משרדי עו"ד | ניתוח

230 שותפים: כל הפרטים וההשלכות של מיזוג הענק בתחום עריכת הדין

האיחוד בין משרדי עוה"ד גולדפרב־זליגמן וגרוס מייצר מגה־משרד עם 520 עורכי דין • בעוד שלא מדובר במיזוג הראשון בשוק, הוא הגדול ביותר עד כה • והבכירים צופים: המגמה תימשך, אבל משרדי הבוטיק לא ייעלמו

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס
מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

ביום חמישי האחרון הודיעו שני משרדי עורכי דין גדולים, גולדפרב־זליגמן וגרוס, על מיזוג. האיחוד בין שני המשרדים מביא אותם לשיא חדש בשוק עריכת הדין - משרד הכולל 520 עורכי דין, בהם 230 שותפים. עם המיזוג הם עקפו את המגה־משרדים מיתר, המונה כ־470 עורכי דין, והרצוג, עם 452 עורכי הדין.

בדרך החוצה מהוועדה לבחירת שופטים: הכוח של לשכת עורכי הדין הולך ונחלש
"חשש למעמדה של ישראל כמרכז עסקים בינלאומי": משרדי עורכי הדין הגדולים מזהירים מהרפורמה המשפטית 
השותפים החדשים במשרדי עורכי הדין הגדולים: מי צירף הכי הרבה, ואיפה מונו יותר מ-50% נשים? | בדיקת גלובס 
לא הכול נוצץ: הקשיים שמאחורי מבול המיזוגים בשוק עריכת הדין 

המשרד הגדול בארץ ייקרא "גולדפרב גרוס זליגמן" ומי שינהל את המשרד יהיו המנהלים משני המשרדים יחד עם יושבי־הראש של הפירמות: השותפים המנהלים לוי אמיתי וטל עצמון מגולדפרב־זליגמן, ואיה יופה מגרוס; יחד עם יושבי־הראש וסגניהם: עורכי הדין יודי לוי, עמיר צפריר, צבי בר־נתן ממשרד גולדפרב ועורכי הדין דוד חודק, אסתר קורן ואיל שנהב מגרוס.

בשלב הראשון, המשרדים צפויים להישאר במשרדיהם הנוכחיים - גולדפרב־זליגמן במגדל אלקטרה ביגאל אלון בתל אביב, וגרוס במגדלי עזריאלי. בהמשך, כשימצאו נדל"ן שיכול להכיל את כמות העובדים המשותפת, הם יתאחדו. המשרדים עדיין מגבשים איך ייראה המיזוג מבחינה פרקטית, ואיך יאוחדו מחלקות שלמות זהות משני המשרדים.

שוק עריכת הדין מסתדר מחדש

התופעה של מגה-משרדי עורכי דין התעצמה בשנים האחרונות, ונראה כי שוק עריכת הדין לאט-לאט מסתדר מחדש. משרד יגאל ארנון הוותיק התמזג עם תדמור-לוי והפך למגה-משרד עם 370 עורכי דין. משרד אגמון התמזג עם טולצ'ינסקי והגדיל את מספר עורכי הדין ל-180, ומשרד ארדינסט בן נתן טולדיאנו התמזג עם המבורגר עברון, והם מונים היום 160 עורכי דין.

 

הגודל נותן כמה יתרונות למשרד עורכי דין - גם מבחינת עסקאות גדולות וגם בנוגע ליכולת לקלוט כוח־אדם איכותי. לפי בכירים בשוק עריכת הדין, למיתוג של משרד כאחד הגדולים יש השפעה ישירה על איכות כוח־האדם המגויס. לצד זאת, הוא גם מאפשר חוויה ללקוח של One Stop Shop - השאיפה של כל המשרדים הגדולים.

לצורך השוואה, לפי דירוג דאנס 100 לשנת 2022, שוק ראיית החשבון בישראל מורכב מחמש פירמות השולטות בכ־90% מהשוק. ארבע מהחברות הן בינלאומיות שהפירמות הישראליות חברות בהן. ארבע הפירמות הבינלאומיות הגדולות, החברות בביג 4 העולמי - KPMG, Deloitte, PwC, EY - שולטות בשוק הביקורת בחברות הציבוריות בעולם. פירמת ראיית החשבון והייעוץ הגדולה ביותר, EY ישראל, מבקרת את דוחותיהן של 251 חברות ציבוריות, Deloitte ישראל מבקרת 125 חברות, PwC ישראל מבקרת 121 חברות, BDO ישראל מבקרת 108 חברות, ו־KPMG-סומך חייקין מבקרת 84 חברות.

