נוריאל רוביני צופה מיתון "ארוך ומכוער" בארה"ב ובעולם: "מדד S&P 500 ייפול בעד 40%"

הכלכלן שחזה את המשבר הפיננסי ב-2008 ונודע כ"נביא הזעם של הכלכלה" מעריך כי המיתון יחל השנה ועלול להימשך לכל אורך 2023 • בראיון עליו דווח ב"בלומברג", רוביני צופה המשך העלאות ריבית בארה"ב ושיבושים בשרשראות האספקה שיובילו לסטגפלציה ולמצוקת חוב ולקריסה של תאגידים ושל קרנות פיננסיות

נוריאל רוביני, ''ד''ר DOOM'' של השווקים / צילום: אוריה תדמור
נוריאל רוביני, ''ד''ר DOOM'' של השווקים / צילום: אוריה תדמור

הכלכלן ד"ר נוריאל רוביני מעריך שארה"ב והעולם בדרך למיתון שהגדיר "ארוך ומכוער", שיחל בסוף השנה ועלול להימשך לאורך כל שנת 2023. בראיון עליו דווח ב"בלומברג" אמר כי המיתון יכלול תיקון חד במדד S&P 500 . "גם במיתון פשוט מדד S&P 500 עשוי לרדת ב-30%", אמר ד"ר רוביני. לדבריו בנחיתה קשה באמת, כפי שהוא צופה, המדד עלול ליפול עד 40%.

5 דברים שכדאי לדעת על אג"ח ממשלת ארה"ב והקשר שלהן לאינפלציה ולריבית
כמה רחוק ילך הפד ומה יהיו גלי ההדף: הכלכלנים מודאגים, ולא רק מהאינפלציה
"המיתון הוא המטרה, לא תופעת לוואי": תחזיות הכלכלנים לקראת החלטת הריבית 

לדברי רוביני, הכלכלן שחזה את המשבר הפיננסי ב-2008, מה שהעניק לו את הכינוי "נביא הזעם של הכלכלה", עם עליית הריביות ועלויות שירות החוב "הרבה זומבים הולכים למות. מוסדות זומביים, משקי בית זומביים, תאגידים, בנקים, בנקי צללים ומדינות זומביות. כך שנראה מי שחה בעירום". לדבריו, מי שמצפים למיתון מוגבל בארה"ב צריכים להסתכל על יחסי החוב הגבוהים של תאגידים ושל ממשלות.

הוא העריך, כי הורדת האינפלציה לשיעור של 2% בלי נחיתה קשה בכלכלת ארה"ב היא משימה בלתי אפשרית עבור הפדרל ריזרב. להערכתו, הפד יודיע היום על העלאת ריבית בשיעור של 0.75% והוא צופה עוד העלאות של 0.5% בישיבות הבאות בנובמבר ובדצמבר, כך שריבית הפד בסוף השנה תעמוד על 4%-4.25%. אבל לדבריו, לפד לא תהיה ברירה אלא להמשיך בהעלאות, בשל האינפלציה העיקשת בעיקר בשכר ובמגזר השירותים. כך שהוא צופה שהריבית תוסיף ותעלה לכיוון של 5%.

מלחמת רוסיה-אוקרינה ומגפת הקורונה ימשיכו להשפיע

בשל השיבושים בשרשראות האספקה, שיוסיפו להגיע בשל מלחמת רוסיה-אוקראינה כמו גם מצד מגפת הקורונה ומדיניות אפס סובלנות כלפיה בסין, ד"ר רוביני צופה המשך גידול בעלויות וצמיחה כלכלית נמוכה יותר. לדבריו, ברגע שהעולם יהיה במיתון לממשלות המצויות בחובות גבוהים מדי "אוזלת התחמושת הפיסקאלית" ולכן אינפלציה גבוהה משמעה ש"תמריצים פיסקאליים גם יחממו יתר על המידה את הביקוש המצרפי".

לכן הוא חוזה סטגפלציה, האטה כלכלית ואינפלציה, בדומה לזו של שנות ה-70 של המאה הקודמת, ומצוקת חוב מסיבית בדומה למשבר הפיננסי העולמי. המיתון עומד להיות "חריף, ארוך ומכוער", אמר רוביני. משך המיתון תלוי בשאלה עד כמה חריפים יהיו הזעזועים בשרשראות האספקה והמצוקה הפיננסית, והוא עשוי להימשך, כאמור, לכל אורך 2023. במשבר של 2008 את עיקר הפגיעה ספגו הבנקים ומשקי הבית, אך הפעם רוביני צופה כי נראה "קריסה" של תאגידים ושל "בנקי צללים" - קרנות גידור, אשראי ופרייבט אקוויטי.