בלקרוק: הפדרל ריזרב עשוי להעלות את הריבית לשיא של 6%

בתגובה לדברי יו"ר הפד ג'רום פאוול, בבלקרוק מעריכים: ייתכן שהבנק המרכזי האמריקאי יצטרך להעלות את הריבית לרמה גבוהה מהטווח המקורי כדי להוריד את האינפלציה • שיעור האבטלה בארה"ב בינואר ירד ל-3.4%, הרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 1969

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

לאחר שיו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, הזהיר אתמול כי הריבית צפויה להגיע לרמה גבוהה יותר ממה שהבנק המרכזי צפה בעבר, ענקית ההשקעות העולמית בלקרוק רואה תסריט סביר שריבית הפד לא תעצור לפני שתגיע לשיא של 6%.

בתגובה לדבריו פאוול בוועדת הבנקאות של הסנאט ביום שלישי, כתב מנהל ההשקעות הראשי ב- Global Fixed Income של בלקרוק (BlackRock), ריק רידר, כי "קיימת אפשרות סבירה שהפד יצטרך להעלות את הריבית של Fed Funds ל-6% ולשמור עליה למשך תקופה ממושכת ברמה זאת כדי להאט את הכלכלה ולהוריד את האינפלציה לכמעט 2%". 

● מחפשים אוצר: המשקיעים לא מוכנים להתפשר על חוב קונצרני בדירוג גבוה

רידר ציין כי הכלכלה מפגינה חוסן רב מהצפוי, והתייחס לדוח המשרות האחרון ולמדד המחירים לצרכן כראיה. לדבריו, הכלכלה הנוכחית פחות רגישה לריביות משהייתה בעשורים הקודמים, מה שתורם לעמידותה. יחד עם זאת, החוסן הזה מקשה על הפד לקבל החלטות לגבי שיעורי הריבית.

הקריאה של בלקרוק לשיעור סופני של 6% מגיעה במקביל לתגובתם של כלכלני מורגן סטנלי, שאמרו שהפרשנות של פאוול פתחה את הדלת להמשך העלאות גדולות יותר של 50 נקודות בסיס.

בפברואר העלה הבנק המרכזי את הריבית ב-25 נקודות בסיס, מה שהביא את הריבית הפדרלית לטווח של 4.50% עד 4.75%.

לפי מעקב ה-FedWatch של קבוצת CME על הימורים עתידיים על קרנות פד, ההסתברות לעלייה של 0.5% עלתה ל-73.5% במסחר של יום רביעי אחר הצהריים באסיה. העלאה של 50 נקודות בסיס תביא לכך שהשיעור ינוע בין 5% ל-5.25%. פגישת "ועדת השווקים הפתוחים" של הפדרל ריזרב הקרובה צפויה להתקיים ב-21-22 במרץ.

על פי דוח התעסוקה האחרון, כלכלת ארה"ב הוסיפה 517,000 משכורות בינואר, עלייה משמעותית למול ציפיות השוק. במקביל, שיעור האבטלה ירד ל-3.4%, הרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 1969. ביום שישי הקרוב יתפרסם דוח התעסוקה לחודש פברואר, ושיעור האבטלה צפוי להישאר על 3.4%. 

בהתייחסו ליציבותה של הכלכלה האמריקאית, רידר השווה אותה לפוליאוריתן, חומר יציב הידוע בגמישותו ובחוסנו. למרות מאמצי הפד לשלוט באינפלציה באמצעות העלאות ריבית אגרסיביות, דוח המשרות הקרוב שייצא ביום שישי צפוי להמחיש את עמידות החוסן של שוק העבודה. כלכלנים שנשאלו בסקר שערך הדאו ג'ונס צופים כי בחודש שעבר נוספו כ-215,000 משרות.