הפתרון של המשקיעים בוול סטריט לדעיכת הראלי של הקיץ: הימור נגד שוק המניות

כמות פוזיציות השורט נגד מדד S&P 500 עלתה לאחרונה והגיעה לרמות שלא נצפו זה שנתיים • "אם כולם ירגישו שהעליות האחרונות הן ראלי של שוק דובי - זה עשוי להפוך לנבואה שמגשימה את עצמה", אומרים בשוק

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, על מסך בבורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Seth Wenig
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, על מסך בבורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Seth Wenig

משקיעים מגדילים את ההימור שלהם על כך שיהיו ירידות בשוק, סימן להיחלשות הסנטימנט, שלדברי אנליסטים עלולה לנבא חזרה למסחר התנודתי של המחצית הראשונה של 2022.

בגולדמן זאקס בטוחים שהעולם בנקודת מפנה. מה יקרה להשקעות?
המחקר שחושף את העיוות בחישוב כספי הפנסיה שלנו דווקא בעת משבר 

הכמות של פוזיציות שורט על חוזים עתידיים של חברות ב־S&P 500 גדלה בחודשיים האחרונים עד לרמות שלא נצפו זה שנתיים. המשמעות היא שסוחרים מגדילים את ההימורים שלהם על כך שהמדד יירד, או לפחות מגדרים עצמם נגד סיכון כזה. בינתיים, עלה העניין בשורטים בקרן העוקבת אחר מניות טכנולוגיה פופולריות, שהירידות האחרונות בהן הצביעו על כך שראלי חזק שציפו לו בקיץ - מבושש להגיע.

סוחרים רבים ומנהלי תיקים מנסים להעריך אם הטיפוס של מניות מהשפל השנתי באמצע יוני מסמן את תחילתו של שוק שורי חדש, או שזו רק עלייה רגעית. מדד S&P 500 עלה ב־11% מאז 16 ביוני, אבל נותר נמוך ב־15% מתחילת השנה.

"יש כל כך הרבה סקפטיות, כך שאנחנו עדיין בגישה של למכור בראלי", אמר מארק האקט, מנהל מחקר השקעות עבור Nationwide. "אם כולם ירגישו שאנחנו נמצאים בראלי של שוק דובי, זה עשוי להפוך לנבואה המגשימה את עצמה".

השבוע משקיעים יבחנו את דוח המשרות החודשי האחרון, סקר שביעות רצון הצרכנים ומדד הייצור, כדי לקבל תובנות על בריאות הכלכלה. הם גם יבחנו דוחות רבעוניים מ־HP, בסט ביי וחברת המרקים קמפבל, ונוספות.

פאוול מצנן את ההתלהבות המחודשת מהשווקים

חלק מההתלהבות החדשה בשווקים התאדתה לאחרונה. ה־S&P 500 יורד כבר שבוע שני ברציפות, אחרי שיו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, אמר ביום שישי שהבנק המרכזי חייב להמשיך להעלות את שיעורי הריבית, ויותיר אותם גבוהים עד שקובעי המדיניות יהיו בטוחים שהאינפלציה נמצאת בשליטה. ביום שישי המדד סבל מהיום הגרוע ביותר שלו זה יותר מחודשיים.

האינפלציה ירדה מעט ביולי, ומשקיעים חשבו בתחילה שהמשמעות היא שהפד יוכל בקרוב להאט את קצב עליית הריבית. אבל פאוול אמר שקריאות המחיר החדשות "מתקבלות בשמחה" אבל עדיין "אינן מספיקות" למה שהפד רוצה לעשות.

רווחי החברות, בינתיים, היו טובים ממה שחששו שיהיו, אבל אנליסטים ומשקיעים מצפים שיהיה עליהם לחץ נוסף בחודשים הקרובים. לגבי השנה כולה, אנליסטים שענו לסקר של FactSet צופים שהרווחים יגדלו בכ־8%, ירידה מתחזית של 10% שנעשתה בתחילת יולי.

משקיעים שוב משכו כסף מקרנות מניות אמריקאיות בשבועות האחרונים. הקרנות רשמו 1.2 מיליארד דולר במשיכת כספים בתקופה שנגמרה ביום רביעי, על פי נתוני Refinitiv Lipper, לאחר תקופה קצרה של קבלת כספים במחצית הראשונה של אוגוסט. בסך הכול, משכו המשקיעים 44.1 מיליארד דולר מקרנות אקוויטי ביוני וביולי.

