גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שכר ממוצע של 33 אלף שקל ברוטו: מה צריך לדעת כדי להשתלב בתעשיית הגיימינג

תעשיית הגיימינג עולה לכותרות לא מעט בגלל רכישות ענק, באחרונה חברה ישראלית שנרכשה על ידי יצרנית FarmVille, זינגה האמריקאית ● התחום מתפתח ברחבי העולם, שכן הטכנולוגיות מתקדמות לכיוון המטא-וורס שפותחת אפשרויות אדירות ● מה צריך ללמוד ומה מחפשים בחברות הגיימינג הישראלית?

פיתוח משחקי מחשב / צילום: Shutterstock
פיתוח משחקי מחשב / צילום: Shutterstock

בשנים האחרונות צמחו במדינת ישראל חברות גיימינג חזקות והמשחקים שלהם פופולריים ברחבי העולם. בעולם מסתכלים על ישראל ורואים טאלנט איכותי בתחום. באחרונה פורסם כי חברת זינגה האמריקאית רכשה את חברת סטורמייבן הישראלית, ובכך היא ממשיכה קו של רכישות ענקיות: זינגה עצמה שנרכשה על ידיי חברת Take-Two Interactive תמורת 12.7 מיליארד דולר, סוני שהודיעה על רכישת חברת Bungie תמורת 3.6 מיליארד דולר. לכל אלו מצטרפת אחת מרכישות הענק בעולם, מיקרוסופט שהודיעה על רכישת אקטיביז'ן בליזארד תמורת כ-70 מיליארד דולר, רכישה שנמצאת כעת בבחינה של רגולטורים ומחוקקים בעולם.

לא סתם התחום הפך למעניין במיוחד, והביקוש ללימודים אקדמאים בתחום רק עולה. מה צריך ללמוד, כמה המשכורת הממוצעת בתעשייה ומה מחפשים בחברות השונות?

מה לומדים?

משחקיות, איור, אנימציה ומנועי משחק

לפני כ-7 שנים, ראש המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל פנה לדני בקון כדי למסד את תחום לימודי המשחקים אצלם, שכבר הראה נוכחות במוסד עם קורסים ספורים. "אנחנו למעשה מלמדים את תחום הגיימינג ב-14 השנים האחרונות בבצלאל, פשוט לא בצורה רשמית. היו קורסים פה ושם", כך מספר בקון, כיום ראש התוכנית למשחקים בביה"ס להנדסה ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית, וראש התוכנית למשחקים בבצלאל. מדובר במסלול של 4 שנים: בשנתיים הראשונות של המסלול לומדים את היסודות בתקשורת חזותית ודיסציפלינות שונות, שם גם מתעסקים ביסודות המשחקים. בשנתיים הנוספות בוחרים אחד משלושה מסלולים: איור, עיצוב או משחקים.

למעשה, בלימודי משחקים במסלולים האלו, לומדים שלושה סוגי תפקידים עיקריים: הראשון הוא Game Design שזה למעשה תכנון המשחקיות, הכללים במשחק ובאופן כללי איך להוביל את החזון של חווית המשחק. השני הוא Arts, שאלו האנשים האחראים על החוויה האסתטית והסיפורית, להעצים את המנגנונים, המערכות והכללים של המשחק. והשלישי הוא הנדסה ופיתוח, האחראי על פיתוח המשחק, הכוללת עבודה עם מנועי המשחקים השונים ובניית התשתיות הנדרשות.

במסגרת המסלול, לומדים קורסים במבוא למשחקיות, מפתחים משחקי לוח, משחקי תפקידים עד לרמה של משחקים דיגיטליים שלעתים אפילו זוכים פרסים בינלאומיים. בתחומי ה-Arts, לומדים איור, אנימציה, מיתוג ועוד. בתחומי הפיתוח, לומדים מנועי משחקים שונים כמו מנוע Unity הפופולרי.

לפני כשלוש שנים יסד בקון את התוכנית באוניברסיטה העברית. מדובר במסלול של שלוש שנים, שכולל בשנה הראשונה לימודי מדעי המחשב, ובשנה השנייה והשלישית קורסים בתחום המשחקים. העברית למעשה משתפת פעולה עם בצלאל והקורסים שהסטודנטים מהאוניברסיטה לוקחים הם של בצלאל. "זה המסלול המל"ג היחיד למשחקים. זו חטיבה אקדמית במשחקים", לדבריו. על פי בקון, מי שרוצה יותר להתמקד יותר בעולמות הפיתוח וההנדסה, יעדיף לעשות את התואר בעברית. אך מי שיחפש את ה-Arts או ה-Game Design, מומלץ לו המסלול בבצלאל.

