הממשלה אישרה: הכנסת לא תצביע על ההסכם עם לבנון

לאחר תמיכת הקבינט המדיני-ביטחוני, הממשלה אישרה את הסכם הגבול הימי עם לבנון, ללא צורך בהצבעה של הכנסת • ההסכם יונח בכנסת, אך יאושר בעוד שבועיים ע"י הממשלה ויישלח לארה"ב ולאו"ם

ישיבת הקבינט, היום / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
ישיבת הקבינט, היום / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

הממשלה אישרה ברוב גדול את עקרונות ההסכם עם לבנון ואת הצעת ראש הממשלה יאיר לפיד להניח את ההסכם בכנסת, מבלי להזדקק להצבעה של חברי הכנסת לאישור ההסכם בעוד שבועיים בתום תקופת ההנחה. השרה איילת שקד התנגדה בשל דרישתה להצבעה, וגם השר יועז הנדל התנגד. בתום תקופת ההנחה בעוד שבועיים תתכנס הממשלה לאשר את ההסכם, וזה אמור להיחתם אחר כך ולהישלח לארצות הברית והאו"ם. אלא שבדרך בג"ץ שכבר החל בדיון בנושא יכריע אם להיעתר לפניות אליו להכריח את הממשלה להביא את ההסכם להצבעה בכנסת.

מוקדם יותר, ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) קיבלה החלטה התומכת בקידום אישור הסכם הגבול הימי עם לבנון. בתום דיון שבו דיברו בעיקר גורמי מקצוע, הצביעו חברי הקבינט על הודעת סיכום שהציע ראש הממשלה יאיר לפיד בנוסח הבא: "יש חשיבות ודחיפות בהגעה להסכם הימי בין ישראל לבין לבנון, בעת הזו. חברי הקבינט הביעו תמיכה בקידום הליכי אישור ההסכם על ידי הממשלה". השרה איילת שקד נמנעה ושאר חברי הקבינט תמכו.

התנאים, הוויתורים והגבול שנקבע: הנוסח המלא של הסכם הגז עם לבנון נחשף
חיזבאללה קיבל את המסר שלו: האיומים על ישראל עובדים | דני זקן, דעה

בדיון הציג ראש המל"ל אייל חולתא את עיקרי ההסכם, את היתרונות לצד החסרונות. הוא נשאל על הוויתור על חלק המים הטריטוריאליים שנחשף אתמול בגלובס ואמר כי מדובר בשטח קטן שאין לו משמעות בטחונית או אחרת. לעמדה הזו הצטרפו גם דוברי מערכת הביטחון. ראש הממשלה לפיד הוסיף כי להסכם יתרונות בטחוניים, וכי החשיבות בקידומו כעת היא בשל חלון הזמן הקצר.

כעת מתחילה ישיבת הממשלה האמורה להכריע אם ההסכם יונח בלבד על שולחן הכנסת כפי שרוצה ראש הממשלה לפיד ואז תאושר בממשלה בעוד שבועיים, או שהוא יובא לדיון והצבעה בכנסת בשבוע הבא. ברקע הדברים עתירות לבג"ץ הדורשות מהממשלה להביא את הסוגיה לכנסת, גם לאור הסעיף העוסק בגבול הימי הטריטוריאלי.

במהלך הישיבה עידכן לפיד את חברי הממשלה בכך שהוא צפוי להזמין את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לתדרוך בנושא ההסכם הימי עם לבנון.