נת"ע | ניתוח

ההחלטה של מירי רגב שמאיימת על עתיד החברה: איך תצא נת"ע מהטלטלה הנוכחית?

על הנייר, ההחלטה של השרה מירי רגב להפקיע מנת"ע את פרויקט המטרו יכולה להיות הגיונית, שכן החברה הציגה טיפול מסורבל • הבעיה: ההחלטה התקבלה ללא מעורבות אנשי מקצוע והשלכותיה לא נבחנו • נת"ע: "הקווים חורגים מהלו"ז מנסיבות שנכפו על החברה"

נסיעת מבחן של הקו האדום / צילום: Shutterstock
נסיעת מבחן של הקו האדום / צילום: Shutterstock

שום דבר לא הכין את נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), החברה הממשלתית האחראית על הקמת קווי הרכבת הקלה בגוש דן וגם על הקמת המטרו, להודעה הדרמטית של שרת התחבורה מירי רגב השבוע.

פתיחת הקו האדום נדחתה, ורגב תפעל להוציא את המטרו מנת"ע
●  מירי רגב העדיפה לתקצב סלילת כבישים, והקו האדום לא יגיע לראשון לציון  

בסקירה מהירה של השבוע האחרון בנת"ע נגלה: היא התבשרה שפרויקט הארכת הקו האדום לראשון לציון לא יתוקצב בתקציב הנוכחי, הודיעה למשרדי הממשלה שהקו האדום לא יתחיל לפעול החודש כפי שהבטיחה, ולבסוף נחבטה כשרגב הודיעה שבכוונתה להפקיע ממנה את הפרויקט הגדול והיקר ביותר בתולדות המדינה.

פתיחת הקו האדום נדחית כבר כמעט שנה וחצי

הקו האדום של הרכבת הקלה מפתח תקווה לבת ים אמור היה להתחיל לפעול באוקטובר 2021. עוד קודם לכן התפטר המנכ"ל הקודם של נת"ע יהודה בר און, ואחריו חמישה סמנכ"לים בשיאו של עימות שהתגלע עם יו"ר הדירקטוריון דאז רם בלניקוב. לאחר הסאגה המתמשכת הזו ביקשה ההנהלה החדשה לפתוח את הקו באיחור של 13 חודשים ובעלות נוספת של 1.2 מיליארד שקלים. התאריך החדש שנקבע הוא נובמבר 2022, אלא שגם אז הקו לא עמד ופתיחתו נדחתה שוב ושוב, עד ימינו אנו. בינתיים, החברה השקיעה את כל מרצה בהפעלת הקו האדום כאשר הטיפול בקווים האחרים נדחק.

צריך לציין, כרוניקה של דחיות חוזרות ונשנות מאפיינת פרויקטי תשתית מורכבים בכל העולם. אך אצל נת"ע זה לא נגמר שם, ולאורך השנים החברה התנערה מדוחות חברת הבקרה שמונתה על ידי משרד התחבורה. האחרון שבדוחות אלו התריע כי הפתיחה של הקו לא תתאפשר לפני חודש יוני. נת"ע הייתה אף זו שקבעה את מועדי הפעלת הקו, וגם בהם לא עמדה יותר מפעם אחת.

בתוך כך, בעלי תפקידים בכירים נוטשים. עוד לפני הפעלת הקו, המשנה למנכ"ל שהיה אחראי על הקמתו, קרן זוהר, עזב את תפקידו והשבוע הודיע סמנכ"ל המערכות אפי קליפה על עזיבה לאחר 8 שנים בחברה. החשש הוא שמדובר רק בהתחלה של גל עזיבות. עוד לפני הצהרתה של רגב השבוע, ברור כי אין בכוונת המנכ"ל חיים גליק להמשיך בתפקידו לאחר הפעלת הקו האדום.

הפער בין ההצהרות של השרה למציאות

השבוע פורסם בגלובס כי רגב החליטה להסיט מיליארדי שקלים שיועדו בתקציב להארכת הקו האדום לראשון לציון לטובת סלילת כבישים חדשים. חלק מהדרג המקצועי במשרדי הממשלה תמך בהחלטה, והביע חוסר אמון ביכולות החברה.

לכן, בחוק ההסדרים נקבע בין משרדי התחבורה והאוצר כי פעילות נת"ע תפוצל כך שהיא תתמקד בהקמת קווי הרכבת הקלה והמטרו, ותוקם חברה חדשה שתעסוק בהפעלת הקווים. בנת"ע מצידם טוענים שלא נעשה עוד פרויקט מורכב כזה בישראל, ושסך העיכובים עומד על שנה וחצי - פרק זמן סביר לפרויקט תקדימי בסדר גודל כזה ובמידת המורכבות שלו. לדבריהם, הלקחים נלמדו לקווים הבאים של הרכבת הקלה - ואכן שיטת המכרזים שונתה בקווים הירוק והסגול.

לאור כל מה שנכתב עד עכשיו, החלטת רגב להביא לאישור הממשלה את הפקעת פרויקט המטרו מידיה של נת"ע יכולה להשמע הגיונית מבחינה מקצועית. אלא שהיא נעשתה ללא מעורבות אנשי המקצוע - אלה סגרו עם משרד האוצר תוכנית אחרת לטיפול בנת"ע כאמור. ואין ספק שנדרש טיפול מעמיק אף יותר.

יתרה מכך, לפי דיווח ב־ynet, השרה רגב אמרה בדיון עם אנשי נת"ע כי היא חוששת שהסחבת בקו האדום תגיע גם לקו הסגול. אלא שלרגב עצמה חלק מרכזי בעיכובים בקו הזה כשסירבה, למרות ההבטחות לבג"צ והפצרות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דאז ואנשי האוצר, להורות על פינוי מבנים בכפר שלם שבו עובר התוואי.

ההנחה היא שהסירוב הוא מטעמים פוליטיים, כשבמקביל משרד האוצר הורה לנת"ע לא לפתוח את מעטפות המכרז לביצוע הקו כדי שהמדינה לא תחוייב בפיצויים של מיליוני שקלים על העיכוב שנגרם מהסירוב לפינוי. כך נוספה עוד שנה של עיכובים לפרויקט, עד שמרב מיכאלי חתמה על הפינוי לאחר מינויה לשרת התחבורה. המקרה הזה יכול לשקף ולו במעט את הפער בין ההצהרות למציאות.

חשש לבזבוז כספים ועיכובים נוספים

רגב גם חוששת לדבריה מעיכובים בפרויקט המטרו - אליו בכלל הביעה התנגדות. בינתיים, מה שיכול לתרום לעיכובים מסוג זה היא העובדה שוועדת האיתור לתפקיד מנהל רשות המטרו, שבראשה אמור לעמוד מנכ"ל משרד התחבורה, לא התכנסה מאז הקמת הממשלה. הסטה של הפרויקט כעת תביא גם לעלויות כספיות רבות ולעיכובים בשעה שמכרזים בהיקף של מיליארדי שקלים פורסמו ומתמודדות בהם חברות מרחבי העולם. חלקן כבר הביעו התעניינות בוודאותו.

אילו ישראל כ"ץ היה נפגש עם מירי רגב לשיחת חפיפה לתפקיד, הוא בוודאי היה ממליץ לה על הפרקטיקה שאימצה בחום: העברה של פרויקטים בין חברות כאמצעי ענישה שליטה.

כעת, רגב מתכוונת להשתמש בכלי הזה כדי להעביר על פי ההערכות את הפרויקט לידיה של מקורבה איש הליכוד יגאל עמדי, יו"ר חברת נתיבי ישראל יחד עם עשרות תקנים שיהפכו בעתיד למאות. נת"י בשונה מנת"ע מתהדרת בביצועים נאים, אבל אין לה שום ניסיון בעבודה במרחב העירוני, בהיקפים כה ניכרים של עבודה בתת־הקרקע, ובטח לא ברכבות קלות. לכן רגב שרוצה "למנוע עיכובים" עלולה דווקא להעמיק אותם.

תגובת נת"ע: הקו האדום הוא מהמאתגרים והמורכבים בעולם, ונת"ע גאה על שהצליחה להעמידו באופן מקצועי לקראת פתיחתו. הקווים הירוק והסגול חורגים מהלו"ז הראשוני ביותר משנה עקב נסיבות שנכפו על נת"ע וללא קשר לעבודתה. מנכ"ל החברה חיים גליק ייצב עם כניסתו שדרה ניהולית ונבחרת עובדים ראויה ומקצועית, ולראייה הסמנכ"ל האחרון שעוזב עושה זאת לאחר שבע וחצי שנות עבודה ראויות לכל שבח. המנכ"ל אינו עוסק בתכניות לפרישה.