במכללת שנקר אפשר ללמוד תואר שני אך ורק בפיתוח משחקים דיגיטליים. מדובר במסלול שקיים כבר ארבע שנים והוא אורך שנתיים, כשהלימודים מתקיימים בימי חמישי ושישי. ד"ר ורד פנואלי, ראש התואר השני לעיצוב ופיתוח משחקים דיגיטליים וראש המרכז למשחקים ע"ש כדר במכללת שנקר מספרת מה הדרישות במסלול: "מדובר בתואר שני, אפשר להגיע מרקעים שונים: מדעי המחשב, תקשורת חזותית ומדיה, פסיכולוגיה או כלכלה. בעיקרון צריך תואר ראשון בהצטיינות באחד מהתחומים האלו".

ד"ר פנואלי מסבירה שהסמסטר הראשון מורכב מקורסי חובה. "מדובר בניסיון ליצור שפה משותפת על ידי זה שיוצרים בסיס שווה לכל אלו שמגיעים מרקעים שונים. הקורסים שלומדים מכשירים לכל התחומים", היא מסבירה. פנואלי מסבירה שיש קורסים במכניות משחקיות, שמלמדים להבין את הלוגיקה של המשחקים, ויש לדוגמה קורס בפילוסופיה ותרבות במשחקי מחשב.

לאחר הבסיס המשותף, הסמסטרים הבאים הם קורסי בחירה לפי התחום שבו רוצים להתמחות. היא אף מספרת שבשנה הבאה הם מתכננים לפתוח מסלול תואר ראשון בהנדסת תוכנה עם מיקוד לגיימינג. בשנקר יש מערכת התמחויות עבור הסטודנטים, שמתבצעת בעזרת שיתופי פעולה עם חברות המשחקים עצמן. ובנוסף, יש גם לימודי חוץ, שנחשבים להכשרה ובסופם מקבלים תעודה. 

כמה מרוויחים?

בין 24 ל-33 אלף שקל ברוטו בחודש בממוצע

בישראל מועסקים כיום 6,200 עובדים בתעשיית הגיימינג, כך לפי נתוני חברת "אתוסיה", חברת השמת כוח-האדם בהייטק. רוב העובדים בתעשייה עוסקים בפיתוח והנדסה בארגונים ובסטארט-אפים המפתחים משחקים למובייל ולאינטרנט. מתוכם, כ-1,300 נמנים בתעשיית משחקי ההימורים (הגמבלינג).

המעסיקה הגדולה ביותר בישראל בתחום הגיימינג היא חברת פלייטיקה, שמעסיקה בישראל כאלף עובדים. במקום השני נמצאת חברת מון אקטיב עם כ-800 עובדים בארץ ובמקום השלישי נמצאת חברת פלריום שמונה כ-250 עובדים ישראלים. 

בדומה לתעשיית ההייטק באופן כללי, גם בתעשיית הגיימינג אפשר לראות גידול בשכר הממוצע בשנים האחרונות. על פי נתוני "אתוסיה", השכר הברוטו הממוצע בתפקידים הנפוצים בתעשיית הגיימינג עומד בטווח שבין 24.1 אלף שקל ל-33.8 אלף שקל ברוטו עבור ניסיון של 3-5 שנים, בעוד שבשנת 2020 הטווח עמד על 21-28.5 אלף שקל ברוטו.

נתוני "אתוסיה" מצביעים גם על גידול במספר המשרות שנפתחו בישראל. כך, לדוגמה, בחודשים האחרונים נפתחו 270 משרות לתפקיד User Acquisition Manager, בעוד שבשנת 2020 נפתחו 130 משרות. עוד עולה כי נפתחו 78 משרות לתפקיד מנהל מוצר, כשבשנת 2020 נפתחו 40 משרות. למעשה, לפי נתוני "אתוסיה", הרבה כסף של משקיעים מופנה לתחום וישנו גידול משמעותי בביקוש למהנדסים שמתמחים בפיתוח משחקים. 

בקון מספר שיש ביקוש עודף במסלולים השונים. הוא חושף כי להבדיל מהתפיסה שזה תחום גברי בלי נשים, אצלם המצב הפוך. "יש יותר בנות שלומדות בבצלאל במסלול משחקים מאשר בנים. באוניברסיטה העברית זה עדיין לא נכון, ההטיה לבנים עדיין מאוד גבוהה - אבל אני בטוח שגם שם יהיה שוויון", מסביר.

איזה תפקידים יש בשוק?

גרפיקה, מפתחי Unity, אנליסטי דאטה, ומרקטינג

יעל יהודאי, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת המשחקים פלייטיקה, מסבירה כי כיום בגלל שהמשחקים הרבים והתמחויות השונות, "יש מנעד מאוד רחב של משרות, בתפקידים שונים: מתפקידי יצירה, דרך חווית הממשק, המשתמש והגרפיקה, ועד ענייני אנליזה של דאטה, מוניטיזציה ולמידת מכונה". אחד התפקידים המעניינים שיש בפלייטיקה כולל אחריות על הכלכלה במשחק, למשל להחליט איך הכסף יתנהל במשחק וכמה דברים מסוימים יעלו. 

בגלל שהשוק לוהט, יהודאי אומרת שמורכב למצוא את העובדים המתאימים ל-DNA של החברה. "למצוא עובדים זה לא סיפור, העניין הוא למצוא עובדים טובים, אנשים שנכונים לנו וירוצו איתנו לאורך זמן. זה הרבה יותר מורכב", כך היא מתארת. פלייטיקה פיתחה כמה ערוצים של הכשרה אקדמיות לאנשים שהם מזהים עם פוטנציאל בתחומי העיסוק השונים בענף, בהם פיתוח ועיצוב. גם לא תמיד חייבים רקע כדי להתקבל לתפקיד. "הידע הרשמי הוא חשוב, אבל לא הכי. התאמה לערכי החברה, הפוטנציאל והוורסטיליות של העובדים הרבה יותר חשובים", כך אומרת.

יהודאי מבהירה מיהו העובד האולטימטיבי עבורם: "עובד עם תשוקה, עם הרבה מאוד אכפתיות ורצון ליצירה. אדם שמסוגל לעשות אדפטציות לסיטואציות שונות ולהסתגל מהר. העובדים צריכים לדעת להפעיל שיקול דעת, להבחין בין עיקר ותפל, היכולות לעבוד מהר ולהתאים את עצמו ובעיקר - גמישות מחשבתית".

חברת פלאריום היא חברה המפתחת משחקי מובייל ומשחקי רשת מרובי משתתפים. החברה פועלת ברחבי העולם, ובישראל יש להם כ-40 משרות פתוחות. בתיה איבניצר, סמנכ"לית משאבי אנוש, ורועי איסק, מנהל גיוס גלובלי בחברה, מספרים שהעובדים חיים ונושמים את התחום, ותחומי העיסוק שונים - לצד מפתחים, יש כאלו שמציירים דרקונים או עושים שריונות בתלת ממד.

איבניצר ואיסק מספרים שהם מחפשים "אנשים רעבים ללמידה, צנועים ומוכשרים ולא בהכרח חובה עם תואר אקדמי. אנחנו רוצים אנשים שגיימינג זו התשוקה שלהם". בפלאריום יש שלושה סוגי תחומים: סטודיו, מרקטינג ודאטה. חלק מהתפקידים הם מפתחי Unity 3D ותפקידי הארט, כמו תלת ממד, אינמטורים ואמני דמויות ונופים, וגם לדוגמה יש Technical Artist, שלוקח את הציור או העיצוב ובעזרת וקטורים הופך את זה לאנימציה.

הם מסבירים כי בתחום יש אתגרים ייחודיים: "זו אופרציה שלמה שצריך לנהל. בגלל כמות השחקנים הגדולה והבעיות שצריך לפתור ברבדים שונים, אלו קשיים מסוג אחר. לדוגמה קח את וויז, שיש מאות מיליוני יוזרים, ויש מפה והכל צריך להתעדכן באותו זמן. זה יכול להיות שהעובדים שלנו יעבדו 4 שנים על מוצר שלא בטוח יעבוד וזה יילך לפח. לגן זה אתגר ייחודי".

הם מחדדים כי הייחוד של החברה נעוץ בסיכון הגדול. "בשונה מרוב החברות בישראל, אנחנו עושים משחקים אמיתיים. כל ענייני ההימורים לא קיים אצלנו, וזה הבידול שלנו מהתעשייה בארץ", לדברם.

עוד כתבות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

העסקה של אלביט, המכרז של רפאל ומטוס "יום הדין" החדש של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר