גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קשת נגד הוט ובחזרה: המאבק הסוער של שוק הטלוויזיה עולה מדרגה

קשת הגישה לביהמ"ש בקשה לצו מניעה נגד הוט, בטענה לפגיעה בזכויות יוצרים ושימוש בתכנים ללא רישיון - בית המשפט קבע דיון בשבוע הבא בנושא ● עפ"י הבקשה, הוט מנסה "לסחוט" את קשת ומאיימת שאם לא יתקבלו בקשותיה, היא תמשיך בפעילותיה ● גורם בקשת: "הוט משתמשת בכל דרך לחסום את התחרות בשוק" ● הוט בתגובה: "קשת מנצלת לרעה את כוחה המונופוליסטי בניגוד לחוק התקשורת והתחרות"

בניין קשת / צילום: אורטל דהן
בניין קשת / צילום: אורטל דהן

התחרות בשוק הטלוויזיה בישראל עולה שלב, והמאבק בין שתי חברות יריבות חוזר לבית משפט: קשת הגישה היום (א') לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לצו מניעה זמני נגד הוט, בטענה כי הוט מבצעת הפרות ביחס לזכויות היוצרים של קשת. בשבעת הימים הקרובים קשת תגיש גם תביעה לבית המשפט בנושא.

בית המשפט לא קיבל את הבקשה לצו הארעי שקשת הגישה כדי למנוע את השידורי ערוץ 12 בהוט, אך קבע דיון במעמד הצדדים ל-8 במאי כדי לדון בטענות החברה. המהלך מגיע ברקע המאבק של הוט נגד מיזם הסטרימינג החדש FreeTV, שנמצא בבעלות קשת ו-RGE. 

הלקוחות נוטשים ועסקת טאואר תקועה: 3 הערות על ההפסד הגדול בתולדות אינטל
קשת ו-RGE השיקו בהפתעה מיזם טלוויזיה חדש. כמה צפוי לעלות מנוי? 

בין הוט לקשת היו שני הסכמים: הסכם של הכבלים והלוויין וההסכם של ה-OTT, השידורים על פני תשתית האינטרנט. ההסכם הראשון, המאפשר להוט לשדר את תכני קשת ב-VOD, נגמר ב-31 במרץ. על-פי חוק השידורים, קשת מחויבת להעביר את השידור החי שלה בחינם לפלטפורמות השונות, אך כדי לשדר תכני VOD, קשת טוענת כי קיימת בהסכם חובה לתשלום. הוט הודיעה ללקוחותיה כי התכנים של קשת ירדו ב-23 באפריל, כמה שבועות אחרי סוף ההסכם.

ההסכם השני, המבוסס על תשתית אינטרנטית, מאפשר לפלטפורמות השונות להציע את השידור החי בדומה לכבלים והלוויין, אבל גם מציע לצרכנים פיצ'רים של צפייה בצורות שונות: סטארט-אובר, קאץ'-אפ ועוד. תכני ה-VOD הוסרו גם מהתשתית האינטרנטית, אבל בהוט טענו כי השידור החי עם כלל הפיצ'רים הנוספים נכלל מתוקף החוק. טענת קשת היא כי החוק מדבר על אך ורק על שידורים חיים, כלומר, ללא קטיעה וללא עריכה. על-פי חוק תחנות שידור ספרתיות, הפלטפורמות שלא חתומות על הסכם עם קשת, יכולות לקבל את השידור החי לערוצים אך ורק במסגרת השידורים של "עידן פלוס", משמע באיכות SD ורק בשידור חי.

לכך הצטרפה הוראת שעה בשנת 2017, הקובעת כי בין הערוצים יתקיימו יחסים מסחריים, כלומר, השוק הבין שיש שינוי בעולם המתפתח, ושאפשר להגיע להסכמים מסחריים בין הצדדים. לטענת קשת, הוראת השעה נועדה למנוע פגיעה במודל הכלכלי של הערוצים המסחריים בעולם שבו יותר ויותר צופים עוברים לצפייה לא לינארית. כלומר, הערוצים המסחריים מתבססים על הכנסה מפרסומות. צפייה בשידור חי מחייבת את הצופה גם לצפות בפרסומות, ואילו הטכנולוגיה כיום מאפשרת לצופים לדלג על פרסומות כשלא מדובר בשידור חי. כדי לפצות על הפסדי ההכנסות, נקבעה הוראת השעה.

"הוט התנהלה בבריונות" 

למעשה, בקשת טוענים כי הוט פוגעת בזכויות היוצרים שלה. הוט משתמשת בשידורים שהיא מקבלת עבור הכבלים והלוויין, שהם באיכות HD, ומעבירים אותם ל-OTT. לצד זאת, לטענת קשת, בהוט מקליטים בעצמם את השידור הישיר של קשת ומציעים דרך הממיר את הפיצ'רים השונים של צפייה חוזרת או התחלה מחדש - ולא דרך הרישיון, ולכן גם לא מעבירים לקשת תשלום על כך.