"מצב הרוח עבר מחמוץ לחמצמץ ועכשיו ליותר חמוץ", אמר צ'רלס קנטור, מנהל תיקים בכיר בקרן Berman Long Short. "זה משחק מאוד מסוכן בסביבה כזו".

בחוזה העתידי על מדד S&P 500 יש יותר מ־260 אלף פוזיציות שורט נכון ליום שלישי, אצל הסוחרים המוגדרים ברובם כמנהלי קרנות גידור, כך ניתן ללמוד מהנתונים האחרונים של המועצה למסחר בסחורות עתידיות. מדובר בנתון שהוא קרוב לשיא של יוני 2020.

מגדילים הימורים נגד מניות ההייטק הגדולות

משקיעים גם מגדילים את ההימורים נגד כמה ממניות ההייטק הגדולות שהניעו את הזינוק של השוק בקיץ. מוכרי שורט לווים מניות ומוכרים אותן, ומקווים לקנות אותן בחזרה במחיר נמוך יותר, וכך לשמור את ההפרש בתור הרווח שלהם. ייתכן שהם עושים הימור מוצהר על כך שמניה כלשהי תיפול, או שהם רוצים להגן על התיקים שלהם מסיכונים.

קרן הסל Invesco QQQ Trust - העוקבת אחר מדד נאסד"ק 100, וכוללת חברות כמו אפל, מיקרוסופט ואמזון - הציגה את העלייה הגדולה ביותר במכירות שורט מבין כל קרנות הסל לאחרונה, על פי חברת הטכנולוגיה והנתונים S3 Partners. כמות ההתעניינות בשורט ב־QQQ עלתה ב־5.4 מיליארד דולר, או ב-28%, ל-25 מיליארד דולר כמעט, או 14% מהנכסים הזמינים של הקרן, ב־30 הימים שהסתיימו ביום רביעי.

פוזיציות שורט בשוק יכולות לעזור למשתתפים להעריך את הסנטימנט ולהשפיע על מידת התנועות במניות, כך אומרים משקיעים ואסטרטגים. כשהמניות נמצאות בראלי, מוכרי שורט עלולים להיות לחוצים לכסות את כל הפוזיציות, וזה יכול להאיץ תנועה של השוק כלפי מעלה. כשמניות יורדות, מוכרי שורט עלולים לקנות אותן כדי להתגונן ולעשות רווח, וזה יכול להאט ולשכך את הנפילה.

"קביעת פוזיציה לא בהכרח מניעה את כיווני השוק", אמר גרג בוטל, מנהל אקוויטי בארה"ב ואסטרטגיה נגזרת ב־BNP Paribas. "אבל מרגע שהשוק סוחר בכיוון מסוים, קביעת פוזיציה לעתים קרובות משפיעה על האופן שבו הוא נסחר".

בוב דול, מנהל השקעות ראשי ב־Crossmark Global Investments, אמר שקרן שוק האקוויטי הניטרלית שלו הוסיפה פוזיציות שורט במניות עם יחס מחיר לרווחים גבוה, שנסחרות על בסיס ההבטחה לצמיחה גבוהה בהמשך הדרך.

"הן הובילו את השוק בדרך למטה", אמר דול לגבי מניות בעלות שווי גבוה של חברות לא רווחיות. "בראלי, הן הובילו את השוק בדרך למעלה. מאז הן נאבקות".

למרות שכמות פוזיציות השורט בחוזים עתידיים על S&P 500 מצביעה לכאורה על תמונת מצב דובית מצד משקיעים מוסדיים, נראה שהראייה של משקיעים פרטיים חיובית יותר. מנתוני VandaTrack ניתן להבין שבשבועות האחרונים הייתה ירידה ברכישה של קרנות סל הפוכות, קרנות בסיכון המשתמשות במינוף כדי להציע למשקיעים הזדמנות להרוויח מההיפך מכיוון תנועה של מדד כלשהו, ושיטה שבה משקיעים פרטיים יכולים באופן יעיל לעשות שורט על מדדים שלמים.

"משקיעים יומיים הם למעשה די אופטימיים", אמר האקט. "מה שסביר לקרות בטווח הקצר הוא שמשקיעים ייעשו יותר פסימיים, וזה יגרום לשוק כולו לרדת".