האם שאר השוק הולך לכיוון הזה?

מעמדות עורכי הדין הבכירים בשוק עולה כי הצפי הוא למיזוגים נוספים ומשרדי ענק נוספים, אך שבשונה משוק רואי החשבון - בענף עריכת הדין משרדי הענק לא ישלטו במרבית השוק, והמשרדים הבינוניים ומשרדי הבוטיק ימשיכו להתקיים לצד משרדי הענק.

לדברי עו"ד ברק טל, שותף מנהל במשרד ארנון שבצע מהלך דומה בתחילת השנה שעברה, אומר כי "המיזוג של גולדפרב וגרוס הוא המשך ישיר של המגמה הברורה שזיהו משרדי יגאל ארנון ותדמור־לוי לפני כשנה".

עו"ד טל מוסיף כי "במציאות הנוכחית של המשק הישראלי, קיים יתרון ברור לפירמות שידעו להתמזג ולהתחדש. מובן שהגודל עצמו אינו ערובה מספקת, אך כאשר הוא נעשה בין משרדים שהיו מובילים בתחומם - הוא יכול להיות מכפיל ואף משלש כוח. עבור פירמות שרוצות להישאר מובילות בשוק, מיזוג הוא יעד אסטרטגי".

ברק טל, משרד ארנון / צילום: איל יצהר
 ברק טל, משרד ארנון / צילום: איל יצהר

משרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות' ערך מיזוג דומה, בסדר גודל מצומצם יותר, כבר ב־2021, וכעת המשרד מונה כ־160 עורכי דין. עו"ד דוני טולידאנו, שותף מנהל וראש מחלקת מיזוגים ורכישות במשרד, צופה כי המגמה תימשך. הוא אומר כי "יש גידול מתמיד במספר עורכי הדין במשרדים. גם אנחנו השלמנו בשנה שעברה מיזוג משמעותי. אבל אין בשוק עריכת הדין תהליך דומה למשרדי רואי החשבון".

עו"ד טולידאנו מסביר כי בענף ראיית החשבון, יש ארבעה משרדים גדולים המבודלים מכל השאר. "אצל עורכי הדין - כל אחד מ־20 המשרדים הגדולים נמצא בצמרת ומתחרה בשניים־שלושה הגדולים ביותר.

"לא פעם משרדים בינוניים בגודלם הם דווקא בעלי איכויות שאין לחלק מהגדולים יותר, וגם משרדי בוטיק הם בעלי איכות בתחומים בהם הם ממוקדים". עו"ד טולדיאנו מוסיף כי "ההצלחה של מיזוגים בין משרדים תימדד לא רק בעצם הגידול, אלא גם ובעיקר בשמירה על האיכות".

עו''ד דוני טולידאנו, שותף מנהל במשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות' / צילום: אופיר אבה
 עו''ד דוני טולידאנו, שותף מנהל במשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות' / צילום: אופיר אבה

לעומת טולידאנו, יש שמאמינים שהמשרדים הבינוניים לא ישארו בשוק. בכיר באחד המשרדים הגדולים אמר לגלובס כי "המיזוג הנוכחי הוא לא סוף הדרך. יש מגמה של יצירת משרדים יותר גדולים ממה שהיו בשוק שלנו. אין ספק כי המגמה היא קונסולידציה, וכי המשרדים הבינוניים נעלמים, מגמה שיגאל ארנון סימן במיזוג עם דודי תדמור. האם זה יהיה כמו משרדי ראיית החשבון? התשובה היא לא. זה לא יתכנס לזה. עולם עריכת הדין מלא ניגודי עניינים. אין לנו את הפריווילגיה".

הבכיר מוסיף כי "מיתר היו בניסיונות להגיע למשרד של 600-700 עורכי דין. כן המגמה ליצירת משרדים שהם יותר גדולים באופן משמעותי".

אבל לא כולם אופטימיים בנוגע למצב בשוק. בכיר נוסף במשרד גדול התייחס לקיפאון בשוק שעשוי להשפיע על המהלך. "לחבר בין שני ארגונים שדומים מבחינת תחומי העיסוק זה קשה גם בשוק צומח, ועכשיו כשהשוק בקיפאון, זה עוד יותר מורכב ומסוכן".

לדבריו, "המרדף אחרי הגודל לא מוצדק ויוצר קשיים. בשביל משרדים מסחריים הבנויים על הייטק והנפקות, יש קושי גדול במיזוג כזה. אתה מחבר בין גופים שונים, ויש מסורת ארוכה המושרשת במשרדים. יש יתרונות, ויש חסרונות. בטח בשוק קטן כמו שלנו".