גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אף אב לא רוצה למכור את הכליה של בנו כדי לשרוד": האפגנים מגיעים לקצה הייאוש

המשבר ההומניטרי הגובר באפגניסטן מזין סחר ערני באיברים ● אפגנים רבים שמוכרים כליות מצאו עצמם נאבקים בחובות עצומים שהם לא מוצאים דרך לצאת מהם ● ה"פתרון": כליות נמכרות באלפי דולרים, ורוב האנשים יכולים לחיות עם כליה אחת בלבד

נערים אפגנים בבירה קאבול / צילום: Associated Press, Hussein Malla
נערים אפגנים בבירה קאבול / צילום: Associated Press, Hussein Malla

כשלוחמי הטליבאן הקיפו את הראט באוגוסט, גול מוחמד היה מוקף באנשים שהלוו לו כסף לאוכל ותרופות ודרשו שישלם לפני שהעיר נופלת לידיהם. הוא ואשתו החליטו שיש להם רק אפשרות אחת.

הם לא אמרו לבנם בן ה־15 חליל אחמד למה הביאו אותו משכונת הפחונים שלו לבית חולים קרוב. "אם היינו אומרים לו, אולי לא היה מסכים", אמר מוחמד.

בבית החולים, רופאים הרדימו את הילד. אחר־כך הסירו את הכליה שלו. הוריו מכרו אותה תמורת 4,500 דולר, מספיק בדיוק כדי לכסות את מה שהיו חייבים.

משבר הומניטרי חסר תקדים

אפגנים פונים לצעדים נואשים יותר ויותר כדי לשרוד משבר הומניטרי חסר תקדים, שהאיץ מאז שהטליבאן סילקו את הממשלה בגיבוי ארה"ב, ובנפילה הכלכלית שלאחר מכן.

יותר מחצי מ־39 מיליון האנשים במדינה נמצאים על סף רעב חריף, על־פי האו"ם, ו־95% לא מקבלים מספיק מזון. מחירי מוצרי מזון בסיסיים כמו קמח ושמן הוכפלו מאז שהטליבאן השתלט על המדינה. הרבה מהכלכלה נעצרה, בזמן שהקהילייה הבינלאומית הקפיאה את הנכסים הזרים של אפגניסטן, הטילה סנקציות ועצרה את רוב הסיוע.

למי שמוכנים, עסק לא חוקי אבל כמעט לא מוסתר בעיר המערבית הראט מציע הקלה מהמצב הירוד. שני בתי חולים בעיר מבצעים השתלות כליה המושכות אפגנים ברחבי המדינה. בתי החולים עושים בין 15 ל־20 ניתוחים בחודש. הרשויות מעלימות עין. מכירת וקניית איברים אינה חוקית, כמו ברוב המדינות האחרות. אבל עשרות אפגנים באים הנה לבצע את המסחר.

"מספר הבקשות להשתלות כליה עלה באופן דרמטי בשישה החודשים האחרונים", אמר המנהל של בית חולים אחד המציע את הניתוח בהראט. שנים עשר מתוך 13 המטופלים בבית החולים היום הגיעו ממחוזות אחרים, וכולם קיבלו תשלום תמורת האיברים שלהם. הוא אמר שלסגל שלו אסור לשחק שום תפקיד בהעברת הכסף. בית החולים עצמו גובה כ־4,600 דולר על הניתוח ועוד 1,500 דולר על תרופות. 

מציאת מוכר לכליה אינה קשה. פתקים המפרסמים מכירות איברים פרטיות מודבקים על הקירות ועמודי המנורות בהראט וערים אחרות. סוחרי כליות מפיצים כרטיסי ביקור המציעים לחבר בין קונים למוכרים. 

4,500 דולר על כליה

מוחמד, שמצא קונה לכליה של הבן שלו דרך קרוב משפחה, עבד במשך שנים כפועל בניין. אבל כשהעבודה נגמרה, קנה מזון באשראי מבעלי חנויות והלווה כסף מזומן מהשכנים על־מנת להאכיל את אשתו ו־12 ילדיו.

כשהטליבאן התכונן להתקיף את הראט, הנושים החלו להגיע אליו כל יום. פעם אחת, קבוצת גברים פיתתה את בנו בן השנתיים עם סוכריה והכניסו אותו למכונית לפני שנתנו לו ללכת. הם אמרו למוחמד שבפעם הבאה, אם לא ישלם, ייקחו את הילד שלו לתמיד.

מוחמד ואשתו החליטו שאם לא ימכרו ילד, יצטרכו לכל הפחות למכור איבר. שניהם לא התאימו, כי למוחמד יש אבנים בכליות, ואשתו סוכרתית. הבן הבכור שלהם הרוויח שלושה דולר ביום באיסוף פלסטיק למיחזור, אז עליו דילגו. הבחירה נפלה על חליל אחמד, הילד השני.

"בלילה בו קיבלתי את ההחלטה, בכיתי כל־כך, זו הייתה האפשרות האחרונה", אמר מוחמד. "אף אבא בעולם לא רוצה למכור את הכליה של הבן שלו".

הקנה הציע לשלם כ־4,500 דולר על הכליה של חליל. למוחמד לא היה לב לקחת את בנו לבית החולים בעצמו, אז הוא שלח את דוד שלו במקומו. מאז הניתוח, אומר חליל, הוא סובל מכאבים, ומותש מכדי שיוכל לשחק עם חבריו.

"לאחר הניתוח נעשיתי חלש", סיפר חליל, כשישב על הרצפה בבית הבוץ של הוריו, בזמן שאחיו ואחיותיו שיחקו בחוץ ברעש. "אני לא יכול ללכת או לרוץ". 

