גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההתרעה שלא הייתה, התחזית הרחוקה מהמציאות, והנזקים שהפכו את הטיילת בטבריה למוכת הרס

רוחות של יותר מ-100 קמ"ש הותירו בטבריה ובשדות חקלאיים באזור נזק כבד מאוד ● למרות שמערכות באירופה חזו את הסערה ימים מראש, מערכת השירות המטאורולוגי חזתה רוחות נמוכות משמעותית, חצי שעה לפני האירוע. בטבריה כלל לא קיבלו אפילו את ההתרעות המתונות יותר ● השירות המטאורולוגי: "האירוע יתוחקר ויופקו לקחים"

נזק בטיילת בטבריה / צילום: אושרי ויצמן
נזק בטיילת בטבריה / צילום: אושרי ויצמן

תושבי טבריה וחקלאים באזור הצפון פתחו את השבוע בזירה מוכת הרס. רוח חזקה שנשבה במהלך הלילה גרמה לגלים גבוהים בכנרת, שהציפו את האזור וגרמו נזק כבד לטיילת העיר: ברצפתה נפערו בורות, עצים נעקרו ממקומם, ועסקים באזור נאלצו לצפות בשברי זכוכיות חלונותיהם מוטלים על הרצפה לצד רכוש רב שנהרס. מהחופים פונו נופשים מחשש לסיכון חייהם, ותשתיות נפגעו לאחר שבמשך שעות רוחות במהירות של יותר מ-100 קמ"ש חוללו נזקים בעשרות מיליוני שקלים, רגע לפני שעונת התיירות נפתחת.

לפי בדיקת גלובס, למרות שמערכות התרעה אירופית חזו את הרוחות ביום חמישי, בישראל התריעה מערכת השירות המטאורולוגי רק חצי שעה לפני תחילתן, ואף חזתה משבי רוח נמוכים משמעותית: 65 קמ"ש, אל מול 104 קמ"ש במערכת השירות המטאורולוגי בגרמניה ופיקים של 130 קמ"ש במציאות בחלק מהאזורים בצפון. מנהל השירות, ניר סתיו, מסביר כי "האזהרה הייתה ללא ספק מתונה מדי לאור הפיקים החזקים בעוצמת הרוח. האירוע יתוחקר והלקחים יופקו".

לישראל כלל אין מערכת מתקדמת להתרעה לפני אירועי קיצון בדומה למדינות שבהן האזרחים עצמם מיודעים בטרם מתרחש אירוע מסוכן, למרות שידוע זה מכבר שאלו ילכו ויתרבו בשל המשבר האקלימי, ולמרות שישראל כבר נאלצת להתמודד עם אירועי קיצון שונים, מהתפשטות שריפות לשיטפונות כבדים ורוחות הרסניות.

הרשויות המקומיות נדרשות להסתדר בעצמן

ההתנהלות בשטח בעת אירועים דוגמת זה שנחזו בליל שבת, היא בבחינת "רשות רשות לעצמה", באופן וולונטרי, וללא היערכות מתכללת, כללים קבועים ויד מדינתית מכוונת. הרשויות המקומיות נדרשות להתנהל בעצמן כדי לקבל עדכונים בעת חירום, ואין נוהל 'אוטומטי' עליו הן יכולות לסמוך בעת אירועים דומים. בעיריית טבריה לא קיבלו כל התראה על הרוחות הכבדות, ובעלי העסקים והרשות לא יכלו להיערך בהתאם בפרק זמן מספק, ולנסות לגונן על חלק מהתשתיות. מומחים אומרים: "לישראל אין את הפריבילגיה להמשיך ולהתנהל בעצימת עיניים. היא צריכה להכניס את היד לכיס ולשלם עכשיו על היערכות, כדי לא לשלם הרבה יותר על הנזקים".

עוצמת הרוח, שהגיעה בנקודות השיא ליותר מ-100 קמ"ש, גרמה גם לגלים גבוהים בכינרת שהציפו את הטיילת בטבריה. בישראל, אף גוף לא מודד או מנטר גלים בכנרת ואף גוף לא מתריע בטרם יהפכו מסוכנים. ראש עיריית טבריה, בועז יוסף, מעריך כי עלות הנזק הינה כ-140 מיליון שקלים, לאחר שהרוחות פגעו בכל רצועת החוף המערבי של הכינרת, עקרו מעקות בטיחות ופרקו מסלעות ותשתיות.

נזק בטיילת בטבריה / צילום: אושרי ויצמן

"לא הייתה שום התרעה. כשיש קור קיצוני או חום קיצוני אנחנו מקבלים התרעה לנייד מהשלטון המקומי. על זה, לא קיבלנו", אומר יוסף. "התעוררנו לפנות בוקר וראינו מהפכה בכל רצועת החוף המערבית. הרס, כאילו באו עם מפציץ B25 והרסו. הכינרת מלאה עד הקצה. רוח כזו גרמה לגלים שבאו במהירות של 100 קמ"ש וחוללו נזק. זה אירוע שלא התרחש כדוגמתו 88 שנה. שנתיים וחצי של קורונה פגעו בעיר בצורה נואשת. אנחנו רוצים להתרומם למעלה ואז חוטפים את המכה הזו. כל משרדי הממשלה יחד צריכים להתגייס כדי להרים את טבריה".

חקלאי עמק החולה, אזור ההר, דרום רמת הגולן ועמק בית שאן, התעוררו גם הם בלילה לקול משב הרוח, והבינו את המצפה להם בבוקר. יבולים רבים אכן נעקרו והושחתו, וכך הפכו חסרי תוחלת. על פי נתוני קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, הסערה גרמה לנשר פרי רב מאד באלפי דונמים ולשבירה ועקירה של ענפים ועצים. הפירות העיקריים שנפגעו: אבוקדו, משמש, שקד, שזיף, פירות הדר, וגם תירס, עגבניות ואפונה. בקרן התקבלו במהלך היום כ-300 דיווחים על נזקים, והיקפם עשוי להגיע לכ-15 מיליון שקלים, בשל אירוע מזג אוויר הרסני אחד.

הסיכוי לתופעות קיצוניות כאלה הולך וגדל

ככל ששינויי האקלים יחמירו, תיאלץ ישראל - המתחממת בקצב כפול מהעולם ומצויה ב"הוט ספוט" אקלימי, להתמודד עם אירועי מזג אוויר קיצוניים הולכים וגוברים - בתדירותם, משכם ועוצמתם.

ישראל אינה ערוכה להתמודדות עם אירועים כאלה, ולמרות שאירועים דוגמת שיטפונות גבו קורבנות בשנים האחרונות, אין בנמצא מערכת התרעה בפני אירועי קיצון אליהם ניתן להיערך מראש, בדומה לזו הקיימת במדינות אחרות, ואף מזהירה באופן ישיר את האזרחים. כאשר החזאים אכן צופים אירוע קשה באופק, אזהרות נשלחות לגופי החירום וההצלה ולאחראי החירום במרכז השלטון המקומי. למרות שאזהרות השירות המטאורולוגי נשלחו זמן קצר לפני האירוע למרכז השלטון המקומי, הן לא הגיעו לעיריית טבריה.

בכלל אירועי הקיצון, אין גוף ממשלתי שיתכלל את ההתמודדות של הרשויות המקומיות עם מזג אוויר חריף. באין "בעל בית ממשלתי", כל רשות מתנהלת לפי שיקול דעתה וסדר העדיפויות שלה, ולא כולן מודעות לסכנות האפשריות או לצורך לנטר אותן, בטרם יתרחש אסון. כפי שכבר קבעו דוחות מבקר מדינה ומעידה המציאות בשטח, הרשויות המקומיות לא מוכנות להתמודדות עם אירועי קיצון גוברים, ולא מעמידות די אמצעים כדי להיערך לכך.

"מעבר לנזק הרב אשר נגרם לרכוש בחופי הכנרת ובעמק החולה, האירוע בלילה האחרון יכול היה להסתיים גם עם אבדות בנפש, אלמלא התרחש בסביבות חצות", אומר ד"ר עמיר גבעתי, מהחוג למדעי הסביבה באוניברסיטת תל אביב. "אנשים יכלו להיפגע מגלי הענק בחופי הכנרת ולהיסחף לאגם. משבי הרוח של מעל 130 קמ"ש אשר מופיעים ללא כל התרעה מוקדמת כפי שאירע למרבה הצער, תופסים את הרשויות והציבור בהפתעה מוחלטת ויכולים להיות קטלניים".

נזקים במטע שקדים בעקבות הסופה / צילום: אלון שושני

לדברי ד"ר גבעתי, ההתחזקות בעוצמות הסופות, כמו גם עלייה בעוצמת תדירות גלי החום, עוצמות הגשם, השיטפנות וההצפות, הינם מאפיין של שינויי האקלים אותם אנחנו ובעולם כולו חווים בשנים האחרונות. רוחות סערה כמו שפקדו את אזור הכנרת הלילה נגרמים ממפגש של אוויר חם עם אוויר קר יותר. ככל שהאטמוספרה מתחממת, הסיכוי לקבל תופעות קיצוניות כאלה הולך וגדל. במילים אחרות- התחממות כדור הארץ והמזרח התיכון בפרט צפויה לספק לנו אירועי קיצון הולכים וגוברים: עוצמות גשם והצפות בעונות הגשמים, פרצי רוח בעונות המעבר בעיקר וגלי חום בעונה החמה.

מבקר המדינה כבר התריע בעבר בנושא

"רשויות המדינה צריכות להיות מסוגלות להזהיר את האזרחים מפני פגעי טבע כאלה", אומר גבעתי. "בארה"ב ובגרמניה למשל השירות המטאורולוגי שולח מסרון מבוסס מיקום ומתריע בפני התושבים. נכון שגם הסופות חמורות יותר, אבל העיקרון זהה. אין בישראל מערכות התרעה מודרניות לפגעי מזג אוויר. מערכת ההתרעה היחידה לתופעות טבע היא 'תרועה' לרעידות אדמה של המכון הגיאולוגי. מדוע לאזרחי ישראל אין מערכת 'תרועה' לפגעי מזג אוויר בעידן של משבר אקלימי?".

לפני מספר שנים, כדי לייצר מסגרת מתכללת להתמודדות עם משבר האקלים, הוקמה מנהלת היערכות לשינויי האקלים, בראשה עומד המשרד להגנת הסביבה. ואולם, ללא כוח אדם ותקציב, המנהלת לא הצליחה בשנים האחרונות לייצר פתרונות ארוכי-טווח להסתגלות למציאות החדשה.

כעת מקדמת הממשלה חוק אקלים, גם במסגרתו יקומו גופים מייעצים שונים. "חרף כל אלה, ברגע האמת אנחנו שוב ושוב מופתעים, ובמקום שיהיה מי שיתריע לפני הסופות, השיטפונות או השריפות ויפעל למנוע או להפחית את הנזק, המדינה בונה על כסף ציבורי שיפצה את החקלאים ואת בעלי העסקים על הנזקים. אצלנו יש קרן שיודעת לתת כסף אחרי ואין מי שמתריע לפני", מסכם פרופ' עדי וולפסון, מומחה לקיימות מהמכללה להנדסה סמי שמעון. "יש כל כך הרבה פתרונות שמונחים על השולחן ומחכים ליישום, וכל כך הרבה ידע שנצבר ויכול לשפר את ההיערכות. במקום, אנחנו מחכים לעוד מועצות, עוד ישיבות ועוד תוכניות עתידיות, כשהמציאות כבר משתנה לנגד עינינו, ויש מי שמשלם על כך מחיר כבד".

מבקר המדינה כבר התריע בעבר שישראל אינה ערוכה להתמודד עם אירועי חירום - לא שריפות ולא רוחות או שיטפונות, לא בקנה מידה גדול, ולא בקנה מידה מצומצם כפי שהתרחש השבוע בצפון הארץ. בדוח שפרסם המבקר בשנת 2020, כתב כי אין כיום גוף האוכף על הרשויות המקומיות לבצע הנחיות בנוגע לאירועי חירום אזרחיים, ומוכנותה של כל רשות מקומית לאירועים אלה תלויה ברצונה וביכולתה. לחלקן אין נהלים פנימיים להתמודדות או להתרעה, ומערכות החירום בהן לא מתורגלות.

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

אזעקות הופעלו בגליל המערבי, צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון

זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • ראש האופוזיציה לפיד ייצא לביקור מדיני באיחוד האמירויות • דיווח ב-CBS: ארה"ב שוקלת לקלוט קבוצת פלסטינים מהרצועה כפליטים' כולל אופציה למעמד קבע • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאוייש של החות'ים בתימן ● עדכונים שוטפים 

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

המניה שהטריפה את וול סטריט פרסמה תחזית חיובית, אך ירדה במסחר המאוחר

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

היום ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

הבורסות בסין סגורות; הניקיי יורד ב-0.3%

המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס ● לרגל יום הפועלים, רוב הבורסות באירופה סגורות

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלו מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו