גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבני ברק ועד פתח תקווה: למה חניוני הענק החדשים הם הבעיה ולא הפתרון

עיריית בני ברק השיקה במתחם BBC חניון של 1,280 מקומות, שרק צפוי להעמיק את עומסי התנועה באזור ● גם ערים אחרות מצטרפות לחגיגה ומחפשות פתרונות יצירתיים, אך בפועל אין לכך תוחלת ● בינתיים, משרד התחבורה גורר רגליים, והתוכניות הלאומיות בנושא טרם הוצגו

חניון הענק שהושק בבני ברק / צילום: דוברות עיריית בני ברק
חניון הענק שהושק בבני ברק / צילום: דוברות עיריית בני ברק

המחסור שישראלים מרגישים במקומות חניה גורם לעיריות לנקוט בצעדים שונים. אך בטווח הארוך, כאשר בעוד שני עשורים ישראל צפויה להפוך למדינה הצפופה בעולם המערבי, מומחים מזהירים שאין לכך תוחלת. בינתיים, משרד התחבורה גורר רגליים ונהלים לקידום מדיניות לניהול חניה - טרם הוצגו. 

"הבקשות לעבור עלו אקספוננציאלית מאז הרפורמה": ההייטקיסטים נוהרים לפורטוגל 
חצי דונם עם היתר בנייה מאושר לווילה: בכמה נמכר מגרש בתל אביב? | עסקאות השבוע

דוגמה להתנהלות העיריות אפשר למצוא בבני ברק. העירייה הודיעה על השקה חגיגית של חניון ענק חדש בעיר במתחם ה־BBC שמיועד להיות רובע עסקים מרכזי בגוש דן. החניון יכלול ארבעה מפלסים תת־קרקעיים ו־1,280 מקומות חניה בהשקעה של 150 מיליון שקל - בפועל מדובר בסבסוד עירוני של 117 אלף שקל לכל מקום חניה.

יוגב שרביט, מנהל המחלקה הכלכלית בבילד אסטרטגיה אורבנית, סבור כי מדובר בניצול לא נכון של משאבי ציבור. זאת, מכיוון שהחניון ממוקם סמוך לחניון חיצוני, ציר נת"צ מרכזי, מרחק של 650 מטר מתחנה של הקו האדום ו־800 מטר מרכבת ישראל. בנוסף, מדובר בסבסוד עלויות מכספי ציבור שהיה יכול לקחת על עצמו יזם הבניין. "מימון החניון יעמיק את היקף ההתחייבויות של בני ברק לטובת השקעה שתרומתה לקופת העירייה נחותה", הוא אומר.

בעירייה טוענים כי "מצוקת החניה באזור הינה גבוהה ומשמעותית, כך שהקמת חניון חדש עונה על צורך ציבורי חשוב באזור. נוסף על כך, החניון מהווה נכס מניב. בשל כך, לא מדובר בעלות הנבחנת כהוצאה שוטפת, אלא כהשקעה לטווח ארוך. העירייה משכילה לשלב בין מתן שירות ציבורי ראוי לבין העלאת רמת השירות לתושבי העיר באמצעות הגדלת הכנסותיה העצמיות".

גם בפתח תקווה חושבים על פתרונות

גם עיריית פתח תקווה, שהתקדמה בשנים האחרונות בטיפול בתחבורה הציבורית, פועלת בתחום החניה. סמוך לשוק במרכז העיר הוקם מתקן "חניה חכמה" שכולל 10 חניות בקומות על שטח של 2 חניות, כשהתשלום זהה לחניה עירונית בכחול לבן, כלומר חינמית לבעלי תו תושב.

מנכ"ל החברה לפיתוח פתח תקווה לירון גולדנברג הסביר כי "מצב החניות גרוע מאוד ואנחנו מחפשים כל הזמן פתרונות יצירתיים". לשאלה האם לא מדובר בקרב אבוד מראש, משום שתמיד יהיה יותר ביקוש מאשר היצע לחניה, אמר גולדנברג כי "זה נכון באופן כללי אבל אם אתה יכול להגדיל את ההיצע איפה שיש ביקוש גדול, זה טוב".

המתקן שנבנה בפתח תקווה עולה כ־600 אלף שקל, והעירייה קיבלה אותו כפיילוט בחינם כדי לבחון את הביקושים.

"כל הסיפור הוא ניהול אינטליגנטי"

גם הערים הגדולות מנסות לטפל בבעיות החניה - עיריית ירושלים סופגת ביקורת ציבורית על הקמת חניוני ענק בסמיכות לתחנות הרכבת הקלה בעיר. אומנם בחלק מהמקרים מדובר בחניוני חנה וסע בפאתי העיר אבל בחלק אחר של המקרים החניונים ממוקמים בתוך מרקם עירוני. כזה הוא למשל החניון שיוקם ברובע הכניסה לעיר סמוך לתחנה המרכזית, לתחנת רכבת ישראל ולרכבת הקלה. בתל אביב נערך מכרז לחניון רובוטי שכשל לאחר שכבר נותר בור חפור ברחוב בוגרשוב ופורסם מכרז חדש כזה.

"המבנה בבוגרשוב יועד לצורכי ציבור אז אתה מתחיל מאבסורד של הקמת החניון ומסיים במצב שאין גן ילדים איפה שאמור היה להיות. זה תמרור אזהרה", אומר ד"ר יואב לרמן מומחה לתכנון עירוני.

לדבריו, "עירייה יכולה לייצר מקומות חניה, אבל כל הסיפור הוא ניהול אינטליגנטי של המשאב הזה.י בכחול לבן למשל מחנים בעלי העסקים כי הם מגיעים ראשונים ובמקום כמו השוק בפתח תקווה צריך לתת חניון לבעלי העסקים לא רחוק מהמקום. שוק נחמד הוא שוק של בני אדם ולא של חניונים".

ד"ר לרמן טוען שגם הפתרונות האחרים שהוצגו בערים אחרות שגויים: "בני ברק זו עירייה לא עשירה שמרימה פרויקטים כאלו וזה לא סביר. בירושלים מקימים חניות בעלויות שהגיעו לחצי מיליון שקל לחניה וזה פשוט לקחת כסף ולשרוף אותו".

ד"ר ליאור גליק, מתכנן ערים ויועץ בנושא מדיניות חניה, טוען דווקא שחניות יכולות לספק נגישות למוקדים שונים דלים בתחבורה ציבורית. "אם כבר מקימים אותן אז עדיף לייעל את השימוש במשאב הזה. אך כמו במקרה של כבישים, גם במקרה של חניות - הביקוש תמיד ישיג בסוף את ההיצע וזה יוביל לפקקים ועומס ויגרום גם לפרבור. באזורים של תחנות רכבת קלה ברור שעדיף להשיג נגישות באמצעות תחבורה ציבורית ואופניים".

נקודה נוספת שמעלה ד"ר גליק נוגעת בסדר העדיפויות, שכן לעירייה תקציב מוגבל והציבור לדבריו צריך לשאול האם יש צורך אמיתי. "כשאדם קונה רכב הוא משלם עליו ועל עלויות התחזוקה, האם הרשות צריכה להכניס יד לכיס ולסבסד אותו?".

התוכנית הלאומית בנושא החניות לא הוצגה

בספרות המקצועית ובפרקטיקה בערים רבות בעולם הוכח כי את הביקושים למשאב החניה, כמו כל משאב ציבורי שנמצא במחסור, צריך לנהל. כך למשל, מספר תווי החניה שניתנים יכולים להיות זהים למספר החניות ברחוב, המחיר של החניה ברחוב צריך לשקף את הביקושים ולעלות ככל שהם גבוהים יותר, ויש לפתח אלטרנטיבות לנגישות ולהתניידות על חשבון גריעת חניות רחוב.

ברוח דברים אלו, בחוק ההסדרים הקודם עברה רפורמה בנושא החניה שהורכבה משני חלקים: האחד מבטל את עלות המקסימום שנקבעה לחניה ברחוב ועיריות יכולות לגבות יותר. החלק השני אמור לחול רק בשנת 2024, לאחר הבחירות המקומיות, ובמסגרתו ערים שיש בהן יותר מ־40 אלף איש יחולקו ל־3 אזורי חניה כך שתו החניה שמקנה חניה בחינם יהיה תקף רק באזור המחיה של התושב.

משרד התחבורה אמור היה בתוך שנה להציג תקנות לקביעת אזורי החניה, אך בחלוף כשנה וחצי מאז התקנות לא הוצגו ובמשרד התחבורה סירבו לענות מדוע. גם התוכנית הלאומית שאמורים במשרד התחבורה להכין בנושא החניות עדיין לא הוצגה.

ליאור שטיינברג, מתכנן עירוני ומייסד חברת Humankind ברוטרדם, הולנד, מסביר כי "ההתמכרות של הערים שלנו למכוניות מתודלקת על ידי עוד כבישים ועוד מקומות חניה. להילחם בבעיה על ידי הוספת עוד מקומות חניה, זה כמו לגרד פצע. זה יכול להרגיש טוב לזמן קצר, אבל זה הופך את הבעיה להרבה יותר קשה.

"אם יש יותר מקומות חניה, יותר אנשים יבחרו לקחת את האוטו למרכז העיר. כתוצאה מכך יהיו יותר פקקים, יותר זיהום, יותר רעש, ופחות חיי רחוב. נוסעי האוטובוסים יסבלו עוד יותר, כי הכבישים יהיו מפוצצים בעוד מכוניות. במקום לטפל קוסמטית בסימפטום צריך לפתור את הבעיה - אין לאנשים דרכים נוחות מהירות ויעילות להגיע למרכז העיר ללא מכוניות ולראשי ערים תפקיד מרכזי בזה".

עוד כתבות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק