בוטלה ישיבת ההדחה של מנכ"ל הרכבת שתוכננה להיום

הישיבה בוטלה לאחר שארבעה מתוך שמונת הדירקטורים של החברה הודיעו כי לא יוכלו להגיע אליה • לפי הערכות, ביטול ההשתתפות של הדירקטורים בישיבה מסמנת שינוי מגמה - ומערערת את יכולתו של יו"ר הרכבת להדיח את המנכ"ל מתפקידו

יו''ר רכבת ישראל, משה שמעוני / צילום: אילן בשור
יו''ר רכבת ישראל, משה שמעוני / צילום: אילן בשור

דיון ההמשך בהדחתו של מנכ"ל רכבת ישראל, שהיה אמור להתקיים היום (ג'), נדחה לאחר שחלק מחברי דירקטוריון החברה הודיעו שלא יוכלו להגיע אליו. הדיון נקטע אתמול ללא קבלת החלטה בנוגע לסוגיית מינוי יועץ משפטי חיצוני שיוביל את הליך ההדחה.

אי הגעת ארבעת הדירקטורים היום יכולה לסמן, על פי הערכות, שינוי בדינמיקה בדירקטוריון, שכן עד כה היו"ר נהנה מרוב להחלטותיו בדירקטוריון. כפי שפורסם בגלובס, הוא אף נופף ברוב הזה בפני המנכ"ל כאשר הציב לו אולטימטום: תעזוב בהסכמה או שתודח.

ארבעה דירקטורים הודיעו ברגע האחרון שלא יוכלו להגיע היום לישיבה, לעומת ארבעה דירקטורים שתכננו להתייצב - כולל היו"ר משה שמעוני, שמונה על ידי שרת התחבורה מירי רגב; ד"ר שלומית גלר, הנחשבת למקורבת ליו"ר; אבי לוי; וג'מיל אבו חלא. אלא שכדי לקבל החלטות בדירקטוריון נדרש קוורום של 5 חברים.

במזכירות החברה הודיעו שהדיון נדחה עד לאחר החג בעקבות בקשות החברים וההכנות לחג הפסח. ואולם, נראה שלא במקרה החברים ביטלו, ובסוגיה כה מהותית העדיפו את הכנות החג. ההערכות הן שסדר חדש נוצר בדירקטוריון והרוב של היו"ר המקדם את ההדחה כורסם.

טענות על טוהר ההליך

חלק מהדירקטורים שלא אישרו הגעתם, העלו בדיון שנערך אתמול ואמור היה להמשך היום, טענות על טוהר ההליך והעובדה שלא אושרה כניסתם של הרגולטורים ממשרד האוצר לדיון כדי להשמיע את עמדתם נגד ההדחה. כן עלו טענות להתערבות פוליטית ושיקולים זרים שמניעים חלק מהחברים ומחוץ לדיון הסוער נשמעו צעקות.

מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים נכחה בדיון והתעקשה כי הדירקטוריון ידון בבקשת הרגולטורים להשמיע עמדתם כאשר היו"ר מראש לא אפשר את כניסתם. מדובר בצעד תמוה שכן רגולטורים אלו אחראים על תקציב החברה, תוכנית הפיתוח שהיא אמונה עליה בעלות 50 מיליארד שקל ומפקחים על תפעולה.

רשות החברות הזהירה עוד בשבוע שעבר כי ההדחה עלולה לטלטל את החברה ולהביא לפגיעה בשירותים שהיא מספקת וקבעה כי אין עילה להדחה.

בשבוע שעבר כתבו ליו"ר בכירים באגף תקציבים, החשכ"ל ורשות החברות כי לאחרונה נחתמו הסכמי הפעלה ופיתוח מול הרכבת בסך עשרות מיליארדי שקלים, שנובעים "באופן ישיר ממערכת האמון בין החברה למשרדי הממשלה, מערכת אמון אשר שוקמה לאור הישגי חברת הרכבת בשנים האחרונות בהובלתם של המנכ"ל ויו"ר ודירקטוריון החברה. בין הישגים אלו ניתן למנות את האצת פרויקט החשמול, שיפור במדדי הפיתוח, שיפור רמות הדיוק של יציאת רכבות, קידום הסכם שכר לעובדי החברה ואף קידום פתרונות להפחתת עומסים ברכבת".

הם הבהירו כי הפסקת כהונת המנכ"ל עלולה לפגוע בצורה ישירה ביכולת הרכבת לסייע במשימות לאומיות, כמו הדחיפות בהפחתת הגודש בדרכים וחיבור כלל חלקי הארץ אל מוקדי התעסוקה. "נבקש להבהיר כי על חברי הדירקטוריון לשקול את טובת החברה בלבד ולהימנע מפעולות אשר עלולות לפגוע ביכולתה של הרכבת לעמוד באתגרים הדחופים אשר הטילה עליה המדינה", נכתב.