מה אפשר ללמוד מהודעת הפד ומה צפוי בישראל? הכלכלנים מעריכים

יוני פנינג ממזרחי טפחות: "עם התמתנות האינפלציה בארה"ב, מחד, והמשך האינדיקציות ההדוקות בשוק התעסוקה, מאידך, פעולת העלאה מתונה היא הגיונית" • מודי שפריר מבנק הפועלים: "הפד ממשיך לנקוט גם נימה 'ניצית' בהתייחסו לסביבת האינפלציה" • גיא בית אור מפסגות: "המיתון בארה"ב מגיע, והוא הרבה יותר קרוב ממה שבפד מעריכים"

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

הבנק המרכזי בארה"ב (פדרל ריזרב) העלה הערב (ד') את הריבית בעוד רבע אחוז, לטווח של 4.5%-4.75%, בהתאם לרוב המוחלט של התחזיות בשוק. מדובר בהעלאת הריבית הראשונה לשנת 2023 אך השמינית במספרה ב-12 החודשים האחרונים. מדובר בשיעור ההעלאה הנמוך ביותר מאז ההעלאה הראשונה במחזור הנוכחי במרץ 2022. כבר בדצמבר החלה הורדת ההילוך ע"י הפד כאשר הועלתה הריבית ב-50 נקודות בסיס, לאחר ארבע העלאות אגרסיביות רצופות בשיעור של 75 נקודות. 

מחבר רב המכר "הברבור השחור" מזהיר: "הדיסנילנד בשווקים נגמר" 

יוני פנינג, אסטרטג ראשי בחדר העסקאות בבנק מזרחי טפחות, מציין בתגובה להודעת הפד כי "ככלל, הודעת הפד היום הייתה צפויה. עם התמתנות האינפלציה בארה"ב, מחד, והמשך האינדיקציות ההדוקות בשוק התעסוקה, מאידך, פעולת העלאה מתונה היא הגיונית, בתקווה לתמונה ברורה יותר, בחודשים הבאים".

"ההודעה הנוכחית לא תלווה בעדכון התחזיות של הפד, שציפיות הריבית בהן לסוף השנה המשיכו לעלות לאחרונה, אל מול היציבות היחסית בריבית הגלומה בשוק. בהקשר זה, ציפיות השוק אינן וודאיות לגבי העלאה נוספת, בהודעה הבאה ב-22 במרץ. וגם אם נזכה לכזו, ונגיע לטווח של 4.75%-5.0%, אנו מעריכים כי זו תהיה ההעלאה האחרונה".

בראייה מקומית, הוא כותב, "אנו מצפים כי בנק ישראל ינקוט במדיניות דומה לזו של הפד, ויעלה את הריבית ב-0.25% ב-20 בפברואר. ההודעה שלאחריה, ב-3 באפריל, תתקבל לאחר פרסום מדד פברואר, שיביא להערכתנו להתמתנות ניכרת ברמות האינפלציה השנתיות. על רקע זה, גם אם נראה בישראל העלאה נוספת באפריל, לרמת 4.25%, סביר שהדיון סביבה יהיה פעיל יותר".

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מציין כי "הפד ממשיך לנקוט גם נימה 'ניצית' בהתייחסו לסביבת האינפלציה (ציין כי האינפלציה אמנם התמתנה, אך נותרה גבוהה מאד), ובהתייחסו לשוק העבודה".

עוד הוא אומר כי "אנו מעריכים כי פאוול ימשיך לנקוט נימה 'ניצית' במסיבת העיתונאים וכי יבהיר שבניגוד לציפיות השווקים, הפד לא מתכנן להוריד את הריבית במהלך שנת 2023, היות שבכוונתו להמשיך והילחם באינפלציה עד אשר תחזור ליעד הפד.
להערכתנו פאוול גם יחזור ויציין את הטעות שעשה הפד בשנות ה- 70-80 - אז "הכריז" על ניצחון מהיר מדי על האינפלציה והוריד את הריבית מוקדם מדי, וכתוצאה מכך האינפלציה שבה וזינקה לרמות גבוהות שהצריכו לבסוף העלאת ריבית חדה יותר".

"המיתון בארה"ב מגיע"

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מציין כי "העלאת הריבית הנוכחית, בשיעור מתון יחסית לצעדים קודמים, נועדה לאפשר לוועדת השווקים הפתוחים להמשיך ולבחון את השפעות הצעדים עד כה. ברקע להחלטת הריבית ישנם אינדיקטורים שמצביעים על צמיחה מתונה יחסית, אך עם שוק עבודה חזק ושיעור אבטלה שנותר נמוך. כמו כן, עלויות ההעסקה ממשיכות לעלות בקצב מהיר יחסית. חולשת הצמיחה בולטת בעיקר בענפים רגישי ריבית ובפרט בענף הנדל"ן למגורים. יו"ר הפד צופה האטה של הצמיחה והיחלשות בשוק העבודה, אך מעריך שניתן להמשיך ולהפחית את האינפלציה בהדרגה, זאת מבלי לפגוע בצורה קשה מדי במשק. הוא מעריך שצמיחת המשק האמריקאי תהיה חיובית בשנת 2023".

"האינפלציה נחלשה, אך רמתה עדיין גבוהה יחסית והפד ער לסיכוני האינפלציה שעדיין נותרו. כמו כן, ירידת האינפלציה איננה נרחבת מספיק ויש צורך שירידת האינפלציה תגיע למרכיב השירותים, לו משקל עיקרי בסל הצריכה הפרטית. ציפיות האינפלציה ירדו, אך אין בכך די בכדי לעצור את מהלך עליית הריבית, ויו"ר הפד מדגיש את הצורך בהפחתה מהירה של האינפלציה בפועל לרמת יעד האינפלציה".

עוד הוא מציין כי היו"ר הדגיש את הסכנות שבשינוי המדיניות חזרה לרמה פחות מצמצמת בטרם עת, ככל הנראה תוך אי-הפחתת הריביתב-2023. מבחינתו, החשש מפני מהלך מתון מדי של העלאות ריבית ואי-ירידת האינפלציה ליעד בצורה מתמידה גובר על החשש מפני צמצום יתר. לכן, "הפד עדיין צופה עליות נוספות בריבית, ככל הנראה עוד שני צעדים של 25 נ"ב כל אחד, זאת על מנת להחזיר את האינפלציה ל-2% לאורך זמן. כמו כן, היו"ר הדגיש את פרק הזמן שלוקח למדיניות המוניטרית להשפיע ובזה ישנה רמיזה נוספת לכוונה לשמירה על הריבית ברמה גבוהה יחסית לאורך זמן. יו"ר הפד התייחס להקלה בתנאים הפיננסיים, זאת גם על רקע המגמות החיוביות בשווקים הפיננסיים לאחרונה. היו"ר מבקש לשמור על תנאים הדוקים יותר לאורך זמן וזאת גם באמצעות העלאות ריבית נוספות. בנוסף, הפד ימשיך לצמצם את גודל המאזן שלו על ידי הפחתת אחזקת אג"ח ממשלתי וניירות ערך מגובי משכנתאות".

"פאוול לא מצליח לשכנע את השווקים"

גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות, כותב כי "המילה דיס-אינפלציה נאמרה הרבה מאוד פעמים במהלך מסיבת העיתונאים של פאוול לאחר שהפד העלה את הריבית, כצפוי ב-25 נ"ב לרמה של 4.5%-4.75%. המסר המרכזי מטיוטת ההחלטה הוא שעל פי הערכות הוועדה יידרשו עוד העלאות ריבית מתמשכות - ברבים. דגש זה היה הכרחי על מנת לשמור על ארשת פנית 'ניצית' של הפד".

בית אור התייחס גם להבדלים לעומת ההודעה בהעלאת הריבית הקודמת: "בהודעה ההתייחסות של הפד לאינפלציה השתנתה במעט כאשר הם כתבו כי 'האינפלציה האטה במידת מה, אך ממשיכה להיות גבוהה' כאשר הפעם הם הורידו את המשפט מההודעות הקודמות בו הם מתייחסים לחוסר האיזון בין היצע וביקוש בכלכלה כמו גם מחירי המזון והאנרגיה הגבוהים שמשפיעים על האינפלציה. נקודה נוספת וחשובה - בהודעות הקודמות בפד תיארו את המלחמה בין רוסיה ואוקראינה כמקור ללחץ אינפלציוני גלובלי והפעם הם מחקו את המשפט הזה ובמקומו כתבו כי המלחמה גורמת לרמת אי ודאות גבוהה ברמה הגלובלית.

"היו ציפיות רבות שפאוול יבוא למסיבת העיתונאים בצורה יחסית אגרסיבית וניצית וזאת על מנת לשכנע את השווקים כי בפד אכן מתכוונים להמשיך ולהעלות את הריבית עוד מספר פעמים, אך לפחות לפי תגובת השווקים, הוא לא נחל במשימה זו הצלחה.

"פאוול הדגיש במסיבת העיתונאים כי תהליך הדיס-אינפלציה התחיל, אך אלו רק השלבים הראשוניים ותהליך זה בא לידי ביטוי ברכיבי המוצרים במדד בהם ההתמתנות באינפלציה מאוד מהירה בימים אלו - אך זו בעיקר תוצאה של השיפור בבעיות בשרשראות האספקה העולמיות וירידת מחירי הסחורות.

"פאוול מדגיש כי בענפי השירותים עדיין לא רואים את תהליך הדיס-אינפלציה ומבחינתם אינפלציית השירותים ללא דיור היא המדד הכי טוב להסתכל עליו כאשר הם מנסים להבין מהי סביבת האינפלציה האמיתית בארה"ב. מבחינת פאוול, הם החלו לראות התקדמות קלה, אך הם לא משוכנעים שזה מספיק בשביל הפד על מנת לעצור - וזו הסיבה שהם חושבים שתהליך ההידוק המוניטארי צריך להמשך לעוד מספר פגישות.

"חשוב להדגיש - מבחינת הפד, המסר שהם מעבירים הוא שארה"ב לא הולכת למיתון ולכן העלאות הריבית הללו יוכלו להמשך. פאוול חוזר וטוען כי תידרש צמיחה איטית וריפיון מסוים בשוק העבודה כדי להביא את האינפלציה אל היעד ובשביל זה מדיניות מהדקת תידרש לעוד פרק זמן והוא לא רואה כיצד הם מורידים את הריבית ב-2023".

להערכת בית אור, כלכלת ארה"ב קרובה למיתון. "להערכתנו, הנתונים הכלכליים שיוצאים כבר מזה זמן בארה"ב מאותתים על כך שהיא מתקרבת למיתון כלכלי הרבה יותר מהר ממה שמעריכים בפד - רק צריך להסתכל על מדדי מנהלי הרכש, על ההזמנות החדשות במשק, על מדדי האמון של הצרכנים, העסקים והקבלנים וכמובן על הירידה החדה מאוד בפעילות בשוק הנדל"ן האמריקאי. כל אלו הם דגלים אדומים שמאותתים לנו שהמיתון בארה"ב מגיע, והוא הרבה יותר קרוב ממה שבפד מעריכים.

"פאוול המשיך להעביר את אותו המסר - הסיכון מהאינפלציה גבוה מהסיכון ממיתון ולכן הם ימשיכו להעלות את הריבית. אנחנו פשוט לא מסכימים עם המשוואה הזו. האינפלציה כבר בירידה, והמיתון כבר מעבר לפינה, מה שיסייע 'לפתור' את האינפלציה הדביקה במשק האמריקאי. להערכתנו, עד הפגישה הבאה הנתונים הכלכליים בארה"ב ימשיכו להיחלש באופן שיוביל את הפד לעצור את העלאות הריבית.

ומה חושבים בשווקים? התגובה של שוק האג"ח מספרת לנו את כל מה שאנחנו צריכים לדעת - התשואה ל-10 שנים ירדה ב-11 נ"ב לרמה של 3.4% ותמחור הריבית הטרמינלית כבר ירד ל-4.9% במאי-יוני ולרמה של 4.4% בסוף השנה. כלומר בשווקים רואים את המיתון מגיע, ורואים את הפד משנה כיוון הרבה יותר מהר ממה שפאוול חושב".

"שוק העבודה האמריקאי עדיין אינו מאוזן"

ליאור וקס, מנכ"ל אינפיניטי ניהול תקי השקעות, מציין כי "העלאות ריבית, כמלחמה באינפלציה שקולה לנושאת מטוסים השטה בים. סיבוב מלא של ההגאים גורם לה לשנות כיוון אך התהליך איטי ולוקח זמן לא מועט. וכעת, העלאות הריבית שבוצעו במהלך השנה מתחילות לתת את אותותיהן, התקררות הכלכלה כבר מורגשת ואת ההשפעה ניתן לראות בעיקר בשוק הנדל"ן שחווה האטה משמעותית. מצד שני שוק העבודה נותר חזק מאוד עם אחוזי אבטלה נמוכים ועליות שכר. בחודשים האחרונים ראינו מהלכי פיטורים מצד לא מעט מחברות הטכנולוגיה הגדולות, רק שאסור לנו לשכוח את גיוסי הענק שחברות אלו ביצעו בשנתיים שלוש האחרונות, חברת מייקרוספט לדוגמא גייסה כ-40,000 עובדים חדשים בין השנים 2021-2022 והגדילה את מצבת העובדים שלה לשיא של 221,000 ולכן פיטורים של כ-10,000 עובדים כעת נעשית מהשומנים העודפים".

"שוק העבודה האמריקאי עדיין אינו מאוזן כאשר הביקוש לעובדים עולה על ההיצע, מצב זה מדאיג עדיין את הפד שחושש כי "הקלה" מוקדמת מידי יכולה לטרפד את הדרך ליעד האינפלציה. גם מבחינת ההיצע אנו עדים לירידת מחירים הדרגתית. מחירי הסחורות שאחראים על שיעור מהותי מעליות המחירים עם דגש על מחירי הנפט רשמו ירידה בחודשים האחרונים ובכך תרמו את חלקם להתמתנות עליות המחירים".

הנגיד האמריקאי, כותב וקס, מבין כי האינפלציה פוגעת בהמשך צמיחת בכלכלה ומשפיעה לרעה בעיקר על השכבות החלשות ועל כן ללא יציבות מחירים אין לו יכולת לייצב את הכלכלה. "הפד ימשיך לחפש "עדויות" נוספות לכך שהאינפלציה אכן בדרכה למטה ולא ימהר להפסיק את מגמת העלאת הריבית עד שיוודא כי הוא נמצא בכיוון הנכון בכדי להגיע ליעד האינפלציה ארוך הטווח של 2% ובנוסף ימשיך להעניק חשיבות רבה לציפיות האינפלציה של השווקים שכעת נמצאות סביב אינפלציית המטרה בטווח הרחוק".

"נראה כי המשקיעים מעריכים כי לאור הנתונים האינפלציה הגיעה או מתקרבת לשיאה ואיתה גם מגמת העלאות הריבית. ההשפעות של העלאות הריבית נכרות בשווקים והשאלה שנותרה כעת היא רק העיתוי. אין ספק שבטווח הקרוב שיעור הריבית והאינפלציה יהיו שני האינדיקטורים אשר יהוו את מרבית ההשפעה על כווני השווקים", הוא מסכם.