הקמת אלפי דירות בדרום חיפה שוב נתקעה והפתרון לא נראה באופק

תוכנית להקמת 2,500 דירות בדרום חיפה מתעכבת, גם לאחר שהעירייה הגיעה להסכמים עם הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ועם רמ"י בנוגע לביצוע • מאות הזוגות הצעירים שרכשו דירות במסגרת מחיר למשתכן ייאלצו להמתין עד למחצית השנייה של העשור כדי להיכנס

תוכנית מבואות חיפה דרום / הדמיה: דירה להשכיר
תוכנית מבואות חיפה דרום / הדמיה: דירה להשכיר

עיריית חיפה שוב מערימה חסמים על תוכנית להקמת 2,500 דירות במבואות הדרומיים של העיר, וזאת לאחר שכבר הגיעה עם הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ועם רמ"י להסכמים באשר לביצוע התוכנית. התוצאה: מאות זוגות צעירים שרכשו דירות במקום במסגרת "מחיר למשתכן" ייאלצו להמתין עד למחצית השנייה של העשור, לפחות, כדי להכנס לדירותיהם.

בעיות התכנון של הפרויקטים ב"דירה בהנחה" בחיפה לקראת פתרון 
רמ"י ועיריית חיפה מחליפות האשמות, והזוכים בהגרלות בשכונה בדרום העיר תקועים

שטח המריבה נמצא מדרום לאצטדיון סמי עופר ומצפון לטירת הכרמל, והוא משתרע על 747 דונם, שנמצא מדרום לאצטדיון סמי עופר ולחלק הצפוני של שכונת נאות פרס, שכבר בנוי. התוכנית במקום קובעת כי במקום תוקם שכונה של כ-6,000 יחידות דיור, מהן יותר מ-1,000 דירות ייועדו לזוכי "מחיר למשתכן", וכ-400 לזכאים לשכירות ארוכת-טווח.

ואכן, קרקעות רבות כבר שווקו בשכונה על-ידי החברות היזמיות קחם (קבוצת חנן מור), רמי שבירו ושרבט, שהחלו לפעול במקום עוד ב-2020. 498 דירות של קחם הוגרלו במסגרת "מחיר למשתכן" במרץ 2020; 295 דירות בפרויקטים של שרבט ושבירו הוגרלו במהלך הסבב הראשון של הגרלות "דירה בהנחה"; מכרזי קרקע נוספים נערכו לפני שנה, ובהם זכו סלע ואיסתא, י.א.אלון, אשל הירדן ואלמוג ב.ז. בנייה והשקעות ומגידו ייזום במגרשים ל-2,048 דירות נוספות, ולפני חגי תשרי האחרונים זכתה רמי שבירו בקרקע ל-228 יחידות דיור. בסך-הכול נמצאות בקנה כ-5,000 יחידות דיור בשכונה, מתוך סך של כ-6,000 דירות מתוכננות.

רק לפני 3 שבועות נראה היה שהסכסוך עומד להסתיים

ואולם על אף שחלק מהפרויקטים כבר נמצאים על הפרק כבר למעלה משנתיים - שום התקדמות לא נרשמה במתן היתרי הבנייה, והשטח נותר בתול ולא מפותח. לאחר דיונים ממושכים בין רמ"י לבין עיריית חיפה יצא לפני כ-4 חודשים מהנדס העיר חיפה, אריאל וטרמן בהודעה חריגה, לפיה הוא ממליץ בפני זוגות צעירים שלא לרכוש דירות במתחם. במכתבים ששלח לרמ"י, לאוצר ולמשרד השיכון האשים, כי עיכובים מתמשכים בחיבור השכונה למט"ש (מכון טיהור שפכים) ובשינויים תחבורתיים, אינם מתוקצבים על ידי הגורמים הממשלתיים, ולוחות הזמנים של עבודות הפיתוח הנדרשות פורסמו בצורה מטושטשת ולא מחייבת, ועל כן העירייה מסרבת להוציא היתרי בנייה לפרויקטים, שלא ברור כלל מתי יבוצע אכלוסם.

לפני כשלושה שבועות נראה היה, כי הסכסוך בדרך לסיומו. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה, בראשות איתמר בן דוד, דנה בבקשה של רמ"י לאשר שינויים בשלביות התוכנית במתחם, כך שיתאפשר להוציא היתרי בנייה לכ-2,500 יחידות דיור בשכונה. לגלובס נודע, כי יזמים אכן הגישו בקשות להיתרי בנייה לפרויקטים.

ואולם לפני כשבוע יצא וטרמן במכתב נוסף, הפעם כזה שיועד ליזמים, ובו כתב, כי הוועדה המחוזית לא דנה בלוחות זמנים לפינוי מחנה צבאי שנמצא דרומית למתחם, לפריסתו ולטיהור הקרקע שבו. עבודות הפיתוח צריכות להשתרע גם בשטח הזה, כולל הנחת תשתיות של מים, חשמל, ביוב וניקוז טען המהנדס. "ללא שחרור השטחים הנדרשים במחנה, אל ניתן יהיה לבצע קווי מי וביוב... הנדרשים החל מיחידת הדיור הראשונה", כתב במכתבו.

לאור זאת פנה לוועדה המחוזית ולרמ"י, כדי שיקבלו החלטות משלימות בנושא המחנה, תוך שהוא דוחה את בקשות ההיתר של היזמים.

בוועדה המחוזית, במשרד השיכון וברמ"י הגיבו בחריפות למכתב מהנדס העיר. בכיר סיפר לגלובס, כי הוא מופתע ממנו, וכי זו הפעם הראשונה שנושא המחנה מועלה על ידי העירייה. "כל פעם ש'בעיה' נפתרת, מהנדס העיר מייצר שתיים חדשות", אמר.