חברת האשראי החוץ בנקאי גיבוי הודיעה: לא נעמוד בפדיון האג"ח; המניה צוללת ב-17%

חברת האשראי החוץ בנקאי כינסה את מחזיקי האג"ח שלה לשיחה בעקבות אי הסדרים הכספיים והחלטת הבנקים לעצור את המימון • מחזיקי האג"ח אמרו כי אין בכוונתם לפי שעה לפדות את החוב, שחלקו אמור להיפרע בדצמבר הקרוב

יהונתן כהן, בעלי גיבוי אחזקות / צילום: איל יצהר
יהונתן כהן, בעלי גיבוי אחזקות / צילום: איל יצהר

המכות הניחתות על חברת האשראי החוץ בנקאי גיבוי אחזקות  אינן פוסקות לרגע. לאחר פרסום אי הסדרים הכספיים בסניף הצפוני שלה והחשש כי לא תצליח לגבות עשרות מיליוני שקלים מהאשראי שהעמידה, הודיע בעל השליטה בחברה, יהונתן כהן, למחזיקי האג"ח של החברה כי גיבוי לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה הקרובות ובעקבות זאת צוללת כעת מניית גיבוי בכ-30%, ובכך משקפת להחברה שווי זניח של 16 מיליון שקל בלבד.

חופשה בדובאי, עסקאות עם מקורבים ועשרות מיליוני שקלים שנעלמו: הבלגן בחברת המימון גיבוי נחשף

לגיבוי ישנן שתי סדרות אג"ח והאמירה הדרמטית של בעל השליטה הובילה לקריסה במחיריהן, שהזניקה את התשואה לפדיון שלהן לרמת זבל המשקפת אי אמון ביכולתה של החברה לפרוע את התחייבויותיה.

מסדרה א'  שהונפקה באפריל 2019 ומועד פירעונה הוא בתחילת דצמבר הקרוב, נותר סכום לא גדול של 10 מיליון שקל שקל לפירעון, אך מחיר האגרת צלל ב-36%, מגלם תשואה לפדיון של מעל 1,190%. זאת כאשר בתחילת יולי האחרון, לפני התפוצצות הפרשה, נסחרה האג"ח בתשואה סולידית לפדיון של 3.8%.

הסדרה השנייה היא סדרה ב' , ממנה נותר סכום משמעותי יותר לפירעון של 127 מיליון שקל. מחיר האגרת צלל בבורסה ב-25% בעקבות ההודעה, והזניק את התשואה זינקה לשיעור של 56%  בלבד. בתחילת יולי נסחרה עדיין האג"ח בתשואה של 4.7% בלבד.

בשני המקרים ההתשואות הגבוהות חוסמות את יכולת החברה למחזר חובות בשוק החוב. עם זאת, באסיפה של מחזיקי האג"ח, גילו המחזיקים סבלנות, ומסרו כי הם אינם מתכוונים לפי שעה לפעול כדי לגבות את החובות לכשיגיע מועד פרעונם.

דירוג תחת בחינה עם השלכות שליליות

בעקבות האירועים בגיבוי הורידה השבוע חברת הדירוג מידרוג את דירוג האגרות ל-Ba1 והותירה אותו תחת בחינה עם השלכות שליליות. "הורדת הדירוג משקפת את הערכתנו, בתרחיש הבסיס להרעה משמעותית באיכות הנכסים של החברה וזאת לאור התנהלות לקויה של ניהול הסיכונים, כפי שבא לידי ביטוי, בין היתר, בעסקאות אשראי שבוצעו בסניף הצפון וכן לאירועים נוספים בסניף הצפון כפי שעולה מדוח הבודק החיצוני", הסבירו במידרוג.

"להערכתנו, קיים חשש להפרה צפויה באמות מידה פיננסיות מול המממנים השונים באופן המגדיל את הסבירות לכשל פירעון. בנוסף, הורדת הדירוג משקפת שחיקה משמעותית בפרופיל הנזילות, נגישות למקורות מימון והגמישות הפיננסית, אשר באה לידי ביטוי בהיעדר מסגרות אשראי פנויות נוספות לניצול מול המערכת הבנקאית, במידה המעלה את המאפיינים הספקולטיביים בפרופיל סיכון האשראי של החברה ואת הסבירות לכשל פרעון. מידרוג מותירה את הדירוג בבחינת דירוג עם השלכות שליליות לאור אי וודאות בדבר היקף החובות הבעייתיים, חשש לאי עמידה באמות מידה פיננסיות ובהתאם יכולת הסדרת אי עמידה באמות מידה פיננסיות מול הגופים הממנים, יכולת מחזור החוב והשלכות נוספות אשר עלולות להשפיע על יכולת החזר החוב", הוסבר.

בשבוע שעבר דיווחה גיבוי אחזקות כי קיבלה הודעה מאחד הבנקים לפיה הוא מבטל את מסגרת האשראי שניתן לחברה. באשר לבנק הזה, עדכנה גיבוי אחזקות כי אין לה מסגרת מנוצלת או יתרת חובה לאותו הבנק.

זאת בהמשך לדיווח מתחילת יולי לפיו הגיעה גיבוי אחזקות להסכמות בעל פה עם ארבעה בנקים המעמידים מימון לתאגידים בשליטת החברה. לפי הסיכומים, מסגרת האשראי של כל אחד מהבנקים לא תנוצל מעבר למסגרת המנוצלת נכון למועד הדיווח שעמדו על סך כולל של כ-182 מיליון שקל. בנוסף סוכם מול שניים מהבנקים כי גיבוי תפעל להקטנת המסגרת המנוצלת באמצעות פירעון שוטף של תיק האשראי - פירעון של כ-15 מיליון שקל לבנק אחד וכ-10 מיליון שקל לשני. עוד נקבע כי הריבית לאחד מאותם שני בנקים עלתה בשיעור שנתי של כ-2.35%.