גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעקבות סדרת הכתבות בגלובס: אמנת הפרסומאים והמפרסמים יוצאת לדרך

בכנס שקיימו השבוע בכירי המפרסמים והפרסומאים עלתה לדיון מערכת היחסים הרעילה שנוצרה בין הצדדים עם השנים ● בין הנושאים שנבחנו: האחריות של מנהלי השיווק, הדרישות של הדור החדש ביחס לתנאי העבודה והצורך לשנות את שיטת המכרזים על תקציבים

מימין לשמאל: מיטל שירן, סמנכ”לית השיווק של לאומי; יוסי לובטון, יו”ר פובליסיס; כתבת גלובס ענת ביין-לובוביץ;, אילן סיגל, מנכ”ל גולן טלקום; ורפי טל מבעלי HapPpy / צילום: נס הפקות
מימין לשמאל: מיטל שירן, סמנכ”לית השיווק של לאומי; יוסי לובטון, יו”ר פובליסיס; כתבת גלובס ענת ביין-לובוביץ;, אילן סיגל, מנכ”ל גולן טלקום; ורפי טל מבעלי HapPpy / צילום: נס הפקות

קצת פחות משנה אחרי פרסום סדרת כתבות בגלובס שחשפה תרבות ארגונית מורכבת בחלק ממשרדי הפרסום, שנובעת בין היתר ממערכת יחסים רעילה שהתפתחה בין המשרדים עצמם לבין המפרסמים, נחתמה אמנה בין שני הצדדים שהושקה באירוע מיוחד בהשתתפות בכירי הענף.

נזכיר כי למרות התבטאויות קשות של עובדים בתעשייה באותן כתבות, גם במשרדי הפרסום וגם בקרב המפרסמים לא היו מנהלים שהסכימו לדבר בגלוי. עם זאת, באיגוד השיווק ובאיגוד חברות הפרסום לא נותרו אדישים, והחליטו לייצר אמנה דקלרטיבית בעיקרה, שתגדיר את היחסים במסגרת המגבלות של חוק התחרות.

במסגרת אירוע ההשקה נערך פאנל שעסק בסוגיות המטרידות את הענף, בהשתתפות מיטל שירן, סמנכ"לית השיווק של קבוצת לאומי; אילן סיגל, מנכ"ל גולן טלקום; יוסי לובטון, יו"ר קבוצת פובליסיס; ורפי טל, מבעלי משרד הפרסום HapPpy.

כך הפך משבר העובדים לאיום קיומי על ענף הפרסום 
"את קולטת שנוצלת במשך שנים": המשבר בענף הפרסום, גרסת העובדים 
"ניצול בוטה, עבדים ואדונים": במשרדי הפרסום מפנים אצבע מאשימה ללקוחות 
במקום לבכות על בריחת המוחות להייטק: 6 פתרונות למשבר בענף הפרסום 

בלי לעבוד ביום כיפור

מיטל שירן נחשבת לקוחה יוצאת דופן בתעשייה. גם בשל בקיאותה בכל אספקט של פרסום, לרבות דאטה ודיגיטל, אבל גם בגלל מערכת היחסים שפיתחה עם משרד הפרסום של הקבוצה, מקאן תל אביב. לדבריה, "אנחנו לא חווים מערכת יחסים של ניצול, וזה מתחיל מתפיסת עולם.

"אני מאמינה שיצירתיות, קריאטיביות ונכונות לתת את הנשמה בעבודה, מתחילות מיחסי אנוש בריאים. העבודה מתחילה מהבסיס - הגדרת משימות, יעדים אסטרטגיה ובריפים ברורים. בריף שהולך וחוזר למשרד ומהמשרד שלוש פעמים, זו לא בעיה במשרד. הבעיה היא בבריף.

"אנחנו בלאומי עובדים עם מקאן שנים ארוכות. היו משברים בדרך, היו מקרים של חוסר שביעות-רצון, אבל השאלה היא איך אומרים את זה. האינטרס שלי כלקוח הוא שבמשרד הפרסום יהיה צוות נאמן מוביל, ושאחרון התקציבאים יכיר אותנו לעומק".

שירן הזכירה כי למנהלי השיווק יש אחריות לנהל את היחידות שלהם "בשקט, לא מתוך פניקה והיסטריה - כי אז זה מחלחל למטה, האנשים שמתחתינו מפעילים את הלחץ על התקציבאים במשרדי הפרסום, ומתחיל מחול שדים שאתה כמנהל יושב למעלה ולא מודע לו. בסך הכול הורדת הנחיה, ואחרון האנשים לקח את זה למקום אחר. האחריות היא עלינו.

"זה בסדר שתקציבאי שואל בשש בערב אם זה הכרחי להיום, או יכול לחכות למחר. אין סיבה לעבוד ביום כיפור או בשבת. גם לא בתשע בערב. אלא אם כצוות מחליטים שהעבודה בשעה מאוחרת מוצדקת, ואז זה גם אנחנו וגם הצד השני".

יוסי לובטון לא הופתע ממה שעלה בסדרת הכתבות. "זו הייתה מראה כואבת לתעשייה, ולנו כקבוצה היה חשוב להסתכל בתוך הבית ולוודא שאנחנו לא חוטאים בדברים שעלו מהן". לובטון היה האיש שהציע לייצר אמנה משותפת לשני האיגודים. "אפשר ללכת למקום הצהוב של האנקדוטות על הלקוח שאמר 'תעבדו בשבת', ואולי חשוב לדבר על זה כדי להציף את הנושא, אבל כנראה שדברים כאלה יהיו תמיד. העניין הוא שצריך לטפל בדברים יחד, מפרסמים ופרסומאים, כי אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מערכת יחסים רעילה.

"זאת לא רק אותה מנהלת מרקום שמתעללת בצוות, או המנכ"ל שמדבר לא יפה. יש ארגונים שבהם זה לגיטימי לנהל מערכת יחסים רעילה עם המשרד, ואת זה צריך להפסיק. אני מודה שגם אני חוויתי מערכות יחסים רעילות עם לקוחות, שלא תמיד היה לי האומץ לעצור. אבל יש מקומות שכן עצרתי את זה".

לובטון סבור שהאמנה תאפשר למשרדים להגיד "עד כאן", והדברים יתקבלו כלגיטימיים. "גם העובדים שלנו מכריחים אותנו להשתנות. הם לא מוכנים לקבל מערכות יחסים רעילות ומתעללות".

אין קמפיין בשלושה ימים

רפי טל פתח את משרד הפרסום שלו אחרי שנים ארוכות בתפקידים במשרדים שונים. לדבריו, "חייבים לשים גבולות גם ללקוחות שלנו, וגם ללקוחות שסיימנו איתם התקשרות. כשהיחסים רעילים, מרגישים שהתקשורת איננה תקינה ושהמשרד כל הזמן במבחן, אין כבוד לתהליכים ולקריאיטיב.

"ליצור רעיון טוב זה לא כימיה שלוקחים חומרים ומערבבים, ויוצאת עוגה. זה לא 'תעשה לי קמפיין בשלושה ימים'. צריך לתת כבוד לתהליך. לכן, לפעמים אנחנו אומרים ללקוח: 'לא יקרה. גם אם תלכו לעבוד עם משרד אחר'. אני רוצה לכבד את האנשים שלי.

"כשאני עבדתי במשרדי פרסום, הייתי מוכן לעבוד כל יום עד אמצע הלילה. היום הצוותים לא מוכנים לעשות את זה. שש וחצי בערב נשמע להם שעה מאוחרת, כי לא נשאר להם זמן להתאמן או לצאת. זה הגיוני ולגיטימי, וזה דורש הרבה הסברה מול הלקוחות".

טל סבור שגם במשרדים יש צורך לשנות תפיסות שהשתרשו. "אחת הנורמות שצריך לתקן קשורה ליריבות ולמלחמת האגו בין המחלקות. כסמנכ"ל לקוחות בתפקיד קודם נחשפתי לזה שלתקציבאים אסור היה להיכנס לסטודיו. אין דבר כזה, צריך לעבוד ביחד. יש צוות של המשרד, ולא משנה מי המחלקה שהביאה את הרעיון. רעיון קריאטיבי טוב יכול לבוא גם מתקציבאית או מאיש מדיה.

"הדור היום לא שותק. זה דור שלא מתפשר על דברים שאנחנו היינו מוכנים לספוג. בסוף, שיווק ופרסום זה אקו-סיסטם אחד. חלק מהאנשים שנמצאים במשרדי הפרסום מגיעים בשלב כלשהו לצד השיווק, והאופן שבו מתנהגים אליהם במשרד הפרסום ישפיע על ההתנהגות שלהם כשיגיעו להיות המפרסם.

"הבעיה הכי קשה של התעשייה זה הערך שאנחנו כמפרסמים ופרסומאים נותנים לתחום. אנחנו רוצים שיהיו פה עוד דורות שירצו לעבוד בזה. פעם, לא משנה איזה תפקיד היה נפתח, עמדו בתור לעבוד בו. היום אין תור. נלחמים עם כל משרד על כל אדם. אנחנו בנקודת אל-חזור, ואם לא נשנה את מה שקורה עכשיו, בעוד עשור לא יהיו אנשים טובים וחכמים שרוצים לעבוד בתחום. אנחנו מבריחים את הטובים, גם ברמת השכר וגם ברמת היחס, וזה חייב להשתנות".

החובה לייצר שותפות

אילן סיגל מסתכל על מערכת היחסים עם משרד הפרסום כאינדיקציה למה שמתרחש אצל המפרסם עצמו. "שוק העבודה משתנה, לעובדים החדשים יש דרישות אחרות, ואנחנו כמנהלים צריכים להבין את זה - קודם כל בתוך הארגונים אצלנו", אומר סגל. "עבודה רעילה מתחילה מבפנים. מנהל לא יכול לעשות מה שהוא רוצה, וכולם יעמדו דום.

"משרדי הפרסום הם שותפים - בטח בעולם האסטרטגי. אם אני פעם בשבוע לא מדבר עם מנהל משרד הפרסום, זה אומר שאין ערך לשותפות בינינו. אגב, כשיש מערכת יחסים טובה, לא צריך לבקש אפילו. אם יש פרויקט - כולם יעבדו בשישי, בשבת ובחגים, כי זאת שותפות וחשוב לכולם.

"חלק ממערכת היחסים המעוותת שהשתרשה בין מפרסמים ולפרסומאים מתחילה מהאופן הלא מכבד - יש שיגידו משפיל - שבו נבחר בדרך כלל משרד הפרסום: המכרז".

לובטון: "בהרבה חברות בחירת המשרד עברה למחלקות הרכש, ואז הפרמטר הכמעט יחיד שמכריע הוא כסף, מה שמוביל לכך שאין שותפות. זה פוגע בחברות שבוחרות ככה, כי עבודה עם משרד פרסום מתאים חשובה לאין שיעור מעוד אחוז עמלה או שקל נוסף בתשלום הריטיינר.

"הבעיה השנייה היא סוג של 'ישחקו הנערים לפנינו'. מבקשים תוך שבועיים להביא פתרון מלא, שהוא בעצם תוצר פרסומי מאסטרטגיה ועד קריאטיב. לפני שבועיים הייתה לנו פגישה עם לקוח פוטנציאלי, וקיבלנו בקשה להשתתף בסוג של תהליך בחירה. הם רצו שנביא להם תוך שבועיים פתרון לכל בעיותיהם בעולם השיווק, מאסטרטגיה תחרותית ושיווקית ועד מודעות קריאטיביות.

"זה לא רציני, כי זה תהליך עמוק שצריך להתרחש יחד - פרסומאי ומפרסם. לבקש לעשות את זה לבד תוך שבועיים? לספר להם על התעשייה שלהם יותר ממה שם יודעים? זה נראה מרושל ואפילו שרלטני. אין עוד אף מקצוע בעולם שעובד ככה. זה גם מאות אלפי שקלים שהולכים לפח, ולתעשייה אין היום את הכסף לזרוק.

"ברור שזו גם אשמתנו, משרדי הפרסום, שמוכנים לזה. היום יש יותר ויותר משרדים שאומרים 'לא הגיוני'. לכן נוצר בהדרגה תהליך מכרזים חדש, שבו לא מבקשים את הפתרון. הייתי בעשרות מצגות של מכרזים. אולי פעמיים או שלוש הקריאטיב שנבחר במכרז הוא גם הקריאטיב שעלה בסופו של דבר".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי