משבר האינפלציה בבריטניה: הממשלה חסרת אונים ומחלקת מאות ליש"ט לתושבים

הכלכלה השנייה בגודלה באירופה מתמודדת עם אינפלציה שנמצאת בשיא של 40 שנה • בריטניה מתכוננת לסייע לקניות בסופר, להשיק מרכזי חימום ולאפשר לרופאים לתת מרשמים ל"מענקי אנרגיה" • שקיעתה הכלכלית של אירופה, פרויקט מיוחד

בריטניה. הממשלה חסרת אונים ומחלקת מאות ליש''ט לתושבים / צילום: Associated Press, Frank Augstein
בריטניה. הממשלה חסרת אונים ומחלקת מאות ליש''ט לתושבים / צילום: Associated Press, Frank Augstein

■ אינפלציה: 10.1%
■ תחזיות: "בנק אנגליה" חוזה סטגפלציה, מחירים גבוהים ומיתון שיימשכו לתוך השנה הבאה

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, ההערכות הן כי בעוד ארבעה חודשים שיעור האינפלציה בבריטניה יעמוד על 18.6%. זו התחזית העגומה והמפתיעה של אנליסטים לכלכלה השנייה בגודלה באירופה. בהתחשב בכך שבריטניה כבר התכווצה ברבעון האחרון ב־0.1% ושמגמה זו צפויה להימשך, תהפוך המדינה לפנים של הסטגפלציה האירופית: תקופה ממושכת של מחירים גבוהים יחד עם התכווצות כלכלית שתימשך על פני רבעונים רבים.

 
  

וכך עשויים להיראות בה החיים בחורף הקרוב: התושבים יתקשו לגמור את החודש כי יצטרכו להוציא עוד אלפי ליש"ט לחימום ולחשמל - מחיר הגג לחשבון החימום יועלה ל־4,500 ליש"ט לשנה, פי שלושה מהמצב הקיים. הוצאות אנרגיה ישאבו חמישית מההכנסה החציונית. ארגונים יאפשרו ללקוחות הלוואות־בזק עד 100 ליש"ט לשלם על הקניות בסופרמרקטים. ספריות ומוזיאונים יהפכו ל"מרכזי חימום" שבהם תושבים יוכלו למצוא מקלט מהקור. רופאי משפחה יורשו לכתוב מרשמים ל"מענקי חימום" בשווי מאות ליש"ט לקשישים ולחולים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

יוקר המחיה בראש סדר היום בבריטניה

סוגיית יוקר המחיה עומדת בראש סדר היום הציבורי בבריטניה, שכמו ישראל נמצאת בתקופת "ממשלת מעבר". ב־5 בספטמבר יתברר מי יחליף את ראש הממשלה בוריס ג'ונסון בדאונינג 10, ועד אז הממשלה משותקת. בשלב הנוכחי, "בנק אנגליה" מעלה עוד ועוד את הריבית בניסיון לדכא את צד הביקושים, אבל האינפלציה בבריטניה - כמו במדינות רבות נוספות באירופה המתמודדות עם בעיה דומה - נובעת בחלקה מעליות מחירים בצד ההיצע, ובמיוחד בתחום האנרגיה.

מחיר מגה־ואט שעת גז אירופי היה גבוה השבוע פי 14 מממוצע המחירים בקיצים הקודמים. הוא רשם עלייה של 600% בשנה החולפת. מחיר חוזים עתידיים לחשמל בגרמניה ובצרפת שבר שיאים היסטוריים. גם בבריטניה. אלו מחירים המשבשים את כל הסדר הכלכלי, ומניעים תהליך שרשרת של התאמות שכר, עליות מחירים, שינויי ייצור ושינוי התנהגות צרכני המעלים בתורם את אינפלציית הליבה. בבריטניה, היא עלתה לשיא של 40 שנה ביולי האחרון (6.2%). ואתה, קשה הרבה יותר להתמודד.

הפגנה נגד יוקר המחייה בבריטניה, יולי / צילום: Reuters, SOPA Images
 הפגנה נגד יוקר המחייה בבריטניה, יולי / צילום: Reuters, SOPA Images

הממשלה הבריטית בשלב הזה חסרת אונים. היא העניקה מענקי חימום של 400 ליש"ט לתושבים. היא אפילו הבטיחה למסות רווחים עודפים של חברות אנרגיה כדי לממן את ההוצאה התקציבית. אך כל הצעדים הללו רק בולמים מינורית את האינפלציה. הקריאות הולכות ומקצינות, וכעת יש מי שתומכים בהלאמת תעשיית האנרגיה כולה: להשתלט על החברות הרבות שנזקקות כעת לחילוץ ממשלתי (או תלויות בהעלאת תעריפים) כדי להבטיח שהן לא ינצלו את הסיוע הממשלתי. רק בעוד שנתיים חוזה "בנק אנגליה" חזרה ליעד הריבית של 2%. גם המיתון יימשך לתוך שנת 2024.

ממוצע האינפלציה באיחוד האירופי: 9.8%

בריטניה אפילו אינה שיאנית האינפלציה באירופה. באסטוניה, שבה מדד המחירים לצרכן עבר רף של 23% בחודש שעבר, כבר עברו לרשום מחירי פירות וירקות בגיר בגלל השינויים התכופים במחיר. ביוון (11.3%) העובדה שמחיר הסופלקי זינק מעל שלושה אירו הפך לכותרות. ממוצע האינפלציה במדינות האיחוד ביולי האחרון עמד על 9.8%, פסע משיעור דו־ספרתיים. השכבות העניות נמצאות בסכנה גדולה, מבחינת תזונה ובריאות, אך גם מעמד הביניים החוסך, שרואה כיצד האינפלציה מאיידת את הכספים ששמר לאורך השנים.

צעדים משותפים למאבק באינפלציה נעשים בכל אירופה: סבסוד האנרגיה, סבסוד הדלק, מענקי חימום, קופוני אוכל, הגדלת פנסיות ואפילו חלוקת כסף לתושבים. בגרמניה יגיעו לקצם בעוד שבוע שלושה חודשים שבהם הממשלה סבסדה במיליארדים תחבורה ציבורית, והאינפלציה צפויה לזנק ל־10%, שיא של שבעה עשורים.

ובינתיים בבריטניה, כמו במדינות אחרות, מתחילים להתנהל מאבקי עובדים הדורשים תוספות שכר. הקריאות להגדיל את המשכורות, את הפנסיות והקצבאות כבר נשמעות בקול רם. מאבקי עובדי חברות התעופה הבריטיות הסתיימו בהעלאות שכר של עשרות אחוזים. אחריהם היה תורם של עובדי הרכבות לשבות. כעת הנמל הגדול בבריטניה עומד בפני שיבושים. ממשלות מנסות להימנע מהניסיון המר של ספירלת העלאות־שכר־אינפלציה, ומציעות מענקים חד־פעמיים.