רכבת ישראל | בלעדי

מנכ"ל הרכבת מיכאל מייקסנר הודיע כי יעזוב את תפקידו

מייקסנר כתב לעובדי רכבת ישראל כי בכוונתו לסיים את כהונתו בחודשים הקרובים, אחרי כארבע שנים בתפקיד • הודעתו מגיעה על רקע ניסיונות ההדחה שננקטו נגדו ע"י יו"ר דירקטוריון הרכבת משה שמעוני - עפ"י ההערכות במעורבותה של שרת התחבורה מירי רגב

מיכאל מייקסנר, מנכ''ל רכבת ישראל / צילום: יורם רשף
מיכאל מייקסנר, מנכ''ל רכבת ישראל / צילום: יורם רשף

מנכ"ל רכבת ישראל, מיכאל מייקסנר, הודיע היום (א') לעובדים כי החליט לסיים את תפקידו. ההודעה מגיעה על רקע ניסיונות ההדחה שננקטו נגדו על-ידי יו"ר הדירקטוריון משה שמעוני - על-פי ההערכות במעורבותה של שרת התחבורה מירי רגב. 

המקורב לרגב והקשר לפרויקטי נדל"ן: האנשים מאחורי ניסיון הדחת מנכ"ל הרכבת | בלעדי
האולטימטום החריג של יו"ר הרכבת למנכ"ל: תתפטר או שתודח | בלעדי

מייקסנר כתב לעובדי הרכבת כי בכוונתו לסיים את כהונתו, אותה החל לפני כארבע שנים, בחודשים הקרובים. "היו אלה ארבע שנים רצופות באתגרים עצומים ואירועים בטיחותיים וביטחוניים בהם רכבת ישראל נטלה חלק מרכזי, כמו משבר הקורונה ואירועי 'שומר החומות'. שנים של עשייה אמיתית ויצירת תשתית ומסוגלות, התנעה של פרויקטי תשתית וטכנולוגיה אדירים בד-בבד עם מתן שירות יומיומי שהשתפר ברמה ובדיוק הרכבות, בהנגשת מידע, בשיפור הבטיחות ומתן מענה ותשתית לגודש ולביקושים הגדלים לשירות הרכבת", הוא כתב לעובדים.

מייקסנר התגאה בהישגיו ברכבת, ובהם חתימה על הסכם קיבוצי, הסכם הפעלה וסובסידייה מול הממשלה, קיצור פרויקט החשמול של הרכבת ב-6 שנים וכן תוכנית פיתוח לרשת הרכבות. למרות הישגיו והצלחותיו, שבהם גם שיקום מערכת היחסים בין חברת רכבת ישראל למשרדי הממשלה, מייקסנר כאמור עוזב את תפקידו. 

מהלך הדחה מתוקשר 

בחודשים האחרונים יו"ר דירקטוריון הרכבת משה שמעוני הוביל נגד מייקסנר מהלך הדחה שסוקר בהרחבה בגלובס. בין היתר הוא הציע למייקסנר לפרוש אחרת רוב בדירקטוריון ידיח אותו, מנע את כניסתם של נציגי משרד האוצר שהתנגדו בתוקף להדחה לישיבת דירקטוריון שבה הותנע ההליך, וסירב להקשיב להפצרות רשות החברות להשאיר את המנכ"ל בתפקידו.

"בשנים האחרונות, תחת הנהגת מנכל החברה והיו"ר, הצליחה החברה לעמוד באתגרים ובפרויקטים משמעותיים ביותר, תוך הקפדה על שירות לנוסעים. רשות החברות רואה חשיבות רבה להמשך הפעלה יציבה ורציפה של הרכבת. רשות החברות סבורה כי אין עילה להדחת המנכל ומתנגדת לכך", נמסר עם התנעת הליך ההדחה מטעם רשות החברות."הדחת המנכל עלולה להוביל להשלכות שליליות, ובכלל זה החשש מערעור יציבות החברה ופגיעה בקידום התכניות והאתגרים המונחים בפניה, עד כדי פגיעה ביכולת החברה לספק את רמת השירותים הנדרשת".

כאמור, לפי ההערכות, שמעוני פועל על דעתה של שרת התחבורה מירי רגב, כשסיבות מקצועיות להדחה נסתרו על-ידי אנשי המקצוע במשרדי הממשלה. תוך כדי הניסיונות להדיח את מנכ"ל הרכבת, רשות החברות עברה מידיו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שפעל לעצור את הדחתו של מייקסנר, לידיו של השר דודי אמסלם, שמינה בזמנו את שמעוני יחד עם שרת התחבורה רגב.

יחד עם זאת, המנכ"ל מייקסנר יצליח לסיים ארבע וחצי שנות כהונה בקדנציה מלאה.