גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוא הרגיש אשמה אחרי שעבד בגוגל ופייסבוק - אז הוא הקים חברה שמנטרת שימוש בטלפון בזמן נהיגה

יונתן מטוס עבד בצוות אנדרואיד לאחר הרכישה על ידי גוגל ● אחרי שהבין את מידת הנזק שמחולל השימוש בטלפון הסלולרי בנהיגה, הוא הקים את פיירמטיק, חברת ניטור שימוש בטלפון בזמן נהיגה לציי רכב, נהגי משאיות ורכבים מסחריים ● עכשיו הוא יוצא לסבב גיוס ראשון בסך 42 מיליון דולר בעזרת מייסד יאהו ג'רי יאנג, המשקיע הסדרתי אורן זאב ואפילו מייסד היפו אסף ונד

יונתן מטוס / צילום: Fairmatic
יונתן מטוס / צילום: Fairmatic

יונתן מטוס היה עובד מספר 25 בצוות הפיתוח של מערכת ההפעלה אנדרואיד, זמן קצר לאחר שנרכשה על ידי גוגל. כאחד העובדים הראשונים הלא-טכניים בחברה, הוא הוביל עסקאות ענק של מערכת ההפעלה הפתוחה מול ענקיות תקשורת עולמיות כמו ורייזון בארה״ב ודוקומו ביפן. לאחר מכן גוייס לפייסבוק כדי לסייע לה באסטרטגיית המובייל שלה - בימים שבהם בראש סדר העדיפויות שלה עמדה המשימה לחדור לכמה שיותר טלפונים ניידים. אבל אחרי שראה את הנזק שמחוללים הסמארטפונים לבני האדם, הוא חיפש את הדבר הבא.

״הבנתי שהמכשירים האלה שאני והחברים שלי עזרנו לשים אותם בידיים של אנשים, הם מכונות ממכרות שגורמות להרג. כיום, רבע ממקרי המוות על הכביש קשורים בהסחת דעת שמקורה בטלפון הנייד," הוא מספר לגלובס בראיון שנערך מביתו שבפורטוגל, אליה עבר לאחרונה אחרי קרוב לעשרים שנות קריירה בארה״ב. ״כשהבנתי את זה, בערך לפני עשור, אמרתי לעצמי שלא אוכל להמשיך לעבוד על ההתמכרות הזו, אלא לנסות לתקן את המצב״.

ניטור בעזרת החיישנים בטלפונים

כיום מטוס הוא אחד המייסדים בפיירמטיק (Fairmatic) חברת אינשורטק אמריקאית המבצעת תמחור וחיתום פוליסות ביטוח רכב בהתבסס על מעקב אחר התנהגות הנהגים בכבישים, ובפרט תוך ניטור השימוש בטלפון בזמן נהיגה. מטוס רתם את הידע והניסיון שלו מעולם הסמארטפונים על מנת לנצל את כוחם של החיישנים בטלפון לניטור התנהגות המשתמש תוך כדי נהיגה: הוא יכול לגלות האם הנהג מדבר, כותב או קורא מהטלפון, ועד כמה העיניים והידיים מרוכזות בנהיגה.

אמנם, מדובר במוצר פולשני, וזו אחת הסיבות בגללן הוא נמכר דווקא לציי רכב ומשאיות ולא לנהג הפרטי. נהגים המועסקים על ידי אותם ציי רכב חותמים על חוזה המחייב אותם בניטור, הם מחויבים להוריד אפליקציה ייעודית למכשיר שלהם ולאשר את המעקב אחר דפוסי הנהיגה שלהם באמצעות שורה של אישורים מיוחדים.

בחברה מתחייבים כי התנהגות הנהגים מנוטרת רק בזמן הנהיגה, כי לא נעשה כל שימוש במצלמות הטלפון או במיקרופון אלא רק בחיישנים, כי המידע נשמר רק בשרתי הלקוחות, ובאופן אנונימי בלבד - כלומר החברה איננה שומרת מידע המזוהה עם זהות הנהג, אך היא מעבירה אותו למעסיק. לטענתה, היא עומדת בכל כללי הפרטיות המחמירים במדינות שונות בארה״ב, כמו קליפורניה, ניו יורק ומסצ'וסטס. ״לנהג שמוביל אוכל חם לבתי אבות, לדוגמא, יש אחריות נוספת, כיוון שהוא מייצג את המותג של החברה בה הוא עובד״, אומר לגלובס המייסד יונתן מטוס. ״מהצד השני, אנחנ גםו מקלים עליהם. למשל, באמצעות חסכון במילוי טפסי ביטוח או תאונה. הכל נעשה אוטומטית ובאמצעות האפליקציה״.

מתמקדים בדפוסי התנהגות

הרווח לציי הרכב הוא ברור: לא רק שיש מי שמנטר את הנהגים, מוודא שהם לא נרדמים על הכביש או לא משחקים בטלפון הסלולרי, חברת הביטוח גם חוסכת את הצורך לרכוש התקן חומרה ולהתקינו ברכב. זהו גם היתרון המרכזי שלה על פני חברת האינשורטק מטרומייל שנרכשה לאחרונה על ידי למונייד הישראלית, ומבצעת תמחור ביטוחי על בסיס פעילותו של התקן חומרה המוצמד לרכב. מלאכת השכנוע לרכוש התקן חומרה ולהתקינו עלולה להתברר כטרחה עבור לקוחות מסוימים.

״בעוד חברות אחרות מתמחרות את הביטוח לפי מיילים הנרשמים בהתקן חומרה מיוחד, אנחנו מתייחסים יותר לדפוסי ההתנהגות״, אומר מטוס. ״הניתוח ההתנהגותי הוא ברמת צי הנהגים - אנחנו מעניקים לכל נסיעה ציון של סיכון, מפיקים דוח סיכון חודשי לצי והתמחור והחיתום הוא בהתאם״.

הרכיב הסודי שמעניק לפיירמטיק יתרון על פני שאר חברות האינשורטק, לדידו של מטוס, הוא הנסיון שיש לה על הכביש ושימוש רב שנים באלגוריתמים למעקב אחר דפוסי התנהגות של נהגים. אחרי שעזב את פייסבוק פנה מטוס להקים את חברת זנדרייב (Zendrive), שפועלת באופן דומה לדרך בה פועלת פיירמטיק - אך למטרה אחרת.

כמו פיירטמיק, שהוקמה רק לפני שלוש שנים, זנדרייב מנטרת את התנהגות הנהגים אך במקום לעשות בכך שימוש לעצמה, היא מעבירה את הנתונים לחברות הביטוח בה הם רשומים. זנדרייב, חברת האם של פיירמטיק, הוקמה לפני עשור, הגיעה לרווחיות כבר לפני חמש שנים. ״כשהתחלנו לעבוד עם חברות ביטוח, נאלצנו לעבוד במהירות שלהן״, אומר מטוס.

סבב גיוסים ראשון בהובלת קרן פאונדיישן קפיטל

״אנחנו אנשי מוצר, והתגעגענו לספרינטים של שבועיים, למחזורי חיים קצרים יותר של פיתוח מוצר. החלטנו לפתוח חברת ביטוח בה נשלוט על האקטואריה אבל גם על חווית המשתמש, על התמחור והחיתום״. כדי לא להתחרות בלקוחות זנדרייב, החליטו בפיירמטיק לפנות לציי רכב ולהימנע מפנייה לחברות ביטוח המשרתות צרכנים פרטיים.

היום (רביעי) יוצאת פיירמטיק תחת מעטה החשאיות התקשורתי שכפתה על עצמה ומודיעה על גיוס סבב ראשון (A) בסך 42 מיליון דולר בהובלת קרן פאונדיישן קפיטל מפאלו אלטו ואקוויליין קפיטל המתמחה בהשקעה בחברות ביטוח, בהן חברת Cape.

בין המשקיעים הפרטיים שמצטרפים לסיבוב: מייסד יאהו ג'רי יאנג שהשקיע בעקבות ההיכרות האישית עם מטוס וההשקעה הקודמת בזנדרייב; אסף וונד, מייסד חברת האינשורטק האמריקאית היפו; המשקיע הסדרתי אורן זאב שמכיר את התחום עוד מההשקעה בנקסט אינשורנס וביל טאי, מהמשקיעים הראשונים בטוויטר וויש וזום. עוד לפני הגיוס, הצטרפה לחברה בתפקיד היושב ראש ג'יימי טריש, ששימשה בעברה נשיאת ענקית הביטוח Allstate, ואד פורד, מי שהיה סמנכ״ל האקטואריה (תמחור סיכונים) בחברת הביטוח פרוגרסיב.

"חברות האינשורטק החדשות שמות דגש על חווית המשתמש"

פיירמטיק מעסיקה כיום 65 עובדים בארה״ב, פורטוגל, בריטניה, הודו ופולין, וכעת בכוונתה לפתוח מרכז חדש בישראל ולגייס לו 30 אנשי מוצר, פיתוח ומדע נתונים. למרות הסנטימנט העכור בשוק כלפי חברות האינשורטק - מה שמביא לתמחור נמוך של חברות כמו למונייד, היפו ומטרומייל לפני שמוזגה - מטוס לא מתרגש.

״השוק כולו עובר תיקון, ואמנם חברות האינשורטק היו הראשונות ״לחטוף״, אבל צריך להבחין בין הדור הראשון לדור השני של התחום. הדור הראשון הבינו בצורה מאוד נכונה שלחברות ביטוח קלאסיות קשה לבנות חווית משתמש טובה, לרכוש לקוחות יעילה בערוצים דיגיטליים, ליצור איתם מערכת יחסים ולנהל את המותג. אבל הדור הזה גם לא השכיל להשקיע מוקדם בחיתום ובתמחור נכון. המיקוד שלהן היה על גדילה לפני הכל, רכישת משתמשים וחווית לקוח טובה - הם עשו זאת טוב מחברות ביטוח מסורתיות, אבל היה פער בין מהירות הצמיחה לביצועים הפיננסיים. הדור השני של חברות האינשורטק שם דגש קודם כל על חיתום ותמחור, ועל טכנולוגיה המבצעת אקטואריה מדויקת על בסיס ניתוח קהלים״.

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, nyker

מדד ההנג סנג קופץ ב-1.1%; הביטקוין נסחר סביב ה-60 אלף דולר למטבע

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא מתקיים היום מסחר בבורסות בסין וביפן

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה