה בשבוע שעבר עם מקורביו בנוגע לתרחישים האפשריים בעקבות הפלונטר הפוליטי שנוצר אחרי פרישתה של עידית סילמן מהקואליציה. עודה, שהבחין בלחץ הגובר משותפיו לשעבר במרכז-שמאל, אמר למקורביו שינסה למנוע מצב שחברי המשותפת יהיו נתונים ללחץ וייסורי מצפון כדי להציל את ממשלת בנט עם התירוץ למנוע את חזרת נתניהו לשלטון. הוא הבהיר שאם יצטייר בדעת הקהל - הערבית והיהודית - שהמשותפת סירבה לשמור על הממשלה והובילה לבחירות חמישיות, זה יגרום למחיר פוליטי כבד. לכן רמז: "זה יגיע מהם, לא מאיתנו". במילים אחרות: המשותפת תגרום לקואליציה לרדת בעצמה מהרעיון הזה. יומיים אחרי, הסרטון הגיע.

אין ספק שתוכן הסרטון משקף את עמדותיו של עודה, שמעולם לא הסתיר אותן. הוא אפילו משקף את עמדת ההנהגה הערבית הפוליטית בישראל בכל גווניה - שמתנגדת לשירות האזרחים הערבים בצבא, וזאת גם עמדת גורמי הביטחון מאז הקמת המדינה בנוגע לאזרחים הערבים (בהחרגת הקהילה הדרוזית). אלא שהשימוש של עודה ב"כוחות הביטחון" היה לא מוצלח במיוחד וגרם לו לחזור בו חלקית ולהבהיר שהוא לא התכוון לשוטרים אלא רק לחיילים בצבא. עודה גם הסביר בתקשורת, הערבית והעברית, שהוא מבחין בין שוטר לחייל, אם כי שוטר בירושלים הוא גם בשירות הכיבוש לשיטתו. חשוב להדגיש שרוב אנשי כוחות הביטחון בירושלים בכניסות ושערי המסגד אל-אקצא הם שוטרי מג"ב, מה שהופך את הבהרותיו של עודה תמוהות.

גודל הסערה הפתיע את עודה

ולמרות שמדובר במהלך מתוכנן, יו"ר הרשימה המשותפת לא ציפה לגל התגובות הזה. הוא חשב שמדובר בסערה קטנה שתעבור מהר, ובעיקר שהסרטון השיג את מטרתו. אבל התגובות המשיכו להגיע מימין ושמאל, ואפילו מהנשיא ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי שלא מרבה להתבטא בעניינים פוליטיים.

המהלך של עודה כאמור, נועד בעיקר לטרפד כל אפשרות לשיח עם המשותפת כדי שתספק גלגל הצלה לממשלת בנט. עודה חשש שהמשותפת, שמורכבת משלוש מפלגות שונות, לא תישאר מאוחדת בגלל הלחצים עליה להציל את הממשלה. ליתר דיוק, הוא חשש מחבריו מתע"ל אחמד טיבי ואוסאמה סעדי ששמרו על שתיקה ולא מיהרו להכריז כמו שאר חבריהם על התנגדות להצלת הממשלה.

סקר שערכו בחדשות 13 השבוע הציג ש- 53% מהציבור הערבי לא מסכימים עם קריאותיו של איימן עודה משער שכם. הסקר הזה משקף במידה רבה את עמדת רוב הציבור כלפי איימן עודה, לאו דווקא מאמירתו. הרוב המוחץ בציבור הערבי מסכים ברמה העקרונית עם ההתנגדות לשירות ערבים בצבא, אך הוא מתנגד נחרצות לניצול הפוליטי של עמדות ערכיות של הציבור הערבי כדי לסכל מהלכים פוליטיים כאלה ואחרים, וזה מה שעודה עשה השבוע.