הארכת הקו האדום לראשל"צ לא תוקצבה בגלל ענייני תכנון? המציאות מראה אחרת

לאחר חשיפת גלובס, לפיה מירי רגב הסיטה את תקציב הארכת הקו האדום לראשל"צ, משרד התחבורה טען כי הקו יתקוצב לאחר סיום הליכי התכנון • אלא שהשבוע ועדה חדשה צפויה לדון בהארכת הקו, ותוך מספר חודשים כבר ניתן להתחיל בעבודות התשתית, אם רק היה תקציב

נסיעת מבחן של הקו האדום / צילום: איל יצהר
נסיעת מבחן של הקו האדום / צילום: איל יצהר

הסערה סביב הקו האדום נמשכת: במשרד התחבורה אומנם טוענים שלא תיקצבו את הארכת הקו לראשון לציון מכיוון שתכנונו לא הסתיים, אלא שהמציאות נראית קצת אחרת. השבוע, ועדה חדשה במנהל התכנון צפויה לדון בהארכת הקו וכבר בחודשים הקרובים ניתן היה להתחיל לממש את תקציב הביצוע - אם הוא לא היה מוסט לטובת הקמת כבישים חדשים.

האמת הפשוטה: מירי רגב החליטה שהרכבת הקלה לא תגיע לראשון לציון | אסף זגריזק, פרשנות
שיחת ההרגעה של נתניהו: מה אמר ראש הממשלה לבכירי S&P לקראת החלטת הדירוג? | בלעדי
האוצר נגד רגב: "מחיר העברת המטרו מנת"ע עלול להיות כבד מאוד"

לאחר חשיפת גלובס, לפיה שרת התחבורה מירי רגב החליטה להסיט מיליארד שקלים מתקציב הביצוע שיועד להארכת הקו האדום לראשון לציון, משרד התחבורה שיגר מכתב לראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך וטען בו כי הקו יתוקצב לאחר סיום הליכי התכנון.

אך במסגרת דיון של ועדת הכלכלה בכנסת על הפרויקטים המתוקצבים לביצוע של משרד התחבורה לשנים 2023־2024 ח"כ דוד ביטן נשמע סקפטי. "השרה אמרה לי שהתכנון לא הושלם, אבל יש קווים אחרים שלא הושלם תכנונם וכן תוקצבו".

בנוסף, יש לציין שהקווים הכחול והחום, שיופעלו כקווי מטרונית, כן תוקצבו השנה למרות שתכנונם לא הסתיים - כדי לתת וודאות למימושם בפועל.

ולדימיר סימון, מאגף תכנון ופיתוח תשתיות במשרד התחבורה טען בדיון כי "עיקר הדגש הוא טיפול בפרויקטים המשכיים, השקעה מסיבית בפריפריה ופרויקטים מסילתיים וחיבור ישראל. לא ידוע לנו על פרויקט הוזנח או בוטל. כל החלטות הממשלה והפרויקטים שאושרו לביצוע ממשיכים לביצוע, כך שלא יודע מאיפה המידע".

ואולם, התשובה שמסר סימון לחברי הכנסת היא חלקית ולא מדויקת. 100 מיליון שקלים כבר תוקצבו לסיום תכנון הארכת הקו האדום לראשון לציון אך מיליארד שקלים שאמורים היו להגיע לביצוע - הוסטו.

הארכת הקו ב־2025? אל תבנו על זה

רשות הרישוי שהוקמה במנהל התכנון מבצעת למעשה האחדה להליך רישויי וביצועי תשתיות לאומיות ואמורה להיות גורם מנחה לכל הליכי הרישוי והביצוע במחוזות.

תחת הרשות גם קיימת ועדת הרישוי שתתכנס לראשונה השבוע. כעת, לגלובס נודע שהיא תדון בחבילות הביצוע להארכת הקו כך שבתוך חודשים נת"ע יכלה להתחיל לבצע את העתקת פינוי התשתיות לאורך התוואי. אבל כאמור, הדבר לא יתאפשר בשל הסטת התקציב של ביצוע הקו לטובת בניית כבישים חדשים.

כמו כן, אילו היה תקציב, ניתן היה בתוך שנה עד שנתיים להנפיק אישורים לתחילת הביצוע המלא של הקו.

תקציב המדינה הבא אמור לעבור בשנת 2025, אם המציאות הפוליטית תאפשר זאת, ולכאורה ניתן יהיה להעביר את הארכת הקו האדום אליו.

אך החשש הוא שבגלל שמדובר בהארכת קו קיים יש צורך לשמור על ספקים קיימים כך שהמערכות יתממשקו למערכת הקיימת. הקו האדום נמצא לקראת סיום הקמה ולכן כל הספקים האלו זמינים ונמצאים כעת בארץ. כלל לא ברור אם בשנת 2025 הם יהיו זמינים, ואם ניתן יהיה לממש באמצעותם את ההארכה.

אחרי שנים של דחיות, הקו האדום יפעל ביוני?

הקו האדום, כזכור, אמור להתחיל לפעול בחודש יוני, לאחר שנים של דחיות. במסלולו הוא יתחיל בפתח תקווה, יעבור בבני ברק, רמת גן, תל אביב־יפו, ויסתיים בבת ים. עלות הקמתו עומדת עד כה על 18.7 מיליארד שקלים.

משרד התחבורה אישר בעבר הקצאת 100 מיליון שקלים לתכנון המפורט של הארכתו מבת ים לראשון לציון והקמתן של 4 תחנות נוספות לאורך ההארכה. התחנה הסופית הייתה אמורה לקום סמוך לתחנת הרכבת משה דיין במערב העיר, ובמקום מתוכנן האב תחבורתי שיחבר את רכבת ישראל עם הקו האדום המוארך, הקו הירוק שיפעל בסמוך והקו החום שמתוכנן כמערכת הדומה למטרונית בחיפה מרמלה ולוד ועד לראשון לציון. כל אלו יתווספו למערכת המטרו המתוכננת במטרופולין.

הארכת הקו האדום נועדה כדי לשרת תחבורתית את מתחם האלף המוקם במערב העיר, שצפוי לאכלס על פי אתר המתחם 100 אלף עובדים ו־22 אלף תושבים ב־5,600 יחידות דיור ו־1.7 מיליון מ"ר של תעסוקה ומסחר וכן לחבר את ראשון לציון לבת ים ושכנותיה.

יש לציין כי גם בלי הארכת הקו, המתחם יזכה בנגישות תחבורתית של יתר קווי הרכבת הקלה ותחנת רכבת ישראל משה דיין. ואולם, הקו נועד כדי להנגיש לאזור את תושבי בת ים וגם לאפשר נגישות הפוכה אל מוקדי תעסוקה ומסחר בבת ים, בחולון וביפו באמצעות הגעה של נוסעים ממקומות שונים במטרופולין ברכבת ישראל, וממנה בהחלפה בהאב התחבורתי שיוקם לקו האדום.

אי אמון מצד משרדי הממשלה ואיבה פוליטית

לצד היתרונות בשירות תחבורה ציבורית מהיר ויעיל לדרום המטרופולין וכן הקמת האב תחבורתי שמקשר כמעט לכל קצוותיו, עלו גם סיבות שונות להסטה.

בהן, יכולתה של חברת נת"ע לקדם גם את הארכת הקו האדום בנוסף לקידום הקווים הירוק והסגול ותוכנית המטרו. הסטה של מיליארד שקלים מהחברה מצביעה על אי אמון בה מצד משרדי הממשלה, לצד האיבה הפוליטית המיוחסת לרגב כלפיה.

תוכנית החומש לכבישים, שאליה הוסט התקציב, כוללת 26 מיליארד שקלים והסברה הרווחת היא שפרויקט הארכת הקו האדום לראשון לציון לא יבוטל אלא יידחה ויתוקצב בהמשך.

אך ניסיון העבר הפוליטי במדינה מלמד כי הסרתו של פרויקט מתקציב המדינה שומט את הוודאות תחתיו. שכן, הממשלות האחרונות לא השלימו את ימיהן, ואם הצליחו להעביר תקציב מדינה הרי שמדובר היה בתקציב בודד ואין כל וודאות לגבי מועדו ותכולתו של תקציב המדינה הבא.

ממנהל התכנון לא נמסרה תגובה.