מעמד הביניים נעלם

דובר הטליבאו זביולה מוג'היד האשים "מבריחים בינלאומיים" בכך שהם עומדים מאחורי המסחר בכליות בהראט, והוסיף כי הממשלה עושה מאמצים להפסיק זאת. הוא הכיר בכך שאנשים מוכרים את איבריהם מרוב ייאוש.

"יש לעם שלנו כמות עצומה של בעיות. הממשלה לבדה לא יכולה לטפל בכולן", אמר מוג'היד. "הקהילייה הבינלאומית צריכה לתת לנו יד".

אפגנים רבים חיו את כל חייהם בעוני נורא, והמצב תחת שלטון הטליבאן רק החמיר. אחרים חיו בעושר יחסי עד לאחרונה, אבל סבלו מהידרדרות מהירה לעוני.

"מעמד הביניים נעלם מיום ליום. אנשים נופלים לעוני, זקוקים לסיוע כפי שמעולם לא היה לפני כן", אמרה שרלוט סלנטה, מזכ"לית מועצת הפליטים הדנית, ארגון סיוע מדנמרק. סלנטה אמרה את הדברים מקאבול.

אפגנים רבים שמוכרים כליות מצאו עצמם נאבקים בחובות עצומים שהם לא מוצאים דרך לצאת מהם. כליות נמכרות באלפי דולרים, ורוב האנשים יכולים לחיות עם כליה אחת בלבד.

עבדול סלאם היה בעלים של עסק בגודל בינוני במשך עשור, וייבא דלק ומזון מאיראן. היו לו חוזים עם הממשלה. כשהממשלה נפלה באוגוסט, סלאם נותר עם כמות עצומה של תשלומים שלא קיבל ועסק קורס, והיה חייב לספקים שלו כמעט 6 מיליון דולר. לאחר שמכר את כל המכוניות והנכסים שלו, היו חסרים לו עדיין 70 אלף דולר בתוך אפגניסטן, והוא היה חייב 300 אלף דולר לסוחרים איראניים, כך אמר.

"הטליבאן אמר לי, 'אתה עשיר, אתה צריך למצוא כסף לאנשים שאתה חייב להם'", אמר סלאם. הוא היה רגיל להוציא 50 אלף אפגנים, כ־575 דולר, בערב אחד, "אבל כעת אין לי אפילו 50 אלף אפגנים בבית שלי".

סלאם אמר שתחת הטליבאן לא יכול היה למצוא עבודה. פעם הם חטפו אותו באמצע הכביש, צרבו את צווארו וגופו במוטות פלדה לוהטים כעונש על כך שחתם על חוזים עם הממשלה המערבית הקודמת. הוא הראה את הצלקות שלו, אם כי הממשלה הודיעה מאז שסלחה למי ששיתפו פעולה עם הממשלה הקודמת.

לאחרונה, ניגש סלאם לשני קוני כליות פוטנציאליים, במטרה לגייס מספיק כסף כדי לעזוב את אפגניסטן עם אשתו.

אחר־כך היו לו מחשבות שניות, אבל מאז החליט שאין לו ברירה. "לא מצאתי את האומץ", אמר. "אבל עכשיו אני מוכן". 

"מכירת הכליה הייתה חטא"

למשפחות האפגניות העניות ביותר, אפילו זעזוע כלכלי בינוני יכול להיות אסון. נזאנין, אם לחמישה בסוף שנות ה־20 שלה, מרוויחה פחות מדולר ליום כשהיא עושה כביסה למשפחות מקומיות. בעלה מוחמד הוא מכור לאופיום, ולא יכול לעבוד. הילד בן 12 שלהם, שיש לו קשיים בדיבור, מרוויח כ־50 סנט ליום באיסוף זבל. כמו אפגנים אחרים, הזוג הזדהה רק בשם פרטי.

הם כבר היו חייבים 1,000 דולר לבעלי חנויות מקומיים כשכל משק הבית, כולל אביו המזדקן של מוחמד, חלו בקורונה בשנה שעברה. ההוצאות הרפואיות עלו, ואז אביו מת והותיר לזוג גם את עלויות הלוויה.

"מכירת הכליה של אשתי הייתה חטא, אבל נדחפנו לעשות זאת", אמר מוחמד, בקול רועד, עיניו שקועות בפנים רזים וחרושי קמטים. הכליה שלו, ההרוסה מאופיום, לא שווה לתרומה. הרווחים מתרומת כליית אשתו כיסו את החובות של הזוג, עלויות הלוויה של האב והעלויות הרפואיות של ההתמודדות עם הקורונה, אבל הניתוח גמר את כוחותיה של נזאנין, המפרנסת, שכבר סבלה מתת תזונה לפני כן.

"הראש שלי מסתובב כל הזמן, יש לי בחילה", אמרה נזאנין, יושבת על הרצפה החשופה, בזמן שילדיה מביאים מים מהבאר.

מנהל בית החולים בהראט אמר שהמרפאה שלו מבצעת יותר ניתוחי כליות מטיפולים לחולי סרטן.

גולאם חוסיין הגיע להראט ממחוז ננגרהאר המזרחי לאחר שרופא אמר לו שהכליות שלו קורסות. לקח לו רק 25 ימים למצוא מוכר.

"אין לי מילים איך להודות לאיש הזה", אמר חוסיין על התורם, שהיה צריך כסף לאחר שנאלץ למכור את המכולת הקטנה שלו, ובא לבקר את חוסיין לאחר הניתוח.

"אני יודע שהוא היה עני, אבל עדיין צריך המון אומץ וקורבן כדי למכור את הכליה שלך", אמר חוסיין. "אני יותר חושש כעת לבריאות שלו מאשר לשלי".

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"