בבקשה לצו המניעה נכתב כי "הוט ממשיכה להשתמש בתכנים של קשת שלא כדין למרות פקיעת הרישיונות. בקשה זו מוגשת מכיוון שהוט ממשיכה להשתמש בתכני ערוץ 12 לאחר פקיעת הסכמי הרישיון, תוך הפרה ברורה של זכויות יוצרים ושל זכויות משדרים שהם הקניין הרוחני של קשת".

בקשת ניהלו משא-ומתן עם סלקום, yes ופרטנר בסוגיה. לדבריהם, כל השחקניות חתומות עמה כיום על הסכם, למעט הוט.

לדברי קשת, "יובהר כי הצדדים ניהלו משא-ומתן לחתימה על הסכמי רישיון חדשים. אך הוט ניהלה את המשא-ומתן בחוסר תום-לב מובהק וסירבה להתקשר בהסכמים שהוצעו לה".

עוד הוסיפה קשת כי "הוט התנהלה בבריונות מופגנת: היא לא ניהלה משא-ומתן בתום-לב אלא ניסתה 'לסחוט' את קשת ולהכתיב תנאים ומחירים, תוך איום מפורש בחדר המשא-ומתן שאם לא יתקבלו תכתיביה, היא פשוט תמשיך להשתמש בתוכניות של קשת באינטרנט גם ללא רישיון בטענות סרק משפטיות. כך איימה, וכך היא עושה כעת".

עוד נכתב כי "בפועל קשת לא נתנה להוט הסכמה כלשהי לשימוש בתכניה. מדובר במעשה של 'פיראטיות' תאגידית; הוט באופן כוחני מעתיקה ומשתמשת בתכנים של קשת ברשת האינטרנט ללא כל הרשאה, ואת הפרת הזכויות הזו יש לעצור באמצעות צו מניעה".

יש לציין כי ל אחרונה שר התקשורת הנוכחי שלמה קרעי הודיע כי הוא מבטל את הארכת השעה המדוברת, בטענה כי היא פוגע ת בתחרות ומיטיבה עם הערוצים הגדולים, קשת ורשת, בסכומים של כ-40 מיליון שקל בשנה האחרונה. משמעות סיום הארכת השעה היא שאין חובה לעשות הסכם מסחרי, ופלטפורמות הטלוויזיה יכולות לקחת רק את השידור הלייב של "עידן פלוס". 

מאבק במיזם FreeTV

למרות שחברת FreeTV פועלת בצורה עצמאית, היא נמצאת בבעלות משותפת שווה של קשת ו־RGE (שמחזיקה בערוץ הילדים, בערוץ הספורט, בערוץ הכנסת, בערוץ לוגי ועוד). מדובר בשירות שנועד להתחרות בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית ויציע חבילת צפייה לכלל המשפחה, המורכבת מתכני בידור, חדשות, ספורט וילדים. הקמפיין לקראת העלייה לשידור הושק בשבוע שעבר.

הוט מתנגדת למיזם וטוענת כי הוא יביא לפגיעה בתחרות. בניסיון למנוע את השקתו, באוגוסט 2022 עתרה הוט לבג"ץ נגד הרשות השנייה על-מנת שתפסול את עליית המיזם לשידור. בהוט טענו כי ישנה פגיעה בשוק הדעות בעולם השידורים, וכי יש אישור בעלות צולבת - משמע לא אמורים להיות שחקנים השולטים בכל שרשרת הערך, וזאת מתוך רצון לפזר את הכוח ולשמר את התחרות. בשבוע שעבר בג"ץ קבע כי הרשות השנייה צריכה לספק להוט את חוות-הדעת הכלכלית שלפיה אישרו את המיזם, תוך השחרת החלקים החסויים.

גורם בקשת טוען: "הוט משתמשת בכל דרך לחסום את התחרות בשוק הטלוויזיה ולהילחם במיזם FreeTV, בו קשת שותפה. אי-חידוש החוזים הוא חלק מכך".

מחברת הוט נמסר בתגובה: "בית המשפט לא קיבל את בקשתה של קשת לקבלת צו מניעה זמני במעמד צד אחד, ובצדק רב. קשת מנצלת לרעה את כוחה המונופוליסטי בתחום הערוצים המסחריים, בניגוד לחוק התקשורת והתחרות. קשת היא ערוץ ברודקאסט המשודר באופן חינמי לציבור בישראל על-פי חוק. לאחר שקשת כשלה במאמציה להאריך את הוראת השעה שאפשרה לה לגבות סכומי עתק בגין שידוריה, היא מנסה, תוך הפעלת לחצים פסולים, לרוקן מתוכן את חוק הפצת שידורים ונוקטת פרקטיקות פסולות כדי להעשיר את קופת בעלי המניות שלה על חשבון אזרחי ישראל. הוט מצפה מרשות התחרות, ממשרד התקשורת ומהגורמים הרלוונטיים לפעול נגד פעולותיה האלימות והלא חוקיות של קשת. למיותר לציין כי ערוץ 12 ימשיך להיות משודר בהוט, כמתחייב בחוק". 

עוד כתבות

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

חוק חדש בקנדה מאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה. האם זה יכול לקרות בישראל?

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל