מטרו | ניתוח

המטרו של גוש דן מתקדם: חברות מתמודדות במכרז והחקיקה עולה שלב

דיבורים לחוד ומעשים לחוד: 7 חברות הגישו הצעות לניהול פרויקט המטרו, ובמקביל הכנסת נערכת לקדם חוק בנושא, חרף הצהרות השרה רגב • וגם: זו הסיבה שבענף הנדל"ן מביעים עניין במיזם

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שבע חברות הגישו הצעות לפרויקט ניהול ותכנון קווי המטרו בגוש דן בצעד שמהווה הבעת אמון בפרויקט, חרף ההתבטאויות של שרת התחבורה מירי רגב נגדו. בין החברות שהגישו הצעות ניתן למנות ישראליות, לצד חברות מצרפת, איטליה, ספרד, הודו ובריטניה.

הפסיקה התקדימית שתסדר לעובדי ההייטק הטבות מס כאילו היו משקיעים
מכה לשוכרים: קצב העלייה החודשי של שכר הדירה הוא הגבוה מאז 2010 | ניתוח 

לשלב המיון המוקדם של המכרז ניגשו 12 קבוצות ובסופו של דבר ייבחרו שלוש מהן, לניהול ולתכנון של כל אחד משלושת קווי המטרו שהמדינה מקדמת. בנוסף, הקבוצות הזוכות ינהלו את העבודות המקדימות לחפירות, וינהלו את קבלני הביצוע עד להפעלה המסחרית.

לפי לוחות הזמנים, תהליך הבדיקה והבחירה במכרז ימשך מספר חודשים, ותחילת העבודה על התכנון המפורט מתוכננת לחודש נובמבר, העתקת התשתיות והכנת הקרקע במהלך 2024 ותחילת העבודות על השלב הראשון של הפרויקט יתחיל ב־2028.

במקביל, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אשר נחשב לתומך נלהב בפרויקט, מקדם יחד עם רגב הצעה לממשלה להכיל דין רציפות על חוק המטרו. ועדת הפנים של הכנסת מכינה אותו לקריאה שנייה ושלישית בתקווה לסיים עוד במושב הנוכחי, זאת לאחר שחברי הממשלה התנגדו לחוק כשהיו עד לפני חודשים ספורים חברים באופוזיציה.

"נכס נדל"ני"

גם בשוק הנדל"ן מביעים אמון בפרויקט השאפתני. בשוק צופים רווח הן לנוכח זכויות הבנייה שיינתנו בקרבת התחנות, והן לאור העובדה שערכי נדל"ן מטפסים בכל העולם בסמוך לתחנות - כך עולה מסקירה שביצעו בחברת "פז כלכלה והנדסה". מהסקירה ניתן ללמוד שעליית השווי מגיעה לכ־20% ברדיוס של כ־500 מטר מהתחנות, והפוטנציאל לעליית הערך הגבוה ביותר הוא דווקא בטבעת השלישית ולא בגרעין המטרופולין.

דניאלה פז ארז מנכ"לית ובעלים "פז כלכלה והנדסה" מסבירה כי "כל צעד כזה מייצר ודאות לגבי המשמעות הנד"לנית, ובסקירות רואים השפעה על עליית הערך. העלייה בלונדון התחילה 10־15 שנה לפני הפעלת קו המטרו החדש שנפתח בשנה האחרונה והגיע ל־20%. המחירים בישראל יעלו במקומות שפחות חוו עליה משמעותית. המטרו לא משרת רק את תל אביב, אלא מרחב ענק מרחובות בדרום לרעננה וכפר סבא בצפון ורמלה ולוד ממזרח".

האדריכל אבישי קימלדורף, שותף ומנהל פרויקטים ראשי ב"קרן ריאליטי", מוסיף כי "מדובר בבשורה חשובה כי מכרזי התכנון המפורט של המטרו מקנות נדבך של ודאות בפרויקט, וזו בשורה לתושבים וליזמים. המטרו יאפשר ציפוף שתאפשר לבנות יותר ולווסת רכישות של דירות ואנרגיה גם לערים מחוץ לגלעין המטרופולין".

לדבריו, "הגברת הוודאות יחד עם סימון אזורי התחנות שבהן אזורי העצמה משמעותיים מסמן לנו היזמים את הכיוון איפה לחפש את העסקאות הבאות, איפה אפשר להעצים בנייה ומכוון אותנו להשקעות עתידיות".

לא הכול נוצץ

לצד הוודאות המתגברת לגבי הפרויקט, נותרו עוד משוחות בפניו. בין השאר, ועדת האיתור למנהל רשות המטרו טרם התכנסה מאז הבחירות, וכ־50 מועמדים עדיין ממתינים. כמו כן, נדרש לאייש את מנהל הפרויקט מטעם חברת נת"ע.

בנוסף, יש גם לסיים את אישורן של תוכניות הקווים. עד כה שלוש מתוך חמש תוכניות אושרו בממשלה והיתר ממתינות. חלקו הצפוני של קו M1 פוצל מהתוכנית המקורית על רקע התנגדויות רשויות מקומיות ולכן יש עיכובים באישור התוכנית. הקו השני - M2, עובר בבני ברק, ולכן מרחפת הסוגיה הנפיצה של החפירות בשבת.

סך עלות פרויקט המטרו היא 150 מיליארד שקל, וההערכה היא שבתקציב המדינה הקרוב ישוריינו עוד מיליארדי שקלים, בנוסף ל־7 מיליארד שקלים שייעדה הממשלה הקודמת. על פי לוחות הזמנים העדכניים, המקטע הראשון של הפרויקט יפתח ב־2034 והמקטע השני שלו ב־2037. תחילה דובר על 2030, אך התוכניות שונו בשל העיכובים.